Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.
Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.
Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.
Muistatko muita?
Kommentit (178)
Matot tampattiin mattopiiskalla mattotelineessä,
Lakanat mankeloitiin. Lakanoihin kirjottiin jotain kuvioita, ja otettiin käyttöön, kun mentiin naimisiin. Sanottiinko niitä kapioksi. Lakanat olivat hyvälaatuisia ja kestivät vuosikymmeniä.
Lastenvaunut jätettiin kauppojen ulkopuolella vauvat sisällä.
Kissat kulkivat vapaasti ulkona.
Seksistä ei puhuttu.
Autoillessa edellä ajava kääntyy oikealle/vasemmalle jolloin takana tuleva ryhmittyy vastakkaiselle kaistan sivulle että muut takana tulijat havaitsevat kääntyjän vilkun. Ei toimi nykyjään.
Vierailija kirjoitti:
Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.
farkkurahvas onkin se ongelma. Luulevat olevansan trendikkäitä -mutta ovatkin siis tyylittömiä juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.
Naiset käyttivät juhlissa korkokenkiä (matalia ja korkeita) sekä sukkahousuja. Nyt ollaan tennareissa paljain säärin.
Juhlien emäntäväki käskee nykyisin riisumaan kengät eteiseen, vaikka kutsuttava olisi pukeutunut viimeisen päälle juhlapukuun juhlakenkiä myöten. Näissä tapauksissa se juhlien järjestäjä on junttimoukka, ei vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liesituulettimen alla ringissä röökin vetäminen. Ai miten oli lystiä.
Puhaltaa naapuriin savut? Mun entinen naapuri teki tätä kovalla pakkasella. Mun koti oli töynnä tupakansavua, kunnes otin imuventtiilin hatun pois ja viritin pöytätuulettimen puhaltamaan savut takaisin. Siirtyi onneksi parvekkeelle. Tupakoitsijat eivät välillä tajua, miten pahalle tupakansavu haisee tupakoimattoman nenään.
Tai tehtaan piipusta tuleva "PASKKAN HAJU"
ja bensa/diesel auton pakokaasu ym VAARALLISET pienhiukkaset.
Kun joku käy röökillä, laitan ikkunan 1-2 minuutiks kiinni, sekin auttaa. Ja röökin vetäjä ei polta kauaa
(poikkeuksia on " jotenkinsairas" esim)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.
On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.
Pitkän ja ehkä painavan takin pukeminen on joillekin ihmisille vaikeaa. Tämä koskee vanhempia ihmisiä ja niitä, joilla on jäykät tai kipeät olkapäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.
On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.
Minusta se on hellyttävä vanha kohteliaisuusele.
Nykyään kun käytetään selkäreppuja, olisi hyvä saada apua repun toisen hihnan pujottamiseen selän takana. Se on monille hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ottivat päähineen pois sisätiloissa.
Tätä tapaa toivon takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kenkiä plankattiin ja yritettiin pitää hyvin, koska ne oli arvokkaita. Kengistä saattoi päätellä paljon.
Kengänkiillottajat Helsingin asemalla. Ikävä kyllä me vain kuljimme heidän ohitseen tultuamme junalla pääkaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni muuten enää niiaa tai kumartaa?
Itse koen tuon nykyajan halailukulttuurin tosi outona. Parempi oli kättely tai juuri niiaus tai kevyt kumarrus.
Sama. Inhoan halailua, ja ihmiset tosiaan nykyään käy päälle kysymättä sopiiko halata. En kyllä myöskään niiaile, se on auttamattoman vanhanaikaista. Kättely ja kevyt pään nyökkäys on hyvä.
Moni välttelee kättelyä nykyään. Se olisi usein ainoa inhimillinen fyysinen kontakti yksinäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Se, että kauniista, muut huomioivista käytöstavoista ylipäätään välitettiin ja niistä pidettiin kiinni. Nykyään saa useimpien mielestä käyttäytyä miten kukin tykkää, eikä tavoilla ole väliä. Surullista ja moukkamaista ja tyypillisempää tässä maassa kuin muualla.
Kirkon kahvitilaisuudessa oli esillä säästölipas, johon oli tarkoitus kerätä pientä kolehtia. Alakouluikäinen lapsi kysyi isältään onko tuonne pakko panna rahaa. "Ei ole pakko, mutta se kuuluu hyviin tapoihin", vastasi isä. Oli ilahduttavaa kuulla, että joku vielä välittää hyvistä tavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä? Se oli huolehtiva ele. Tietenkin naiset aina ovat osanneet pukea takkinsa itsekin. Samoin ovi saatettiin avata tai muuten huolehtia pienillä eleillä. Ne kertoivat arvostuksesta, huolehtimisesta, kohteliaisuudesta. Taidamme elää aika dystopiassa kun ihminen ei edes ymmärrä tällaisia asioita saati sitten että tekisi jotain sellaista. Kaikki vain itsekästä "mitä saan tästä itselleni".
Minulle on läimäisty ovi kiinni nenän eteen. Molemmissa käsissäni oli painava kassi. Tämä "kohteliaisuus" tapahtui Venäjällä ja kyseessä oli sikäläinen keski-ikäinen mieshenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ihmisten ja myös vieraiden ihmisten teitittely.
Minä kyllä pidän teitittelystä. Olen varmaan aikamoinen kalkkis. Siis tapana se on kaunis. Vanhoissa kotimaisissa elokuvissakin on mukava seurata sitä, kuinka jossain vaiheessa heitetään tittelit pois.
Saksalaisilla taitaa olla edelleen käytössä.
Ilmaislehdessä oli kerran lyhyt uutinen miten Saksassa voidaan määrätä sakkoja toisen ihmisen solvaamisesta. Joku oli nimitellyt erästä maanviljelijää hölmöä tarkoittavalla sanalla. Puhuja sai kunnon sakot. En muista muita esimerkkejä, mutta uutinen oli hauska ja toivoin tännekin miellyttävämpiä tapoja. Täällähän saa haukkua ihmistä kammottavilla nimityksillä ilman seuraamuksia. Olisi hyvä tehdä asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ihmisten ja myös vieraiden ihmisten teitittely.
Minä kyllä pidän teitittelystä. Olen varmaan aikamoinen kalkkis. Siis tapana se on kaunis. Vanhoissa kotimaisissa elokuvissakin on mukava seurata sitä, kuinka jossain vaiheessa heitetään tittelit pois.
Saksalaisilla taitaa olla edelleen käytössä.
Itse asiassa teitittely käytetään monissa maissa, mm Ranskassa. Käsitykseni mukaan englannin kielen sana You on teitittelymuoto. Jostakin on jäänyt tällainen mielikuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liesituulettimen alla ringissä röökin vetäminen. Ai miten oli lystiä.
Puhaltaa naapuriin savut? Mun entinen naapuri teki tätä kovalla pakkasella. Mun koti oli töynnä tupakansavua, kunnes otin imuventtiilin hatun pois ja viritin pöytätuulettimen puhaltamaan savut takaisin. Siirtyi onneksi parvekkeelle. Tupakoitsijat eivät välillä tajua, miten pahalle tupakansavu haisee tupakoimattoman nenään.
Oli ne aikoja, kun työnantajillakin oli velvollisuus järjestää tupakointitilat työntekijöille. Pikkuhiljaa ihmisten raitistuttua ne muuntuivat tupakkakopeiksi siis tehtaissa ja aika joutuin siirryttiin ulos, josta jonnekin edemmäs parkkialueen nurkkaan pakkaseen ja sateeseen ja kulkukortilla sekin eikähän sitä joskusmuinoin "jotenkin ikäänkuin yhteisesti sovittua" , tupakkitaukoa
Meillä töissä eräs iäkäs nainen poltti voimakkaanhajuisia pikkusikareita kulkiessaan toisten työhuoneiden ohi. Hän itse sen sijaan vaati saada vain tietynlaisia työtehtäviä, koska hänellä oli kuulemma niin kauhean paha allergia.
Vierailija kirjoitti:
Se, että kenen kuuluu tervehtiä ensin. Muistankohan oikein, että miehen ensin ja naisen oli sopivaa tervehtiä vasta sitten.
Vanhemman ensin ja nuoremman piti odottaa.
Aha. Tämä oli epäselvää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äiti teititteli aina äitiään ja muuutkin . Yleensä tuntemattomia tai vanhempia ihmisiä teititeltiin.
Tätä ihmettelin lapsena, kun äiti sanoi sedälleen jostain asiasta keskusteltaessa: "Niin kuin setä haluaa."
Olen itse puhutellut vanhempia sukulaisia ja perhetuttuja samalla tavalla. Yksi eno kehotti sinuttelemaan, kun olin jo pitkälle aikuinen. Hänkin on jo poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja se lippis oli pois päästä kun syötiin. Eikä ulkotakki päällä syöty koskaan kuppiloissa.
Niin. Enää ei uskallta jättää vaatteita naulakkoon. Kaipaan vanhoja aikoja, jolloin ei koko ajan tarvinnut pelätä varkaita ja rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurista lainaaminen, sokeri, jauhot tms.
Tätä on tehty ihan viime vuonnakin meillä.Kontulassa normaalia !
Kyllä me edelleen laitetaan vieraat ruokasaliin syömään mutta tarjotaan kahvit olkkarissa. Ne on kyllä melkeinpä samaa tilaa. Tehdään muuten itsekin niin - ruoka ruokapöydässä, jälkköri tai kahvi "paremmilta tuoleilta".