Minkälainen ihminen väittää, ettei raha ratkaise ongelmia??
Mulla ei ole yhtäkään ongelmaa, johon ratkaisuna ei olisi raha.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vaikka sairastua levinneeseen syöpään, jospa sitten alkaisi valjeta?
Rahalla saa parempia hoitoja ja nopeammin. Alkaako valjeta?
Ap
Tämä juuri, syöpään sairastunut köyhä henkilö on huomattavasti huonommassa asemassa kuin rikas syöpään sairastunut. Rikas voi ostaa parasta mahdollista hoitoa, mahdollisesti mennä ulkomaille hoitoihin, esim. Sveitsissä on erittäin korkeatasoista hoitoa. Samoin rikas voi helposti palkata ihmisiä hoitamaan kotiaan ja muita asioitaan, jolloin hän voi keskittyä vain paranemiseen eikä hänen tarvitse huolehtia niin paljon muista elämän osa-alueistaan.
Köyhä saa diagnoosinkin kuukausia myöhemmin. Ensin pitää odottaa kuukausi, että pääsee terveyskeskuslääkärille, joka tarjoaa hoidoksi odottelua ja buranaa. Odottelun jälkeen varataan toinen aika, jota odotetaan taas kuukauden päivät, ja vihdoin saadaan lähete erikoislääkärille, jonka vastaanottoaikaa voi joutua odottamaan helposti 3 kk. Erikoislääkäri lähettää tarkempiin tutkimuksiin joihin jonotetaan taas pari viikkoa lisää jne. Yhtäkkiä onkin hujahtanut puoli vuotta ennen kuin on saatu edes minkäänlaista diagnoosia, saati sitten hoitoa.
Ap
Aattelin hommata jonkun ärsyttävän hautakiven itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin sinä. Millä selität esim, Hollywoodjulkkisten mielenterveys- ja päihdeongelmat ja niistä johtuvat kuolemat? Rahan puutteellako? Tässä nyt aika tuore esimerkki: https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011825962.html ja näitä löytyy useita lisää.
Päihdeongelmat ovat joka tapauksessa huomattavasti yleisempiä köyhien keskuudessa ja köyhien on vaikeampi saada hoitoa näihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkauden puute, ihmissuhteet, aito autonomia näin alkajaisiksi.
Rahalla saa kyllä tuota autonomiaa.
No kyllä. Kenelle tulee edes mieleen väittää, että rahalla ei saisi autonomiaa? Jos tämä on jotenkin epäselvää niin suosittelen elämysmatkailua Kelan tukiviidakossa, nimittäin jos luulit että saat aikuisena ihmisenä päättää edes jostain asioista elämässäsi niin ottavat siellä kyllä moiset luulot pois saman tien.
Mitenkäs autonomia sen suhteen, että annat jonkun ulkoisen asian määrittää mielentilasi, onnellisuutesi, ongelmiesi laadun? Jos olet sitä mieltä, että tarvitset rahaa autonomiaan, olet rahan orja, et sen herra. Raha on työkalu siinä missä vasarakin, se ei saa määrittää elämääsi
Miten rahan orja eroaa rahattomuuden orjasta?
Jankuttaja - olet typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä rikkaiden ongelmia. Köyhän suurin ongelma on raha. Ei voi mennä lääkäriin, ei ostaa lääkkeitä ja vitamiineja, ei voi käydä sukulaisilla, ei voi ostaa kunnon vaatteita, ei voi auttaa itseään ja lastaan jos laskut kasaantuu, pitää käydä raskaissa töissä joudun jälkeen ei jaksa enää mitään kun julkisilla matkoihinkin uppoaa monta tuntia. Ei voi harrastaa. Saa stressata mihin muuttaa kun ei ole rahaa maksaa nykyistä asuntoa.
Rahattomuus tekee elämästä myös henkisesti raskasta. Koko ajan saa jännittää mitä milloinkin tapahtuu. Sellaiset murheet kun pieni ylimääräinen maksu voi pistää elämän horjumaan kuukausiksi. Pelottaa että joku hajoaa olkoot sitten kengät tai kodinkone.
