Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi on huonokäytöksinen

Vierailija
18.02.2026 |

Tällainen juttu oli ilta-lehdessä, mutta en pääse tätä lukemaan. Työskentelen päiväkodissa opettajana ja en voi kun puoltaa tätä väitettä. Mutta mikä tähän on syynä? Miksi jopa pienten (0-3v) ryhmissä karkeasti sanottuna suurin osa on huonosti/aggressiivisesti käyttäytyviä. Meidän päiväkodissa ei ulkomaalaisia edes juurikaan ole, mutta tiedän että niissä päiväkodeissa joissa valtaosa on muualta tulleiden lapsia, meno on niin kauheaa että työntekijät ovat vuorollaan pitkillä sairaslomilla ja kukaan ei halua sijaiseksi niihin päiväkoteihin. Mutta miksi lapset voivat niin huonosti? Löytyisipä pian tälle selitys...

Kommentit (200)

Vierailija
181/200 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä päiväkodissa.

Tällä viikolla tapahtunutta:

Lapset kiroilevat ja huutavat

Nimittelevät toisiaan ja aikuisia paskoiksi, idioooooteiksi ja homoiksi

Kampittavat toisiaan ja aikuisia 

Pyyhkivät räkäänsä tahallaan aikuisiin

Osa lapsista ei kuuntele ohjeita, kehotuksia eikä käskyjä vaan toteavat että ei kiinnosta

Kyseessä 5-6 vuotiaat

Saattaa vaan kuvitella miten noi käyttäytyy sit koulussa ja millaisia teinejä noista tulee, tulevia veronmaksajia? Just joo

Vierailija
182/200 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa lapsista ei kuuntele ohjeita, kehotuksia eikä käskyjä vaan toteavat että ei kiinnosta

Kyseessä 5-6 vuotiaat

Meno oli tuuraajana samanlaista jo 12-13 vuotta sitten, mitään ei osa lapsista kuunnellut tai totellut, tosin silloin sai viedä jäähdylle, onneksi kukaan ei kiroillut mut samanlaista lyömistä, potkimista ja karkuun juoksemista oli lähes päivittäin, onneksi tuuraus loppui 4 viikon päästä mut jokainen päivä oli tuskaa, lapset kiljui kilpaa, ruokapöydässä kaaos, nukkarista puhumattakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/200 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei edes jäähylle saa viedä, niin mitä hoitajat sitten tekevät jos lapsi ei tottele? Välttyykö lapsi kokonaan rangaistukselta ja tyyliin vaan sanotaan lapselle että "ethän tee noin jatkossa"?

Vierailija
184/200 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa. Olkaa hyvä:

-Lapset aloittavat päiväkodin liian nuorina, eli alle 3v. Alle 3v lasten paikka on kotona ja lisänä olisi äidin/isän sekä lapsen hyvä käydä vaikka vanhempi-lapsi kerhoissa, muskareissa yms. Tällä tavoin lapset pääsisivät sosiaalistumaan, mutta ilman hylkäämisen kokemusta ja stressiä.

-päiväkodeissa on liian paljon lapsia ja päivät ovat hektisiä, meluisia ja jopa vaarallisia. Lapset joutuvat tappelemaan huomiosta ja reagoivat tähän henkiseen kaaokseen aggressiolla. Puremista, lyömistä, tönimistä. Kierre on valmis. Uudet Lapset oppivat "konkareilta" viidakonlain hyvin nopeasti.

-vanhemmat voivat huonosti ja ovat väsyneitä, ahdistuneita ja uupuneita. Kun he hakevat lapsensa hoidosta, vastassa on kiukkuinen ja väsynyt lapsi, jota he eivät jaksaisi vastaanottaa siten miten kuuluisi. Vanhemmat viivyttelevät siis lapsen hakemisessa. Käyvät kaupassa ja siivoavat yms. Kun he vihdoin hakee lapse , on hän vieläki

Hyvä analyysi.

Vierailija
185/200 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä 5-6 vuotiaat

Mitä seurauksia lapsille tulee esim. kiroilusta tai nimittelystä?

Vierailija
186/200 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niitä ei enää kasvateta ja hyssytellään vaan, kun tekevät jotain typerää. Vituttaa välillä, kun on vähän väliä joku taapero on ravintolassa keskellä käytävää ja vanhemmat eivät edes viiitsi penskaansa sen vertaa siirtää et pääsisi kävelemään ohi. 

Niinpä niin... Nykyvanhemmat PELKÄÄVÄT, koska joka tuutista työnnetään lempeän/liian pehmeän kasvatuksen mallia! Se malli mitä nykyvanhemmat on omasta lapsuudesta saaneet ei toimi enää nykyään, koska kaikki on olevinaan jonkun sortin pahoinpitelyä ja kaltoinkohtelua. 

Myönnän tämän itsekin. Minua tukistettiin lapsena ja annettiin luunappia, jos käyttäydyin todella huonosti. Lisäksi ääntä korotettiin ja uhkailtiin "jos nyt et lopeta, niin et saa asiaa x". Tämä on nykyään jopa rikos. Minulla ei ole mitään lapsuudentraumoja enkä muista, että oltaisiin perseilty julkisella paikalla juurikaan, k

Mihin perustuu käsitys, että äänen korottaminen ja uhkailu olisi rikos? Ja en tarkoitu uhkailulla millään väkivallalla uhkaamista, vaan jonkun kivan asian kieltäminen.  Minulla on alakoululainen ja päiväkoti-ikäinen enkä tiedä missä tätä

pehmeätä kasvatusta tuupataan? Ei neuvolassa puhuta lasten kasvatuksesta. Meillä kyllä ääntä korotetaan, uhkaillaan ja kannetaan lapsi vaikka väkisin jos tilanne sitä vaatii. Ja ei ole tarvinnut kuin kerran kantaa kaupasta pois, oppi siitä. 

Ja uhkailussa joku järki, koska uhkaus pitää pystyä myös tekemään, eli en millään reissujen perumisella uhkailisi. Meillä lapsi itse rikkoi sopimuksen, eli oli sovittu että tekee tabletilla asian x. Olikin tekemässä asiaa y. Sai itse ehdottaa rangaistusta ja ehdotti viikon tablettikieltoa, tätä oltiin ajateltu itsekin, joten se sovittiin. 

Äitini oli yksinhuoltaja, on vienut minut myös kaupasta pois, kun käyttäydyin huonosti. Sitten illemmalla, kun ei ollut ruokaa, kun kaupassa ei voinut tehdä ostoksia, niin oppii lapsikin jotain. Terveiden syy-seuraussuhteiden oppiminen on ihan hyvä taito.

Vierailija
187/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua haukuttiin, kun halusin pitää lapseni kotona kolme vuotiaaksi.

Oli mahdollisuus hoitaa lapsi kotona.

Kävimme päivittäin yhdessä metsäretkillä, uimassa, puistoissa ja oli elämäni parasta aikaa.

3v lapsi sitten aloitti päiväkodissa ja oli surullinen, kun jotkut lapsista lyövät ja purevat.

Päiväkodin hoitajat valittivat, että lapseni on aivan liian herkkä ja olivat aina tosi tympeitä minulle.

Iloisesta ja reippaasta lapsesta muuttui pelokas ja itkuinen ja kertoi, että myös hoitajat huutavat aina ja pelkäsi erityisesti yhtä isokokoista hoitajaa, joka oli aina vihainen.

Etsin uuden asunnon ja päiväkoti vaihtui.

Nyt saimmekin aivan ihanat hoitajat ja oli turvallista jättää lapsi heidän hoitoonsa.

Terkkuja vaan vihaiselle Outi hoitajalle.

Alanvaihtoa suosittelen sinulle.

Olisit pitänyt vielä 4 vuotta.

Vierailija
188/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan kasvatuksen saaneet ovat nyt itse vanhempia.

Eivät vaan osaa laittaa terveitä rajoja. Ja pyörivät oman napansa ympärillä.

Vierailija
189/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niitä ei enää kasvateta ja hyssytellään vaan, kun tekevät jotain typerää. Vituttaa välillä, kun on vähän väliä joku taapero on ravintolassa keskellä käytävää ja vanhemmat eivät edes viiitsi penskaansa sen vertaa siirtää et pääsisi kävelemään ohi. 

Niinpä niin... Nykyvanhemmat PELKÄÄVÄT, koska joka tuutista työnnetään lempeän/liian pehmeän kasvatuksen mallia! Se malli mitä nykyvanhemmat on omasta lapsuudesta saaneet ei toimi enää nykyään, koska kaikki on olevinaan jonkun sortin pahoinpitelyä ja kaltoinkohtelua. 

Myönnän tämän itsekin. Minua tukistettiin lapsena ja annettiin luunappia, jos käyttäydyin todella huonosti. Lisäksi ääntä korotettiin ja uhkailtiin "jos nyt et lopeta, niin et saa asiaa x". Tämä on nykyään jopa rikos. Minulla ei ole mitään lapsuudentraumoja enkä muista, että oltaisiin perseilty julkisella paikalla juurikaan, k

Mitä näistä valheista ja omituisuuksista hyödytään? Ei todellakaan ole laitonta sanoa lapselle, että jos et lopeta perseilyä, et saa katsoa telkkaria tms. Se ei ole millään tasolla pahoinpitelyä tai kaltoinkohtelua.

Ja väkivaltaa puolustellaan jollain omituisella palloa telkkariin esimerkillä. Sen sijaan, että pahoinpitelisi sitä lasta kannattaisi varmaan ensin ottaa se pallo pois rangaistukseksi. Se estää aika tehokkaasti sen pallon lentämisen telkkaria kohti. Toivottavasti teillä ei ole lapsia, kun terveen järjen käyttö on tuollaisella tasolla.

Vierailija
190/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä näistä valheista ja omituisuuksista hyödytään? Ei todellakaan ole laitonta sanoa lapselle, että jos et lopeta perseilyä, et saa katsoa telkkaria tms. Se ei ole millään tasolla pahoinpitelyä tai kaltoinkohtelua.

Ja väkivaltaa puolustellaan jollain omituisella palloa telkkariin esimerkillä. Sen sijaan, että pahoinpitelisi sitä lasta kannattaisi varmaan ensin ottaa se pallo pois rangaistukseksi. Se estää aika tehokkaasti sen pallon lentämisen telkkaria kohti. Toivottavasti teillä ei ole lapsia, kun terveen järjen käyttö on tuollaisella tasolla."

Ei tavaroiden tai niiden käyttöluvan ottaminen pois riitä useinkaan, ja varsinkaan ei pienillä. Täysin todellisuudesta vieraantunutta kuvitella sellaista.

Monilla isommilla lapsilla toki puhelimen ja/tai pelikoneen ottaminen pois on usein hyvin tehokas rangaistus, mutta sekin on sen vuoksi, että lapsen on annettu tulla niistä vahvasti riippuvaiseksi.

Vierailija
191/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaan kasvatuksen saaneet ovat nyt itse vanhempia.

Eivät vaan osaa laittaa terveitä rajoja. Ja pyörivät oman napansa ympärillä.

Kyllä suurimmassa osassa perheitä oli nykymittapuulla aika tiukka linja vielä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Mutta kulttuuri on muuttunut eivätkä nykyiset vanhemmat halua kohdella lapsiaan samalla tavalla kuin mitä heitä itseään kohdeltiin lapsina. Rangaistukset on enimmäkseen poistettu tai lievennetty, ja on siirrytty korostamaan tunteita ja positiivisuutta.

Vierailija
192/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä näistä valheista ja omituisuuksista hyödytään? Ei todellakaan ole laitonta sanoa lapselle, että jos et lopeta perseilyä, et saa katsoa telkkaria tms. Se ei ole millään tasolla pahoinpitelyä tai kaltoinkohtelua.

Ja väkivaltaa puolustellaan jollain omituisella palloa telkkariin esimerkillä. Sen sijaan, että pahoinpitelisi sitä lasta kannattaisi varmaan ensin ottaa se pallo pois rangaistukseksi. Se estää aika tehokkaasti sen pallon lentämisen telkkaria kohti. Toivottavasti teillä ei ole lapsia, kun terveen järjen käyttö on tuollaisella tasolla."

Ei tavaroiden tai niiden käyttöluvan ottaminen pois riitä useinkaan, ja varsinkaan ei pienillä. Täysin todellisuudesta vieraantunutta kuvitella sellaista.

Monilla isommilla lapsilla toki puhelimen ja/tai pelikoneen ottaminen pois on usein hyvin tehokas rangaistus, mutta sekin on sen vuoksi, että lapsen on annettu tulla niistä vahvasti riippuvaiseksi

Mun nelivuotias ei heitä palloa telkkariin, mutta muuten sillä on kyllä historiaa tavaroiden heittelyiden kanssa ja ne tavarat todellakin otetaan pois, jos ne alkaa lentämään. Miten heität niitä, kun niitä ei ole? Meillä ei lapsi mene jäähylle vaan ne tavarat. 

Vierailija
193/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun nelivuotias ei heitä palloa telkkariin, mutta muuten sillä on kyllä historiaa tavaroiden heittelyiden kanssa ja ne tavarat todellakin otetaan pois, jos ne alkaa lentämään. Miten heität niitä, kun niitä ei ole? Meillä ei lapsi mene jäähylle vaan ne tavarat. "

Kiellettyä käytöstä on paljon muutakin kuin vain tavaroiden heittely. On myös sellaisia tilanteita missä kaikkea tavaraa tai ainetta mitä voi heittää ei todellakaan pysty ottamaan pois.

Vierailija
194/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole mikään uutinen. Kun suurin osa aikuisista on huonotapaisia moukkia, ei ole mikään ihne että heidän lapsistaan tulee huonotapaisia. 

Vierailija
195/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miksi lapset viedään jo taaperona koko päiväksi päiväkotiin.

Mielestäni,  totta tarvitsevat ikäistään seuraa, mutta voisuko tämän järjestää jonkin laisena kerhona vaikka kaksi kertaa viikosssa. Sitten esikouluun ja sitä kautta kouluun.

Tottakai päiväkotejakin tarvitaan, kun vanhemmat tai vanhenpi on koko päivän töissä tai opiskelee. Nyt yhteiskunta hoitaa piltit ja vanhemmat saattaa olla kotona kaiket päivät yms.

Vierailija
196/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni,  totta tarvitsevat ikäistään seuraa, mutta voisuko tämän järjestää jonkin laisena kerhona vaikka kaksi kertaa viikosssa. Sitten esikouluun ja sitä kautta kouluun.

Tottakai päiväkotejakin tarvitaan, kun vanhemmat tai vanhenpi on koko päivän töissä tai opiskelee. Nyt yhteiskunta hoitaa piltit ja vanhemmat saattaa olla kotona kaiket päivät yms.

Päiväkoti on "varhaiskasvatus" jota asiantuntijoiden mukaan jokainen lapsi tarvitsee saavuttaakseen suunnitelmien mukaiset taidot ja muutenkin tullakseen kasvatetuksi oikein. Ja päiväkodissa pitää käydä joka päivä jotta ehtii oppia kaiken tarvittavan. Päiväkoti kaksi kertaa viikossa rinnastuu siihen, että isompi lapsi kävisi koulua vain kaksi päivää viikossa.

Vierailija
197/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun nelivuotias ei heitä palloa telkkariin, mutta muuten sillä on kyllä historiaa tavaroiden heittelyiden kanssa ja ne tavarat todellakin otetaan pois, jos ne alkaa lentämään. Miten heität niitä, kun niitä ei ole? Meillä ei lapsi mene jäähylle vaan ne tavarat. "

Kiellettyä käytöstä on paljon muutakin kuin vain tavaroiden heittely. On myös sellaisia tilanteita missä kaikkea tavaraa tai ainetta mitä voi heittää ei todellakaan pysty ottamaan pois.

Niin on, ja kaikkiin muihinkin ongelmiin on löytynyt toinen ratkaisu kuin lapsen pahoinpitely. Uhkailu muiden etuuksien menettämisellä ei edelleenkään ole laitonta, vaikka jotkut niin väittävätkin.

Just oltiin pulkkailemassa saman ikäisen kaverin kanssa ja lapset olivat samassa pulkassa. Oma lapseni kiusasi halaamalla kaveriaan, vaikka kaveri ei halunnut halia. Tätä jatkui muutaman kerran ja kun kieltoa ei uskottu, joutui lapsi pois pulkasta kävelemään. Ei ollut tarvetta pahoinpidellä lasta.

Vierailija
198/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, ja kaikkiin muihinkin ongelmiin on löytynyt toinen ratkaisu kuin lapsen pahoinpitely. Uhkailu muiden etuuksien menettämisellä ei edelleenkään ole laitonta, vaikka jotkut niin väittävätkin.

Just oltiin pulkkailemassa saman ikäisen kaverin kanssa ja lapset olivat samassa pulkassa. Oma lapseni kiusasi halaamalla kaveriaan, vaikka kaveri ei halunnut halia. Tätä jatkui muu

Kovin heikosti niitä ratkaisuja tuntuu löytyvän, kun katselee perheiden, tarhojen ja koulujen arkea. Kurinpitoa leimaa laajamittainen keinottomuus.

Yksittäiset anekdootit eivät tilannetta muuksi muuta.

Vierailija
199/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä yläkoulussa. Koen, että huonosti käyttäytyvät nuoret haluavat aikuisen huomion keinolla millä hyvänsä. Kun antaa hyvää huomiota, käytös paranee. Myös rajoja tarvitaan. Vaikka pidän tiukat rajat ja vaadin hyvää käytöstä, nuoret pitävät minusta, tai ehkä paremmin sanottuna - kunnioittavat minua (ja minä heitä). Enemmän kuin heistä, jotka antavat tehdä, mitä haluavat. 

Eli kova jämäkän ja turvallisen aikuisen nälkä heillä on.

Vierailija
200/200 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on "varhaiskasvatus" jota asiantuntijoiden mukaan jokainen lapsi tarvitsee saavuttaakseen suunnitelmien mukaiset taidot ja muutenkin tullakseen kasvatetuksi oikein. Ja päiväkodissa pitää käydä joka päivä jotta ehtii oppia kaiken tarvittavan. Päiväkoti kaksi kertaa viikossa rinnastuu siihen, että isompi lapsi kävisi koulua vain kaksi päivää viikossa.

Päiväkoti on sitä varten kun vanhemmat käy töissä ei sitä varten että siellä kasvatetaan. Tämä on on se ydin ongelma. Meidän tulisi entistä enemmän siirtää vastuuta kotiin. Lopetetaan päiväkodit ja kouluissa matala kynnys erottamiselle. Kotoa opitaan KÄYTÖSTAVAT!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi