Autojätti romutti sähköautostrategian, dieselit tulee takaisin. Sähköautot kannattamattomia
Jälleen uusi pettymys tunkea ihmisille vihreää siirtymää pakolla, Stellantis on maailman suurimpia autoklustreita:
IL:Autojätin täyskäännös: Diesel tuodaan takaisin Keskitymme siihen, mille on kysyntää
Esimerkiksi pienistä pakettiautoista, kuten Opel Combosta, Peugeot Rifteristä ja Citroën Berlingosta, elvytetään dieselversiot, kertoo uutistoimisto Reuters.
Reuters selittää sitä sähköautojen odotettua heikommalla kysynnällä ja kiinalaisten sähköautovalmistajien kovalla kilpailulla.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/991a58d9-7bc8-4cac-a29f-6c96beb3…
Kommentit (290)
"Kiinteän olomuodon akut tulevat tekemään niin huomattavia parannuksia tekniikkaan"
Kun ostan auton niin ostan sen tässä ja nyt. Se on oltava sellaista teknologiaa jota on oikeasti myynnissä.
Ei sen minun autontarpeeseen vaikuta jos kuvitellaan joskus vuosikymmenten päästä tulevan jotain uusia ja hienoja innovaatioita. Minua kiinnostaa vain aidosti valmiit tuotteet.
"Kukapa ostaisi 40 000 euron älypuhelimen. Kummankin käyttöikä joitain vuosia"
Oletko kertonut tuon Toyotalle jonka sähköautojen akkujen takuu on 10 vuotta tai miljoona kilometria?
Tuollainen takuu kannattaa antaa vain jos noin 98% valmistetuista autoista saavutta nuo helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa ostaisi 40 000 euron älypuhelimen. Kummankin käyttöikä joitain vuosia ja jälleenmyyntiarvo vain murto-osa, se jälkeen SER-jätteisiin. Ei ole kumpaakaan suunniteltu kestämään vuosikymmeniä. Ennen kesti autot isältä pojalle, nyt hyvä jos kahta joulua näkee ennen kuin 20 000 euroa maksava akku happanee. Takuu ei tietenkään korvaa ikinä mitään.
Itsellä 2006 Saab. Aion ajaa niin kauan kuin pysyy pikkurahalla toiminnassa.
Ei tuo edes ole saabbi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vihreä siirtymä onkin kiinalaisten lobbaama kusetus. Heillä on teknologia, mineraalit, komponentit. Lähes kaikki. "
Onneksi kaikki fossiiliset tuotetaan pelkästään hyväntekeväisyyttä ajatellen.
Ei ole sattumaa, että Pietarin trollit pörrää täällä haukkumassa sähköautoja.
Sun logiikka pettää, jos sitä edes on. Kiinan ja venäjän johtajatkan totesivat: yhteistyölle ei ole rajoja.
Miksi olet kiinalaisten sähköautojen pauloissa?
Vierailija kirjoitti:
Kukapa ostaisi 40 000 euron älypuhelimen. Kummankin käyttöikä joitain vuosia ja jälleenmyyntiarvo vain murto-osa, se jälkeen SER-jätteisiin. Ei ole kumpaakaan suunniteltu kestämään vuosikymmeniä. Ennen kesti autot isältä pojalle, nyt hyvä jos kahta joulua näkee ennen kuin 20 000 euroa maksava akku happanee. Takuu ei tietenkään korvaa ikinä mitään.
Itsellä 2006 Saab. Aion ajaa niin kauan kuin pysyy pikkurahalla toiminnassa.
Surkuhupaisaa, että otat puheeksi kestävyyden keskusteluketjussa, jossa käsitellään Stellantis-konsernin linjauksia. Nimittäin laatu k.o. tahon omistamilla merkeillä niin sysipaskaa, ettei tulisi mieleenkään ostaa, ja tuo isältä pojalle kestävyys voidaan myös heti kättelyssä unohtaa. Huomauttaisin myös, että sähkömoottori on teknisesti huomattavasti kestävämpi kuin polttomoottori. Akkujenkin huoltaminen on mahdollista, toivotaan että uudelleenkennotus yleistyy.
Kukin ajakoon millä haluaa. Mutta jotain tolkkua noissa argumenteissäkin pitäisi olla.
Ostin ensimmäisen oman autoni vuonna 1978. Niitä on sittemmin ollut kymmeniä. Kaikkia en edes jaksa (tai halua) muistaa.
Kilometrjä kertyy autoihin yhteensä vuositasolla sellainen 50 000.
Ensimmäisen sähköautoni ostin 4 vuotta sitten. Sen vaivattomampaa, mukavampaa, nopeampaa ja halvemmalla kulkevaa ajopeliä minulla ei ole koskaan ollut. Huoltovälikin on 2 vuotta, ja huolto viimeksi maksoi 168 €.
En ymmärrä tuota jatkuvaa talviongelmien keksimistä. Sähköauto on ylivoimaisesti helpoin ja huolettomin talviauto, jonka olen koskaan omistanut. Range -20 pakkasella tippuu 300 km paikkeille, mutta sekin minulle on riittänyt ihan mainiosti.
Ja vielä: minulle ei ole todellakaan mikään vaihtoehto ajaa 20 vuotta vanhalla dieselillä. Vertaan sähköauton kustannuksia, hintaa ja arvonalenemaa uuteen 40-60 000 € polttikseen, jossa ovat kaikki takuut ja huoltosopimukset voimassa.
Lisäksi toi pisuttelun tarve aina kun perhe on jonnekin menossa. ABC kyllä kiittää ja kehuu sähkiksiä mutta ei. Jos aina kun pitäisi jonnekin lähtä niin iskä huutaa ovelta, ei tarvi käydä vessassa, käydään vaikka Abcilla kahvella ja otetaan vaikka munkit tällä kertaa.
Kiina vyöryttää sähköautoja maailmalle sellaisella volyymilla, että siinä on kaikki muut merkit vähän ongelmissa omien sähköautojensa kanssa. Voihan olla, että kiinalaiset merkit ottaa selvän markkinajohtajuuden, kun taas perinteisemmät merkit panostaa taas enemmän polttomoottoreihin.
Vierailija kirjoitti:
"Kiinteän olomuodon akut tulevat tekemään niin huomattavia parannuksia tekniikkaan"
Kun ostan auton niin ostan sen tässä ja nyt. Se on oltava sellaista teknologiaa jota on oikeasti myynnissä.
Ei sen minun autontarpeeseen vaikuta jos kuvitellaan joskus vuosikymmenten päästä tulevan jotain uusia ja hienoja innovaatioita. Minua kiinnostaa vain aidosti valmiit tuotteet.
Onnea valitsemallasi tiellä. Jos jokin teknologinen harppaus on kulman takana, niin pitäisin älyllisenä siihen liittyvien hankintojen odottamista vielä muutaman vuoden. Etenkin jos hankinta tehdään pitkälle ajalle, kestämään isältä pojalle, kuten joku täällä kirjoitteli.
Mutta tietäen keskimääräisen kansalaisen kapasiteetin, en todellakaan oleta että ihmiset osaisivat ennakoida. Jos olet sama kaveri joka selitti 2005 vuoden Saabista, niin olet jo hetken odottanut ja varmaan vielä luottopeli kestää sen vuoden jos toisenkin?
Tämä on sitä Tepon viikottaista ulvontaa...
"Lisäksi toi pisuttelun tarve aina kun perhe on jonnekin menossa."
Sellaista todellisuutta ei vain ikinä ole ollut polttisaikanakaan jossa koko perhe iloisena ajaisi 500-600 km siivuja pysähtymättä. Se on ollut mahdollista vain jos hyväksyy sen että isä murjottaa ratissa, äiti on tuppisuuna vieressä ja lapset kiljuvat takapenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Lue: Stellantis ei vaan pärjää kilpailussa.
Vielä pari vuotta sitten arvelin että Toyota jää valmistamaan krematorioita afrikkalaisille kun se oli niin sähköautovastainen firma. Nyt näyttää siltä että krematorioita jääkin valmistamaan muutama eurofirma kun putosivat kelkasta, ja Toyotakin alkaa hiljalleen osata tehdä kunnollisia sähköautoja. Niin ja afrikkalaisetkin sähköautoistuu kovaa vauhtia kun ne on tajunneet että halvempi ajaa itsetuotetula sähköllä kuin ostaa kallista öljyä.
Vihervasemmistolle ukrainalaishenget on tosiaan ilmaisia. EU:sta on tehtävä Venäjän energiavasalli ja meidän halpa sähkö maksatetaan ukrainalaisilla.
Tässä on toki ollut mahdollista rakentaa ydinvoimaa viimeiset 70 vuotta, mutta Neuvostoliiton ja Venäjän intresseissä ei ole muun euroopan energiariippumattomuus, joten vihervasemmistolaiset maanpetturit vastustavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
"Kukapa ostaisi 40 000 euron älypuhelimen. Kummankin käyttöikä joitain vuosia"
Oletko kertonut tuon Toyotalle jonka sähköautojen akkujen takuu on 10 vuotta tai miljoona kilometria?
Tuollainen takuu kannattaa antaa vain jos noin 98% valmistetuista autoista saavutta nuo helposti.
10 vuotta tai 300k km.
"Etenkin jos hankinta tehdään pitkälle ajalle, kestämään isältä pojalle, kuten joku täällä kirjoitteli. "
Uusien autojen ostajat ajavat ne autot hyvin harvoin itse loppuun. Keskiverto uusien autojen ostaja vaihtaa sen taas uuteen siinä 3 tai 4 vuoden kohdalla, työsuhdeautot vaihtuvat sitäkin useammin.
Vierailija kirjoitti:
Kukin ajakoon millä haluaa. Mutta jotain tolkkua noissa argumenteissäkin pitäisi olla.
Ostin ensimmäisen oman autoni vuonna 1978. Niitä on sittemmin ollut kymmeniä. Kaikkia en edes jaksa (tai halua) muistaa.
Kilometrjä kertyy autoihin yhteensä vuositasolla sellainen 50 000.
Ensimmäisen sähköautoni ostin 4 vuotta sitten. Sen vaivattomampaa, mukavampaa, nopeampaa ja halvemmalla kulkevaa ajopeliä minulla ei ole koskaan ollut. Huoltovälikin on 2 vuotta, ja huolto viimeksi maksoi 168 €.
En ymmärrä tuota jatkuvaa talviongelmien keksimistä. Sähköauto on ylivoimaisesti helpoin ja huolettomin talviauto, jonka olen koskaan omistanut. Range -20 pakkasella tippuu 300 km paikkeille, mutta sekin minulle on riittänyt ihan mainiosti.
Ja vielä: minulle ei ole todellakaan mikään vaihtoehto ajaa 20 vuotta vanhalla dieselillä. Vertaan sähköauton kustannuksia, hintaa ja arvonalenemaa uuteen 40-60 000 € polttikseen, jossa ovat kaikki takuut ja hu
Jep. Koska 300km range riittää sinulle, ei muillakaan ole ikinä tarvetta ajaa tuon yli ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset aidosti valmiit tuotteet on kaikki vasta testausta. Ja sinä olet niiden testaaja.
Tuohon hommaan mä en suostu vaan odotan että kehittyy ja stabiloitu tekniikka ensin.
Että olisi valmis ja kestävä.
Tuo taitaa olla liikaa vaadittu vaan nykyään.
Sitä odotellessa ajelen bensalla jonka hankin vähänajettuna ajat sitten, edelleen on riittävä tähän päivään.
"Tässä on toki ollut mahdollista rakentaa ydinvoimaa viimeiset 70 vuotta, mutta Neuvostoliiton ja Venäjän intresseissä ei ole muun euroopan energiariippumattomuus, joten vihervasemmistolaiset maanpetturit vastustavat sitä."
Siitäkö syystä EK ja Kokoomuksen lobbarit ostivat sen Hanhikiven ydinvoimalan nimenomaan Venäläisiltä?
Stellantis voi keskittyä Chrysler laatu autoihinsa. Muut osaavat valmistaa ja myydä sähköautoja.
Stellantiksen diesel-moottori. Erääseen kuntaan ostettiin 13 kpl peugeot 3008:a tuolla 1.5 blue hdi moottorilla.
Ensimmäisen puolentoistavuoden aikana 11 autoon vaihdettiin moottori. Toki takuuseen, mutta tuosta saa osvittaa koneen kestosta
Kaikki minimaalimoottorit, Fordin 1.0 ja Stellantiksen 1.2 ovat kuraa.
Samoin kaikkien dieselien adblue-systeemit, vähintään 2500€ / uusiminen
Fordin hihnanvaihto yli 1500€ ja se tehdään viiden vuoden välein, 300€ / vuosi hihnan vaihtoon
Kulutus on pientä, kyllä ja se vaatii talveksi lisälämmönlähteen, kalliin PTC:n esim