Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.

Vierailija
21.02.2026 |

Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.

Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.

Muistatko muita?

Kommentit (558)

Vierailija
461/558 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä säilytettiin aina oikein päin.

Meillä noudatetaan tuota vieläkin. Siipalla oli paha tapa laittaa leipä nurinpäin säilytykseen ja niihin aikoihin meillä olikin talousvaikeuksia, urat alussa ja paljon kuluja. Kun aloin kääntelemään leivät aina oikeinpäin, alkoi talouskin kohenemaan:)

Minä noudatan tätä. Monet ihmettelee.

Vierailija
462/558 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä säilytettiin aina oikein päin.

Meillä noudatetaan tuota vieläkin. Siipalla oli paha tapa laittaa leipä nurinpäin säilytykseen ja niihin aikoihin meillä olikin talousvaikeuksia, urat alussa ja paljon kuluja. Kun aloin kääntelemään leivät aina oikeinpäin, alkoi talouskin kohenemaan:)

Minä noudatan tätä. Monet ihmettelee.

Muistanet varmaan myös, että käsilaukkua tmv, missä on lompakko, ei saa missään nimessä laittaa lattialle? Jos laittaa, tulee myös köyhyys taloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/558 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mahtaa olla 'moukkutikkari'?

Lainaus ei toimi

Vierailija
464/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos televisioon tuli häiriöitä, niin piti kiivetä katolle vääntelemään antennia. Toinen vahtii telkkarin luona ja huutaa ohjeita.

Vierailija
465/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten leipä säilytetään oikein päin? Onko tämä sisäpiirin kompavitsi, miten en ymmärrä? Minkälaisesta leivästä on kyse ja miten se säilytetään oikein päin? Minulla on siivutetut leivät kaupan muovipussissa miten päin satun ne survomaan.

Vierailija
466/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.

On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.

Minun mieheni osaa asettaa takkini oikealle tasolle ja myötäilee liikettä. Vieraat miehet ei takkia päälleni auta. 

Vierailija
467/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan syötiin pöydässä....aa, voi ettien että tätä vapautta kun uskalletaan olla ja elää ja jokainen ruokailee missä tykkää...ei mitään kaavoihin kangistumista, vanhanaikaisuutta yhtä aikaa ruokailua...

Meillä syödään samaan aikaan, vaimo40, mies45, lapset 11 ja 13.

Me ruokaillaan mieheni kans aina yhdessä ruokapöydän ääressä, kun työni antaa myöten. Lapsien kans ruokailuajat oli säännöllisempiä ja aina jompi kumpi vanhemmista ruokaili lasten kanssa yhdessä. Usein miten mieheni, koska itselläni vuorotyö. Sitten koko perheenä kun minäkin kotona.

Vierailija
468/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ottivat päähineen pois sisätiloissa.

Minun seurassa mieheni ja aikuiset pojat riisuvat päähineet sisään mentäessä. Puhun kyläilystä, ruokapaikoista. 

Vierailija
469/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne ne kahvit katetaan, jollei olkkarin kahvipöydälle

Keittiössä tai juodaan n.k. nilkkakupit.

Minun mielestäni keittiössä kahvitetaan ne ihmiset, joiden ei haluta viipyvän kahveja pitempään. Olohuoneessa istutaan mukavasti.

Nyt saat valistaa minua noista nilkkakupeista. En ole ikinä kuullutkaan niistä, ja nettikin antaa tulokseksi vain säärisuojia ja jalkineita.

Josko häthätää seisten

Vierailija
470/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni keittiössä kahvitetaan ne ihmiset, joiden ei haluta viipyvän kahveja pitempään. Olohuoneessa istutaan mukavasti.

Nyt saat valistaa minua noista nilkkakupeista. En ole ikinä kuullutkaan niistä, ja nettikin antaa tulokseksi vain säärisuojia ja jalkineita.

Ah no voi olla, että on murresana tuo nilkkakuppi. Se tarkoittaa sellaista pikaisesti seisten hörpättyä kuppia.

Ainakin sellaisena olen aina sitä ajatellut.

Vierasta houkutellaan viipymään edes nilkkakupin verran.

Missä päin tuota sanaa käytetään

Oulussa

Oon palijasjalakanen oululainen nilikkoja myöten, mutten koskaan kuullu. Vm-71 

Vierailija
471/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.

Eniten ärsyttävät tennarit. Karseaa olla häissä jossa porukalla puku ja jotkut lenkkarit.

Ensivuonna saattaa olla kumisaappaat ja musta puku trendinä. Mistä näitä tietää.

Tai puukengät, rokseista puhumattakaan.

Vierailija
472/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ihmisten ja myös vieraiden ihmisten teitittely.

Mykyään vanhemmat ihmiset katsovat olkansa yli, jos teitittelet. Olettavat olevansa yksin. Ikääntyvien parissa on muuan vuosikymmen vierähtäny. 

Vierailija
473/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ihmisten ja myös vieraiden ihmisten teitittely.

Minä kyllä pidän teitittelystä. Olen varmaan aikamoinen kalkkis. Siis tapana se on kaunis. Vanhoissa kotimaisissa elokuvissakin on mukava seurata sitä, kuinka jossain vaiheessa heitetään tittelit pois.

Saksalaisilla taitaa olla edelleen käytössä.

Minä teitittelen edelleen esimerkiksi vanhempiihmisiä, mutta se käy vähitellen hankalaksi. Tällaisena kuusikymppisenä kun ei oikein tiedä, onko teitittely paikallaan vai sinuttelisiko heitä sillä perusteella, että on itsekin vanha.

Niin ei ne muut taida tietää, että kuuluisi tehdä ne sinunkaupat. Ne ne vasta vanhanaikaisia ovat.

Minä se oon sen kunnian saanu moneen kertaan. Teitittelylle katsovat olan yli. 

Vierailija
474/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsin kaunokirjoituksella kirjoitettu kirje. Tottakai kirjekuori sinetöidään vahalla. Kaikki osasivat kirjoittaa kauniita kirjeitä ja ilmaista tunteitaan sanallisesti. Jopa ne jurot miehet osasi rakkauskirjeellä sulattaa naisten sydämet.

Nykynuoriso hädin tuskin osaa edes kirjoittaa.

No elähän nyt. Ei me tavoille opetetut niin vanhoja olla etteikö pojista herrasmiehiä kasvatettu. Eivät istu lakki päässä sisällä. Vm-71

Vierailija
475/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta 

Päivää

Iltaa 

Hyvää yötä 

Anteeksi 

Kiitos 

Kyllä saan olla jälkikasvuistani ylpeä! Poikia kaikki. Vm-71

Vierailija
476/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah no voi olla, että on murresana tuo nilkkakuppi. Se tarkoittaa sellaista pikaisesti seisten hörpättyä kuppia.

Ainakin sellaisena olen aina sitä ajatellut.

Vierasta houkutellaan viipymään edes nilkkakupin verran.

Missä päin tuota sanaa käytetään

Oulussa

Sittenhän sen pitäisi olla "nilikkakuppi". Enkä ole koskaan kuullutkaan moisesta.

t. syntyperäinen oululainen

Vierailija
477/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnenpotku. Laitetaan kolikko jalkakäytävälle maahan ja odotetaan, että joku kumartuu poimimaan sitä jolloin potkaistaan lujaa takamukseen niin että tuntuu ja huudetaan onnenpotku. Naapuruston pihiakat mökötti, kun persusta kolotti. Kaupungin torilla näitä jaeltiin muiden suureksi huviksi.

Vierailija
478/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.

Naiset käyttivät juhlissa korkokenkiä (matalia ja korkeita) sekä sukkahousuja. Nyt ollaan tennareissa paljain säärin.

Juhlien emäntäväki käskee nykyisin riisumaan kengät eteiseen, vaikka kutsuttava olisi pukeutunut viimeisen päälle juhlapukuun juhlakenkiä myöten. Näissä tapauksissa se juhlien järjestäjä on junttimoukka, ei vieras.

Korkokengät pilaavat parkettilattian.

Ei vinyylilankkukaan kengistä tykkää

Vierailija
479/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuskytluvulla tervhdittiin näin, työnnettiin kämmen etusormi ojossa ja sanottiin vetäse, jos joku veti, päästettiin valtava pieru. Paheksujille sanottiin: mitäs vetäsit.  Toimi erityisesti hississä ja autossa. Näin meillä maalla terveditään vieläkin.

Samalla kun pieru pärähtää niin jalalla polkaistaan kuvitteellista mopoa käyntiin !

Vierailija
480/558 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palana vai siivuna ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän