Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.

Vierailija
21.02.2026 |

Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.

Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.

Muistatko muita?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se,  että kauniista, muut huomioivista käytöstavoista  ylipäätään välitettiin ja niistä  pidettiin kiinni. Nykyään saa useimpien mielestä käyttäytyä miten kukin tykkää, eikä tavoilla ole väliä.  Surullista ja moukkamaista ja tyypillisempää tässä maassa kuin muualla. 

Järki vaihtui tunteisiin. Minä olen se tärkein. Se, joka väittää ettei itsekkyys ole lisääntynyt valehtelee. 

Vierailija
42/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se,  että kauniista, muut huomioivista käytöstavoista  ylipäätään välitettiin ja niistä  pidettiin kiinni. Nykyään saa useimpien mielestä käyttäytyä miten kukin tykkää, eikä tavoilla ole väliä.  Surullista ja moukkamaista ja tyypillisempää tässä maassa kuin muualla. 

Kun ennen ihmistä puristi yhteisten normien paine, nyt puristaa liika yksilöllisyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä. En koskaan halua mollata Suomea enkä suomalaisia. 

Ehkä syynä on se, että ne käytöstavat opetettiin kodin lisäksi myös koulussa sillä ajatuksella, että lapselle syntyy turvallisuuden tunne siitä, että tietää kuinka kuuluu käyttäytyä kussakin paikassa ja tilanteessa eikä tarvitse säätää omien epävarmuuksien kanssa. 

Ei oikein ollut sopivaa herättää huomiotakaan.

Noita tiukkoja protestanttisia sääntöjä vastaan syntyi tietysti aikaa myöten vastaliikehdintää ja haluttiin lasten saavan olla lapsia.

Amerikoissa muuten on nyt herännyt uudelleen trendi n.k. etikettikursseille ja kylläpä ne näyttivät olevan aivan vastaavia kuin vielä kuusikymmenluvulla kansantaitotunneilla.

Vierailija
44/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurista lainaaminen, sokeri, jauhot tms.

Tätä on tehty ihan viime vuonnakin meillä.

Vierailija
45/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liesituulettimen alla ringissä röökin vetäminen. Ai miten oli lystiä.

Vierailija
46/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.

Eniten ärsyttävät tennarit. Karseaa olla häissä jossa porukalla puku ja jotkut lenkkarit.

Vierailija
47/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.

Eniten ärsyttävät tennarit. Karseaa olla häissä jossa porukalla puku ja jotkut lenkkarit.

Ensivuonna saattaa olla kumisaappaat ja musta puku trendinä. Mistä näitä tietää.

Vierailija
48/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien ihmisten ja myös vieraiden ihmisten teitittely.

Vierailija
49/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan syötiin pöydässä....aa, voi ettien että tätä vapautta kun uskalletaan olla ja elää ja jokainen ruokailee missä tykkää...ei mitään kaavoihin kangistumista, vanhanaikaisuutta yhtä aikaa ruokailua...

Television päällä se on hyvä kahvinjuontitaso, oho hups, kuppi kaatui ja kahvit meni television sisään, ei kai se haittaa?

Vierailija
50/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, päivää, anteeksi.

Vierailija
51/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhaltaa naapuriin savut? Mun entinen naapuri teki tätä kovalla pakkasella. Mun koti oli töynnä tupakansavua, kunnes otin imuventtiilin hatun pois ja viritin pöytätuulettimen puhaltamaan savut takaisin. Siirtyi onneksi parvekkeelle. Tupakoitsijat eivät välillä tajua, miten pahalle tupakansavu haisee tupakoimattoman nenään.

Vierailija
52/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä pidän teitittelystä. Olen varmaan aikamoinen kalkkis. Siis tapana se on kaunis. Vanhoissa kotimaisissa elokuvissakin on mukava seurata sitä, kuinka jossain vaiheessa heitetään tittelit pois.

Saksalaisilla taitaa olla edelleen käytössä.

Vierailija
53/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä pidän teitittelystä. Olen varmaan aikamoinen kalkkis. Siis tapana se on kaunis. Vanhoissa kotimaisissa elokuvissakin on mukava seurata sitä, kuinka jossain vaiheessa heitetään tittelit pois.

