Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen väittää, ettei raha ratkaise ongelmia??

Vierailija
20.02.2026 |

Mulla ei ole yhtäkään ongelmaa, johon ratkaisuna ei olisi raha.

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin ongelmat eivät ratkea rahalla. Esim. tietty sairaus ei välttämättä häviä millään hoidolla, vaikka rahaa olisi kuinka. Toisaalta läheisen kuolemaakaan ei saa peruutettua rahalla. Rakkautta ei sitäkään saa ostettua, ei ainakaan aitoa.

Vierailija
122/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on kyllä jo itse aiheutettu ongelma. Jos Suomessa joutuu nälkää näkemään niin sitä ongelmaa ei korjata rahalla, koska kyse on elämänhallinnan puutteesta. Ja kyllä, olen elänyt tuilla. Ja kyllä, olen aikanaan säästänyt pikkusen jopa opintotuesta, vaikka olin perheellinen. "

Minäkin olen säästänyt opintotuesta, mutta se tapahtui aikana, jolloin opintotuella pystyi elämään. Nykyään tuki on euromääräisesti pienempi, vaikka ruoan ja erityisesti asuminen hinta on paljon korkeampi kuin tuolloin.

Toimeentulotuella ei muuten voi säästää, sillä kaikki säästetty raha pienentää seuraavan kuun tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä jo itse aiheutettu ongelma. Jos Suomessa joutuu nälkää näkemään niin sitä ongelmaa ei korjata rahalla, koska kyse on elämänhallinnan puutteesta. Ja kyllä, olen elänyt tuilla. Ja kyllä, olen aikanaan säästänyt pikkusen jopa opintotuesta, vaikka olin perheellinen. 

Paino imperfektillä ja sanalla aikanaan. Elämme hieman eri aikoja nykyään. Elämä oli aika lailla kevyempää vaikka edes kymmenen vuotta sitten vaikka tuillekin olisi joutunut. Oli mullakin helppoa opiskeluaikana, mutta eipä ole enää.

Olen elänyt ihan muutama vuosi sitten vielä tuilla, koska kävin vaan osa-aikatyössä. Edelleen, jos Suomessa joutuu näkemään nälkää, on kyse itse aiheutusta ongelmasta aikuisella. Jo vaikka 150 eurolla kuukaudessa saa kyllä syödäkseen. 

Vierailija
124/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämä on kyllä jo itse aiheutettu ongelma. Jos Suomessa joutuu nälkää näkemään niin sitä ongelmaa ei korjata rahalla, koska kyse on elämänhallinnan puutteesta. Ja kyllä, olen elänyt tuilla. Ja kyllä, olen aikanaan säästänyt pikkusen jopa opintotuesta, vaikka olin perheellinen. "

Minäkin olen säästänyt opintotuesta, mutta se tapahtui aikana, jolloin opintotuella pystyi elämään. Nykyään tuki on euromääräisesti pienempi, vaikka ruoan ja erityisesti asuminen hinta on paljon korkeampi kuin tuolloin.

Toimeentulotuella ei muuten voi säästää, sillä kaikki säästetty raha pienentää seuraavan kuun tukea.

Voi säästää kun säästää käteisenä. Toimeentulotuki on paljon isompi. Joo oli ruoka halvempaa, mutta sain 192 euroa opintotukea ja lapsilisän. Mies sai kotihoidon tuen ja lisäksi saatiin asumistukea. Jos olisi saatu toimeentulotukea, olisi summa ollut huikean paljon enemmän. Eikä nähty nälkää, vaikka tiukkaa oli. Ja myöhemminkin olen elänyt tuilla. Tähän en nyt ehdotakaan, että marjoja ja sieniä saa metsästä ilmaiseksi ja esimerkiksi leivät kannattaa leipoa itse, kun siihen tulee miljoona selitystä miksi ei voi. 

Vierailija
125/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän sellaista ihmistä aina vähän yksinkertaisena ja henkisesti laiskana jos ei kykene kokemaan iloa rahan mahdollistamista asioista. Se on hyvä sanonta että jotkut on niin köyhiä ettei niillä ole muuta kuin rahaa. 

Vierailija
126/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kavereita tai puolisonkin löytäisi helpommin, jos olisi rahaa. Olisi varaa harrastuksiin, käydä ulkona, matkustaa jne. Ne täysin ilmaiset harrastukset kun täällä pikku kaupungin taajamissa on lähinnä kävely, ei siellä juuri ihmisiä kohtaa. Lähin kaupunki 20km, niin jo sinne kulkeminen maksaa. 

Vierailija
127/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet itsellesi netin avustuksella kunto ohjelman niin minkäs takia sitä pitää verrata kuntosaliin. Eikö kunnon kohentaminen olekaan se pääasia. Jos sinulla ei ole varaa kuntosaliin so what. Kuntoa voi hoitaa ilman sitä salia.  Aina on ollut vähävaraisia ja varakkaampia.  Ongelma onkin siinä ettei osaa elää varojensa mukaan, vaan pitäisi tehdä niinkuin varakkaampi.  Raha voi helpottaa asioita mutta ei se ongelmia poista. Jostainhan ne ongelmat syntyy ja niiden estäminen voisi olla hyvä alku.  Elä sillä mitä sinulla on äläkä kuikuile toisten rahoja.

Vierailija
128/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkauden puute, ihmissuhteet, aito autonomia näin alkajaisiksi.

Ei se tuo terveyttä tai ikuista elämää. Harhaa ja kulissia 

Vierailija
129/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha tekee onnelliseksi ja helpottaa elämää. En ymmärrä niitä ja koko lausetta, että "Raha helpottaa elämää, mutta ei tee onnelliseksi? Kyllä sillä rahalla saa aika paljon esim. parempaa terveydenhoitoa ja voi mennä vaikka yksityiselle, on varaa maksaa laskut, ostaa terveellistä ruokaa, käydä saleilla, harrastuksissa, kursseilla, opiskella, matkustaa, ostaa hyvä omakotitalo, mökki ym. ym. Eikö ne mukamas tee onnelliseksi tai vähintään tyytyväiseksi, kun on millä maksaa kulunsa. Ja kaiken tämän lisäksi voi vielä harrastaa hyväntekeväisyyttä, koska hyvän tekeminen lisää myös omaa onnellisuutta. Tämä on toki vain minun mielipiteeni, mutta uskon, että aika moni samaa mieltä. 

Vierailija
130/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, jolla on paljon rahaa ja ongelmia.

Vierailija
131/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha tekee onnelliseksi ja helpottaa elämää. En ymmärrä niitä ja koko lausetta, että "Raha helpottaa elämää, mutta ei tee onnelliseksi? Kyllä sillä rahalla saa aika paljon esim. parempaa terveydenhoitoa ja voi mennä vaikka yksityiselle, on varaa maksaa laskut, ostaa terveellistä ruokaa, käydä saleilla, harrastuksissa, kursseilla, opiskella, matkustaa, ostaa hyvä omakotitalo, mökki ym. ym. Eikö ne mukamas tee onnelliseksi tai vähintään tyytyväiseksi, kun on millä maksaa kulunsa. Ja kaiken tämän lisäksi voi vielä harrastaa hyväntekeväisyyttä, koska hyvän tekeminen lisää myös omaa onnellisuutta. Tämä on toki vain minun mielipiteeni, mutta uskon, että aika moni samaa mieltä. 

Näin juuri. Helpompi elämä = tyytyväisempi elämä

Vierailija
132/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on väline jolla ostat asioita.  Jos kulutushyödykkeiden saaminen ja omistaminen tekee onnelliseksi, niin sitten sitä lisää. Mutta ei se ongelmia poista, miten esim. ongelma on syntynyt. Ongelmat pitää purkaa ensin jotta  selviää mistä kyse, lisäämällä rahaa ei oikein siinä auta.

Vierailija
133/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "raha ei ratkaise ongelmia" on vain köyhien cope.

Vierailija
134/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen, jolla on paljon rahaa ja ongelmia.

Tälläisella ihmisellä olisi varmasti vielä enemmän niitä ongelmia jos ei olisi rahaa.

Vierailija
135/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "raha ei ratkaise ongelmia" on vain köyhien cope.

Pikemminkin köyhien cope on, että raha ratkaisee ongelmat.

Vierailija
136/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkin ongelmat eivät ratkea rahalla. Esim. tietty sairaus ei välttämättä häviä millään hoidolla, vaikka rahaa olisi kuinka. Toisaalta läheisen kuolemaakaan ei saa peruutettua rahalla. Rakkautta ei sitäkään saa ostettua, ei ainakaan aitoa.

