Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (225)

Vierailija
61/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun bruttopalkka on 3600e/kk. Itse en tuhlaa palkkaani mihinkään ylimääräiseen, sijoitan kaiken ylimääräisen raha. Lapsia en halua tehdä koska ne vie rahaa ja palkkaa mulle pitäisi maksaa 5000e/kk jotta lapsia suostuisin tekemään.

Kohta lähden kauppaan metsästämään alennustuotteita. Baareissa, ravintoloissa yms humpuukissa en käy koskaan. 

Sijoitan kaiken ylimääräisen rahan jotta edes joskus minulla olisi varaa. Sitten kun salkkuni arvo on siellä noin +500 000e niin sitten voin alkaa elämään vapaammin.

M35

Päivän surullisin teksti. Elämä menee ohi ja päätät sitten elää jonain päivänä tulevaisuudessa? Tosiasiahan taitaa kuitenkin olla, ettei sun kanssa kukaan lapsia tekisi ja siksi piiloudut lapsellisen ja uhriutuvan kommenttisi taakse?

Vierailija
62/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei pakoteta elämäm koluun.

Olisi varmaan kannattanut opiskella eikä kapinoida röökillä pusikossa.

Eipä tuo opiskelukaan tuo enää varmaa työpaikkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Tämä just ettei edes tajuta sitä. Se että on saanut asuntolainan ja työpaikan kertoo jo paljon. Kuvittelepa ettei niitä ole. Aivan, "oma syy me ollaan tehty töitä tämän eteen" Eli ei tajua muuta kuin oman ylemmyytensä. Eivät ymmärrä yhtään niitäjotka saavat yhdessä puolet vähemmän. " laiska tai tyhmä"

Tajuaako se toinen puoli, että opettajaksi pääsee kun opiskelee opettajaksi?

Hah, vai ihan vain opiskelee. Jäi huomiotta että sinne opiskelemasnkin pitää päästä. Jos ei pääse Jos e

Pääsykokeet ovat samat kaikille. Jos kognitiiviset taidot ei riitä, mene vaikka putkimieheksi opiskelemaan. Putkareita tarvitaan aina ja palkkakin on hyvä 

Vierailija
64/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun bruttopalkka on 3600e/kk. Itse en tuhlaa palkkaani mihinkään ylimääräiseen, sijoitan kaiken ylimääräisen raha. Lapsia en halua tehdä koska ne vie rahaa ja palkkaa mulle pitäisi maksaa 5000e/kk jotta lapsia suostuisin tekemään.

Kohta lähden kauppaan metsästämään alennustuotteita. Baareissa, ravintoloissa yms humpuukissa en käy koskaan. 

Sijoitan kaiken ylimääräisen rahan jotta edes joskus minulla olisi varaa. Sitten kun salkkuni arvo on siellä noin +500 000e niin sitten voin alkaa elämään vapaammin.

M35

Päivän surullisin teksti. Elämä menee ohi ja päätät sitten elää jonain päivänä tulevaisuudessa? Tosiasiahan taitaa kuitenkin olla, ettei sun kanssa kukaan lapsia tekisi ja siksi piiloudut lapsellisen ja uhriutuvan kommenttisi taakse?

Mitenkä niin elämä menee ohi? 

Minulla on unelmia elämässäni ja yksi suurin unelma on se että minulla olisi joskus rahaa, en halua olla koko elämääni orjana ja tehdä lisää rahaa rikkaille painamalla töissä paskalla palkalla kuin hullu. 

M35

Vierailija
65/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla palkalla yhtään sen kummempaa elämää eletä. Ihan vääristynyt käsitys jos pitää 4000 bruttotulolla jotain rikkaana. Mutta ehkä se kuvastaa tätä persaukisten kansaa. Työllähän tässä maassa ei rikastu. 

Jos tienaa 2500e/kk niin silloin pitää 4000e/kk palkkaa rikkaana. Jos taas tienaa 5000e/kk niin silloin pitää 4000e/kk palkkaa huonona.

EIköhän se ole ihan omista tuloista kiinni mitä kukakin pitää hyvänä palkkana. 

Oma brutto on 7000 joten minähän olen ihan SIKArikas. Mutta kun sillä käteen jäävällä 4300 eurolla pitää elättää itsensä lisäksi kaksi vielä kotona asuvaa nuorta aikuista (toisen asteen opiskelijoita) niin se niistä rikkauksista. 

Jos et tuosta pysty sijoittamaan tai säästämään niin turha pilkata pienituloisia. Melko leveästi elätte. Eikä siinä mitään mutta ymmärrä ettei tuo ole tiukkaa.

Vierailija
66/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa se että kukaan ei ole rikastunut työtä tekemällä. Ainoastaan yrittäjät ja sijoittajat rikastuvat. 

Toki osa saa perintönä rahaa jos vanhemmat on rikkaita mutta ne on aikalailla harvassa. 

Jos olet työläinen ja haluat hyvän elintason niin älä tuhlaa rahojasi vaan sijoita kaikki ylimääräinen raha.

M35

Vierailija
67/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli maanviljelijä ja äiti sihteeri. Ei meillä ollut varaa ylimääräiseen. Olen aina suorittanut koulun hyvin ja pääsinkin yliopistoon, jossa työn ohella opiskelut veivät melkein seitsemän vuotta. Ei ollut helppoa, ei tullut helpolla tuo maisterin tutkinto. Silti tämä olisi mahdollista monelle, kun minäkin siinä onnistuin. Nyt olen töissä ja palkka on noin 4000 euroa/kk. Veroja maksan siitä 26 %. Palkka on ihan ok, mutta en rikkaana silti itseäni pidä.

Vierailija
68/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaako Suomen ns. huono-osaiset, että hekin kuuluvat maailman parhaiten pärjäävään yhteen prosenttiin?

Vierailija
69/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän minä mitä oli huono-osaisuus kun sellaisen keskelle synnyin. Pyrin siitä ahkerasti pois ja mielestäni onnistuin. En tosin tienaa kuin karvan alle tuon 4000e/kk Ymmärrän myös että minä olen hyvässä asemassa verrattuna moneen muuhun, mutta se on täysin omaa ansiotani.

Varakkaisiin perheisiin ja perinnöillä vaurastuneita en hirveästi arvosta. Sellaisia on työelämässäkin ihan liikaa etenkin työnjohdossa ja muissa korkeissa asemissa. Virkaan on päästy suhteilla, eikä taidolla ja se näkyy huonona johtamisena ja suunnitteluna. m27

Vierailija
70/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa se että kukaan ei ole rikastunut työtä tekemällä. Ainoastaan yrittäjät ja sijoittajat rikastuvat. 

Toki osa saa perintönä rahaa jos vanhemmat on rikkaita mutta ne on aikalailla harvassa. 

Jos olet työläinen ja haluat hyvän elintason niin älä tuhlaa rahojasi vaan sijoita kaikki ylimääräinen raha.

M35

Nää on näitä v sijoitusohjeita. Mitä sijoitat kun käteen jää 1460€?

Vierailija
71/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varakas ja nauran teille köyhille.

Olet myös typerä

Vierailija
72/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ymmärrä. Heidän aikansa kuluu muiden kadehtimiseen ja pskan jauhamiseen muista ihmisistä eikä niinkään omista rikkauksista nauttimiseen.

Kadehtiminen ja paskanjauhaminen tuntuu kyllä olevan nimenomaan köyhien harrastus.  Jo tämän aloituksen perusteella.  

Vierailija
73/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä suomessa luokkaerot ovat vain kasvaneet koko 2000 luvun ajan. Joskus kasarilla ja ysärillä oli työläisiä ja porvareita mutta nyt 2000 luvun edetessä on työläisiä, akateemisia ja rikkaita. 

Korkeakoulutetut on ottaneet luokkanousun kun taas työläisten elämä on entistä tukalampaa hintojen nousun myötä. 

Vierailija
74/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut käyty. Hyvä työ, hyvä palkka.

Ymmärrän olevani hyvässä asemassa. Itse ansaittu hyvä asema.

Ylpeä siitä!

Tee perässä!

Vierailija
75/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin köyhä 25 ensimmäistä elinvuottani. Jouduin muuttamaan pois (huonojen) vanhempien luota alaikäisenä, ja elin mm vuosia toimeentulotuella. Tiedän ihan varmasti mitä on olla köyhä. 

Valitsin ammatin sen perusteella mikä työllistää ja missä on hyvä palkka. Maksoin iltalukion käymällä samaan aikaan työkkärin kursseilla ja harjoitteluissa. Yliopiston maksoin lainalla ja työllä, mulla ei ollut lomaa eikä vapaapäiviä vuosiin, kirjaimellisesti, kuin enintään päivä siellä tai täällä kerran pari kuussa. 

Olen muuttanut opiskelujen ja töiden perässä useita kertoja, ja opiskellut lisää kun on ollut tarve. Vuosikymmenten aikana olen hakenut yhteensä tuhansia työpaikkoja. Mikään ei ole tullut helposti eikä etenkään tuurilla. 

Ei hirveästi riitä empatia niille ikiköyhille jotka ei tee yhtään mitään tilanteensa parantamiseksi. Hekin voisivat tehdä samat asiat itsensä eteen kuin minä tein, mutta eivät viitsi. Siksi he ansaitsevat tilanteensa. Sympatiani saavat vain he, jotka aidosti yrittävät parantaa tilannettaan. Siksi esim koulutuksen pitää olla kaikille mahdollista ja ilmaista. Mutta kotona lojumisesta "kun en voi muuttaa enkä halua tehdä ikäviä töitä" en maksaisi laiskureille senttiäkään. 

Vierailija
76/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä suomessa luokkaerot ovat vain kasvaneet koko 2000 luvun ajan. Joskus kasarilla ja ysärillä oli työläisiä ja porvareita mutta nyt 2000 luvun edetessä on työläisiä, akateemisia ja rikkaita. 

Korkeakoulutetut on ottaneet luokkanousun kun taas työläisten elämä on entistä tukalampaa hintojen nousun myötä. 

Suomessa peruselintaso on kaikilla hyvä.

Vierailija
77/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M35

Nää on näitä v sijoitusohjeita. Mitä sijoitat kun käteen jää 1460€?

Kaikki lähtee siitä että mihin kulutat rahat. Ajattelen itse niin että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. 

Sinun tilanteessa tekisin niin että muuttaisin mahdollisimman pieneen asuntoon ja sitten rahaa käytän kaikkein halvimpaan ruokaan. Jos saat kuukaudessa sijoitettua vaikka tuon 400e niin se on jo ihan hyvin.

Sulla on kyllä todella pieni palkka, otan osaa. 

M35

Vierailija
78/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Tässä korostuu juuri se, mitä aloituksessa haetaan, eli kun perheessä on 2 keskituloista ja sitten naristaan, että mikään ei riitä, eikä ymmärretä, että moni joutuu tulemaan toimeen lähes 10 kertaa pienemmillä tuloilla.

Vierailija
79/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omilla ansioillaan vaurastuneet on aina niin tolkuttoman omahyväisiä?

Vierailija
80/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli maanviljelijä ja äiti sihteeri. Ei meillä ollut varaa ylimääräiseen. Olen aina suorittanut koulun hyvin ja pääsinkin yliopistoon, jossa työn ohella opiskelut veivät melkein seitsemän vuotta. Ei ollut helppoa, ei tullut helpolla tuo maisterin tutkinto. Silti tämä olisi mahdollista monelle, kun minäkin siinä onnistuin. Nyt olen töissä ja palkka on noin 4000 euroa/kk. Veroja maksan siitä 26 %. Palkka on ihan ok, mutta en rikkaana silti itseäni pidä.

Mitä sitten. Mitä jos olisit ollut v p koulussa. Oppimisvaikeuksia ja sen päälle koulukiusaamista niin että kaikki koulussa olo aika olisi ollut syvää ahdistusta. Jos et olisi päässyt edes lukioon. Mitä sitten? Sinä olit hyvä koulussa kaikki ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä