Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS jutussa asukkaat ja entiset asukkaat haukkuvat lyttyyn uudiskohteet: huonoa suunnittelua, mahdotonta kalustaa!

Vierailija
15.02.2026 |

Asunnoissa on yleensä keittiö eteisen, tai olohuoneen yhteydessä. Varsinaisiin asuintiloihin ja säilytystiloihin on käytetty vain vähän neliöitä, kun taas kylpyhuoneet ja parvekkeet ovat massiivisia, joskaan nekään eivät välttämättä jutun mukaan ole hyvin suunniteltuja. Esimerkiksi yhden asukkaan mukaan kylpyhuoneessa ei ollut paikkaa pyykinpesukoneelle eikä säilytystilaa myöskään. 

Mitä mieltä täällä ollaan uudiskohteista ja niiden pohjaratkaisuista? Tämmöisiä asuntoja on kuitenkin nyt tehty Suomi, etenkin pääkaupunkiseutu täyteen. 

https://www.is.fi/asuminen/art-2000011795273.html

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosikymmenellä ostettiin tämä uudehko kolmio, kyllä etsittiin toista vuotta kunnes löydettiin juurikin järkevä pohja ja riittävän tilavat huoneet. On täällä viihdyttykin. Nyt tarvitaan perheen kasvettua lisää tilaa, ja pelottaa meneekö kämppä kaupaksi. Asuinalueen myynnissä olevat muut tällä vuosituhannella rakennetut asunnot ovat kuitenkin 10-20 neliötä pienempiä, ja pohjasta näkee että niissä on vaikeaa asua. Ehkä siis meillä on toivoa saada tämä harvinainen helmi myytyä!

Vierailija
42/58 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nuoret wolttaa valmista ja ostaa mikropöperöitä, jotka syödään sohvalla tai sängyssä. Ei tarvita ruoanlaittovälineille kaappitilaa tai ruokapöytää. Minä tarvitsen sitä, että ruoan käry ei haise koko kämpässä ja voin ruokailla pöydän ääressä muiden seurassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kamalin ratkaisu, minkä perusteella olen itse jättänyt asunnon muille, on ollut liukuovi makuuhuoneen ovena ja tuplasisäänkäynti makkariin ilman ovia (siis pelkät oviaukot x2 samalla seinällä).

Jos kyseessä on kaksio, niin miksi tuo on niin iso juttu? Itselläni on juuri tuollainen pohja, että kaksi oviaukkoa sängyn molemmille puolille ja olohuoneen kohdalla on paikka televisiolle siinä oviaukkojen välissä. Yksinasuvalle ollut erittäin toimiva ja käytännöllinen ratkaisu.

Minä en asu yksin. Meillä on perhe, jossa on vuosien aikana ollut esimerkiksi erilaisia unirytmejä ja seksielämä.

Vierailija
44/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudet asunnot on ihan karseita niihin ei mahdu edes peruskalusteita. Hyvä, jos on edes ikkunoita huoneissa. Mitä tekee sellaisella asunnolla jonka makuuhuoneeseen mahtuu vain sänky.  Suomessa on muutenkin kylmää, ankeaa ja huono ostovoima, joten ihan järjetöntä et rakennetaan tuollaisia koppeja asumiseen. No tarkoituksenahan on ollutkin voittojen maksimointi gryndereille. 

Vierailija
45/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin samaa mieltä jutun kanssa uudiskohteiden parvekkeista. Siis Suomen oloissa ja ilmastossa se, että viedään valtava määrä asuinneliöitä parvekkeelle, jolle on realistisesti käyttöä vain muutaman kuukauden vuodessa, on älytöntä. 

Nuo jättimäiset parvekkeet ovat älyttömiä ja noita on vanhoissakin kerrostaloissa, asun kerrostalossa joka on rakennettu ilmeisesti joskus 1960/70-luvulla ja tässä parvekkeen koko on noin 2 metriä X 7 metriä eli noin 14 neliömetriä. Kesällä siellä ei voi olla kuumuuden takia, siihen paistaa aurinko vielä yölläkin ja lämpötila on jotain 40. Talvella tosin siellä on hyvä pakkaskäsitellä esimerkiksi petivaatteita ja patjoja, muuten en käytä sitä.

Vierailija
46/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppa kirjoitti:

Konala👴🏼🥧🥩

Kanala.

Vierailija
47/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin samaa mieltä jutun kanssa uudiskohteiden parvekkeista. Siis Suomen oloissa ja ilmastossa se, että viedään valtava määrä asuinneliöitä parvekkeelle, jolle on realistisesti käyttöä vain muutaman kuukauden vuodessa, on älytöntä. 

Täh? Millä tavalla parvekkeen neliöt on pois asuinneliöistä? 

Sillä tavalla, että niistä parvekkeen neliöistä olisi voitu tehdä lämmitettäviä asuinneliöitä noihin pikkuruisiin yksiöihin. Parveke voi olla, mutta sen ei tarvitse olla 1/3 tai 1/2 asunnon koosta.

Vierailija
48/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkäisi asua. Kun olin nuorempi, asuin yksiössä, jossa oli keittokomero tai keittosyvennys, miksikä sitä nyt sanotaan,  mutta siinä keittokomerossa oli hyvin kaappitilaa, laskutilaa ja pieni ikkunakin liesituulettimen lisäksi. 

Lisäksi sen sai liukuovella piiloon. 

En muista että rasvalikaa olisi tullut muualle asuntoon sieltä. Makuualkovikin oli suht kaukana keittokomerosta. Oli ihan kunnon eteinen kaappeineen ja wc jonne mentiin sieltä eteisestä. 

En käsitä ollenkaan tuollaista että on pelkkä seinä jossa on keittiö jossa ei ole laskutilaa, kaappitilaa ja rasvalikaa tulee kaikkialle. 

Miksi ei voi rakentaa sellaisia yksiöitä kuin ennenkin, kun ne toimivat ihan hyvin? 

"Miksi ei voi rakentaa sellaisia yksiöitä kuin ennenkin, kun ne toimivat ihan hyvin? "

Rahan takia niitä ei voida enää rakentaa, koska tämä uudistettu tapa on niin paljon halvempi. Laatu ei merkitse mitään tässä maassa, kunhan on halpaa ja paljon.

Vierailija
49/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh en tiennyt että niin pieniä kaksioita on kuin 31 neliötä, itse asun samankokoisessa yksiössä, jossa erillinen keittiö, saa oven kiinni jos kokkaa ja keittiön ikkunan auki, olohuone, alkovi, eteinen, vessa johon mahtuu pesukone, kaikista paras pohjaratkaisu näissä vanhoissa kerrostaloissa. 

Mä asuin 39 neliöisessä yksiössä, jossa oli myös osattu käyttää neliöt järkevästi sisällä ja plussana oli vielä todella iso lasitettu parveke 

Talo oli 70-luvulla rakennettu 

Vierailija
50/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ostaa 35 neliön asunnossa jossa ei voi kokata ja asunto maksaa 200000 euroa. Itse ostin 90 luvulla rakennetusta talosta asunnon jossa on kunnon keittiö

Vierailija
51/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ostaa tuollaisia asuntoja? Jonkunhan ne on rakennusfirmalta ostettava, ja se joku menee sinne asumaan, joko vuokralle tai omaan. Ja sitten itketään, kun huoneisto olikin aivan hanurista. Eikö sitä pystynyt näkemään ennen osto- tai vuokrauspäätöstä. En ymmärrä. Jos kaikki älyttömät huoneistot jäisivät rakennusliikkeen käsiin, niin eivätkö ne vaihtaisi arkkitehtitoimistoa?

Vierailija
52/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että on kylppäritilaa, kohtuus tosin siinäkin. Parveke ei saa olla liian pieni.

Minä kyllä vietän kotona olemastani ajasta suurimman osan ajasta ihan muissa tiloissa kuin kylppärissä. Siellä riittää tila perustoiminnoille, en tarvitse koko kylpylää kotiini.

Vierailija
53/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Millä tavalla parvekkeen neliöt on pois asuinneliöistä? 

Sillä tavalla, että niistä parvekkeen neliöistä olisi voitu tehdä lämmitettäviä asuinneliöitä noihin pikkuruisiin yksiöihin. Parveke voi olla, mutta sen ei tarvitse olla 1/3 tai 1/2 asunnon koosta.

Suomen vuodenaikojen vaihtelussa ja sääoloissa suurimman osan vuodesta ihan käyttökelvotonta tilaa, vaikka olisi parvekelasitkin.

Vierailija
54/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkäisi asua. Kun olin nuorempi, asuin yksiössä, jossa oli keittokomero tai keittosyvennys, miksikä sitä nyt sanotaan,  mutta siinä keittokomerossa oli hyvin kaappitilaa, laskutilaa ja pieni ikkunakin liesituulettimen lisäksi. 

Lisäksi sen sai liukuovella piiloon. 

En muista että rasvalikaa olisi tullut muualle asuntoon sieltä. Makuualkovikin oli suht kaukana keittokomerosta. Oli ihan kunnon eteinen kaappeineen ja wc jonne mentiin sieltä eteisestä. 

En käsitä ollenkaan tuollaista että on pelkkä seinä jossa on keittiö jossa ei ole laskutilaa, kaappitilaa ja rasvalikaa tulee kaikkialle. 

Miksi ei voi rakentaa sellaisia yksiöitä kuin ennenkin, kun ne toimivat ihan hyvin? 

"Miksi ei voi rakentaa sellaisia yksiöitä kuin ennenkin, kun ne toimivat ihan hyvin? "

Rahan

Ja tuo koskee ihan kaikkea.  Onhan se tälläkin palstalla nähty ihan kaikissa keskusteluissa.  Ankeaa penninvenytystä ja laatutiedottomuutta.

Vierailija
55/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli halutaan kaikki ison asunnon ratkaisut pieneen asuntoon. Mahdotonta.

Ei, vaan järkevämpiä pohjia. Olen asunut 20 neliön yksiössä, joka oli toimiva, sekä 30 neliön yksiössä, joka oli täysi helvetti sisustaa ja lisäksi pimeä ja erittäin huonosti äänieristetty. Kaappeja vähemmän kuin tuossa 20 neliöisessä, erityisesti kylppärissä. 

Nykyään 54-neliöinen vanhempi kaksio, jossa kaikelle on selvästi suunniteltu sopivan verran tilaa asunto on valoisakin. Tässä talossa myös yksiöt ovat kuulemani mukaan järkeviä.

Vierailija
56/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudiskohteissa on hyvä tuoksu. 

Vierailija
57/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ostatte/muutatte sellaiseen asuntoon jossa on säästetty siinä ja säästetty tuossa ja tässä?

Ostatteko vaatteenneki epäsopivina ja kiukkuatte jälkeenpäin kun kengät on kaksi numeroa liian pieni eikä housuista mene nappi kiinni?

Jos haluaa uudiskohteen, niin ne on kaikki tuolla samalla sapluunalla tehty. Niin halvat kuin kalliit. 

Yhtäkään uudiskohdetta ei edes aleta rakentamaan, ellei riittävän isoa osaa kämpistä ole jo myyty etukäteen. Jos ihminen on niin saakelin tyhmä että ostaa kämpän jonka pohjapiirros ei ole tiedossa, niin syyllinen löytyy peilistä.

Tähän sopisi hyvin se teinien suosima huutonauru.

Vierailija
58/58 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kamalin ratkaisu, minkä perusteella olen itse jättänyt asunnon muille, on ollut liukuovi makuuhuoneen ovena ja tuplasisäänkäynti makkariin ilman ovia (siis pelkät oviaukot x2 samalla seinällä).

Jos kyseessä on kaksio, niin miksi tuo on niin iso juttu? Itselläni on juuri tuollainen pohja, että kaksi oviaukkoa sängyn molemmille puolille ja olohuoneen kohdalla on paikka televisiolle siinä oviaukkojen välissä. Yksinasuvalle ollut erittäin toimiva ja käytännöllinen ratkaisu.

Mihin yksinasuva tarvii kahta oviaukkoa makkariin? Ei ainakaan minun makuun toimiva ja käytännöllinen ratkaisu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi