Puolison sairas lemmikki aiheuttaa suurta kitkaa parisuhteeseen
Kirjoitin jo viime viikolla aiheesta. Puolisoni reilu 14 v. dementoituneen koiran sisäsiisteys on pettänyt jo yli vuosi sitten, ja jäljet ovat monesti jääneet minun siivottavaksi, koska tulen aikaisemmin kotiin. Vaippoja sillä pidetään, mutta joskus se hinkkaa ne pois kutinan vuoksi tai tekee pissat ja/tai kakat vaikka seisoisin vieressä. Pyytää ulos vaihtelevasti.
Otin siis viime viikolla puheeksi, että onko enää koiran arvoista ja arvokasta elämää tällainen, ja jatkuva jälkien siivoaminen sekä koiran valtava levottoman käytöksen seuraaminen stressaa koko muutakin perhettä. Tätä kestänyt jo kolmisen vuotta.
Tänä aamuna koira oli taas rimpuillut vaipastaan ja oli tehnyt isot pissat matolle. Tällä kertaa en vaan jaksanut siivota (kun ei ollut parketilla), vaan jätin sen puolisolleni, kunhan hän herää.
Siitähän syntyi mahtava riita. Mieheni haistatti minulle v*tut ja näytti keskisormea, kun joutui siivoamaan. Ja tämä nuoren aikuisen lapseni nähden. Oli kuulemma pöyristyttävää, etten ollut siivonnut.
Minä taas pöyristyin tästä hänen käytöksestään. Pyysi kyllä myöhemmin anteeksi sanojaan ja käytöstään myös lapseltani, vähän laimeasti tosin. Minulla tässä nyt taitaa mennä hetki, koska tällainen "hyökkäys" nakertaa arvostusta melko tavalla.
Kommentit (91)
Jouduin lopettamaan kissani sairauden takia. Sairaus oli välillä paremp, Ikää 14. Viime su huusi kipuaan ym. Maanantaina tein päätöksen päästää hänet kivuista. Pitkä matka kuljettiin yhdessä,nyt saa hypellä vihreillä nurmilla. Luopuminen on rankaa,itken päivittäin kun kukaan ei tassuttele ja ole vierellä. Oikean päätöksen tein,nyt hänellä on hyvä olla
Vierailija kirjoitti:
Riitelettekö niin pahasti, että koiraparka on häiriintynyt ja päästelee siksi minne sattuu? Tuo mies on ihan yhtä iso haitta, ellei pahempi tuolla asenteellaan. Ei hän voi jättää hoitorasitusta vain yhdelle perheessä. Jos koiran tila menee eläinrääkkäyksen puolelle, tee elsu. Todennäköisimmin koira pääsee vaivoistaan.
Vanha , sairas koira, eikä mikään häiriintynyt. Eutanasiaa vailla
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt edes hommata ne virtsankarkailua ehkäisevät lääkkeet.
Tästä ei ole mitään apua jos koira virtsaa sisätiloihin, koska
-sillä on dementia
-sillä on kovia kipuja (veikkaan tätä)
-ei pääse ulos tarpeeksi usein vanhuuttaan heikentyneeseen pidätyskykyyn nähden
Lisäksi aloittajan mies kuulostaa juuri sellaiselta itsekkäältä eläinrääkkääjältä joihin työssäni törmään; halutaan pitää paniikissa ja kivuissaan läähättävä, sekava tai liikuntakyvytön koira koska ei osata ottaa vastuuta oman lemmikin elämän päättämisestä, ei osata luopua. Lopulta voidaan myös tehdä klinikalta elsu-ilmo, joka tietenkin käydään läpi omistajan kanssa, mutta melkoinen kynnys siihen on. Pelkkä jatkuva kärsimys ei yksinään riitä eläinsuojelulliseksi lopetussyyksi, muuten rutiinilopettaisimme kaikki englanninbulldogit esimerkiksi, että ei ole helppoa.
Omistan myös itse koiria ja olen joutunut eri ikäisten koirien kanssa tekemään sen viimeisen päätöksen. Yksi oli siihen asti hyvinkin reippaana pysynyt ajokoiravanhus, joka kuitenkin 13-vuotiaana dementoitui ja vaelsi yöt. Sydänongelmia ei ollut, nivelrikkoa oli ja siihen fyssari ja lääkitys mutta pää petti. Ei sitä kauaa voinut katsella kun koiralla oli koko (hereillä olon) ajan kauhea hätä ja hämmennys, eikä parantavaa hoitoa tai toimivaa lääkettä ole.
Selkärankaa peliin kun olette eläimen ottaneet.
Tuossa tilanteessa koira kärsii,on kipuja jos osaisi kertoa. Ja mikä pahinta,teidän riitelynne ym.pahentavat iäkkään koiran oloa.Mies käy/toivon läpi tilannetta ja luopumista. Purkaa pahaa oloa niinkuin sinä ja lapsetkin. Minä tein vaikean päätöksen,mutta nyt ei ole kipuja enää. Ell antoikin palautteen. Omistajat arvostavat ensin lemmikkejä ja sitten itseään. Minä en tätä millään pahalla kirjoita vaan toivon tsemppiä teille💕💕
Viekää koira raukka eläinlääkäriin, tarvitsee hoitoa eikä teidän kinastelua.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa koira kärsii,on kipuja jos osaisi kertoa. Ja mikä pahinta,teidän riitelynne ym.pahentavat iäkkään koiran oloa.Mies käy/toivon läpi tilannetta ja luopumista. Purkaa pahaa oloa niinkuin sinä ja lapsetkin. Minä tein vaikean päätöksen,mutta nyt ei ole kipuja enää. Ell antoikin palautteen. Omistajat arvostavat ensin lemmikkejä ja sitten itseään. Minä en tätä millään pahalla kirjoita vaan toivon tsemppiä teille💕💕
Ei dementia mitään kipuja aiheuta.
Nyt sinun, aikuisen ihmisen, pitää vaan jaksaa sen verran kun tuolla koiralla on aikaa jäljellä, ja lopettaa valittaminen.
Viekää koira useammin ulos. Jos se joutuu olemaan pitkät työpäivät yksin kotona, niin ei ole ihmekään, jos ei pysty pidättämään.
Eläinlääkärille tarkistuttamaan, ettei ole esim. virtsatietulehdusta. Selkäjumi voi myös aiheuttaa pidätysvaikeutta.
Selkeä trollaus. Jo toinen ketju. Osuu miesvihamielisten ja koiran omistajien hermoon niin on helppo trollata
Vierailija kirjoitti:
Selkeä trollaus. Jo toinen ketju. Osuu miesvihamielisten ja koiran omistajien hermoon niin on helppo trollata
Niin on. Selvä Provo
Ei tässä ole nyt kyse teistä ja teidän riidoista, vaan koirasta. Älkää stressatko koiraa tuolla lapsellisella riitelyllä.
En siivoisi ja katselisi päivääkään. Se olisi erilleen muutto ja tarpeen tullen ero jos rakki ei lähde piikille.
En siedä edes karvoja ja sitä kamalaa hajua. Onneksi en ole sortunut eläimeen vaikka ne ovat kuinka ihania sillä sairaana en olisi millään jaksanut siivota enkä ulkoiluttaa. Niin sitä voi itsekkin sairastua.
Meilläkin meni mattoja pilalle,kun lemmikillä maha vaivoja. Silloin tällöin. Herkkä vatsainen. Kostea rätti alku apuun ja kesällä mattopyykillä ja kirppareilta sai mattoja halvalla. Viikko sitten ulosti ripulia ja oksensi niin matoille kuin sohvalle,kostea rätti tai talouspaperi apuun,kevyesti painaen ja jätin hetkeksi. Ell päivystykseen soitin ensi apua. Maanantaina heräsin ja ajattelin että onko enää hengissä. Kun oli ja näin kunnon,vaikea päätös oli tehty. Näin kuinka se kärsi. Oli 14- vuotias.
Järkyttävää käytöstä mieheltä. En katselisi hetkeäkään miestä, joka minulle haistattelisi. Sivistyneet ihmiset eivät tee niin. Minulle pelkkä haistattelu olisi syy eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt edes hommata ne virtsankarkailua ehkäisevät lääkkeet.
Tästä ei ole mitään apua jos koira virtsaa sisätiloihin, koska
-sillä on dementia
-sillä on kovia kipuja (veikkaan tätä)
-ei pääse ulos tarpeeksi usein vanhuuttaan heikentyneeseen pidätyskykyyn nähden
Lisäksi aloittajan mies kuulostaa juuri sellaiselta itsekkäältä eläinrääkkääjältä joihin työssäni törmään; halutaan pitää paniikissa ja kivuissaan läähättävä, sekava tai liikuntakyvytön koira koska ei osata ottaa vastuuta oman lemmikin elämän päättämisestä, ei osata luopua. Lopulta voidaan myös tehdä klinikalta elsu-ilmo, joka tietenkin käydään läpi omistajan kanssa, mutta melkoinen kynnys siihen on. Pelkkä jatkuva kärsimys ei yksinään riitä eläinsuojelulliseksi lopetussyyksi, muuten rutiinilop
Kivut poissuljettu useilla ell käynneillä, ja on lääkkeet muihin vaivoihin, dementialääke ei valitettavasti toimi. Viime käynnillä tehtiin myös pään magneettikuvaus.
Ja pääsee ulos aina halutessaan, kun kotona ollaan, ja silloin saattaa pyytää ulos jopa 8 kertaa tunnin sisään; sekin johtuu dementiasta, kun ei muista että oli juuri. Ja sitten juuri ulkona oltuaan pissaa lattialle.
Lenkillä käy 2-3 kertaa päivässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Viekää koira raukka eläinlääkäriin, tarvitsee hoitoa eikä teidän kinastelua.
Ei meillä juurikaan kinastella normaalisti. Kyllä koiraa on hoidettu ja hoidetaan; usein minä patistan puolisoni viemään koiran ell, vaikka ei minun lemmikkini olekaan. Ja koiraa on käytetty viime vuosina siellä usein erilaisten käytösongelmien vuoksi. Ja nyt viimeisellä käynnillä kuvattiin myös pää ja diagnoosi oli dementia, jota ei voi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Viekää koira useammin ulos. Jos se joutuu olemaan pitkät työpäivät yksin kotona, niin ei ole ihmekään, jos ei pysty pidättämään.
Eläinlääkärille tarkistuttamaan, ettei ole esim. virtsatietulehdusta. Selkäjumi voi myös aiheuttaa pidätysvaikeutta.
Koira pääsee kotona ollessamme ulos niin usein kuin haluaa ja myös lenkille muutaman kerran päivässä. Dementia tekee sen, että saattaa käydä jopa 8 kertaa tunnissa pissalla, koska ei muista että juuri oli, ja silti koht sisälle tultuaan pissaa lattialle. Sillä ei ole mitään tekemistä ikään ja sterilisaatioon liittyvän pidätysvaikeuden takia, johon on lääkitys ollut jo monta vuotta. Koiraa on käytetty säännöllisesti ja usein ell kyllä ja viime käynnillä saatiin dementia diagnoosi. Ap
Lemmikin omistajat eivät raaski luopua lemmikistään millään, varsinkin jos joku muu hoitaa niiden aiheuttamat ongelmat. Sano nyt vielä, että olet omasta pussista maksanut sen koiran lääkäri-, yms. kulut🤨