Minä teitittelen edelleen esimerkiksi vanhempiihmisiä, mutta se käy vähitellen hankalaksi. Tällaisena kuusikymppisenä kun ei oikein tiedä, onko teitittely paikallaan vai sinuttelisiko heitä sillä perusteella, että on itsekin vanha.

Vierailija
54/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhaltaa naapuriin savut? Mun entinen naapuri teki tätä kovalla pakkasella. Mun koti oli töynnä tupakansavua, kunnes otin imuventtiilin hatun pois ja viritin pöytätuulettimen puhaltamaan savut takaisin. Siirtyi onneksi parvekkeelle. Tupakoitsijat eivät välillä tajua, miten pahalle tupakansavu haisee tupakoimattoman nenään.

Oli ne aikoja, kun työnantajillakin oli velvollisuus järjestää tupakointitilat työntekijöille. Pikkuhiljaa ihmisten raitistuttua ne muuntuivat tupakkakopeiksi siis tehtaissa ja aika joutuin siirryttiin ulos, josta jonnekin edemmäs parkkialueen nurkkaan pakkaseen ja sateeseen ja kulkukortilla sekin eikähän sitä joskusmuinoin "jotenkin ikäänkuin yhteisesti sovittua" , tupakkitaukoa enää ollutkaan, vaan nekin piti sovittaa ruokis ja kahvitauoille.

Sitten tuli järki ja viimein oli pakko heittää tuo nolo ja turha tapa pois.

Olihan se sisällä polttaminen jotenkin aikoinaan vähemmän noloa kuin varsinkin naiselle se ulkona tupakointi.

Menin nyt vähän syrjään aiheesta sori.

Vierailija
55/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin teitittelen vanhempia ihmisiä (yleensä 70 v+). Olen itse 50 v. En pysty edes sanomaan "sinä", koska se tuntuu niin väärältä. Kätellessä nousen aina ylös, jos kättelen vanhempaa. Niiata en enää osaa.

Tykkään myös, että mies auttaa takin, tuolin ja ovien kanssa. Erityisen mukavaa on, jos mies avaa auton oven. Kertoo arvostuksesta ja huomioimisesta. Ei minua haittaa, vaikka nämä eleet välillä olisi vähän kömpelöitä tai hidastaisivat menoa.

Vierailija
56/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teitittelen edelleen esimerkiksi vanhempiihmisiä, mutta se käy vähitellen hankalaksi. Tällaisena kuusikymppisenä kun ei oikein tiedä, onko teitittely paikallaan vai sinuttelisiko heitä sillä perusteella, että on itsekin vanha.

Niin ei ne muut taida tietää, että kuuluisi tehdä ne sinunkaupat. Ne ne vasta vanhanaikaisia ovat.

Vierailija
57/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kenen kuuluu tervehtiä ensin. Muistankohan oikein, että miehen ensin ja naisen oli sopivaa tervehtiä vasta sitten.

Vanhemman ensin ja nuoremman piti odottaa.

Vierailija
58/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläilyt naapureiden kesken. Tarjottiin kahvia ja seitsemää sorttia. Ohjelmana seurustelu. Velvollisuutena oli sitten esittää vastakutsu ja emännät yrittivät voittaa toisensa tarjoilun runsaudessa.. Alkoholi ei useimmiten kuulunut kuvioihin. 

Vierailija
59/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalaisilla ja monella muullakin kansalla. Itävallassa teititellään ilman muuta ja niin tehdään Italiassakin. Käyn silloin tällöin Itävallassa, asuin kauan Saksassa ja nyt asun Italiassa, joten tiedän. Sitäpaitsi en tykkää yhtään jos ventovieraat, asiakaspalvelijat ym. alkavat saman tien sinutella. Korjaan heti asian teitittelyksi. 

Vierailija
60/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.

On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.

Takki autetaan päälle ohjaamalla hihansuuta autettavan kättä kohden ja takki nostetaan päälle. Talvitakin kohdalla teen niin vanhemman herrankin kohdalla etenkin autonkuljettajana ollessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä