Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus bypias-kaupasta?

Vierailija
19.02.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011825183.html

Itse en kyllä koskisi kepilläkään. Enkä usko, että ihan keksittyjä juttujakaan nämä on.

Kommentit (2289)

Vierailija
2081/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen muinoin plantaasit pärjäsivät juuri noin: työvoimalle ei maksettu mitään ja pidettiin pelossa. Omistaja kääri voitot liiviinsä ja plantaasit kukoisti. 

No onko mikään muuttunut oikeasti?

Jos ihan hetken pohditaan liiketoiminnan ansaintalogiikkaa: Osta/teetä halvalla ja myy kalliilla. Tuo on se resepti, jolla aivan jokainen miljonääri tai miljardööri on leivottu. Valmistutat, tai teet jotain halvalla, ja myyt sen kalliimmalla muille. Väliin kertyy kate, eli myyntivoitto, jonka varassa se rikastuminen tapahtuu. Mitä halvemmalla teetät ja kalliimmalla myyt, sitä rikkaampi sinusta tulee. 

Semmoinen liiketoiminta, jossa maksetaan kaikille reilusti ja tehdään kaikki reilusti ei välttämättä tekisi kenestäkään miljonääriä? Miksi ryhtyä yrittäjäksi, jos sillä ei edes rikastu? 

Niin, ja voi vielä valehdella päin naamaa maksaville asiakkailleen. Ei kiitos. Minä toin rahani, sinä et ansaitse enää luottamustani.

Vierailija
2082/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko äkkirikastuminen maineen menetyksen arvoista? 

Kun selväksi on tullut että kaikki kolleegat toivottaa hyvää matkaa suksien kuuhun.

Rehellisellä työllä on vaikeampi saada edes se ensimmäinen miljoona kasaan, mutta rehellisellä pelillä ei päädy  kartettavien listalle.

Mielenrauhalla on myös arvonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus 'Mistä itse ostat vaatteesi, tiedätkö missä ompelimossa ne on tehty tai mistä kangas on tullut? Tässähän on nyt kyse siitä että yhtä yrittäjää syytetään kun ongelma on laajempi'

Voi hyvänen aika. Tässä on kyse valehtelusta, että hän itse tekee desingit, suurin osa suomalaista ja loput Italiasta. Pellavat käsityönä Virosta. Itse haukkunut viikko toisensa jälkeen bulkki- ja halpatuotannon perustellen, että hänen on jotakin aivan muuta ja siksi hinnat korkeammat. Ja pum, nyt paljastui totuus! Hän itse myönsi toissa viikolla, että Italian tuotantoa on Pratosta. Perehtykää tähän aiheeseen, ennenkuin kommentoitte puolustaen. Lisäksi henkilökunta on arvokkainta mitä yrityksellä on ja jos sitäkin polkee alaspäin ja itse menestyy alkaa arvot olla...sanonko mistä!!!

Vierailija
2084/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus 'Mistä itse ostat vaatteesi, tiedätkö missä ompelimossa ne on tehty tai mistä kangas on tullut? Tässähän on nyt kyse siitä että yhtä yrittäjää syytetään kun ongelma on laajempi'

Voi hyvänen aika. Tässä on kyse valehtelusta, että hän itse tekee desingit, suurin osa suomalaista ja loput Italiasta. Pellavat käsityönä Virosta. Itse haukkunut viikko toisensa jälkeen bulkki- ja halpatuotannon perustellen, että hänen on jotakin aivan muuta ja siksi hinnat korkeammat. Ja pum, nyt paljastui totuus! Hän itse myönsi toissa viikolla, että Italian tuotantoa on Pratosta. Perehtykää tähän aiheeseen, ennenkuin kommentoitte puolustaen. Lisäksi henkilökunta on arvokkainta mitä yrityksellä on ja jos sitäkin polkee alaspäin ja itse menestyy alkaa arvot olla...sanonko mistä!!!

Ehkä sinun kannattaisi tutustua aiheeseen.

Prato on yksi Euroopan tunnetuimmista tekstiili- ja vaatetusalan keskittymistä. Alueella toimii tuhansia pieniä ompelimoita ja vaatevalmistajia, jotka tekevät töitä italialaisille ja kansainvälisille brändeille. Monet ovat pieniä perheyrityksiä tai alihankintapajoja, jotka valmistavat vaatteita suunnittelijoille, tukkureille ja muotibrändeille.

Vierailija
2085/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun tehtaiden nimiä ei kerrota  jää epäilys että toiminta ei kestä päivänvaloa.

Vierailija
2086/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa ylen sivuilta uutinen byPias ja Italian hikipajat. 

Vierailija
2087/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun tehtaiden nimiä ei kerrota  jää epäilys että toiminta ei kestä päivänvaloa.

Edelleenkin, mikä yritys kertoo tarkasti ompelimon ninen Pratossa? Tuleeko mieleen että osa näistä asioista on liiketoimintaa ja liikesalaisuuksia. Huippukokitkaan ei kerro reseptejään. Kyse ei ole huijauksesta vaan bisneksestä. Tuskin kritisoisit täällä jos tilillä olisi miljoona ja kansainvälisesti menestynyt brändi. Suomalainen kateus on ihan omaa luokkaansa. Yhtäkkiä kaikki täällä kirjoittavat ovat maailman vastuullisimpia . En usko pätkääkään että on. Kiinakamat päällä kirjoittelette koska varat ei riitä muuhun. Niin mullakin madd in china, ei oo miljoonaa eikä bisnestä. Olen iloinen kaikkien menestyjien puolesta, kovalla työllä ansaittu!

Vierailija
2088/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"BYPIASin tuotanto on kautta koko linjan kestävää ja vastuullista. Se tarkoittaa, että valmistajat eivät käytä ympäristölle haitallisia kemikaaleja ja valmistajien työolosuhteet ovat turvalliset ja heidän työntekijöidensä oikeuksia kunnioitetaan.

Meillä on pitkät ja kestävät yhteistyösuhteet jokaisen valmistajan kanssa. BYPIAS- vaatteet valmistetaan suureksi osaksi kotimaassa ja lähialueella pienissä ompelimoissa."

https://www.bypias.com/pages/vastuullisuus

Pia Erlund on siis esiintynyt tuotteiden suunnittelijana, vaikka kyseessä ovat tavarantoimittajan katalogista, joissain tapauksissa pienin muokkauksin tilatut one size -vaatteet, joita on ollut myynnissä muissakin vaateliikkeissä JA hän yhä edelleen 4.3.2026 kertoo yrityksen nettisivuilla, että suureksi osaksi vaatteet valmistetaan Suomessa. 

Oikolukutaito hukassa? Sivuilla lukee Bypias tuotebrändin alla BYPIAS- vaatteet valmistetaan suureksi osaksi kotimaassa ja lähialueella pienissä ompelimoissa. Eli Virossa joka lähialue. 

Jos osaisit lukea niin lukisit alaspäin jossa kerrotaan erikseen Bohemiana brändin tuotannosta. Mutta eipä tämän foorumin älykkyysosamäärä riitä edes siihen että ymmärtäisivät luettua :D

Kerro nyt sitten, mitä kaikkia ByPias mallistoja valmistetaan kotimaassa ja missä ompelimoissa? Viro ei ole "lähialue", vaan se on kokonaan toinen, vieras valtio, erillinen ja itsenäinen Suomesta. 

Viro on lähialue ja ihan sama mihin yritykseen menet kysymään ompelimon nimeä et saa vastausta. Ihan vaan että mitä se sulle kuuluu missä ompelimossa, itseä ei ainakaan kiinnosta. Enkä usko että sinäkään kyselet kun menet vaikka Marimekon liikkeeseen? Ja vaikka kysyisit eivät kerro. Tutkittuani bypias verkkokauppaa jokaisessa tuotteessa lukee asiaan kuuluvasti valmistus maa tai alue. Olen ostanut myös sieltä villapipon joka on Suomessa valmistettu. Montako tuotetta olet bypiasista ostanut tai ennen tätä naurettavaa kohua käynyt heidän verkkokaupassa tai myymälöissä? 

Yritätkö sinä siis kertoa minulle, että ByPiasin tuotantoketjun läpinäkyvyys kuluttajalle on heikommalla tolalla kuin H&M:llä, tai Gina Tricot merkillä, jotka nykyään monien tuotteiden kohdalla nettisivuillaan kertovat tuotantomaan lisäksi valmistajan ja osaan on jopa laitettu valmistajan osoite sekä siellä työskentelevien ompelijoiden määrä?

Jos otetaan pari esimerkkiä: 

Neuletakki Gina Tricot: https://www.ginatricot.com/fi/vaatteet/puserotneuletakit/neuletakki/kni…

tuotantomaa

Bangladesh

tuotantoyksikkö

Ocean Sweater Ind. (Pvt.) Ltd.

Miesten trikoobleiseri H&M

https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1304540001.html

Valmistusmaa: Kiina

NINGBO SEDUNO IMP & EXP CO.LTD

NINGBO SEDUNO GARMENT MANUFACTURE CO.,LTD.

No.1917 Gu Zhong Road , Gulin town, haishu district, 315000, Ningbo

Työntekijöiden määrä: 501-1000

Nostan nyt vanhaa kommenttia muutaman sivun takaa, kun joku taas tänään väittää ketjussa, että on yleinen käytäntö alalla, ettei paljasteta, mistä ompelimosta vaatteet tulevat. Siis nykyään ihan henkkamaukka ja gina tricot kertoo, ainakin osan vaatteistaan kohdalla, mistä ompelimosta ne ovat peräisin. 

Vierailija
2089/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokupa joku. Rouva itse.

Vierailija
2090/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin, mikä yritys kertoo tarkasti ompelimon ninen Pratossa? Tuleeko mieleen että osa näistä asioista on liiketoimintaa ja liikesalaisuuksia. Huippukokitkaan ei kerro reseptejään. Kyse ei ole huijauksesta vaan bisneksestä. Tuskin kritisoisit täällä jos tilillä olisi miljoona ja kansainvälisesti menestynyt brändi. Suomalainen kateus on ihan omaa luokkaansa. Yhtäkkiä kaikki täällä kirjoittavat ovat maailman vastuullisimpia . En usko pätkääkään että on. Kiinakamat päällä kirjoittelette koska varat ei riitä muuhun. Niin mullakin madd in china, ei oo miljoonaa eikä bisnestä. Olen iloinen kaikkien menestyjien puolesta, kovalla työllä ansaittu!

Nyt Proseccopullosta korkki kiinni. Ei kukaan enää usko epätoivoista vänkäämistäsi.

Vierailija
2091/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka tässä on kovaa työtä tehnyt, löytyy sieltä ompelukoneen äärestä! Orjapalkalla! 

Ilman ompelijan tekemää kovaa työtä tämä yrittäjä ei olisi saanut miljooniaan. 

Vierailija
2092/2289 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, joka tässä on kovaa työtä tehnyt, löytyy sieltä ompelukoneen äärestä! Orjapalkalla! 

Ilman ompelijan tekemää kovaa työtä tämä yrittäjä ei olisi saanut miljooniaan. 

Niin no, jos ompelija oikeasti olisi ollut koulutettu ammattilainen-artesaani Suomen ja lähialueen ompelimossa, niin työn hinta olisi noussut sen verran korkeaksi, ettei Piasta olisi tullut miljonääriä. 

Vierailija
2093/2289 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko raha sitten tärkeintä? tärkeämpää kuin rehellisyys?

Vierailija
2094/2289 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä designed in Finland -markkinointipuheet on aivan täysin puppua, jos tuotteet silti tehdään orjatyöpalkalla. Aivan samaa harrastaa vaikkapa Arabia jonka tuotteiden valmistustehtaat eivät todella ole mitään Suomen lähialueita kuten Viro

Vierailija
2095/2289 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No arabia on kertonut 2010 luvulla avoimesti että tuotteiden valmistus siirtyy Itä-Aasian. 
ByPias sivuilla luki vielä viime viikolla että vaatteet valmistetaan suureksi osaksi kotimaassa. 
Näetkö tässä mitään eroa? Jos et, niin mieti vielä hetki.

Vierailija
2096/2289 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No arabia on kertonut 2010 luvulla avoimesti että tuotteiden valmistus siirtyy Itä-Aasian. 
ByPias sivuilla luki vielä viime viikolla että vaatteet valmistetaan suureksi osaksi kotimaassa. 
Näetkö tässä mitään eroa? Jos et, niin mieti vielä hetki.

Mieti itse miksi maksaisit jostain Made in Thailand, Designed in Finland -tuotteesta moninkertaisen hinnan siihen nähden että ostaisit aidon Made in Thailand -tuotteen joka ei yritä ratsastaa kotimaisella mielikuvalla. Se design kun tehdään vain KERRAN.

Vierailija
2097/2289 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität nyt epätoivoisesti johdatella keskustelua väärille urille. 
Pysytäänpä keskustelun aiheessa. 

Vierailija
2098/2289 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrität nyt epätoivoisesti johdatella keskustelua väärille urille. 
Pysytäänpä keskustelun aiheessa. 

Mitä jos hankkisitte elämän ja lopettaisitte täällä vinkumisen?

Vierailija
2099/2289 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvihaa byPias lahkoedustajalla.
Naisten keskustelu on vinkumista

Hyi hyi 

Vierailija
2100/2289 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt Proseccopullosta korkki kiinni. Ei kukaan enää usko epätoivoista vänkäämistäsi.

Siitä Tallinnaan tehtaasta anteeksi "ateljeesta" kyllä jaksetaan jauhaa eikä se näytä olevan mikään "liikesalaisuus". Miksi sitten Praton tehtaista vaietaan? Hieman ontuu nyt selitys.