Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.

Vierailija
21.02.2026 |

Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.

Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.

Muistatko muita?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni muuten enää niiaa tai kumartaa?

Itse koen tuon nykyajan halailukulttuurin tosi outona. Parempi oli kättely tai juuri niiaus tai kevyt kumarrus.

Vierailija
22/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne ne kahvit katetaan, jollei olkkarin kahvipöydälle

Keittiössä tai juodaan n.k. nilkkakupit.

Avokeittiö olohuone. Ap käy kahvilla vain jossain neukkukuutioissa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.

Totta. 

Vierailija
24/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oltu kotona, mentiin vaikka kaupunkiin niin laitettiin harja ovelle. Ei tarvinnut edes lukkoon laittaa.

Vierailija
25/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu seläntakana pahaa toisesta.

Vierailija
26/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni keittiössä kahvitetaan ne ihmiset, joiden ei haluta viipyvän kahveja pitempään. Olohuoneessa istutaan mukavasti.

Nyt saat valistaa minua noista nilkkakupeista. En ole ikinä kuullutkaan niistä, ja nettikin antaa tulokseksi vain säärisuojia ja jalkineita.

Vierailija
27/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkiä plankattiin ja yritettiin pitää hyvin, koska ne oli arvokkaita. Kengistä saattoi päätellä paljon.

Vierailija
28/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen tuon nykyajan halailukulttuurin tosi outona. Parempi oli kättely tai juuri niiaus tai kevyt kumarrus.

Sama. Inhoan halailua, ja ihmiset tosiaan nykyään käy päälle kysymättä sopiiko halata. En kyllä myöskään niiaile, se on auttamattoman vanhanaikaista. Kättely ja kevyt pään nyökkäys on hyvä.

Vierailija
29/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kohdattaessa kävelevä vastaantulija kapealla väylällä laitetaan sen puolen käsi selän taakse. Nykyään vaan viuhdotaan menemään ja huidotaan heiluvilla käsillä ohitettavia.

Vierailija
30/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni keittiössä kahvitetaan ne ihmiset, joiden ei haluta viipyvän kahveja pitempään. Olohuoneessa istutaan mukavasti.

Nyt saat valistaa minua noista nilkkakupeista. En ole ikinä kuullutkaan niistä, ja nettikin antaa tulokseksi vain säärisuojia ja jalkineita.

Ah no voi olla, että on murresana tuo nilkkakuppi. Se tarkoittaa sellaista pikaisesti seisten hörpättyä kuppia.

Ainakin sellaisena olen aina sitä ajatellut.

Vierasta houkutellaan viipymään edes nilkkakupin verran.

Vierailija
31/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.

Totta. 

Juhlatkin ovat arkipäivistyneet. mm papit ovat huolissaan kun ei vietetä hautajaisia, häitä, ristiäisiä, jne. Viiskymppisistä puhumattakaan, ei kukaan enää varaa mitään seurojentaloa tanssiorkestereineen. Maailma on sen koommin muuttunut, eikä etiketit ole niin tiukkoja kuin ennen, esim miesten pukeutuminen määritti naiseen pukeutuminen. Eikä ne arkivaatteet ole mitään viikkoja pidettyjä parsittuja peltovaatteita. 

Vierailija
32/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oven avaaminen naiselle. 

Vierailija
33/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Inhoan halailua, ja ihmiset tosiaan nykyään käy päälle kysymättä sopiiko halata. En kyllä myöskään niiaile, se on auttamattoman vanhanaikaista. Kättely ja kevyt pään nyökkäys on hyvä.

Muistan viimeksi niianneeni ihan automaattisesti saadessani työnantajalta jonkin työvuositunnustuksen.

Saattoivat ne nuoremmat tietysti itsekseen sitä naurahtaakin, mutta tiukassa ne on lapsena opetetut tavat.

Vierailija
34/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah no voi olla, että on murresana tuo nilkkakuppi. Se tarkoittaa sellaista pikaisesti seisten hörpättyä kuppia.

Missä päin tuota sanaa käytetään tai on käytetty? On kyllä kuvaava ilmaus ainakin nyt, kun merkityksen on kuullut. 

Vierailija
35/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin tuota sanaa käytetään

Oulussa

Vierailija
36/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se,  että kauniista, muut huomioivista käytöstavoista  ylipäätään välitettiin ja niistä  pidettiin kiinni. Nykyään saa useimpien mielestä käyttäytyä miten kukin tykkää, eikä tavoilla ole väliä.  Surullista ja moukkamaista ja tyypillisempää tässä maassa kuin muualla. 

Vierailija
37/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan syötiin pöydässä....aa, voi ettien että tätä vapautta kun uskalletaan olla ja elää ja jokainen ruokailee missä tykkää...ei mitään kaavoihin kangistumista, vanhanaikaisuutta yhtä aikaa ruokailua...

älä ihmettele sitten mielenterveysongelmat ja itsekkyys.

Vierailija
38/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.

Et ymmärrä? Se oli huolehtiva ele. Tietenkin naiset aina ovat osanneet pukea takkinsa itsekin. Samoin ovi saatettiin avata tai muuten huolehtia pienillä eleillä. Ne kertoivat arvostuksesta, huolehtimisesta, kohteliaisuudesta. Taidamme elää aika dystopiassa kun ihminen ei edes ymmärrä tällaisia asioita saati sitten että tekisi jotain sellaista. Kaikki vain itsekästä "mitä saan tästä itselleni".

Vierailija
39/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain kuningattarelle niiataan, ei edes presidentin rouvalle.

Vierailija
40/60 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeuduttiin tilanteen mukaan ja osattiin valita omalle vartalolle parhaiten sopiva tyyli.  Nykyisin ei paljoakaan välitetä, mutta onneksi edes jotkut vielä osaavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan