Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.

Vierailija
21.02.2026 |

Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.

Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.

Muistatko muita?

Kommentit (558)

Vierailija
401/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin täällä, että kahvimukit korvasivat kahvikupit. Tiedättekö, että kahvi-entusiastit sanovat, että astian reunan ohuus tai paksuus vaikuttaa kahvikokemukseen: suutuntuma muuttuu ja samalla kahvin maku. Paksureunaisissa mukeissa ei maistu samalta.

Itse käytän molempia. Ohutreunaista isohkoa teekuppia silloin, kun keitän kahvini etiopialaisesta juuri jauhetusta luomukahvista, jonka juon ilman maitoa, vaikka paksureunaisesta mukista juodessani käytän maitoa. Kahvin olemus tulee paremmin esille ohuelta kupinreunalta juodessani.

Vierailija
402/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen henkisesti "fiftari". Vaikka elämä ei 50-60 luvulla muuten ollut varmadti ollenkaan liin luxusta kuin nyt mut minusta on ihana katsoa sellsisia elokuvia missä nuorillakin miehillä (kaupungeissa erityisesti) oli puku päällä ja ulkona pitkä popliinitakki ja hattu päässä. Vaikka ne onkin elokuvia tai vaikka valokuvia, mut jotenki sillon eteenkin varakkaat ja keskiluokkaiset panosti tyylikkyyteen. Pidän myös siitä lookista kun naisilla oli hiukset viimesenpäälle laitettuna ja meikattuna ja kauniit mekot päällä ja korkokengät jalassa. Nykypäivänä eteenkin maalla ja maadeutukaupungeissa ihmiset lähtee esim lauantaina shoppailemaan tai lounaalle todella arkisissa vetimissä. Täällä savon sydämessä suurin osa naisistakin vetää lenkkareissa ja farkuissa, talvella toppa- tai vaelluskengissä (jopa nastallisissa), nuoremmat menee joka paikkaan ihonmyötäisissä jumppatrikoissa (jopa töihin), toppavaatteet talvella ihan sama mihin olet menossa. Pääsääntösesti jengi vetää mudtissa tai harmaissa vaatteissa. Eikä haittaa vaikkei oo kovin puhtaatkaan. Maalla ollaan maalaisia.

Itse 27v läntisellä  pääkaupunkiseudulla  asuneena olen tottunut siihen että pistetään vähän siistimpää päälle, laitetaan hiukset edes jollakin tavalla (puhtaat ja siistit) vaatteet, sipaistaan jotain puuteria ja huulirasvaa tms ja katsotaan peiliin ennen kun ovesta mennään ulos paitsi jos pyörähdän vaan nopeesti läheisestä pikkumarketista jotain hakemassa tai meen koiran kanssa ulos.

Täällä savossa kyllä pät kääntyy kun pukeutuu tyylikkäästi "kameliväriseen" villakangastakkiin, kietoo huivin kaulaan, kenkiin jossa hiukan edes korkoa, käsilaukku olalle ja hiukset ojennuksessa, silmät meikattuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadulla ei väistetä vastaantulijaa, kävellään vaan päälle, eikä esim kävelyteillä noudateta oikeanpuoleista liikennetyä. 

Jopa samassa toimistossa työskentelevät eivät tervehdi esim aamulla töihin tullessa. Tämä on kyllä valitettavasti enemmän nuoremman sukupolven ongelma ja ehkä tyypiltään menee jonnekin it osaston tai taloushallinnon introvertti bittiaivoporukoihin jotka ei vaan tajua, uskalla tai osaa.

Siisti ulkoasu aina kodin ulkopuolella, se perinne on kadonnut ajat sitten ja vähän hävettää esim ulkomailla liikkuessa turistikohteissakin, suomalaiset erottaa heti siitä ettei ne panosta välttämättä yhtään esim illallispukeutumiseen. Olin itse hiljattain Portugalin eteläosassa 5 * hotellissa ja katsoin kadehtien miten tyylikkäänä pääsääntöisesti muualta maailmasta olevat tulivat illalliselle, hiukset laitettuina niin miehillä kuin naisilla ja ah miten hyvältä tuoksuvia miehiä käytävillä tuli vastaan, kuten myös moni nainen käytti parfyymiä. 

Sitten oli meidän iso porukka, selvästi arkisempia, osa koko viikon samoissa vetimissä (tyyliin jumppatrikoot ja tunika, tennarit)

Hahah, naurattaa tuo mielikuva jumppatrikoista ja tennareista. Suomalaisten päivällisasut ulkomaanreissuilla määräytynevät pitkälti sen mukaan, onko raaskittu maksaa ruumalaukusta vai tultu käsimatkatavaroin.

Suomessa ei ehkä kävelyteillä noudateta oikeanpuoleista liikennettä, mutta annas olla kun kuljetaan ajoradan reunaa, niin silloin alkaa oikea puoli kelpaamaan (tieliikennelain mukaan pitää kulkea vasenta)!

Vierailija
404/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytätavat ja siinä tietynlainen etiketti.

Opin tädiltäni ja hänen mieheltään, että mies kaataa viiniä pöydässä. 

Ylipäätään kaikki korrektit käytöstavat esim ovien avaaminen vastaan tai perässä tuleville, tätä näkee todella harvoin. Ei edes vanhemmat miehet tee tätä välttämättä enää naisille, painelevat vaan edeltä ilman mitään reagointia että samaan aikaan ovedta pyrkii nainen vaikka 2 kassin kanssa.

Kättelyn loppuminen on harmi, teen sellaista työtä jossa tapaan asiakkaan edudtajia ym sidosryhmän ihmisiä ja jotenkin on jopa kiusallinen tilanne kun itse kätteleisin ja sit joku ei kättelekään, moukkamaista. 

Kättelykulttuuri sai ehkä korona-ajasta kuoliniskunsa, mutta ylipäätään varsinkin nuoremmille ihmisille on nykyään kaikenlainen suora kontakti vaikeaa. Pitäisi olla digivälitteistä. Etäopetusta, Meetejä, Teamseja, kaikki koneen kautta. Tietynlainen autismi valtaa alaa, ihmiset eivät suorassa kontaktissa katso toisiaan kohteliaasti silmiin eivätkä osaa enää kättelysääntöjäkään. Niihinhän pätee sama kuin sinuttelun ehdottamiseen, jota viikolla käsiteltiin Rosa Kettumäen / Ylen vuoksi. Korkea-arvoisempi ehdottaa sinuttelua, korkea-arvoisempi tekee aloitteen kättelyyn. Minä en esimerkiksi voisi tyrkyttää kättäni jollekin emeritusprofessorille jossain tilaisuudessa, vaikka voin katsoa silmiin ja nyökätä. Jos hän ojentaisi kätensä, tarttuisin tietysti siihen ja kättelisin.

On erittäin epäkohteliasta kieltäytyä kättelystä.

Teitittelyä/sinuttelua koskien huomasin juuri Vaasanin ruisleipämainoksen, jossa joku märkäkorva sinuttelee kylmästi senioria. Okei, mainos on käsikirjoitettu, mutta kas kun Vaasan tai mainostoimisto eivät halua edistää hyviä käytöstapoja vaan nimenomaan huonoja. Tuosta pitäisi antaa niille palautetta. Mainos on nolo.

Vierailija
405/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni muuten enää niiaa tai kumartaa?

Minkä ikäistä tarkoitat?

Vierailija
406/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä enää kukaan ala vieraiden tultua paahtaa kahvinpapuja rännärissä ja paahdon jälkeen jauhaa niitä kahvimyllyssä.

Vierailija
407/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tapa, lähinnä maaseudulla, kadonnut, jossa mies käveli edellä ja vaimo kaukana takana. Ja, että vaimo tarjoili ruuan miesväelle, seisoi vieressä ja odotti, kun miehet syöneet, sitten vaimo söi jämät. 

Näin tätä lapsena maalla. Ei ihme etten halunnut miestä vaivoikseni vaan asun sinkkuna kaupungissa. 

Sille jäljessä kävelylle muistan kuulleeni sellaisen selityksen, että ihmiset kulkivat paljolti kapeita polkuja ja miehen on kuulunutkin kulkea edellä valppaana ja osin selvitellen sitä kulkuväylää, usein se mies myös tunsi maastot paremmin, kun niissä kuitenkin liikkui enemmän kuin kotosalla pysyvä naisväki. 

Itsekin kyllä muistan lapsuudestani yhden pariskunnan, jossa mies käveli aina noin 2 metriä vaimonsa edellä, jopa päiväkävelyilläkin.

Eikähän siellä kaupungin kaduilla mitään viidakkove

Minun kolmesta miehestäni (ei yhtä aikaa!) kaksi ensimmäistä oli juuri tällaisia edellä ravaajia. Heillä oli pidemmät jalatkin kyllä, hitaampi tahtini ei ollut heille luontainen eivätkä ymmärtäneet sopeuttaa kulkuaan tahtiini. Monta kertaa asiasta väännettiin, koska jos oli tarkoitus viettää aikaa kaupungilla yhdessä, oli jotenkin hävettävää, kun toinen kulkee edellä erikseen ikään kuin emme olisi yhdessä ollenkaan. Se voi olla jopa satuttavaa, jos itsellä on vaikka koulukiusaamistaustaa tai muita syitä, miksi on alttiuta kokea itsensä huonommaksi. Silloin tuon tulkitsee niin, että mies häpeää minua.

Kolmas mieheni olikin lyhyempi (ja rakastuneempi). Hän käveli rinnallani ja usein kuljettiin käsi kädessä. 

Vierailija
408/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä enää kukaan ala vieraiden tultua paahtaa kahvinpapuja rännärissä ja paahdon jälkeen jauhaa niitä kahvimyllyssä.

Tuosta tulisi kyllä aivan ihana vierailutuoksu.

Vierailija
409/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei kukaan viitsi enää, vaikka vastapaahdetun kahvin maku on aivan omaa 

luokkaansa näihin "valmiskahveihin" verrattuna.

Vierailija
410/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden kunnioitus, kiitos ja anteeksi 

Vierailija
411/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.

Ei pukeneet itse kotona. Tiukasti istuvissa vaatteissa ei mahdu liikkumaan joten joku muu tarvittiin esim sulkemaan vetoketju selästä ja avustamaan takki päälle.

Siinä pari syytä miksi nykyään pukeudutaan mukavasti eikä "naisellisesti", kuten vinku-villet haluaisivat.

Vierailija
412/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni keittää yksinäänkin kahvit vastajauhetuista pavuista. Esim minä. 

Vierailija
413/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tulisi kyllä aivan ihana vierailutuoksu.

Muistan sen lapsuudesta, 1950-luvulta.

Vierailija
414/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan syötiin pöydässä....aa, voi ettien että tätä vapautta kun uskalletaan olla ja elää ja jokainen ruokailee missä tykkää...ei mitään kaavoihin kangistumista, vanhanaikaisuutta yhtä aikaa ruokailua...

Varmaan niiden ongelma, jotka joutuu vastentahtoisesti asumaan muiden kanssa. Esim 40-vuotiaiden peräkamaripoikien.

Sinkku kolmiossa

Vierailija
415/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.

Et ymmärrä? Se oli huolehtiva ele. Tietenkin naiset aina ovat osanneet pukea takkinsa itsekin. Samoin ovi saatettiin avata tai muuten huolehtia pienillä eleillä. Ne kertoivat arvostuksesta, huolehtimisesta, kohteliaisuudesta. Taidamme elää aika dystopiassa kun ihminen ei edes ymmärrä tällaisia asioita saati sitten että tekisi jotain sellaista. Kaikki vain itsekästä "mitä saan tästä itselleni".

Se, että nimenomaan naiselle tarjotaan takkia tai avonaista ovea, alleviivaa syvään iskostunutta käsitystä naisesta "heikompana astiana". Ei tunnu ollenkaan kivalta eikä hellyttävältä eikä arvokkaalta vanhalta tavalta. Tuntuu sovinismilta, seksismiltä, holhoamiselta ja alentamiselta.

Vierailija
416/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980 oli tuo 'ruokapakko' keskarihuoltamolla, leirintäalue vieressä. Juhannuksena näin, ei muuten.

Lainaus ei innistu, kun oli pitkä viesti.

Vierailija
417/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa ihmiset ystävällisiä ja kohteliaita toisillenne sukupuoleen katsomatta. Naiset eivät ole sen avuttomampia kuin miehetkään ja muunsukupuolisia on keskuudessamme runsaasti. 

Vierailija
418/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta leikkeet ja liha ostettiin lihatiskiltä. Jos osti makkaraa, sen pystyi ostamaan siivutettuna tai siivuttamattomana. Jos siivuna, sai valita siivun paksuuden..Jauhelihakin jauhettiin siinä tiskillä ja näki, mistä se tehtiin.. Näissä asioissa ruuan laatuun ja tasoon kiinnitettiin enemmän huomiota.

Vierailija
419/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli erikseen maitokaupat,  lihakaupat, leipäkaupat.....

Vierailija
420/558 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin mennessä tulee olla tosi puhdas ja puhtaat vaatteet. 

Sama koskee myös muita esim. hammaslääkäreillä käyntejä. 

Tapa on niin tiukassa, että jopaverinäytteen ottokin vaatii kokonaista siisteyttä.

Edesmennyt isäni kävi aina suihkussa ennen lääkäriin menoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi