Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kykene ymmärtämään kilpaurheilua. Kykenetkö sinä?

Vierailija
16.02.2026 |

Olen katsonut olympialaisia enkä tajua. Mikä saa ihmisen kilpailemaan? Mikä motivoi treenaamaam neljä vuotta ja laittamaan kaiken yhden kortin varaan? Miksi joku haluaa urheilla koko päivän veren maku suussa? Mikä saa ihmisen olemaan niin iloinen yhdestä pronssimitalista?

Olenko ainoa, joka ei tajua kilpaurheilijoita? 

Ja ennen kuin joku tulee huutelemaan sohvaperunaksi, niin ei, en ole sellainen. Minulla ei vain ole kilpailuviettiä.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä katson esim. Olympialaisia. Olen katsonut myös muiden pelejä kuin Suomen lätkää. Katsoin molemmat viestit. Jne. Mutta en kykene ymmärtämään, MIKSI joku sitä haluaa tehdä. Tuo lahjakuus-näkökulma on varmaan tosi: tekee jotain, missä on hyvä, mutta sekään ei kokonaan selitä motivaatiota. 
Ap

Tämä on vähän sama kun työelämässäkin osa haluaa jostain syystä pyrkiä ylöspäin ja saada itselleen enemmän valtaa ja vastuuta, kun voisi vaan tehdä rauhassa sitä omaa ruohonjuuritason hommaansa. En ole ikinä ymmärtänyt tätäkään että miksi joku haluisia vapaaehtoisesti itselleen lisää vastuita.

R  A H A 

Vierailija
62/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekkään osaa samaistua urheiluun ylipäätään. Minusta kaikki urheilu on tylsää. En silti katso telkkaria ollenkaan ja urheilua vielä vähemmän. Ja koska olen mies, minulle on jopa suututtu kun en ole kiinnostunut urheilusta ollenkaan. En ole yhtään kilpailuhenkinenkään.

Grindr löytyy puhelimesta? Bottomi? 

Mikä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkasti miettii niin kyllä, urheilussa ja kilpaurheilussa ei ole järjen hiventäkään. Toisaalta, pitää ymmärtää että jonkun tyyppinen kilpailu ja kilvoittelu on ainakin yhtä vanha ilmiö kuin on ihmiskunta.

Aivan samoin kuin on esim. jonkun tyyppinen koristautuminen yleensä tiettyjä vastakkaisen sukupuolen yksilöitä miellyttääkseen.

Urheilu on rinnastettavissa soidinmenoihin, ainakin alun alkaen oli. Pyrittiin näyttämään kuntoisuuttaan elättää jälkeläisensä olemalla nopeampi, voimakkaampi ja kestävämpi. Vuosituhansien kuluessa urheilusta on tullut myös sodankäynnin korvike, tapa jolla voi mitata kyvykkyyttään naapurikyläläisiä tai heimolaisia vastaan tappamatta toinen toisiaan. Sittemmin on mukaan tulleet kansallissankaruudet, ammattilaisjoukkueet ynnä muut.

Vierailija
64/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla paljonkin vaikeuksia ymmärtää tavanomaisia asioita? 

Vierailija
65/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä katson esim. Olympialaisia. Olen katsonut myös muiden pelejä kuin Suomen lätkää. Katsoin molemmat viestit. Jne. Mutta en kykene ymmärtämään, MIKSI joku sitä haluaa tehdä. Tuo lahjakuus-näkökulma on varmaan tosi: tekee jotain, missä on hyvä, mutta sekään ei kokonaan selitä motivaatiota. 
Ap

Kerropa sinä syysi miksi itse et halua tehdä sitä?

En halua tehdä mitään sellaista, mikä liittyy itseni rääkkäämiseen  ja kiusaamiseen veren maku suussa. En usko itsensä rankaisuun.
Ap

Vierailija
66/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin. On minustakin outoa, että joku haluaa olla ammattimuusikko. En silti ihmettele MIKSI kukaan sitä haluaisi tehdä. Ymmärrän, että meitä on erilaisia ja toisilla on kiihko tehdä eri asioita kuin toisilla. 

Ja kilpaurheilijoiden haukkuminen vajakeiksi on kyllä tyypillistä vauva-palstaa. Oksettavaa käytöstä aikusilta ihmisiltä. 

Ymmärrän, että joku haluaa olla ammattimuusikko. Siinä ei - ehkä - kiduta itseään kuitenkaan.

Ap

Vierailija
67/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailu omia heikkouksia vastaan on hyvää ja kilpailu muita ihmisiä vastaan on huonoa / pahaa. Perustan näkemykseni Raamattuun erotellessani mikä on hyvää ja mikä huonoa. Jos koulussa kilpailee omaa laiskuutta vastaan niin se on ihan hyvä, mutta jos kilpailee sitä varten että saisi kaveria paremman numeron, on se huonoa. Ja kaikki yhteiseksi hyväksi toimittu on hyväksi ja se taas huonosta, jos motiivit pelkästään itsekkäät.

Vierailija
68/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu omia heikkouksia vastaan on hyvää ja kilpailu muita ihmisiä vastaan on huonoa / pahaa. Perustan näkemykseni Raamattuun erotellessani mikä on hyvää ja mikä huonoa. Jos koulussa kilpailee omaa laiskuutta vastaan niin se on ihan hyvä, mutta jos kilpailee sitä varten että saisi kaveria paremman numeron, on se huonoa. Ja kaikki yhteiseksi hyväksi toimittu on hyväksi ja se taas huonosta, jos motiivit pelkästään itsekkäät.

Jatkan vielä, että myös raha on kilpailua, eli vihollisuutta toisia vastaan. Raha on siis pelimerkkejä maailman pelissä. Harva uskova kristitty ymmärtää tätä vaan jokainen pitää kiinni omista rahoistaan eikä huolehdi Jumalan muista lampaista.

Vierailija
69/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Ihmisparka rääkkää itseään joka päivä, että pääsis esim olympialaisiin. Sitten sairastaa edellisillä viikoilla influenssaa ja korona. Huono suoritus! Hukkaan meni kaikki

Kukaan ei arvosta suomalaista kilpaurheilua. 

Vierailija
70/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän kilpaurheilu sisältää paljon sairaita piirteitä,rahaa,materialismia,narsismia,pinnallisuutta ja oksettavaa tekopyhyyttä. Kuka muistaa vielä ne polvistuvat potkupalloilijat. Toisaalta monia huippu-urheilijoita valvotaan maanisesti mitä he suustaan päästävät.

Vierailija
71/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään neljän vuoden pikatreeni ei riitä mihinkään. Suurin osa aloittaa jo lapsena.

Esim. taitoluistelussa ikäraja on 17 ja kaikkein nuorimmillakin kilpailijoilla on reilusti yli 10 vuotta harjoittelua takana.

Vierailija
72/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle opetettiin jo lapsena pyhäkoulussa, että autuaita ovat vajaamieliset. Heitä on ymmärrettävä sillä tasan ei ole järkeä jaettu.

En tosin ymmärrä mitä anteeksiannettavaa pösilöydessä on ?

Vierailija
73/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on entinen kilpaurheilija. Hänen motivaationsa on aina ollut rakkaus lajiin. Koska hän on harrastanut urheilua pienestä lapsesta asti, se on osa hänen identiteettiään ja se, mikä tekee hänet onnelliseksi.  Hän ei koe, että urheilu olisi jotain, mitä tehdään veren maku suussa, vaan hän nauttii siitä, vaikka toki on niitä päiviä, jolloin uuvuttaa. Samoin se hänelle itsensä ylittämistä, kun pystyy johonkin todella vaikeaan asiaan. 

Vierailija
74/79 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän kilpaurheilu sisältää paljon sairaita piirteitä,rahaa,materialismia,narsismia,pinnallisuutta ja oksettavaa tekopyhyyttä. Kuka muistaa vielä ne polvistuvat potkupalloilijat. Toisaalta monia huippu-urheilijoita valvotaan maanisesti mitä he suustaan päästävät.

Sama pätee useimmiten työelämässä: "sisältää paljon sairaita piirteitä, rahaa, materialismia, narsismia, pinnallisuutta ja oksettavaa tekopyhyyttä"

Vierailija
75/79 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi sitten sellainen saavutus elämässä mikän sinun mielestäsi olisi tavoittelemisen arvoinen ja minkä eteen voisi ponnistella pidemmän aikaa? Vai onko sellaisia, pitääkö vaan olla osa harmaata massaa ja eikä yrittääkään saavuttaa mitään?

Tiskaamisen mm-kisat tai kuka jakaa ekana Aamulehdet kaikille tilaajille

Vierailija
76/79 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan tunkkainen ketju. En pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka kokevat tarvetta julistaa ymmärtämättömyyttään ja ahdasmielisyyttään suureen ääneen. Olenko ainoa?

Vierailija
77/79 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vajaamielisiä täytyy ainakin yrittää ymmärtää. Eihän heikko älynlahja ole tahallista.

Vierailija
78/79 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole mitään merkitystä kuka juoksee, hiihtää, pyöräilee x matkan nopeiten. Tai heittää jonkin esineen pisimmälle. Sama juttu peleistä ne on oikeastaan leikkiä. Älytön ajatuskin että on sellaista kuin ammatti-urheilu. Varmaan siksi kun ammatti leikkiminen ei kuulosta niin hyvältä. Näitä leikkimisiä katsotaan ja niistä kiivastutaan kun suosikki ei pärjää. Ammatti leikkijöille maksetaan ehkä parhaat palkat koko maailmassa. Hullu maailma ja hullut asukkaat...

Vierailija
79/79 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan tunkkainen ketju. En pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka kokevat tarvetta julistaa ymmärtämättömyyttään ja ahdasmielisyyttään suureen ääneen. Olenko ainoa?

Ei, kyllä teitä pelokkaita on muitakin. Suurin osa ihmisistä haluaa mennä massan mukana ja leikkiä, että keisarilla on vaatteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi