Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi on huonokäytöksinen

Vierailija
18.02.2026 |

Tällainen juttu oli ilta-lehdessä, mutta en pääse tätä lukemaan. Työskentelen päiväkodissa opettajana ja en voi kun puoltaa tätä väitettä. Mutta mikä tähän on syynä? Miksi jopa pienten (0-3v) ryhmissä karkeasti sanottuna suurin osa on huonosti/aggressiivisesti käyttäytyviä. Meidän päiväkodissa ei ulkomaalaisia edes juurikaan ole, mutta tiedän että niissä päiväkodeissa joissa valtaosa on muualta tulleiden lapsia, meno on niin kauheaa että työntekijät ovat vuorollaan pitkillä sairaslomilla ja kukaan ei halua sijaiseksi niihin päiväkoteihin. Mutta miksi lapset voivat niin huonosti? Löytyisipä pian tälle selitys...

Kommentit (200)

Vierailija
61/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niitä ei enää kasvateta ja hyssytellään vaan, kun tekevät jotain typerää. Vituttaa välillä, kun on vähän väliä joku taapero on ravintolassa keskellä käytävää ja vanhemmat eivät edes viiitsi penskaansa sen vertaa siirtää et pääsisi kävelemään ohi. 

Niinpä niin... Nykyvanhemmat PELKÄÄVÄT, koska joka tuutista työnnetään lempeän/liian pehmeän kasvatuksen mallia! Se malli mitä nykyvanhemmat on omasta lapsuudesta saaneet ei toimi enää nykyään, koska kaikki on olevinaan jonkun sortin pahoinpitelyä ja kaltoinkohtelua. 

Myönnän tämän itsekin. Minua tukistettiin lapsena ja annettiin luunappia, jos käyttäydyin todella huonosti. Lisäksi ääntä korotettiin ja uhkailtiin "jos nyt et lopeta, niin et saa asiaa x". Tämä on nykyään jopa rikos. Minulla ei ole mitään lapsuudentraumoja enkä muista, että oltaisiin perseilty julkisella paikalla juurikaan, k

Minua taas ei lyöty eikä tukistettu 70-luvun lapsena. Silti nuorilla vanhemmillani oli normaalia auktoriteettia. Nykyään ei vaan tunnuta osaavan. Halutaan olla kivoja kavereita lapsille.

Vierailija
62/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso on ollut pilalla läpi historian.

Jurinän.   Turhaa paskan pälinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niitä ei enää kasvateta ja hyssytellään vaan, kun tekevät jotain typerää. Vituttaa välillä, kun on vähän väliä joku taapero on ravintolassa keskellä käytävää ja vanhemmat eivät edes viiitsi penskaansa sen vertaa siirtää et pääsisi kävelemään ohi. 

Vai täällä neuvojaa vituttaa.....   Eikö lapsena kasvatettu. 😂😂😂😂😂😂

Vierailija
64/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nuoret tuntuvat olevan kohteliaampia kuin mitä oma ikäluokkani oli. 

Vierailija
65/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osittain samaa mieltä, mutta fyysinen rangaistus ei ole tarpeen. Siitä lapsi oppii vain, että toista saa mätkiä jos toinen ei tottele häntä. Omia lapsia on voinut rangaista muutoin, esimerkiksi sen parhaan lelun takavarikolla, kotityön teolla tai ruutuajan menetyksellä. Pahimmillaan lomareissun perumisella."

En minä ainakaan satuttanut/kiusannut muita, vaikka kotona saikin joskus tukkapöllyä.

Vierailija
66/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin voi hypätä seuraavaan mielikiintoiseen aiheeseen, kun kirjoitit kiireettömyyttä ja turvattomuutta. Olen samaa mieltä. Niin kotona kuin päiväkodissa pitäisi pysähtyä kiireettömästi lapsen/nuoren luokse, vaikka olisi oikeasti kiire. Henkisesti mitä luo turvattomuutta on ettei kohdata oikein tai aseteta niitä turvallisia rajoja aikuisen päätöksellä ja opeteta että jos harmittaa niin se on ihan okei mutta näin aikuinen nyt päätti. Ei paapota mutta silti ei jätetä tunnereaktion kanssa yksin turvattomasti, vaan opettelee monet vielä tunnetaitoja ja turvallisuuden tukeminen tärkeää rajojen asettamisissakin on.

Vierailija
67/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin nuoret tuntuvat olevan kohteliaampia kuin mitä oma ikäluokkani oli. 

Riippuu ihan nuorista. Moni on tosi ylimielinen, esim. asiakaspalvelutöissä.

Vierailija
68/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v. on temperamentiltaan tosi kiltti ja vähän herkkä poika, ei kiusaa ja on hyväkäytöksinen, ei riehu ja rellestä (ihan siis vasukeskutelussa sanottiin), mutta senkin todettiin olevan väärin, sais olla kuulema vähän potkua luonteessa??

Vierailija
69/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varmaan liity mihinkään ihonävriin, vaan johonkin miten maailma on muuttunut ympärillä. 

Päiväkodissa työskennellyt sukulainen sanoi, että lapset muuttuivat 90-luvulla. Kun lapsia ennen pidettiin sylissä ja halattiin, 90-luvulla lapset muuttuivat niin aggressiiisiksi, että lapsia alettiin pitää kiinni sylissä. Mitä mullistavaa 90-luvulla tapahtui? 

Vierailija
70/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remmiä niin oppiivat olemaan

Näin sanoo vain Vanhapiika...🐖🐖🐖🐖

Vierailija
71/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin voi hypätä seuraavaan mielikiintoiseen aiheeseen, kun kirjoitit kiireettömyyttä ja turvattomuutta. Olen samaa mieltä. Niin kotona kuin päiväkodissa pitäisi pysähtyä kiireettömästi lapsen/nuoren luokse, vaikka olisi oikeasti kiire. Henkisesti mitä luo turvattomuutta on ettei kohdata oikein tai aseteta niitä turvallisia rajoja aikuisen päätöksellä ja opeteta että jos harmittaa niin se on ihan okei mutta näin aikuinen nyt päätti. Ei paapota mutta silti ei jätetä tunnereaktion kanssa yksin turvattomasti, vaan opettelee monet vielä tunnetaitoja ja turvallisuuden tukeminen tärkeää rajojen asettamisissakin on.

Minulla on vasta yksi lapsi, eikä ole kokemusta "mikä on oikein ja mikä väärin", mutta oma taapero kun saa ison tunnelatauksen oli se sitten raivo, harmitus, ilo, suru -niin hän haluaa aina halata ja mieluiten sylissä käydä se tunnelataus loppuun. Joskus raivonpurkaus on niin iso, että haluaa sitä hetken itse jossain eri huoneessa käsitellä, mutta kun se laantuu tarpeeksi, niin tulee syliin tai pyytää halausta. 

Vierailija
72/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Jos lapsi vaikka itkee ja kiukuttelee liian lempeällä kasvatuksella yrittää saada periksi, niin siihen voisi reagoida kääntämällä asian joksikin kivaksi ja vaihtamalla aihetta jossa kannustaa. Ei moitita tai jäädä reagoimatta.

Vierailija
73/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni työskentelee perheneuvolassa. Hän tai kukaan kollegansa eivät suostu viemään lapsiaan alle 3veenä päiväkotiin.

Vierailija
74/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä. 🐽

Vierailija
75/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni työskentelee perheneuvolassa. Hän tai kukaan kollegansa eivät suostu viemään lapsiaan alle 3veenä päiväkotiin.

Minä olen kyllä vienyt eikä ongelmaa.

T. Vakaope

Vierailija
76/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ärsyttävää että kaikkien pitäisi olla muka kuin toistensa mallikappaleita ja tarkastellaan vähän liiakseen. Luonteeseen ei voi vaikuttaa ja kaikki saa olla sellaisia kuin just on, olemme erilaisia ja omissa erityisherkkyksissä, mutta kaveritaitoja esim voi oppia ja opetella, sosiaalisiataitoja ympäristössä, syy-seuraus suhteita. Tai ettei jää muiden jalkoihin, tai ulkiopuoliseksi. Ujoudessa ei ole mitään pahaa tai arkuudessa, tiedän sen omalta kohdaltani koska oma luonteenpiirre on ollut aina tämä ja jotkut eivät tunnu sitä näkevän kuin negatiivisena.

Vierailija
77/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä vienyt eikä ongelmaa.

T. Vakaope

Kenelle ei ongelmaa? (Huom. Verbi puuttuu)

Vierailija
78/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä. 🐽

Kalilikka kalahti....ja vielä näin tunnustat.

Vierailija
79/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sielä ole aikaa, silloin pidetään sylissä nykyaikana vaan jos tulee vähän ikävä vanhempia aamulla ja pakko keritä lohduttaan tai vastataan vaan tarpeeseen näkyvästi. Hoitajia tarvittaisiin mutta töitä ei ole.

-lastenhoitaja lähihoitaja

Vierailija
80/200 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalilikka kalahti....ja vielä näin tunnustat.

Mikä on kalilikka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi