IL Poika ei päässyt äidin kanssa suihkuun - Uimahallista tuli tiukka linjaus
Vantaalainen äiti kertoo, että hänen 7-vuotias ADHD-lapsensa ei saa enää mennä hänen kanssaan naisten suihkutiloihin. Uimahallin sääntö vaatii kouluikäisiä käyttämään oman sukupuolensa tiloja. Äidin mukaan poika ei osaa uida, ei tunne kelloa ja tarvitsee jatkuvaa ohjausta, joten yksin miesten puolelle lähettäminen olisi riski. Halli vetoaa yhteisiin sääntöihin, mutta tarjoaa joissain tapauksissa erillistiloja.
Onko järkevää, että yhden syntymäpäivän jälkeen erityislapsi pitäisi sysätä yksin tilaan, jossa hän ei pärjää? Tässä taas nähdään, miten paperisääntö menee lapsen turvallisuuden edelle. Kauniisti puhutaan tasa-arvosta, mutta käytännössä perhe jää yksin järjestämään "sopivan" saattajan, vaikka kaikilla ei sellaista ole.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fa767cec-4715-4fff-bec8-ceed8d01702b
Kommentit (156)
7-vuotias on aivan liian iso naisten puolelle. Sen ikäisillä on jo koulun liikuntatunneilla omat pukkarit tytöille ja pojille juuri sen takia, ettei niin isojen lasten ole sopivaa pukeutua ja peseytyä vastakkaista sukupuolta olevien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika ei osaa uida, mutta uimahalliin pitää päästä. Just just.
Eikö juuri silloin ole hyvä mennä uimahalliin harjoittelemaan?
Kotona kannattaa harjoitella uima-asun pukemista.
Ok. Mutta kuka katsoo että lapsi ei karkaa yksin altaille?
Menköön uimaseuraan. Siellä on uimaope, joka valvoo ryhmää.
"Niin niin. Oikeesti olit lettu kosteena ja mietit miten sekin muna pureutuu sisääsi"
Jos kuvittelet, että joku 11-vuotias tyttö fantasioi kuolaavasta kehitysvammaisesta ahdistelijasta, niin melko surkea on kyllä todellisuudentaju sulla.
Minkäköhän ikäiseksi asti nämä äidit olisivat poikiaan naisten puolelle tuomassa? Minulla on kehitysvammainen veli, joka rakastaa uimista. Tarvitsee apua suihkutilassa ja pukuhuoneessa toimiseen. Isäni oli pitkää päivää tekevät yrittäjä, silti jaksoi joka viikonloppu lähteä uimahalliin. Kun isäni sairastui, oli meillä selvittely kuka auttaisi veljeäni harrastuksessa. Tuttujen avulla(toki ei niin usein ja maksettiin pientä korvausta tai tehtiin vastapalvelus) saatiin veljen harrastusta jatkettua.
Vierailija kirjoitti:
Äitihän voi sanoa, että poika tuntee itsensä tytöksi ja pääsee uimaan. Jos sukupuoli on vain ilmoitusasia aikuisilla, niin onhan se oltava sitä myös lapsilla.
Ei se ole. Aikuinen voi ilmoittaa väestörekisterijärjestelmään olevansa vastakkaista sukupuolta ja saada sen mukaisen uuden henkilötunnuksen.
Lapsilla tällaista systeemiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minusta oli jo pienenä tyttönä oikeasti häiritsevää, jos joku äiti toi poikansa mukanaan naisten puolelle. Muistan yhdenkin kerran kylpylälomalla, kun siellä oli joku tosi ison näköinen kehitysvammainen poika (varmaan joku 9-10v) ja itse olin vitos- tai kutosluokalla, mulla oli alkaneet jo rinnat kasvaa kun murrosikä alkoi aikaisin. Tuo poika kun tuli suihkuun äitinsä kanssa niin tuijotti ihan estottomasti minua koko ajan ja ihan todella ahdistavasti. Käännyin tietysti selin heihin päin ja yritin sitten jotenkin kylki edellä hivuttautua kohti pyyhettä ja uikkareita, mutta näin kyllä olan yli että siellä se poika tuijotti tiiviisti suu auki. Ihan helvetin epämiellyttävää oli esiteininä, kun muutenkin nolotti vasta alkavat kehon muutokset.
Että ei todellakaan enää kouluikäisiä poikia sinne naisten puolelle, vaikka kuinka olis mikä erityinen. Hankkikaa jostain se saattaja miesten puolelle tai jättäkää menemättä.
Itse olen kolmen pojan äiti (en ole heitä edes kotioloissa nähnyt alasti enää kouluiässä). Itse ovat hoitaneet peseytymiset heti kun osasivat ja menneet uimahallissa miesten puolelle, vaikka sitten uimaseuran kanssa jos ei muutoin. Kesät uidaan järvessä.
Kerran kylpylän naisten puolella oli äiti noin 13-14v. poikien kanssa. Jopa minua alkoi häiritä, saati sitten pesutiloissa olevia tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuo saadaan joskus tulevaisuudessa ratkaistua unisex-tiloilla.
No hyi olkoon, toivottavasti ei. Naisten oikeuksista taisteltu kauan ja nyt yritetään viedä ne viimeisetkin rippeet pois. Vihaatko naisia oikeasti näin paljon?
Vierailija kirjoitti:
"Niin niin. Oikeesti olit lettu kosteena ja mietit miten sekin muna pureutuu sisääsi"
Jos kuvittelet, että joku 11-vuotias tyttö fantasioi kuolaavasta kehitysvammaisesta ahdistelijasta, niin melko surkea on kyllä todellisuudentaju sulla.
Eikös naiset käy seksimatkoilla Gambiassa, joka täynnä samanlaisia. Veri pakkautuu väärään päähän ja siksi heillä on isommat melat kuin normaaleilla ihmisillä
Lapsen voi ilmoittaa uimakouluun. Opettajat hakevat lapsen aulasta, vievät pukkareihin ja suihkuun, opettavat uimaan ja palauttavat sitten äidille aulaan. Näin ainakin meillä.
Sille lapselle voi ikävuosina 1-6 opettaa miten uimahallissa toimitaan, niin eiköhän se suju kouluikäisenä. Adhd ei ole älykkyyteen vaikuttava asia.
Noinhan vain ruokitaan sitä lapsen toimintakyvyttömyyttä, kun äiti ei luota yhtään että hänen lapsensa pärjäisi missään. Luettelee vain kaikkia kauhuskenaarioita, joita muka tapahtuu jos poika menee yksin miesten puolelle. Jos on monta kertaa käynyt ja tuttu uimahalli, niin miksi ei osaisi? Ei ne ADHD-lapset sentään mitään älyllisesti kehitysvammaisia ole, keskittymisongelmaisia vain. Mutta ei se niin mahdoton tehtävä ole mennä pukkariin, vaihtaa uikkarit päälle, käydä suihkussa ja mennä siten odottamaan äitiä johonkin uimapuolen käytävälle. Ja jos nyt on vaarassa hypätä altaaseen yksin, niin onhan siellä uimavalvojat ja voi sille antaa vaikka uimarenkaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihän voi sanoa, että poika tuntee itsensä tytöksi ja pääsee uimaan. Jos sukupuoli on vain ilmoitusasia aikuisilla, niin onhan se oltava sitä myös lapsilla.
Ei se ole. Aikuinen voi ilmoittaa väestörekisterijärjestelmään olevansa vastakkaista sukupuolta ja saada sen mukaisen uuden henkilötunnuksen.
Vihreät ja vasemmisto ajavat juridisen sukupuolitiedon itsemäärittelyä myös alaikäisille poliittisissa tavoitteissaan.
Helsingissä ei edes kysellä juridisestakaan sukupuolesta:
"Helsingin kaupungin uimahallien linjauksen mukaan jokainen asiakas saa määrittää itse, kumpaan pukuhuoneeseen haluaa mennä.
Emme kysele siitä, onko sukupuoli esimerkiksi juridisesti vaihdettu. Jos asiakas ottaa puheeksi ja kysyy, me neuvomme, mutta emme ota aktiivisesti asiaa puheeksi, kertoo Helsingin kaupungin liikuntapaikkapäällikkö Piritta Forsell.
Urheiluhallien uimahalleissa linjaus on sama. Toimialajohtaja Eija Holmalan mukaan jokainen pystyy itse valitsemaan itselleen oikean pukuhuoneen.
Emme me voi olettaa ihmisen sukupuolta. Asiakkaalla on totta kai oikeus valita. Jos prosessi on kesken ja mietityttää mihin menee, voi jutella henkilökunnan kanssa tai käyttää ryhmäpukuhuoneitamme, Holmala kertoo."
Käytännössä kaikki tilat ovat unisex-tiloja vihervasemmiston haluaman sukupuolen itsemäärittelyn seurauksena. Kannattaa muistaa vaaliuurnilla, naisethan ovat punavihreiden puolueiden suurin äänestäjäryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voi ilmoittaa uimakouluun. Opettajat hakevat lapsen aulasta, vievät pukkareihin ja suihkuun, opettavat uimaan ja palauttavat sitten äidille aulaan. Näin ainakin meillä.
Meillä uimakoulun edellytyksenä on, että lapsi kykenee toimimaan itsenäisesti. Näennäisesti uimakoulun ohjaajat (teini-ikäisiä) toki valvovat, mutta eivät he auta 5-vuotiasta kiskomaan uimapukua päälle tai huolehdi, että lopettaahan se 6 v haaveilija ajatuksiinsa uppoutumisen ja menee reippaasti pukemaan päällysvaatteet. Oletus on se, että lapsen pitää toimia itsenäisesti ja noudattaa annettuja ohjeita, muuten ei ole uimakouluun asiaa.
"Käytännössä kaikki tilat ovat unisex-tiloja vihervasemmiston haluaman sukupuolen itsemäärittelyn seurauksena. Kannattaa muistaa vaaliuurnilla, naisethan ovat punavihreiden puolueiden suurin äänestäjäryhmä."
Teoriassa, ei käytännössä. Ei melkein kukaan käytännössä käytä sukupuolen itsemäärittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät ja vasemmisto ajavat juridisen sukupuolitiedon itsemäärittelyä myös alaikäisille poliittisissa tavoitteissaan.
Helsingissä ei edes kysellä juridisestakaan sukupuolesta:
"Helsingin kaupungin uimahallien linjauksen mukaan jokainen asiakas saa määrittää itse, kumpaan pukuhuoneeseen haluaa mennä.
Emme kysele siitä, onko sukupuoli esimerkiksi juridisesti vaihdettu. Jos asiakas ottaa puheeksi ja kysyy, me neuvomme, mu
Todellakin muistakaa tämä vaaliuurnilla. Yksikään vastuullinen ja välittävä tyttölapsen vanhempi ei äänestä vihreitä.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan vain ruokitaan sitä lapsen toimintakyvyttömyyttä, kun äiti ei luota yhtään että hänen lapsensa pärjäisi missään. Luettelee vain kaikkia kauhuskenaarioita, joita muka tapahtuu jos poika menee yksin miesten puolelle. Jos on monta kertaa käynyt ja tuttu uimahalli, niin miksi ei osaisi? Ei ne ADHD-lapset sentään mitään älyllisesti kehitysvammaisia ole, keskittymisongelmaisia vain. Mutta ei se niin mahdoton tehtävä ole mennä pukkariin, vaihtaa uikkarit päälle, käydä suihkussa ja mennä siten odottamaan äitiä johonkin uimapuolen käytävälle. Ja jos nyt on vaarassa hypätä altaaseen yksin, niin onhan siellä uimavalvojat ja voi sille antaa vaikka uimarenkaan mukaan.
Pointti onkin siinä, että sen adhd:n/nepsyn ajatukset voi olla ihan muualla. Siinä missä terve ikäisensä hoitaa kaiken reippaasti pukkarissa ja suihkussa, niin se erityislapsi ei todellakaan hoida kaikkea samoin. Heille on ihan normaalia, että jäävät pukkarissa jumittamaan riisumisen kanssa tai suihkussa onkin kiva seisoskella pitkään. Tai uimapuvun pukemisen ja altaalle suuntaamisen sijaan keskittyvät katselemaan naulakoissa roikkuvia erilaisia pyyhkeitä ja mielikuvittelemaan. Osalla taas unohtuu suihkussa käynti, kun on niin kiire rynnätä altaaseen. Aivot yksinkertaisesti vain ovat heillä erilaiset.
Ei ole poikien paikka tyttöjen puolella eikä päinvastoin, voi olla sille pojallekin ikävää. Enemmän tarvittaisiin näitä yksityisiä pesu-ja pukuhuoneita erityistilanteisiin. Ei ole käynyt mielessäkään että mieheni veisi kouluikäisen tyttömme miesten puolelle. Asiat järjestetään sitten toisin. T. Erityislapsen äiti
Ainakin minusta oli jo pienenä tyttönä oikeasti häiritsevää, jos joku äiti toi poikansa mukanaan naisten puolelle. Muistan yhdenkin kerran kylpylälomalla, kun siellä oli joku tosi ison näköinen kehitysvammainen poika (varmaan joku 9-10v) ja itse olin vitos- tai kutosluokalla, mulla oli alkaneet jo rinnat kasvaa kun murrosikä alkoi aikaisin. Tuo poika kun tuli suihkuun äitinsä kanssa niin tuijotti ihan estottomasti minua koko ajan ja ihan todella ahdistavasti. Käännyin tietysti selin heihin päin ja yritin sitten jotenkin kylki edellä hivuttautua kohti pyyhettä ja uikkareita, mutta näin kyllä olan yli että siellä se poika tuijotti tiiviisti suu auki. Ihan helvetin epämiellyttävää oli esiteininä, kun muutenkin nolotti vasta alkavat kehon muutokset.
Että ei todellakaan enää kouluikäisiä poikia sinne naisten puolelle, vaikka kuinka olis mikä erityinen. Hankkikaa jostain se saattaja miesten puolelle tai jättäkää menemättä.