Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.

Vierailija
21.02.2026 |

Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.

Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.

Muistatko muita?

Kommentit (558)

Vierailija
421/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin mennessä tulee olla tosi puhdas ja puhtaat vaatteet. 

Sama koskee myös muita esim. hammaslääkäreillä käyntejä. 

Tapa on niin tiukassa, että jopaverinäytteen ottokin vaatii kokonaista siisteyttä.

Edesmennyt isäni kävi aina suihkussa ennen lääkäriin menoa.

Meillä lämmitti oikein saunan

Vierailija
422/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häävieraiden ei sopinut pukeutua mustaan tai valkoiseen, koska ne olivat morsiamen värit (myös siis musta). 

Oliko siis niin, että miesten piti hankkia tumma puku, joka ei ollut musta?

Kyllä. Häissä ei missään nimessä mustaa eikä naisilla valkoista. Vain morsiamella sai olla valkoinen asu. Miehet hankkivat kesäpuvun ja hautajaisiin erikseen mustan puvun ja siihen sopivat asusteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980 oli tuo 'ruokapakko' keskarihuoltamolla, leirintäalue vieressä. Juhannuksena näin, ei muuten.

Lainaus ei innistu, kun oli pitkä viesti.

Ei keskarilla ole ollut lain mukaan ikinä ruokapakkoa, nelosoluella taas oli. Esim. junien ravintolavaunuissa piti ottaa syötävää aina muutaman nelospullon välein.

Vierailija
424/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli erikseen maitokaupat,  lihakaupat, leipäkaupat.....

Vain kaupungeissa 60-luvulle asti. Silloin rupesivat yleistymään valintamyymälät. Maalaispaikkakunnilla oli vain sekatavarakauppoja ja niistä pystyi ostamaan lähes mitä vain, mitä perusihminen tarvitsi.

Vierailija
425/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pieni tyttö 60-luvulla ja kannoin painavia kauppakasseja, niin saattoi joskus tulla mies tarjoamaan apua ja kantamaan ne kassit kotiin tai lähelle kotia. Nyt ei enää uskalla antaa kauppakasseja kenellekään. Ennen osattiin hyvät käytöstavat ja oltiin rehellisiä. Ei tarvinnut pelätä, että nyt varastetaan laukut. 

Vierailija
426/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1980 oli tuo 'ruokapakko' keskarihuoltamolla, leirintäalue vieressä. Juhannuksena näin, ei muuten.

Lainaus ei onnistu, kun oli pitkä viesti.

Ei keskarilla ole ollut lain mukaan ikinä ruokapakkoa, nelosoluella taas oli. Esim. junien ravintolavaunuissa piti ottaa syötävää aina muutaman nelospullon välein.

Ei kai lain mukaan. Niin vain pitivät tiukan linjan. Just Juhannuksena

Been there - seen it

Vierailija
427/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli hiekkatie Pirkkolaan, niin talvella siinä olivat niin hiihtäjät, kävelijät, koiran ulkoiluttajat, lasten rattailla menijät, vanhukset, lapset ym. hyvässä sovussa samalla tiellä talvella. Ei enää nykyään. Kaikki on vain hiihtäjien oikeuksia ja kyynärpää taktiikkaa, tönimistä ym. Hyvät tavat unohtuneet täysin. 

Vierailija
428/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiltä vaadittiin kravatti ja puvun takki ravintolaan ja sopivat kengät. Naisetkaan eivät päässeet ravintolaan, jos oli lenkkarit jalassa ja piti olla korkokengät. Näitä tyhmiä sääntöjä aikoinaan. 

Vierailija
429/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häissä ei missään nimessä mustaa eikä naisilla valkoista. Vain morsiamella sai olla valkoinen asu. 

Tämä taitaa olla muuttumassa. Ainakin poikani häissä oli yhdellä nuorella naisvieraalla musta mekko, lyhyehkö. Toivon, että se ei ollut enne. :)

Vierailija
430/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mentiin kylään, tuotiin tuliaisina kahvipaketti. Ihmettelin sitä lapsena 60-luvulla, kun meillähän oli kahvia ja sitä sai myös kaupasta. Minusta se oli vähän tylsä tuliainen. Olikohan se silloin kalliimpaa kuin nyt, muistaako joku?

Kukkia tuotiin aniharvoin yläsavolaisessa maalaiskulttuurissa kun mentiin kylään, mutta jos tuotiin, ne oli aneemisen näköisiä neilikoita. Vasta nyt olen alkanut pitää neilikoista! :)

Vierailija
431/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa että häihin ei viedä kukkia. Sanotaan sen tuovan huonoa onnea. 

Mun häihin v. 81 yksi nuori nainen toi kukkakimpun mulle, halpa ratkaisu häälahjaan! :) 

Vierailija
432/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiltä vaadittiin kravatti ja puvun takki ravintolaan ja sopivat kengät. Naisetkaan eivät päässeet ravintolaan, jos oli lenkkarit jalassa ja piti olla korkokengät. Näitä tyhmiä sääntöjä aikoinaan. 

Tämä krakapakko ja monessa paikassa myös farkkukielto molemmille sukupuolille oli voimassa ysärille asti.

Vierailija
433/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollannikkailla ei päässyt. Portsareilla oli kravatteja antaa miehille

Vierailija
434/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mentiin kylään, tuotiin tuliaisina kahvipaketti. Ihmettelin sitä lapsena 60-luvulla, kun meillähän oli kahvia ja sitä sai myös kaupasta. Minusta se oli vähän tylsä tuliainen. Olikohan se silloin kalliimpaa kuin nyt, muistaako joku?

Kukkia tuotiin aniharvoin yläsavolaisessa maalaiskulttuurissa kun mentiin kylään, mutta jos tuotiin, ne oli aneemisen näköisiä neilikoita. Vasta nyt olen alkanut pitää neilikoista! :)

Kahvi oli suhteessa kalliimpaa. Maalaistalosta saatettiin viedä tuliaisiksi maitoa tai voipaketti. Mieluisat tuliaiset oli.

Vierailija
435/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin järkytyin kun hyvinvointikeskuksen lääkäri ryhtyi sinuttelemaan. Minä jatkoin teitittelyä, mutta eihän tuo ymmärtänyt. Ehkä opinnot vielä kesken.

Mieheni avaa minulle ainakin auton oven ja on kädelle suudellut. Te ette tiedä miten tämä vaikuttaa naiseen. Mies on saanut itsekin hyvää palvelua ja parfyymi tuoksuu, ei mikään epämiellyttävä.

Lääkärinplantusta teen ehkä valituksen. 

Meinaako joku oikeasti että lääkäriopinnoissa tai ylipäätänsä missään opinnoissa käydään nykyään teitittely "sääntöjä" läpi? 😅

Vierailija
436/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että nimenomaan naiselle tarjotaan takkia tai avonaista ovea, alleviivaa syvään iskostunutta käsitystä naisesta "heikompana astiana". Ei tunnu ollenkaan kivalta eikä hellyttävältä eikä arvokkaalta vanhalta tavalta. Tuntuu sovinismilta, seksismiltä, holhoamiselta ja alentamiselta.

Puhu vain omasta puolestasi. Minusta se on kaunis ja ihana tapa, ja ihania ne miehet jotka noita tekee. Raivofeministejä tuskin tuppaavat auttamaan, näkee se jo naamasta että mikään ei käy. Ja tietysti vihaat myös kukkia, nehän ovat "aivan turha lahja jolla ei tee mitään".

Vierailija
437/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin järkytyin kun hyvinvointikeskuksen lääkäri ryhtyi sinuttelemaan. Minä jatkoin teitittelyä, mutta eihän tuo ymmärtänyt. Ehkä opinnot vielä kesken.

Mieheni avaa minulle ainakin auton oven ja on kädelle suudellut. Te ette tiedä miten tämä vaikuttaa naiseen. Mies on saanut itsekin hyvää palvelua ja parfyymi tuoksuu, ei mikään epämiellyttävä.

Lääkärinplantusta teen ehkä valituksen. 

Meinaako joku oikeasti että lääkäriopinnoissa tai ylipäätänsä missään opinnoissa käydään nykyään teitittely "sääntöjä" läpi? 😅

Kyllähän nuo voisi yläkoulussa ennen tettiä opettaa ja kertauksena vielä lukiossa. Ehkä amiksessakin jollain valinnaisella tapatiedon kurssilla. Lukioon tapatiedon kurssi sopisi erityisen hyvin vanhojentansseihin valmistautumisen yhteyteen. Lukiolaisethan menevät monesti puvuissaan hienosti syömään ravintolaan, sielläkin tapatietoutta tarvitaan. Joukossa on nuoria, joille ei ole kotona mitään perinteisiä hyviä tapoja opetettu. Eikä ole edes hoksottimia. Piti kerran ihan opettaa, kun yhdellä nuorella oli kyynärsauvat, että muut avaavat hänelle oven ja auttavat ruokalassa tarjottimen kanssa. Yritti raukka itse selviytyä.

Vierailija
438/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi oli suhteessa kalliimpaa. Maalaistalosta saatettiin viedä tuliaisiksi maitoa tai voipaketti. Mieluisat tuliaiset oli.

Minun elinpiirissä 1960-luvun maalaistalossa, jossa oli lehmiä, ei enää 60-luvulla viety tuliaisiksi maitoa tai voipakettia, ehkä niin tehtiin pula-aikana sodan jälkeen. Jotkut naapurit kyllä haki maitoa itselleen maitopeilarilla.

Tuliaisiksi saatettiin kumminkin viedä lehmän poikimisen jälkeisestä ternimaidosta tehtyä uunijuustoa tai pelkkää ternimaitoa pullo.

Vierailija
439/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että nimenomaan naiselle tarjotaan takkia tai avonaista ovea, alleviivaa syvään iskostunutta käsitystä naisesta "heikompana astiana". Ei tunnu ollenkaan kivalta eikä hellyttävältä eikä arvokkaalta vanhalta tavalta. Tuntuu sovinismilta, seksismiltä, holhoamiselta ja alentamiselta.

Ajatteletko, että oven avaamisen taustalla on ajatus, että nainen ei jaksa itse aukaista ovea?

Oletko laittanut merkille, että kuninkaallisille ja presidenteille auotaan aina ovet. Se on kunnioituksen osoitus. Myös miesten ovien aukaisut naisille ilmaisevat kunnioitusta naista kohtaan. 

Tämän kunnioituksen yksi syy todennäköisesti on naisten mahdollisuus äitiyteen ja äidin roolin merkittävyys. Miehet kunnioittivat sitä ennen. En usko, että tavassa on kyse heikkoudesta.

Vierailija
440/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi oli ainakin yhtä kallista kuin nyt ja palkat murto-osa nykyisestä. Eräs vanhempi nainen sanoi minulle marketissa, kun olimme hamstraamassa tarjouskahvia, että kahvipakettikin alkaa taas olla jo arvostettu tuliainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi