En laihdu koska kroppa menee heti säästöliekille : (
Syön ateriat kotiruokaa lautasmallin mukaan ja useita pieniä välipaloja noin 2 tunnin välein ja päivittäin 500 gr kasviksia ja hedelmiä.
Mut aina kun olen ollut dietillä pari päivää, kroppa tekee stopin. Olen ihan turvoksissa ja paino nousee, ei laske. Olen vuodessa lihonnut 2,5 kg. Olen ihan epätoivoinen, kun painoa on 115 kg ja pituus 162 cm enkä laihdu.
Mitä mä voisin tehdä kun yritän laihtua terveellisesti?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Mulla veren sokerit heittelee niin tulee huono olo jos en syö säännöllisesti. Ja eiks säännöllinen syöminen just laihduta?
Aamupala kotona klo 6.30 puuroa, reissaria juustoa tai leikkelettä ja tomaattia ja teetä, iso lasi maitoa.
Välipala töissä klo 9.00 reissarivoikkarit mitkä teen kotona valmiiksi samat päällyset kuin aamulla, hedelmä ja kahvia
Lounas työpaikkaruokalassa linjastolta: lämminruoka ja iso lautanen salaattibuffasta. Maitoa juomaksi. Joskus sorrun jälkkäriin, jos enempi hedelmäpainotteinen.
Kahvi kahvihuoneessa ja välipala klo 14 reissarileivät ja rahkaa.
Päivällinen kotona keitto esim sose, nakki tai jauhelihakeitto ja reissarit juustolla ja tomaattia. Maitoa iso lasi.
Klo 19 iltatee ja reissaria juustolla tai leikkeleellä.
iltapala rahkaa, hedelmää, pähkinöitä, tummaa suklaata mitä kaapissa sattuu olemaan.
Ap
Siis tämän on pakko olla vitsi :-D muta vastaan nyt kuitenkin.
Aamupalan ja lounaan väliltä tuo välipala pois. Max. vaikka raaka porkkana jos nyt on ihan kaamee nälkä.
Lounas ok.
Lounaan ja päivällisen välistä reissarit pois. Rahka ehkä vielä menettelee, sen vois välillä korvata vaikka omenalla tai banaanilla.
Päivällinen ok.
Tähän väliin liikuntaa joka päivälle 1-2 h jos vaan elämän tilanne antaa myöden. Kävelyä joka päivä ja jos kun kunto kohoaa niin hölkkää/juoksua. Lisäksi pari kertaa viikossa lihaskuntoa tai ihan mitä vaan mistä pidät mutta siinä pitää tulla kunnon hiki.
Iltapaloja vain 1 kerta. Iltatee tai iltapala pois ja leivät voit mielestäni syödä ja vaikka joku hedelmä. Iltapalan määrän pitää olla rajattu ja kohtuullinen, et voi vetää kaapista esim koko pähkinäpussia.
Maidon juonnin korvaisin vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki on puppua.
On se sen verran totta, että jos syö vähemmän niin voi vähän viluttaa, eli ehkä kropan lämpötila laskee puoli astetta, jolloin energiaa lämpimänä pitämiseen kuluu hiukan vähemmän. Mutta ei se mikään ratkaiseva ero ole. Ja ennen muuta tämä ilmiö ei ole mikään joko-tai. Kuvitteellisesta säästöliekistä puhutaan, kun se olisi jonkinlainen on-off -kytkin, kuin mikäkin valokatkaisija.
Mitä aloittajan laihdutusyrityksiin tulee, niin välipalat kahden tunnin välein eivät todellakaan ole tarpeen. Hampaille tekee huonoa syödä noin usein. Ja kotiruokaa vaikka kuinka lautasmallin mukaan söisi, niin jos sitä syö liian paljon niin varmasti ei laihdu.
Välipalat pitävät nälkää loitolla jolloin ei varsinaisilla aterioillakaan ei ole suden nälkä eikä tule syötyä ylen määrin. Mitään rasvaisia, sokerisia tai suolaisia herkkuja ei välipalana pidä syödä vaan vaikka esim. heldelmiä, rahkaa marjoilla, kourallinen pähkinöitä, välipalakeksi, pari palaa tummaa suklaata ym. pientä terveellistä. Valitettava tosiasia on, että painon pudotukseen lähdettäessä on selvitettävä millä kalorimäärällä laihtuu jonkun painonpudotuslaskurin avulla (ilmaisia löytyy netistä) ja sitten niitä kaloreita on laskettava (esim. Finell ruokapäiväkirjan avulla) kunnes oppii arvioimaan lautasella olevien ruokien kalorit. Itse pudotin 5 v. sitten 20 kg ja ruokailurytmi jota noudatin ja noudatan yhä edelleen on aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja pari välipalaa päivän aikana.
Sitten mennään pitkän kaavan mukaan ja kärvistellään hitaasti polttaen
Jos tämä aloitus on provo, niin pitää antaa korkeat pisteet.
Ymmärrän aloittajaa. Aloitin taannoin kunnonkohennuksen. Meni kolme vuotta laihtua 15 kg ! Keho ei vaan meinannut millään luopua kiloista. Minulla on verenpainelääkitys joten en tiedä onko sillä jotakin tekemistä asian kanssa. Mutta kyse on lääkkeestä joka laskee sykettä ja sitä myötä verenpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Aloitin taannoin kunnonkohennuksen. Meni kolme vuotta laihtua 15 kg ! Keho ei vaan meinannut millään luopua kiloista. Minulla on verenpainelääkitys joten en tiedä onko sillä jotakin tekemistä asian kanssa. Mutta kyse on lääkkeestä joka laskee sykettä ja sitä myötä verenpainetta.
Vanhemmiten laihtuminen on vaikeampaa. Minulla meni 6,5kg laihduttamiseen seitsemän kuukautta 1000-1200kcal ruokavaliolla mutta se johtui osittain siitä kun normaali ruokavalioni on alle 1500kcal. Ei ainakaan itsellä vp lääkitys vaikuta painoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki on puppua.
On se sen verran totta, että jos syö vähemmän niin voi vähän viluttaa, eli ehkä kropan lämpötila laskee puoli astetta, jolloin energiaa lämpimänä pitämiseen kuluu hiukan vähemmän. Mutta ei se mikään ratkaiseva ero ole. Ja ennen muuta tämä ilmiö ei ole mikään joko-tai. Kuvitteellisesta säästöliekistä puhutaan, kun se olisi jonkinlainen on-off -kytkin, kuin mikäkin valokatkaisija.
Mitä aloittajan laihdutusyrityksiin tulee, niin välipalat kahden tunnin välein eivät todellakaan ole tarpeen. Hampaille tekee huonoa syödä noin usein. Ja kotiruokaa vaikka kuinka lautasmallin mukaan söisi, niin jos sitä syö liian paljon niin varmasti ei laihdu.
Välipalat pitävät nälkää loitolla jolloin ei varsinaisilla aterioillakaan ei ole suden nälkä eikä tule syötyä ylen määrin. Mitään rasvaisia, sokerisia tai suolais
Ehkä tuo jollekin sopii mutta itse lihon aina kun otan pienenkin välipalan/iltapalan ruokavaliooni. Ja mun iltapala on 1 hapankorppu, oivariinia ja ohut juustosiivu. Välipalana juurikin pieni kourallinen pähkinöitä (n 20g) tai banaani.
Paino alkaa taas putoamaan kun syön vain kevyen aamiaisen, lounaan klo 13 ja klo 9 päivällisen.
Vierailija kirjoitti:
Treenaat lihaksia etkä yritä laskea kalorikulutusta pelkällä vaakalukemalla.Lihaskato laskee kulutusta ja syöt liikaa.
Tämä riittävän proteiinin kanssa sopivalla kalorimäärällä toimii parhaiten.
Jos on jatkuvasti heikko olo ilman napostelua, se tarkoittaa että kehossa on insuliiniresistenssiä ja ollaan matkalla kohti aikuistyypin diabetesta. Tähän ei auta mikään muu kuin hiilihydraatin vähentäminen ruokavaliossa. Suosittelen aloittamaan tuosta leipämäärästä, eikä sitä pidä korvata jollakin toisella hiilihydraatilla. Syö pikkunälkään vaikka keitetty kananmuna.
Vierailija kirjoitti:
Mulla veren sokerit heittelee niin tulee huono olo jos en syö säännöllisesti. Ja eiks säännöllinen syöminen just laihduta?
Aamupala kotona klo 6.30 puuroa, reissaria juustoa tai leikkelettä ja tomaattia ja teetä, iso lasi maitoa.
Välipala töissä klo 9.00 reissarivoikkarit mitkä teen kotona valmiiksi samat päällyset kuin aamulla, hedelmä ja kahvia
Lounas työpaikkaruokalassa linjastolta: lämminruoka ja iso lautanen salaattibuffasta. Maitoa juomaksi. Joskus sorrun jälkkäriin, jos enempi hedelmäpainotteinen.
Päivällinen kotona keitto esim sose, nakki tai jauhelihakeitto ja reissarit juustolla ja tomaattia. Maitoa iso lasi.
iltapala rahkaa, hedelmää, pähkinöitä, tummaa suklaata mitä kaapissa sattuu olemaan.
Ap
Saat aivan liian paljon suolaa noista leivistä. Vähennä tuota leivän pupeltamista.
Miksei laihduttaessa saisi olla nälkä? Ensin ylensyödään ja siitä laihtumisenkin pitäisi tuntua kivalta. Kärsimyksen sietokykyä pitää kehittää eikä pakoilla sitä. Ei se laihdutus ikuisesti kestä.
Leipää, leipää ja leipää. Jos haluaa laihtua, on leipä se eka joka jätetään pois.
3 ateriaa päivässä, proteiinia ja vihanneksia ja hyvin vähän hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Leipää, leipää ja leipää. Jos haluaa laihtua, on leipä se eka joka jätetään pois.
3 ateriaa päivässä, proteiinia ja vihanneksia ja hyvin vähän hiilihydraatteja.
Siis lisää leipää, nyt menee jo neljä reissumiestä päivässä ja ei meinaa pysyä paino 67 kg:ssa, helposti tipahtaa jos ei ole tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Säännöllinen syöminen ei tarkoita jatkuvaa syömistä.
Miten te kommentoijat aina jaksatte innostua näistä trolleista?
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä aloitus on provo, niin pitää antaa korkeat pisteet.
Kyllä tää on niin kulunut ja varma aihe, etten antaisi yhtään pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Mul o sama ja kans tosi isot luut, ni ei voi laihtuu, ku säästöliekkiä ja ketoa pukkaa koko ajan ja aineenvaihdunta kans tosi erikoinen.
No näinhän se menee. 😔
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarkistamatta mistään arvioisin, että puolikas reissari päällyksillä tekee 40 kcal (leipä), 40 kcal (juustoviipale) 10 kcal (tomaatti viipale) sekä 30 kcal (levite). Ja tämä saattoi olla alakanttiin. Eli 120 kcal kertaa reissarien määrä päivässä. Se on todella paljon, ja täysin ylimääräistä ruokaa.
Ja ap vetää niitä ainakin 10 kappaletta päivän aikana eli 1200 kaloria tulee ap:n pelkistä leivistä. Mitään muuta ap ei sitten saisi syödäkään, kuin nuo 10 reissumiestänsä, jos haluaa laihtua.
Ja sitä paitsi tiheällä syömisellä ei laihdu, koska silloin on sokerit ja insuliinit koholla oikeastaan taukoamatta. Keho ei pääse lepäämään eikä sokeri eikä insuliinitasot laskemaan, kun taas jo tykitetään ruokaa suusta sisään. Kun sokeri ja insuliini on koholla, se lihottaa itsessään jo.
Ateriavälit täytyy olla pidemmät kuin 2 h, jos haluaa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jatkuvasti heikko olo ilman napostelua, se tarkoittaa että kehossa on insuliiniresistenssiä ja ollaan matkalla kohti aikuistyypin diabetesta. Tähän ei auta mikään muu kuin hiilihydraatin vähentäminen ruokavaliossa. Suosittelen aloittamaan tuosta leipämäärästä, eikä sitä pidä korvata jollakin toisella hiilihydraatilla. Syö pikkunälkään vaikka keitetty kananmuna.
Mulla on insuliiniresistenssi (ihan terveysaseman sokerirasituskokeessa todettu). Mittailen myös itse verensokeriani. Mulle ei tule heikko olo, vaikken söisi vaikka 18 tuntiin mitään, eikä verensokerini laske pitkässäkään paastossa alle 4,8. Eli miksi en tunne nälkää juuri koskaan, eikä verensokerikaan laske edes paastossa? Eikä siis heikotakaan. Olen luullut, että nimenomaan näläntunteen puuttuminen johtuu insuliiniresistenssista.
Reissumies viipaleessa on 70 kcal, pienessä juustonsiivussa saman verran. Ihan vähintään siis 140 kcal + levite + tomaatti = 170 kcal per leipä.