Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työskentelen hevosalalla, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
15.02.2026 |

Mulla on hetki aikaa.

(En vastaa meetvurstijuttuihin, koska ne ovat vain niin väsyneitä. 1) Hevosen lopettaminen ja sen lihan syöminen ei ole mulle mikään tabu, vaan ihan tavallista. 2) Kotimaisessa meetvurstissa ei ole yleensä hevosenlihaa, koska Suomessa teurastetaan kaupalliseen käyttöön niin vähän hevosia.)

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hevosia kuljetetaan auton perässä sillä vaunulla, makaako hevonen aina siellä? Entä jos nousee jaloilleen, riittääkö tasapaino? Onko se päästään kiinni siellä vai pystyykö kääntymään? 

Muistan kun joskus 20 vuotta sitten näin hevosvaunun liikenteessä ja hevonen oli siellä väärinpäin. Vaunun takana oli avonainen luukku, hevosen pää oli ulkona. 

Ja mun mielestä tuo hevosten roudaus ja raviurheilu on melko kyseenalaista touhua. Nauttiiko  hevonen siitä? 

Hevonen ei makaa siellä vaunussa, vaan seisoo. Hevosta voidaan kuljettaa naama meno- tai tulosuuntaan. Ensimmäinen tapa on tavallisempi.

Hevosen hyvinvointia voidaan mitata siihen kehitetyillä mittareilla. Kilpailutoiminta on pieni osa hevosen elämää, isompi merkitys hevosen hyvinvoinnille on muualla, sen tavallisessa arjessa. Mutta kyllä moni hevonen nauttii siitä kilpailemisesta. Ravihevosista mulla on vähän kokemusta.

Ap

Vierailija
82/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kylmäveriset hevoset kyllä ovat usein ihan terveitä vielä yli kaksikymppisinä, puoliveriset ja täysiveriset harvoin pidetään yli kaksikymppiseksi. Omilla hevosilla lopetussyy on ollut hampaat. T. Iäkkäämpi "heppatyttö""

En ole ihan samaa mieltä. Kylmäverisistä mulla on eniten kokemusta suomenhevosista ja kyllä niillä alanivelet usein prakaavat ja kaviorustonluutumat ovat yleisiä. 

Ap

Miksi ihmiset rikkovat hevosia? Hevosen ei kuulu kantaa ihmispainoa selässään.

Mitä hevosen sitten kuuluisi tehdä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Harmittaako ikinä kun joudut asumaan "landella" kun eihän Helsingissä ole heppatalleja juuri?

-Oletko haaveillut miehestä tai perheestä, varmaan vaikea (mahdoton?) yhdistää elämäntapaan talleilla varsinkin jos mies ei satu olemaan heppahullu (ja töissä myös alalla)?
-Miksi alan yrittäjät on aina jotenkin outoja tapauksia?

-Lopettaisikto harrastamisen loukkaantumisriskien takia jos tulee ikää/saisit perhettä? Esim esteratsastus tilastollisesti jopa moottoripyöräilyä vaarallisempaa ratsastajalle.

Mä oon muuttanut Helsingistä "landelle" ihan tahallani. 

Mulla on mies ja hänen kanssaa kaksi lasta. Mieheni ei ole heppahullu.

Eivät ole aina, mutta moni persoonallisempi ihminen viihtyy eläinten parissa.

En ole lopettanut perheen myötä ja harrastan myös moottoripyöräilyä.

Ap

Vierailija
84/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketko ikinä paljonko olisit säästänyt rahaa jos olisit käynyt töissä joista saa kunnon palkan ja ei kuluisi joka kk tonnia heppaan? Eikö tule fomo? Et esim tarjoa lapsillesi samaa kuin äidit jotka eivät tuhlaa itseensä noin paljon rahaa!

Mulla ei ole hevosta.

Ap

Vierailija
85/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten otat kantaa/kannat vastuuta mm. Ypäjän pahoinpitelytapauksiin?  

En tiedä, millaisia nämä tapaukset ovat, saati miksi minun pitäisi ottaa niistä vastuuta.

Ap

Vierailija
86/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paljon narsistisia piirteitä työkavereissa?

Vierailija
87/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paljon narsistisia piirteitä työkavereissa?

Ei.

Ap

Vierailija
88/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sellaista mielestäsi on hevosissa mitä muissa eläimissä tai lemmikeissä ei ole?

Vierailija
89/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sellaista mielestäsi on hevosissa mitä muissa eläimissä tai lemmikeissä ei ole?

Hevoset on ystävällisiä ja uteliaita eläimiä ja niiden kanssa voi harrastaa kaikenlaista hauskaa. Ymmärrän niiden sielunelämää hyvin ja niitä on mielestäni helppo lukea ja ennakoida (ei tietenkään päde jokaiseen yksilöön). Ne on jalostettu tekemään yhteistyötä ihmisen kanssa, niin kuin koiratkin.

Ap

Vierailija
90/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kovaa hevosella pääsee ja onko nopeusrajoituksia hevosella.

Vierailija
91/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkääkö tytöt hevosista koska niillä on niin iso elin ja ne on niin herkkiä ja pystytte käskyttämään niitä vaikka ovat isoja eläimiä?

Vierailija
92/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kovaa hevosella pääsee ja onko nopeusrajoituksia hevosella.

Kiitolaukkakilpailuissa hevoset voivat laukata jopa 80 km/h. Liikenteessä hevosta koskee samat nopeusrajoitukset kuin muitakin.

Ap

Vierailija
93/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevoset on ystävällisiä ja uteliaita eläimiä ja niiden kanssa voi harrastaa kaikenlaista hauskaa. Ymmärrän niiden sielunelämää hyvin ja niitä on mielestäni helppo lukea ja ennakoida (ei tietenkään päde jokaiseen yksilöön). Ne on jalostettu tekemään yhteistyötä ihmisen kanssa, niin kuin koiratkin.

Ap

Olen kuullut tarinoita vain sellaisista hevosista jotka tykkäävät purra ja näykkiä jos käännät selän, tai jotenkin muuten tökkiä tai jopa kaataa ihmisen nurin.

Sehän on toisaalta hyvin monelle näennäisesti ystävälliselle ihmisellekin ominaista käytöstä kun kääntää selkänsä.

Vierailija
94/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen kuullut tarinoita vain sellaisista hevosista jotka tykkäävät purra ja näykkiä jos käännät selän, tai jotenkin muuten tökkiä tai jopa kaataa ihmisen nurin.

Sehän on toisaalta hyvin monelle näennäisesti ystävälliselle ihmisellekin ominaista käytöstä kun kääntää selkänsä.

Vihaiset hevoset ovat nykyään harvassa mm. jalostuksen ansioista. Pitkäaikaisesta kivusta kärsivät hevoset voivat myös olla vihaisia. Mutta on olemassa sellaisiakin hevosia, jotka alkavat komennella ihmisiä, joita ne voivat komennella.

Ap

Vierailija
95/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastatko itse? Sun lapset? Millä tasolla? Löytyykö sulle uutta duunia tarvittaessa? Tuleeko sulle ikävä, kun joku heppa lähtee makkaraksi?

Vierailija
96/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosala on aika laaja käsite, joten voisitko hieman tarkentaa 

Vierailija
97/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielestäsi oikein, että hevosia käytetään ihmisten viihteenä raveissa, ratsastuksessa ja kaikenmaailman poniajeluissa ym?

Vierailija
98/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratsastatko itse? Sun lapset? Millä tasolla? Löytyykö sulle uutta duunia tarvittaessa? Tuleeko sulle ikävä, kun joku heppa lähtee makkaraksi?

Ratsastan. Toinen lapseni ratsastaa. Lapseni on alkeistasolla ja mä oon sellainen ratsastelija, joka haluaa kehittyä. Eiköhän mulle työtä löydy, mutta sitä en tiedä, mitä se on. Tallin hevoset on mulle rakkaita, joten ikävä tulee, kun joku lopetetaan (mutta makkaraa niistä ei tehdä, vaikka osa kyllä syödään).

Ap

Vierailija
99/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosala on aika laaja käsite, joten voisitko hieman tarkentaa 

Työskentelen ratsastuskoulussa.

Ap

Vierailija
100/129 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mielestäsi oikein, että hevosia käytetään ihmisten viihteenä raveissa, ratsastuksessa ja kaikenmaailman poniajeluissa ym?

On.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi