Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus bypias-kaupasta?

Vierailija
19.02.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011825183.html

Itse en kyllä koskisi kepilläkään. Enkä usko, että ihan keksittyjä juttujakaan nämä on.

Kommentit (3509)

Vierailija
3461/3509 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatealalla tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista. Perusvaatteet kuten paidat, housut, takit ja huivit ovat pitkälti samoihin kaavoihin perustuvia tuotteita, joita eri brändit sitten muokkaavat omannäköisikseen materiaaleilla, väreillä, istuvuudella ja yksityiskohdilla.

Isommilla brändeillä on usein mahdollisuus tehdä enemmän omaa kehitystä alusta asti, mutta todella moni toimija, erityisesti pienemmät  käyttää valmiita pohjia tai katalogimalleja,. Se on ihan normaali muotialaa.

Eli pelkästään se, että jokin malli muistuttaa toista tai pohjautuu valmiiseen, ei vielä kerro laadusta tai brändin arvosta mitään. Olennaisempaa on lopputulos miltä tuote tuntuu, näyttää ja miten se toimii käytössä

Höpöhöpö. Suunnittelijana tunnistan, kuka on kopioinut mun tekemät, jopa perustopit, -t-paidat ja -housut, koska niitä kaavoja on hiottu monta vuotta. Tiettyihin muotoihin ja työtapoihin ei olla päädytty sattumalta, vaan tekemällä. Harvoin syntyy kerrasta täydellistä tuotetta, vaan pikkuhiljaa hinkataan kaupallisia hittejä. Sen tietää kaikki vaatealalla olevat. 

Joskus voi olla vaikea tunnistaa alkuperäistä, mutta silloin kun on itse tehnyt sen alkuperäisen, sen todellakin tunnistaa millimetreistä.

Hiljaiseksi vetää, Pia. Et elä tässä todellisuudessa.

Vierailija
3462/3509 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005141215.html tässä harhaanjohtavasta markkinoinnista esimerkkitapaus jossa yritys joutui vastaavanlaiseen syyniin. Eiköhän tämä firma myös oikeuteen pääse, kun nyt on kyse sen verran isosta asiasta ja monista asiakkaista jotka ei olisi koskaan osannut kuvitellakkaan ostavansa Pratonin hikipajoilta tulevia tuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3463/3509 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005141215.html tässä harhaanjohtavasta markkinoinnista esimerkkitapaus jossa yritys joutui vastaavanlaiseen syyniin. Eiköhän tämä firma myös oikeuteen pääse, kun nyt on kyse sen verran isosta asiasta ja monista asiakkaista jotka ei olisi koskaan osannut kuvitellakkaan ostavansa Pratonin hikipajoilta tulevia tuotteita.

Mua sapettaa jotenkin niin kovin miten tää ko yritys on ratsastanut vastuullisuudella ja vaikka millä itse suunniteltu jargonilla niin pitkään! Luin silloin sitä vastuullisuus-sivua ja meinasi kahvit mennä väärään kurkkuun kun oli niin lennokasta tekstiä siellä. Olisinpa ottanut kuvakaappaukset koska nyttenhän siellä tainnut tekstit muuttua aika paljon..

Vierailija
3464/3509 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pia ei mitä ilmeisemmin häpeä tai tunne aiheellista syyllisyyttä. Jatkaa markkinointia kauhealla tykityksellä kun mitään ei olisi tapahtunut. On hyvin erikoista ja outoa. Ei normaalin ihmisen käyttäytymistä tällaisessa tilanteessa. 

Vierailija
3465/3509 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ja mikä taho tätä Praton todentamista voi selvittää? Uskomatonta jos yritys pystyy pitämään salassa tämän ja samaan aikaan asiakkaat haluavat vastauksia eikä uskalla enää ostaa ensimmäistäkään vaatetta yritykseltä! Ei sillä että ostaisin enää, mutta olisi kyllä vastuullista kertoa viimeistään nyt missä ja ketkä heidän bohemiana vaatteitaan valmistaa, sen verran suuri luottamuspula vallitsee tällä hetkellä.

Itse ihmettelen tätä, että Pratosta puhutaan kuin se oli yksi tehdas joka on hikipaja. Prato on Italiassa tekstiiliteollisuuden keskittymä jossa 7000-8000 tehdasta. Ikävää jos tuotteet tulevat niistä hikipajoista mutta on siis mahdollisuus että tulevat tehtaista joissa työolot ovat kunnossa kun puhutaan kuitenkin tuhansista tehtaista.

Olet ihan sekaisin.

Mene hikimajaan pohtimaan asiaa

Vierailija
3466/3509 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä käsittämätön pokka. Siellä vaan haara-asennossa heilutaan kameran edessä kuin ei mitään olisi tapahtunut. Toivottavasti miehensä ei joudu olemaan kuvaamassa kun mamma esittää parastaan someseuraajoille.

Ja hirveää pätemistä muutenkin. Tägäilee ja nuoleskelee  hankolaisia yrityksiä, mutta kas, kukaan yrityksistä ei tägää daamia jonka moni olisi toivonut jäävän vaikka Italian kuuluisille ompelimoille.  
Muut yrittäjät tekee kovaa työtä olemassaolonsa eteen ja yksi limboaa todella alhaisesti. 

Vierailija
3467/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kuuluisasta kukkahuivista oli Bypiasin työntekijä ottanut talteen lapun, josta selvisi myyjäliikkeen nimi T22. Yritys on viime vuonna muuttanut nimensä, on nykyään Fiore25.

(Lähde YLE uutiset)

Ehkä joku haluaa/jaksaa kaivella?

Vierailija
3468/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kuuluisasta kukkahuivista oli Bypiasin työntekijä ottanut talteen lapun, josta selvisi myyjäliikkeen nimi T22. Yritys on viime vuonna muuttanut nimensä, on nykyään Fiore25.

(Lähde YLE uutiset)

Onko tästä tullut vielä joku uusi uutinen?

Vierailija
3469/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Lähde YLE uutiset)

Onko tästä tullut vielä joku uusi uutinen?

Ei, mainittiin tv-uutisten jutussa viikko sitten.

Vierailija
3470/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikon uutisessa oli nuo tiedot muistaakseni

Vierailija
3471/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista nähdä myös Bohemiana-malliston luomista ja valmistumista, kun nyt on vedetty copiumit tulille Tallinnan ompelimon suhteen yrityksen somessa.. Tässäkö heidän se oma suunnittelu sitten on? Tallinnan tuotteet joita on todella pieni määrä verrattuna Bohemianaan? On kyllä harvinaisen höynäytetty olo kun olen noita bohemianan vaatteita ihastellut ja luullut että nekin ovat rva designerin käsialaa :)

Vierailija
3472/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin kun katsoin et taas tallinnan ompelimosta matskua, näyttäisivät nyt niitä Bohemianan suunnittelujakin kun niistä heidän mallisto suurimmaksi osaksi koostuu! Warehouse kevätmyynti-tapahtumassa ei varmaan ruuhkaa tule olemaan, itse en sinne astu enää jalallakaan vaikka viime keväänä kävin useastikin.

Vierailija
3473/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin kun katsoin et taas tallinnan ompelimosta matskua, näyttäisivät nyt niitä Bohemianan suunnittelujakin kun niistä heidän mallisto suurimmaksi osaksi koostuu! Warehouse kevätmyynti-tapahtumassa ei varmaan ruuhkaa tule olemaan, itse en sinne astu enää jalallakaan vaikka viime keväänä kävin useastikin.

Ei niistä voidaan näyttää mitään,  tietenkään. Vuosien saatossa Pia on kuvannut lähinnä valmiista mallistosta Italiasta = Pratosta metrimekkorekkejä, joista hän valitsee värit ja ehkä lisämaksusta muuttaa jotakin vaikkapa pääntiessä. Hän tykittää nyt kaikkea oikeasti suunniteltua eli Tallinna ja Espanjan hattu/laukku artesaanit  harhauttaakseen epäilijöitä. Sitä toimintaa kyllä arvostan, voi kun olisi pysynyt siinä ja laadussa. Oli suuri virhe avata tehtaan ovet Pratossa. Nytkin nuo sneak peak mekot ovat selkeää Made in Italy rättiä = Prato, jota myyn aivan kaikki ketjussa mainitut liikkeet.

Vierailija
3474/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Josefiinan aitta, wilhelmiina, fiini fröökynä, peura collection, cittareiden ja huoltoasemien lifestyle putiikit ja pellavatehdas. Sekä torikaupat Suomessa, Espanjassa, Italiassa ja Kroatiassa. Jälkimmäisissä hinnat n. 20-29 euroa.

Vierailija
3475/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kehtaavat vieläkin esitellä naita5somessa, voiko juntimpaa ollakaab

Vierailija
3476/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kehtaavat vieläkin esitellä naita5somessa, voiko juntimpaa ollakaab

"naita5somessa, voiko juntimpaa ollakaab". Kyllä voi, esim. tuo mitä kirjoitit. 

Vierailija
3477/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä enää vakuuta nuo suunnitteluun liittyvät postailut, maine ja luottamus mennyt. Ottaisivatpa nyt kantaa näihin Praton tehtaisiin koska itse olen nyt täysin siinä luulossa että ei ollut pelkästään huivi joka sieltä on tullut!! Missä bohemiana tuotteet tehdään? Nyt kerrotaan vain että EU, ei yhtään ympäripyöreämmin voisi ilmaista.

3478/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt sekä Oulun että Jyväskylän bypias liikkeissä, ja molemmissa surkea palvelu, lähes ylimielinen. Jyväskylässä etsin tiettyjä housuja, joita ei löytynyt valikoimasta niin myyjä oli ihan naama norsun v**tulla, Oulussa minua ei huomioitu lainkaan. Alaiset alkaa muistuttaa esimiestään...

Olen asioinnut Oulussa, Jyväskylässä ja Espoossa useammankin kerran. Ihanan mukavat myyjät, aina löytyi ostettavaa. Mut ei enää. Ostin ja tuin suomalaisuutta.

Vierailija
3479/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nuo bohemianat tehdään? Ei ensimmäistäkään videota jossa ommellaan tai leikellään näitä vaatteita toisin kuin tallinnan pajalta otetuissa klipeissä?😅 kuka tahansa voi tehdä mood boardin ja niitata kiinni vähän pitsiä ja piirustuksia. Nyt oikeesti tarvitsee sitä konkretiaa eikä vain fiilistelyä ja maton alle lakaisua. Tästä skandaalista puhutaan varmasti niin kauan ennen kuin yritys ottaa kantaa väitteisiin ja epäilyksiin.

Vierailija
3480/3509 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras boikotti on olla ostamatta näitä rätei ja lumpui,  edes kirpparilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän