Työskentelen hevosalalla, haluatko kysyä jotain?
Mulla on hetki aikaa.
(En vastaa meetvurstijuttuihin, koska ne ovat vain niin väsyneitä. 1) Hevosen lopettaminen ja sen lihan syöminen ei ole mulle mikään tabu, vaan ihan tavallista. 2) Kotimaisessa meetvurstissa ei ole yleensä hevosenlihaa, koska Suomessa teurastetaan kaupalliseen käyttöön niin vähän hevosia.)
Kommentit (62)
miksi hevosalalla vaietaan siellä tapahtuvista eläinrääkkäysrikoksista, vaikka tiedetään tarkkaan missä laajuudessa sitä tapahtuu ja ketkä nimekkäät tallit/kasvattajat ovat pahimpia.Miksi kukaan uskalla alkaa ilmiantaa näitä ihan urakalla
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa hevosen ylläpito kuukaudessa noin? Tallipaikka, heinät jne.
Se riippuu siitä, missäpäin Suomea asuu ja millaisessa paikassa hevonen on. Heinät ja kuivikkeet ja osa muustakin hevosen ruuasta kuuluvat yleensä tallipaikan hintaan. Etelä-Suomessa tallipaikka voi olla tonnin kuussa, täällä se on satasia. Hevonen pitää kengittää n. 6 viikon välein. Se, mitä kuluja sitten tulee päälle, riippuu siitä, tarvitseeko hevonen eläinlääkärin hoitoa, mitä sillä harrastaa, kilpaileeko, pitääkö uusia varusteita jne. Kallista se joka tapauksessa on. Halvinta on, jos pitää hevosia kotona, tekee itse omat heinät, omistaa poneja, joita ei välttämättä tarvitse kengittää ja osaa vuolla kaviotkin itse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hakkaatko hevosia?
En.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitetaanko hevosia sinusta tarpeeksi?
Laaja ja hyvä kysymys. Se riippuu niin paljon ihmisestä. Useimmat hevosalan ammattilaiset ja vakavammat harrastajat eivät juuri muuta elämässään mieti kuin hevosia. Se, miten se käytännössä näyttäytyy, onkin sitten eri juttu. Jos mun henkilökohtaista mielipidettä kysytään, niin paras tapa kunnioittaa hevosta, on järjestää sen elämä sellaiseksi, että se pysyy hyvällä mielellä. Se, miten tämä tapahtuu, onkin sitten vielä laajempi kysymys. Hevosta ei pitäisi liikaa inhimillistää (ts. kuvitella sille samanlaisia tarpeita kuin ihmisille - osittain ne ovat samoja, mutta eroavat monella tavalla). Hevoseen kiintyminen ei mielestäni ole tätä inhimillistämistä. Kunhan osaa erottaa omat ja hevosen tarpeet.
Ap
Tykkään siitä että käytät sanaa se hevosesta.
Tuo ei nimittäin liity yhtään siihen miten paljon hevosia rakastaa ja haluaa niiden voivan mahdollisimman hyvin.
Tunnustaa vain sen että hevonen on hevonen eikä ihminen. Hevosten inhimillistäminen ei syvennä ymmärrystä hevosista. Hevosmiestaito lähtee juuri hevoslähtöisyydestä jossa hevoseen ei heijasteta ihmiselle ominaista tietoisuusproblematiikkaa. Tuo on pelkästään rehellistä ja palvelee kummankin etua.
Vierailija kirjoitti:
miksi hevosalalla vaietaan siellä tapahtuvista eläinrääkkäysrikoksista, vaikka tiedetään tarkkaan missä laajuudessa sitä tapahtuu ja ketkä nimekkäät tallit/kasvattajat ovat pahimpia.Miksi kukaan uskalla alkaa ilmiantaa näitä ihan urakalla
En osaa sanoa, kuka vaikenee ja mistä. Mä asun pienellä paikkakunnalla enkä ole missään nimekkäissä piireissä, joten mulla ei ole tietoa tällaisista jutuista. Tiedän täältäpäin parikin toimijaa, jotka ovat kyseenalaisia ja joista paikalliset hevosihmiset ovat tehneet monia eläinsuojeluilmoituksia. Yksi sai lopulta eläintenpitokiellon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hevosten keski-ikä? Ja mikä tavallisin syy niiden lopettamiseen?
Tästä löytyis varmasti googlaamalla joku tieto, mutta mä heitän. Isot hevoset elävät n. 20-vuotiaaksi. Siis moni elää paljon vanhemmaksikin, mutta aika vähän paljon yli 20-vuotiaita käyttöhevosia tapaa. Tosi moni hevonen lopetetaan paljon nuorempana syystä tai toisesta. Hevoset menee rikki jaloista ja mahasta, joten sanoisin, että ne. Jaloissa jännevammat ja nivelrikot, mahassa ähkyt ja pitempiaikaisista sairauksista suolistotulehdukset ja mahahaavat. Toki hevoset ovat myös mestareita loukkaamaan itseään tapaturmaisesti. Vanhemmilla hevosilla sitten huonot hampaat. Niin, ja tuosta iästä vielä: pienemmät ponit elävät isoja hevosia vanhemmaksi. 30-vuotias pikkuponi ei ole mikään harvinaisuus enää.
Ap
Kylmäveriset hevoset kyllä ovat usein ihan terveitä vielä yli kaksikymppisinä, puoliveriset ja täysiveriset harvoin pidetään yli kaksikymppiseksi. Omilla hevosilla lopetussyy on ollut hampaat. T. Iäkkäämpi "heppatyttö"
"Kylmäveriset hevoset kyllä ovat usein ihan terveitä vielä yli kaksikymppisinä, puoliveriset ja täysiveriset harvoin pidetään yli kaksikymppiseksi. Omilla hevosilla lopetussyy on ollut hampaat. T. Iäkkäämpi "heppatyttö""
En ole ihan samaa mieltä. Kylmäverisistä mulla on eniten kokemusta suomenhevosista ja kyllä niillä alanivelet usein prakaavat ja kaviorustonluutumat ovat yleisiä.
Ap
"Tykkään siitä että käytät sanaa se hevosesta.
Tuo ei nimittäin liity yhtään siihen miten paljon hevosia rakastaa ja haluaa niiden voivan mahdollisimman hyvin.
Tunnustaa vain sen että hevonen on hevonen eikä ihminen. Hevosten inhimillistäminen ei syvennä ymmärrystä hevosista. Hevosmiestaito lähtee juuri hevoslähtöisyydestä jossa hevoseen ei heijasteta ihmiselle ominaista tietoisuusproblematiikkaa. Tuo on pelkästään rehellistä ja palvelee kummankin etua."
Joo. Hevosen hyvinvoinnista on olemassa paljon tietoa. En sano, että sitä on aina helppo soveltaa käytännössä, mutta pointtini on, että sitä löytyy eikä tarvitse itse arvailla.
Ap
Miksi eurooppalaisilla kilpatalleilla kisahevosia rääkätään ja lyödään? Missä opiskelit hevosalaa? Laitetasnko Ypäjällä rutiinisti varsan korvaan vettä, jos sen käytös ei miellytä? Missä olit harjoittelussa? Oletko tutustunut "suuren maailman" hevostenpitoon?
Miksi nimenomaan kouluhevosia kohdellaan huonommin kuin estehevosia? Entä ravurit, mitä mieltä olet ravureiden pidosta?
Mitä mieltä olet hevospoolosta?
Entä kenttäkisoista ja kenttähevosten terveydestä?
Miten kauan ajattelit jaksaa tehdä hevosalan hommia?
Vierailija kirjoitti:
"Kylmäveriset hevoset kyllä ovat usein ihan terveitä vielä yli kaksikymppisinä, puoliveriset ja täysiveriset harvoin pidetään yli kaksikymppiseksi. Omilla hevosilla lopetussyy on ollut hampaat. T. Iäkkäämpi "heppatyttö""
En ole ihan samaa mieltä. Kylmäverisistä mulla on eniten kokemusta suomenhevosista ja kyllä niillä alanivelet usein prakaavat ja kaviorustonluutumat ovat yleisiä.
