IS jutussa asukkaat ja entiset asukkaat haukkuvat lyttyyn uudiskohteet: huonoa suunnittelua, mahdotonta kalustaa!
Asunnoissa on yleensä keittiö eteisen, tai olohuoneen yhteydessä. Varsinaisiin asuintiloihin ja säilytystiloihin on käytetty vain vähän neliöitä, kun taas kylpyhuoneet ja parvekkeet ovat massiivisia, joskaan nekään eivät välttämättä jutun mukaan ole hyvin suunniteltuja. Esimerkiksi yhden asukkaan mukaan kylpyhuoneessa ei ollut paikkaa pyykinpesukoneelle eikä säilytystilaa myöskään.
Mitä mieltä täällä ollaan uudiskohteista ja niiden pohjaratkaisuista? Tämmöisiä asuntoja on kuitenkin nyt tehty Suomi, etenkin pääkaupunkiseutu täyteen.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin samaa mieltä jutun kanssa uudiskohteiden parvekkeista. Siis Suomen oloissa ja ilmastossa se, että viedään valtava määrä asuinneliöitä parvekkeelle, jolle on realistisesti käyttöä vain muutaman kuukauden vuodessa, on älytöntä.
Täh? Millä tavalla parvekkeen neliöt on pois asuinneliöistä?
Jos parvekkeen rakentamiseen käytetään X euroa, niin se tarkoittaa että muu asunto pitää saada rakennettua sen samat X euroa halvemmalla jotta sen hinta ei kasvaisi.
Parveke ei ole poissa asuinneliöistä mitenkään 1:1 koska parveke on halvempaa tilaa, mutta kyllä se silti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi asua. Kun olin nuorempi, asuin yksiössä, jossa oli keittokomero tai keittosyvennys, miksikä sitä nyt sanotaan, mutta siinä keittokomerossa oli hyvin kaappitilaa, laskutilaa ja pieni ikkunakin liesituulettimen lisäksi.
Lisäksi sen sai liukuovella piiloon.
En muista että rasvalikaa olisi tullut muualle asuntoon sieltä. Makuualkovikin oli suht kaukana keittokomerosta. Oli ihan kunnon eteinen kaappeineen ja wc jonne mentiin sieltä eteisestä.
En käsitä ollenkaan tuollaista että on pelkkä seinä jossa on keittiö jossa ei ole laskutilaa, kaappitilaa ja rasvalikaa tulee kaikkialle.
Miksi ei voi rakentaa sellaisia yksiöitä kuin ennenkin, kun ne toimivat ihan hyvin?
Mitä te oikein siellä keittiössä teette kun rasvalikaa on joka paikassa?
Mulla on iso avokeittiö ja liesi saarekkeessa, joka päivä kokkaan, muttei rasvalikaa missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin samaa mieltä jutun kanssa uudiskohteiden parvekkeista. Siis Suomen oloissa ja ilmastossa se, että viedään valtava määrä asuinneliöitä parvekkeelle, jolle on realistisesti käyttöä vain muutaman kuukauden vuodessa, on älytöntä.
Jos parvekkeen rakentamiseen käytetään X euroa, niin se tarkoittaa että muu asunto pitää saada rakennettua sen samat X euroa halvemmalla jotta sen hinta ei kasvaisi.
Parveke ei ole poissa asuinneliöistä mitenkään 1:1 koska parveke on halvempaa tilaa, mutta kyllä se silti maksaa.
No jos parvekkeen rakentaminen on halvempaa kuin niiden neliöiden käyttäminen varsinaiseen asuintilaan, niin mietipä miksi jokainen grynderi tekee näitä massiivisia parvekkeita? Halpuutus ja voittojen maksimointi!
Eivät kaikki vihaa avokeittiöitä. Itsellä ei ole ollut umpikeittiötä kuin joskus muinoin lapsuudenkodissa, enkä ole koskaan kaivannut sellaista. Meillä myös laitetaan sen verran hyviä ruokia, ettei haittaa, jos ruoka välillä tuoksuu kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi asua. Kun olin nuorempi, asuin yksiössä, jossa oli keittokomero tai keittosyvennys, miksikä sitä nyt sanotaan, mutta siinä keittokomerossa oli hyvin kaappitilaa, laskutilaa ja pieni ikkunakin liesituulettimen lisäksi.
Lisäksi sen sai liukuovella piiloon.
En muista että rasvalikaa olisi tullut muualle asuntoon sieltä. Makuualkovikin oli suht kaukana keittokomerosta. Oli ihan kunnon eteinen kaappeineen ja wc jonne mentiin sieltä eteisestä.
En käsitä ollenkaan tuollaista että on pelkkä seinä jossa on keittiö jossa ei ole laskutilaa, kaappitilaa ja rasvalikaa tulee kaikkialle.
Miksi ei voi rakentaa sellaisia yksiöitä kuin ennenkin, kun ne toimivat ihan hyvin?
Mitä te oikein siellä keittiössä teette kun rasvalikaa on joka paikassa?
Mulla on iso avokeittiö ja li
Riippuu, kuinka tehokas liesituuletin on ja missä kunnossa sen suodattimet!
Mietin tuota pesukoneettomuutta että voisi olla hyväkin. Itse olen usein miettinyt että veisi pyykit pesulaan tai pesutupaan perinteiseen tapaan. Silloin ei tarvisi myöskään kuivata pyykkejä asunnossa, koska pyykkiteline on maailman rumin kapistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tehdään iso parveke, niin pieni, perseelleen suunniteltu kämppä on halvempi tehdä ja parempi myydä koska "ihana jättiterassi". Terassista saa huomattavasti paremman myyntikatteen kuin asuinneliöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kylpyhuoneissa oli lämmin kun patterit .
Nyt on mukavampi kun on lattialämmitys. Patterilämmitys on todella huono.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuota pesukoneettomuutta että voisi olla hyväkin. Itse olen usein miettinyt että veisi pyykit pesulaan tai pesutupaan perinteiseen tapaan. Silloin ei tarvisi myöskään kuivata pyykkejä asunnossa, koska pyykkiteline on maailman rumin kapistus.
Niin, mietit. Olen elänyt useita vuosia ilman omaa pesukonetta ja EI, se ei ole kätevää eikä kivaa.
Kyllä kamalin ratkaisu, minkä perusteella olen itse jättänyt asunnon muille, on ollut liukuovi makuuhuoneen ovena ja tuplasisäänkäynti makkariin ilman ovia (siis pelkät oviaukot x2 samalla seinällä).
Tämän takia me tarvitaan niitä huippuosaajia.
Afrikka, Lähi-itä, Aasia. Sieltä kun tulisi osaajia tällekin alalle.
Minäkin rakennutan taloni näillä huippuosaajilla. No omakotitalo on kyllä eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ostatte/muutatte sellaiseen asuntoon jossa on säästetty siinä ja säästetty tuossa ja tässä?
Ostatteko vaatteenneki epäsopivina ja kiukkuatte jälkeenpäin kun kengät on kaksi numeroa liian pieni eikä housuista mene nappi kiinni?
Jos haluaa uudiskohteen, niin ne on kaikki tuolla samalla sapluunalla tehty. Niin halvat kuin kalliit.
Yhtäkään uudiskohdetta ei edes aleta rakentamaan, ellei riittävän isoa osaa kämpistä ole jo myyty etukäteen. Jos ihminen on niin saakelin tyhmä että ostaa kämpän jonka pohjapiirros ei ole tiedossa, niin syyllinen löytyy peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Toimii ehkä sinkulle, perheelliselle hemmetin huonosti.
Omassa vuonna 2018 valmistuneessa kerrostalokaksiossa on tosi hyvä pohja. Olen kyllä huomannut, että moni uusi asunto on vaikea sisustaa, sillä sellaista yhtenäistä seinäpintaa on tosi vähän, esimerkiksi olohuone on kaiken keskellä ja siitä on ovia ja ikkunoita eri suuntiin. Yksiöissä minulla tökkii, ettei enää ole juurikaan alkovia vaan sänky tulisi osaksi olohuonetta, se on itselleni este yksiöön muuttamiselle. En täysin usko, että kaikki haluaisivat erillisen keittiön, sillä tupakeittiö on yleinen myös uusissa omakotitaloissa, joissa pohjan saa valita mieleisekseen. Kylpyhuoneet ovat isoja lain takia, mutta itse en pidä sitä huonona, sillä on hyvä että sinne mahtuu pyykinkuivausteline. Lapsiperheessä makuuhuoneiden koko pitäisi olla riittävä, mutta kaksioissa riittää että sinne makuuhuoneeseen mahtuu sänky. Mieluummin käytän lisäneliöt kolmanteen huoneeseen, joka voisi olla pieni työhuone.
Heh en tiennyt että niin pieniä kaksioita on kuin 31 neliötä, itse asun samankokoisessa yksiössä, jossa erillinen keittiö, saa oven kiinni jos kokkaa ja keittiön ikkunan auki, olohuone, alkovi, eteinen, vessa johon mahtuu pesukone, kaikista paras pohjaratkaisu näissä vanhoissa kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ostatte/muutatte sellaiseen asuntoon jossa on säästetty siinä ja säästetty tuossa ja tässä?
Ostatteko vaatteenneki epäsopivina ja kiukkuatte jälkeenpäin kun kengät on kaksi numeroa liian pieni eikä housuista mene nappi kiinni?
Jos haluaa uudiskohteen, niin ne on kaikki tuolla samalla sapluunalla tehty. Niin halvat kuin kalliit.
Yhtäkään uudiskohdetta ei edes aleta rakentamaan, ellei riittävän isoa osaa kämpistä ole jo myyty etukäteen. Jos ihminen on niin saakelin tyhmä että ostaa kämpän jonka pohjapiirros ei ole tiedossa, niin syyllinen löytyy peilistä.
Oletkos nyt ihan varma, sillä uudiskohteita on jopa tyhjillään ja puoliksi tyhjillään pk-seudulla. Esimerkiksi mediassa asti on ollut juttua YIT:n kohteista, joissa on ollut suuria vaikeuksia saada asuntoja myytyä. Eli niitä ei ole ennakkoon myyty. Tai sitten ihmiset ovat peruneet kaupat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kamalin ratkaisu, minkä perusteella olen itse jättänyt asunnon muille, on ollut liukuovi makuuhuoneen ovena ja tuplasisäänkäynti makkariin ilman ovia (siis pelkät oviaukot x2 samalla seinällä).
Jos kyseessä on kaksio, niin miksi tuo on niin iso juttu? Itselläni on juuri tuollainen pohja, että kaksi oviaukkoa sängyn molemmille puolille ja olohuoneen kohdalla on paikka televisiolle siinä oviaukkojen välissä. Yksinasuvalle ollut erittäin toimiva ja käytännöllinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on kaksio, niin miksi tuo on niin iso juttu? Itselläni on juuri tuollainen pohja, että kaksi oviaukkoa sängyn molemmille puolille ja olohuoneen kohdalla on paikka televisiolle siinä oviaukkojen välissä. Yksinasuvalle ollut erittäin toimiva ja käytännöllinen ratkaisu.
Ehkä nämä asunnot onkin tehty lähinnä sitä varten, että ihmiset asuvat ja elävät yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos parvekkeen rakentaminen on halvempaa kuin niiden neliöiden käyttäminen varsinaiseen asuintilaan, niin mieti
Usko nyt jo, että parvekkeen neliöt eivät ole pois asuinneliöistä! Parveketta ei lasketa asunnon pinta-alaan!