Miksi pääomatulojen verotusta ei kiristetä tuntuvasti?
Rikkaiden veroja kun halutaan kiristää sen sijaan että köyhiltä leikataan niin ainoa keino on kiristää tuntuvasti pääomatulojen verotusta. On väärin kiristää ansiotulojen verotusta koska se ei kannusta sitten työntekoon.
Kommentit (248)
Aina joku pienennä päässään pohtimassa kenen taskuille voisi seuraavaksi mennä. Kun leikataan, niin muualta ei voi leikata, kuin menoista.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole, vaikka ne ovat "eri verokantaa" maksetaan ne silti samoista tuloista. Yrityksien verotus on moninkertainen ja monipolvinen, eikä siitä kannata palkansaajan ainakaan olla kateellinen "
Puhut PUHDASTA paskaa.
Eli palkansaajan verotuskin lasketaan Palkan veroprosentti vaikka 25%+ alvli 25,5% = 50,5%...
Maksatko tästä palkastasi alvilia vai mihin tämä sinun laskelmasi perustuu?
Laitetaan ammattiyhdistyksen maksamaan veronsa. Siitä tulisi moninkertaisesti hyötyä tuohon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska käytännössä jokainen poliitikko saa niitä myös vasemmistossa
Väärin. Vasemmisto tienaa muiden veroilla kustannettujen "yleishyödyllisten" säätiöiden täysin verovapaita tuloja
Säätiöiden ja yhdistysten.
Maassa on satoja tuhansia yhdistyksiä, joille valtio maksaa vuosittaisia tukia. Summat eivät ole mitenkään pieniä, mutta veroja ei makseta yhtään mihinkään
EI OLE. Suomessa EI OLE satojatuhansia yhdistyksiä JOILLE valtio maksaa vuosittain tukea. YHDISTYKSIÄ on satojatuhansia mutta valtion tukia saa vain MUUTAMA TUHAT näistä.
Kyllä on. Muutama tuhat joka sekin on itsessään valtava määrä valtion tukia ruikuttamassa on alakanttiin arvioitu
Vierailija kirjoitti:
Pääoma voi myös lähteä ulkomaille, jos sitä on paljon. Niin tapahtuu jo nyt. Pääomatulovero on jo raskas, se ylittää pienemmän palkan verotuksen kirkkaasti. Progression rajakin on matala, korkeampi vero menee jo alle 2000€/kk pääomatulosta.
Progression raja on 30 000 euroa vuodessa. Onko sinun vuodessasi yli 15 kuukautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Vasemmisto tienaa muiden veroilla kustannettujen "yleishyödyllisten" säätiöiden täysin verovapaita tuloja
Kokoomuslaiset hyötyvät paljonkin Kelasta. Asumistukia virtaa vuokratuloina kokoomuslaisten pankkitileille. Työtön köyhä antaa rahansa kaupan kautta usein lopulta kokoomuslaisen tilille. Jos työtön ei hajota muiden omaisuutta, hänen elämällään on tärkeä välinearvo siirtää euroja valtion verorahoista elvyttämään yhteiskuntaa, usein kokoomuslaisen pankkitiliä.
Minä taas näen, että se köyhä ei saa maksettua edes omaa asumistaan kuten normaalit ihmiset ja veronmaksajien pitää hänelle sekin maksaa. Se vuokranantajakin maksaa veroissaan sen persaukisen asumista. Sen sijaan se persaukinen ei maksa mitään vaan elää muiden siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku rikas ollut joskus tyytyväinen omaisuutensa määrään?
Harva köyhäkään. Eikä siitä pidä syyllistää. Halu tienata lisää pitää yhteiskuntaa yllä ja tuottaa tuloja, joista sitten saadaan veroja.
Siksi on tyhmää verottaa ja syyllistää passiivisiksi ihmisiä, jotka olisivat innostuneita tienaamaan.
"Nimenomaan tulevaisuus näyttäytyy täällä kaameana. Ei tämä maa ole enää edes tunnistettava Suomi parinkymmenen vuoden päästä."
Robotit tekee kaikki työt 20v päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksei se verotus voi olla sama kaikille. Käsittääkseni ne joilla on eniten rahaa ja osakkeita ei tarvi edes veroja maksaa koska on niin paljon rahaa ja osakkeita. Eihän tässä ole järkeä että niillä joilla on niin saavat siitä hyvästä vielä enemmän.
Käsityksesi on päin persettä.
Onhan niitä täysin verovapaita osinkoja olemassa joillain. Eihän sellaisia pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
"Nimenomaan tulevaisuus näyttäytyy täällä kaameana. Ei tämä maa ole enää edes tunnistettava Suomi parinkymmenen vuoden päästä."
Ja se joka omistaa kaikki ne robotit tulee satumaisen rikkaaksi!
Miksi verotusta pitäisi kiristää? Laskea sitä pitäisi.
"Se vuokranantajakin maksaa veroissaan sen persaukisen asumista."
Ei, lukuisat veronmaksajat yhdessä rahoittavat yhden vuokranantajan vuokratuloa.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on MaalausUrakointi OY niminen yritys ja maalaan naapurin aidan. Laskutan tästä työstä 1000 €. Maalin ostamiseen minulla menee 200 € (alv 25,5). Tästä kun lähdetään laskemaan mitä minulle yrittäjänä tästä keikasta jää käteen:
1) 1000 € - 200 € = 800 € (materiaalien osuus)
2) 800 - 25,5 % = 596 € (arvonlisävero)
3) 596 € - 20 % = 476,80 € (yhteisövero)
4) 476,8 - 30 % = 333,76 € (pääomatulovero osingosta)
Yrittäjänä minulle jää tuhannen euron keikasta nettona käteen 333,6 €.
Listaamattomasta osakeyhtiöstä voit nostaa osinkoa verottomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se joka omistaa kaikki ne robotit tulee satumaisen rikkaaksi!
Äänestämällä muutos siihen. Kommunismin toteutuminen on vain ajan kysymys.
Miksi pääomatuloja pitää verottaa erilailla kuin muita tuloja. Selkeintä olisi, kun kaikkia tuloja verotettaisiin samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on MaalausUrakointi OY niminen yritys ja maalaan naapurin aidan. Laskutan tästä työstä 1000 €. Maalin ostamiseen minulla menee 200 € (alv 25,5). Tästä kun lähdetään laskemaan mitä minulle yrittäjänä tästä keikasta jää käteen:
Listaamattomasta osakeyhtiöstä voit nostaa osinkoa verottomana.
Sen edellytyksenä minun täytyisi ensin sijoittaa satoja tuhansia euroja yritykseeni. Niin kauan kuin MaalausUrakointi OY ei omista mitään erityisen arvokasta niin en pysty käyttämään näitä "verovapaita osinkoja". Muutenkin siitä saatava hyöty koskettaa ainoastaan tätä kohdassa 4 olevaa pääomatuloveroa. Kaikki nuo kolme ensimmäistä vero säilyy voimassa joka tapauksessa.
Heh. Pääoma voi lähteä ulkomaille? Juu ihan varmasti lähtee. Niin lähtee minunkin pääomani ulkomaille temun kautta. Se ei tuo kapitalistin nuppi oikein tahdo ymmärtää että jos ostovoima katoaa niin pian katoavat kapitalistin sijoitukset. Sitä ollaan niin kovaa ja uhkaillaan että "viedään kapitaali ulkomaille"? Heihei ja bon voyage. Ette te korvaamattomia ole.
"se persaukinen ei maksa mitään vaan elää muiden siivellä."
Oletko kateellinen "siivelläeläjille"? Etkö pidä työstäsi?
Pelkäätkö persaukisen varastavan tai tuhoavan omaisuuttasi? Kuinka moni työtön varastelee?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pääomatuloja pitää verottaa erilailla kuin muita tuloja. Selkeintä olisi, kun kaikkia tuloja verotettaisiin samalla tavalla.
Isoin käytännön ongelma on siinä, että myös muualla maailmassa pääomatuloja verotetaan tasaverolla. Jos pääomatuloja ruvettaisiin Suomessa verottamaan progressiivisesti niin se tarkoittaisi sitä, että kaikki kenellä on miljoonaomaisuus joutuisi siitä hetkestä lähtien maksaman MONINKERTAISTA määrää veroja. Käytännössä se johtaisi siihen, että heistä suurin osa lähtisi veropakolaisiksi ulkomaille - kuten vaikka Ruotsiin tai Viroon.