Niinpä. Eipä ol
Tämä on kyllä jo itse aiheutettu ongelma. Jos Suomessa joutuu nälkää näkemään niin sitä ongelmaa ei korjata rahalla, koska kyse on elämänhallinnan puutteesta. Ja kyllä, olen elänyt tuilla. Ja kyllä, olen aikanaan säästänyt pikkusen jopa opintotuesta, vaikka olin perheellinen.
Sinulla on nettiyhteys, nyt vaan etsit itsellesi sopivan kunto-ohjelman ja alat omissa hyviksi koetuista vaatteissa jumppaamaan ihan ilmaiseksi ohjattuna. Sen jälkeen voit opiskella kieliä netin kautta. Voit myös opetella leikkaamaan omat ja lähipiirin hiukset, hyviä opasvideoita löytyy. Harrastamaan voit myös ruveta joko neulominen ja tilkkutyöt tai huonekalujen saneeraus, hyviä ohjeita löytyy. Paljon on mitä voit tehdä nyt jo säästääksesi johonkin tyylikkääseen mitä niin haaveilet. Elämä on tässä ja nyt ja raha on vain väline, mutta jos opit elämään sillä mitä sinulla on niin ettet kokoajan mieti rahaa tai jotain mitä haluaisit, jota sinulla ei vielä ole niin ja joka on vain haavekuva niin se on jo yksi ratkaisu rahattomuuteesi.
Mun ongelmia ovat esimerkiksi vaikea, etäinen suhde sisaruksiini sekä omat, vakavat terveysmurheet (krooninen toimintakykyyn vaikuttava sairaus johon ei ole parannuskeinoa).
Kumpaakaan näistä ei rahalla ratkaista. Tiedän, sillä minulla on rahaa ihan mukavasti.
No sellainen, joka ei koskaan ole kokenut köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Viisas ihminen. Raha auttaa moneen asiaan, mutta ei todellakaan kaikkeen. Raha ei poista maailmasta pahuutta.
Loppujen lopuksi raha itsessään ei ratkaise ainuttakaan ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vaikka sairastua levinneeseen syöpään, jospa sitten alkaisi valjeta?
Rahalla saa parempia hoitoja ja nopeammin. Alkaako valjeta?
Ap
Kerrotko mikä hoito tehoaa satavarmasti syöpään?
Ei kukaan missään niin sanonut. Voitko jo lopettaa tuon vajaaälyisen jankutuksen? - eri
Ei kauaa kestänyt, että menit henkilökohtaisuuksiin.
Juu, täällä netissä tosiaan on sinun lisäksesi yksi ainoa ihminen, joka lähettää tähänkin ketjuun kaikki viestit. Niin se menee. 👍
Vain yksi spämmääjä...
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on nettiyhteys, nyt vaan etsit itsellesi sopivan kunto-ohjelman ja alat omissa hyviksi koetuista vaatteissa jumppaamaan ihan ilmaiseksi ohjattuna. Sen jälkeen voit opiskella kieliä netin kautta. Voit myös opetella leikkaamaan omat ja lähipiirin hiukset, hyviä opasvideoita löytyy. Harrastamaan voit myös ruveta joko neulominen ja tilkkutyöt tai huonekalujen saneeraus, hyviä ohjeita löytyy. Paljon on mitä voit tehdä nyt jo säästääksesi johonkin tyylikkääseen mitä niin haaveilet. Elämä on tässä ja nyt ja raha on vain väline, mutta jos opit elämään sillä mitä sinulla on niin ettet kokoajan mieti rahaa tai jotain mitä haluaisit, jota sinulla ei vielä ole niin ja joka on vain haavekuva niin se on jo yksi ratkaisu rahattomuuteesi.
Vaikka tekisin minkälaisen kunto-ohjelman, niin se ei siltikään vastaa kuntosalia tai vaikka seinäkiipeilyä eikä henkilökohtaista ohjausta. Kielten opiskelussakin köyhä on eri asemassa kuin rikas. Esim. Minä olen lainannut kirjastosta oppikirjoja, mutta niitä voi pitää itsellään vain rajatun ajan eikä kirjoihin voi tehdä merkintöjä. Rahalla voi ostaa kirjat omaksi ja tehdä niillä mitä huvittaa niin kauan kuin huvittaa, ja lisäksi voi mennä kielikurssille tai lähteä matkalle maahan, jonka kieltä haluaa oppia.
Ps. Neulominen ja huonekalujen kunnostus eivät ole erityisen edullisia harrastuksia eivätkä mun mielestä edes kiinnostavia
Ap
"Opettele lukemaan tollo
Eri"
Lisää haukkumista...
No kun et muuta osaa...
Esim. työnantaja kohtuullisempaa palkka pyytävälle duunarille väittää niin.
Tämä on kyllä jo itse aiheutettu ongelma. Jos Suomessa joutuu nälkää näkemään niin sitä ongelmaa ei korjata rahalla, koska kyse on elämänhallinnan puutteesta. Ja kyllä, olen elänyt tuilla. Ja kyllä, olen aikanaan säästänyt pikkusen jopa opintotuesta, vaikka olin perheellinen.
Paino imperfektillä ja sanalla aikanaan. Elämme hieman eri aikoja nykyään. Elämä oli aika lailla kevyempää vaikka edes kymmenen vuotta sitten vaikka tuillekin olisi joutunut. Oli mullakin helppoa opiskeluaikana, mutta eipä ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas ihminen. Raha auttaa moneen asiaan, mutta ei todellakaan kaikkeen. Raha ei poista maailmasta pahuutta.
Loppujen lopuksi raha itsessään ei ratkaise ainuttakaan ongelmaa
Miten niin ei ratkaise?
Huonokuntoinen kämppä, rahalla remppaat tai muutat parempaan
Huono asuin alue, rahalla muutat parempaan
Kallis eläinlääkärilasku tai hammasremontti, rahalla hoidat tuon
Rikkoontunut kodinkone tai auto, rahalla hoituu tämäkin
Olet stressaantunut, rahalla rentoutumaan löhölomalle, joka ainakin osittain helpottaa stressiä
Elämä on tylsää, rikkaana sun on huomattavasti helpompi järjestää tekemistä kuin köyhänä, lähde vaikka kiertään maailmaa, tai lähde hyppäämään laskuvarjolla
jne, jne
Vierailija kirjoitti:
Ajattelepa vielä vähän syvemmin, noihinkin raha voi olla ratkaisu epäsuorasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tekisin minkälaisen kunto-ohjelman, niin se ei siltikään vastaa kuntosalia tai vaikka seinäkiipeilyä eikä henkilökohtaista ohjaus
Tämä juuri. Toki köyhänäkin voi näitä asioita tehdä, mutta rikkaana näiden asioiden tekeminen on huomattavasti tehokkaampaa, helpottavampaa ja miellyttävämpää. Ja on paljon kalliita harrastuksia, jotka ovat köyhälle lähes mahdottomia kuten vaikkapa ratsastus, laskettelu tai purjehdus. Raha tuo valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelmia ovat esimerkiksi vaikea, etäinen suhde sisaruksiini sekä omat, vakavat terveysmurheet (krooninen toimintakykyyn vaikuttava sairaus johon ei ole parannuskeinoa).
Kumpaakaan näistä ei rahalla ratkaista. Tiedän, sillä minulla on rahaa ihan mukavasti.
Mitä jos tuon lisäksi asuisit vielä jossain rämässä homekämpässä, koska sulla ei olisi varaa parempaan ja kituuttelisit hernekeitolla kun ei ole varaa ruokaan?
Joo ei raha ratkaisee jos sitä ei osaa käyttää pientä tai suurta määrää. Taitaa olla ongelmanratkaisu korvien välissä vähän yhdessä sun toisessa asiassa. Kateus syö kyllä ihmistä, sitä pitää varoa.