Ap
Samoin minulla, suomenhevosista on eniten kokemusta. 25 ihan tavanomainen ikä, mutta toki ne ovat jo olleet eläkeläisiä, vain kevyessä käytössä ja lääkittyjä asianmukaisesti eli ei mitään ratsastuskoulukäyttöä tai vastaavaa. Tapaturmat sitten erikseen, niitä voi sattua monenikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi eurooppalaisilla kilpatalleilla kisahevosia rääkätään ja lyödään? Missä opiskelit hevosalaa? Laitetasnko Ypäjällä rutiinisti varsan korvaan vettä, jos sen käytös ei miellytä? Missä olit harjoittelussa? Oletko tutustunut "suuren maailman" hevostenpitoon?
Miksi nimenomaan kouluhevosia kohdellaan huonommin kuin estehevosia? Entä ravurit, mitä mieltä olet ravureiden pidosta?
Mitä mieltä olet hevospoolosta?
Entä kenttäkisoista ja kenttähevosten terveydestä?
Miten kauan ajattelit jaksaa tehdä hevosalan hommia?
En tiedä, miksi noin toimitaan. Ehkä siksi, että halutaan tehdä paljon rahaa ja raha oikeuttaa kaikki keinot. En tiedä, laitetaanko Ypäjällä varsojen korviin vettä, mutta oudolta kuulostaa. Miksi kukaan tekisi niin? En kerro opiskelupaikkaani. Opiskelin oppisopimuksella. En ole tehnyt ulkomailla hevoshommia. En osaa sanoa tuosta, että kouluhevosia kohdeltaisiin huonommin kuin estehevosia. En tunne ravimaailmaa juurikaan. Siellä on säätely paljon tiukempaa kuin ratsupuolella monella tapaa. Varmasti sielläkin on toimijoita laidasta laitaan. Hevospooloa en lajina tunne, joten en voi oikein muodostaa mielipiteitä siitä. Tunnen joitain kenttäratsastajia ja vaikuttavat ihan samanlaisilta hevosihmisiltä kuin muutkin. Pieni laji Suomessa. Ajattelin jaksaa eläkeikään asti, ellei joku paikka sano itseään irti. En ole tehnyt tätä nuoresta asti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Samoin minulla, suomenhevosista on eniten kokemusta. 25 ihan tavanomainen ikä, mutta toki ne ovat jo olleet eläkeläisiä, vain kevyessä käytössä ja lääkittyjä asianmukaisesti eli ei mitään ratsastuskoulukäyttöä tai vastaavaa. Tapaturmat sitten erikseen, niitä voi sattua monenikäiselle.
Mä en oikeastaan tunne ketään, jolla olisi eläkehevosia, joten voi johtua siitä.
Ap
Miltä maistuu hevosen penis?
Nieletkö?
Millaiset työajat sinulla on? Joudutko matkustelemaan usein esim. Kilpailuissa ympäri Suomea?
Miten työn fyysisyyden kanssa jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Millaiset työajat sinulla on? Joudutko matkustelemaan usein esim. Kilpailuissa ympäri Suomea?
Miten työn fyysisyyden kanssa jaksaa?
Kaksivuorotyö. Olen töissä ratsastuskoulussa, joten matkustelua tulee ainoastaan klinikalle. Hakeuduin alalle just tuon fyysisyyden takia, en halunnut enää tehdä siistejä sisätöitä.
Ap
Jännittikö alan vaihto, oliko minkäänlaisia uhkakuvia?
Vierailija kirjoitti:
Jännittikö alan vaihto, oliko minkäänlaisia uhkakuvia?
Ei, se tapahtui vähitellen. Koko tää nykypäivän työelämä on yksi iso uhkakuva, mutta ei mitään sen kummempaa.
Ap
Tämä on Suomen sensoroiduin "keskustelupalsta" joka on myös koodattu somalialaisten voimin.