Rikkailla on kuitenkin selvästi paremmat mahdollisuudet saada nopeampaa ja korkealaatuisempaa hoitoa, mikä voi parantaa heidän mahdollisuuksiaan selvitä vakavista sairauksista. Myös vaikeiden tilanteiden, kuten sairauden tai läheisen kuoleman, käsittely on helpompaa, kun ei tarvitse samalla huolehtia siitä, miten vuokrat ja laskut saadaan maksettua. Raha ei tietenkään poista surua, mutta se voi myös helpottaa käytännön huolia, ja esimerkiksi paras mahdollinen terapeutti voi olla helposti palkattavissa tukemaan suruprosessia. Lisäksi, kun rahastressi ei paina, mieli on vapaampi, mikä voi luoda luonnollisemman ja vähemmän painostavan ympäristön myös deittailulle ja rakkauden löytämiselle.

Vierailija
137/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, jolla on rahaa.

Vierailija
138/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen, jolla on rahaa.

Ei välttämättä. 

Vierailija
139/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraiset aina kuvittelee, että me keskiluokkaiset harrastettaisiin vain sellaisia asioita, joihin tarvitaan rahaa. Ei se ihan niinkään ole. Itse harrastan esimerkiksi lenkkeilyä ja kotitreeniä. Minulla on kyllä ihan hyvät varusteet joka sään ulkoiluun, mutta suurin osa on hankittu käytettynä Kierrätyskeskuksesta tai kirppareilta. Samoilla lenkkareilla olen juossut jo monta kesäkautta, nyt ostin uudet samanlaiset tarjouksesta ja otan ne käyttöön, kun vanhat menevät riittävän huonoon kuntoon.

Fillarilla (ostin käytettynä, maksoi 20 e) poljen lähimetsiin keräämään mustikoita ja sieniä. 

Nykyään on kaikilla vähän isommilla paikkakunnilla ulkokuntosaleja, joita saa käyttää ilmaiseksi. Käyn lenkkeilyn lomassa treenaamassa sellaisessa.

Kierrätyskeskuksesta ja kirppareilta löytää myös todella laadukkaita, vähän käytettyjä vaatteita hyvin edullisesti. Olen opetellut tekemään pieniä korjausompeluja ja muokkailuja itse, jolloin saan vaatteesta hyvin istuvan. Näin voin pukeutua tyylikkäästi pienellä rahalla, enkä tarvitse halpisrättejä. Ja kyllä, ompelukoneitakin saa käytettynä tosi edullisesti. 

Hiukset värjään itse kotona luonnonväreillä, koska mun päänahka ei edes kestä kampaamoiden värikäsittelyjä. 

Ruuat teen pääsääntöisesti itse, samoin leipomukset. Lainaan kirjastosta kirjoja ja lueskelen niitä. 

Rahaa ei ole silti liikaa, koska ihan perus eläminenkin on Suomessa nykyään kallista. Silti koen eläväni erittäin rikasta elämää, vaikken voikaan (saati edes halua) harrastaa kalliita asioita. 

Vierailija
140/154 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraiset aina kuvittelee, että me keskiluokkaiset harrastettaisiin vain sellaisia asioita, joihin tarvitaan rahaa. Ei se ihan niinkään ole. Itse harrastan esimerkiksi lenkkeilyä ja kotitreeniä. Minulla on kyllä ihan hyvät varusteet joka sään ulkoiluun, mutta suurin osa on hankittu käytettynä Kierrätyskeskuksesta tai kirppareilta. Samoilla lenkkareilla olen juossut jo monta kesäkautta, nyt ostin uudet samanlaiset tarjouksesta ja otan ne käyttöön, kun vanhat menevät riittävän huonoon kuntoon.

Fillarilla (ostin käytettynä, maksoi 20 e) poljen lähimetsiin keräämään mustikoita ja sieniä. 

Nykyään on kaikilla vähän isommilla paikkakunnilla ulkokuntosaleja, joita saa käyttää ilmaiseksi. Käyn lenkkeilyn lomassa treenaamassa sellaisessa.

Kierrätyskeskuksesta ja kirppareilta löytää myös todella laadukkaita, vähän käytettyjä vaatteita hyvin edullisesti. Olen opetellut tekemään pieniä korjausompeluja ja muokkailuja itse

Kukaan ei kuvittele, että keskiluokkaisilla on rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi