En laihdu koska kroppa menee heti säästöliekille : (
Syön ateriat kotiruokaa lautasmallin mukaan ja useita pieniä välipaloja noin 2 tunnin välein ja päivittäin 500 gr kasviksia ja hedelmiä.
Mut aina kun olen ollut dietillä pari päivää, kroppa tekee stopin. Olen ihan turvoksissa ja paino nousee, ei laske. Olen vuodessa lihonnut 2,5 kg. Olen ihan epätoivoinen, kun painoa on 115 kg ja pituus 162 cm enkä laihdu.
Mitä mä voisin tehdä kun yritän laihtua terveellisesti?
Kommentit (168)
Oleellisinta ap:lle on syötävän ruuan määrän vähentäminen. Ja se vähentäminen nimenomaan ensisijaisesti leivästä jokaisella aterialla.
Tämä yksi asia tekee suuren eron, jonka pitäisi näkyä viikko viikolta alenevana painona. Ellei ap kompensoi leivän vähenemistä muulla syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää syödä kunnolla proteiinia ja rasvaa ja jättää kaikki hiilihydraatit pois, kyllä laihtuu.
Saattaa tosin olla että terveys menee.
Mulla kroppa menee myös säästöliekille, vaikka söisin vain vähän pääruokaa ja tilalle sit enemmän leipää esim. tummaa reissaria. En syö mitään herkkuja. Välipaloina on elovenan eväskeksejä, pähkinäpatukoita ja rahkaa. Juon kahvia kauramaidolla kolme kertaa päivässä, koska kofeiini kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kroppa menee myös säästöliekille, vaikka söisin vain vähän pääruokaa ja tilalle sit enemmän leipää esim. tummaa reissaria. En syö mitään herkkuja. Välipaloina on elovenan eväskeksejä, pähkinäpatukoita ja rahkaa. Juon kahvia kauramaidolla kolme kertaa päivässä, koska kofeiini kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Syö mieluummin sitä ruokaa ja jätä leipä, patukat ja eväskeksit pois. Turhia kaloreja ja hiilareita. Syöt vaan väärin, et ole säästöliekillä:)
Täysjyvä ruisleipä kuten kaurapuurokin ovat terveellisiä. Lisukkeet on se mikä saattaa olla pahasta. Leipään riittää sipaisu oivariiniä, ei joka viipaleen päälle tarvitse olla juustoja ja leikkeleitä. Höylätyt juustot on ohuempia kuin valmiit viipaleet.
Mulla menee vähintään viisi reissarin puolikasta päivässä ja 1,5 dl kaurahiutaleita, kolme puolen nyrkin kokoista perunaa, parin tikkuaskin kokoinen pala lihaa, 2 dl rasvatonta maitoa ja jotain pientä lisäksi. Ruoka kaksi kertaa päivässä+tuo aamuinen kaurapuuro. Vielä en ole yltänyt 70 kg:hen, vaikka koko ikäni olen yrittänyt. Ikää on miehellä 58 v ja pituutta vaivaiset 172 cm.
Ja ennenkuin haukutte kukkakepiksi ja vinkuheinäksi, niin mainitsen että leukoja meni viime viikolla 11 kpl , penkkipunnerrus 45 kg 2x12 kpl, fillarilenkki 2x28 km. Aika kohtuullista tällaiseksi sedäksi, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ootko kattonu paljonko on sokeria noissa sun kekseissä, rahkassa ja patukoissa?
Vierailija kirjoitti:
Pitää syödä kunnolla proteiinia ja rasvaa ja jättää kaikki hiilihydraatit pois, kyllä laihtuu.
Hiilarihullu päässyt taas hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla veren sokerit heittelee niin tulee huono olo jos en syö säännöllisesti. Ja eiks säännöllinen syöminen just laihduta?
Aamupala kotona klo 6.30 puuroa, reissaria juustoa tai leikkelettä ja tomaattia ja teetä, iso lasi maitoa.
Välipala töissä klo 9.00 reissarivoikkarit mitkä teen kotona valmiiksi samat päällyset kuin aamulla, hedelmä ja kahvia
Lounas työpaikkaruokalassa linjastolta: lämminruoka ja iso lautanen salaattibuffasta. Maitoa juomaksi. Joskus sorrun jälkkäriin, jos enempi hedelmäpainotteinen.
Kahvi kahvihuoneessa ja välipala klo 14 reissarileivät ja rahkaa.
Päivällinen kotona keitto esim sose, nakki tai jauhelihakeitto ja reissarit juustolla ja tomaattia. Maitoa iso lasi.
Klo 19 iltatee ja reissaria juustolla tai leikkeleellä.
iltapala rahkaa, hedelmää, pähkinöitä, tummaa suklaata mitä kaapissa sattuu olemaan.
Ap
Syöt järkyttävän paljon leipää!
Lasket ne kalorit ja syöt n. 500 kcal vajeella ja jos ei itseltä onnistu (eli paino ei ala tippumaan) niin mene sitten vaikka ravitsemusterapeutille niin se laskee sulle ja selvitätte yhdessä, mistä sun lasku/mittausvirheet tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla veren sokerit heittelee niin tulee huono olo jos en syö säännöllisesti. Ja eiks säännöllinen syöminen just laihduta?
Aamupala kotona klo 6.30 puuroa, reissaria juustoa tai leikkelettä ja tomaattia ja teetä, iso lasi maitoa.
Välipala töissä klo 9.00 reissarivoikkarit mitkä teen kotona valmiiksi samat päällyset kuin aamulla, hedelmä ja kahvia
Lounas työpaikkaruokalassa linjastolta: lämminruoka ja iso lautanen salaattibuffasta. Maitoa juomaksi. Joskus sorrun jälkkäriin, jos enempi hedelmäpainotteinen.
Kahvi kahvihuoneessa ja välipala klo 14 reissarileivät ja rahkaa.
Päivällinen kotona keitto esim sose, nakki tai jauhelihakeitto ja reissarit juustolla ja tomaattia. Maitoa iso lasi.
Klo 19 iltatee ja reissaria juustolla tai leikkeleellä.
iltapala rahkaa, hedelmää, pähkinöitä, tummaa suklaata mitä kaapissa sattuu olemaan.
Ap
Ei millään pahalla, mutta sä syöt todella paljon. Aivan liikaa! Noin syö ahkerasti urheileva mies.
Suomalaiset on niin aivopesty noihin välipalojen puputtamisiin. Ja sitäpaitsi välipalalla tarkoitetaan huikopalaa, joka on tyyliin yksi hedelmä. En yhtään ihmettele, kun ihmiset ei laihdu. Vedotaan vain johonkin säästäliekkiin tai geeneihin, vaikka syy on yksinkertaisesti liiassa syömisessä. Ei kestetä pientäkään näläntunnetta, joka kuuluisi olla ennen syömistä. Itse en syö edes iltapalaa, jos ei ole nälkä. Miksi syödä, jos sitä nälän tunnetta ei ole? Ihan turhaa energiaa. Ja sitten se, että moni ei ymmärrä niitä juomalla tulevia kaloreita. Joku lasillinen mehua tai maitoa on helposti sen lähemmäs sata kaloria, limsoista ja energiajuomista puhumattakaan.
Mutta kun osata tai haluta suhtautua kriittisesti niihin omiin syömistapoihin.
Ihan tarkistamatta mistään arvioisin, että puolikas reissari päällyksillä tekee 40 kcal (leipä), 40 kcal (juustoviipale) 10 kcal (tomaatti viipale) sekä 30 kcal (levite). Ja tämä saattoi olla alakanttiin. Eli 120 kcal kertaa reissarien määrä päivässä. Se on todella paljon, ja täysin ylimääräistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarkistamatta mistään arvioisin, että puolikas reissari päällyksillä tekee 40 kcal (leipä), 40 kcal (juustoviipale) 10 kcal (tomaatti viipale) sekä 30 kcal (levite). Ja tämä saattoi olla alakanttiin. Eli 120 kcal kertaa reissarien määrä päivässä. Se on todella paljon, ja täysin ylimääräistä ruokaa.
Kahdesta reissarinpuolikkaasta tulisi 240 kcal. Pyöristetään 250, se pitää varmasti paikkansa. Pikalaskulla pelkistä reissareista tulee päivässä 1250 kcal. Tajuatko?
10 reissaria päivässä, jo ILMAN päällisiä se tekee 720 kaloria. Päällisten kanssa pelkät leivät kattaa koko päivän energiatarpeen jos kuvitellaan että se olisi 1200kaloria. Ei paljoa enempää voi olla, jos haluaa laihtua.
Syö samaa ruokaa, mutta puolet vähemmän. Tule sit kertomaan, miten menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdesta reissarinpuolikkaasta tulisi 240 kcal. Pyöristetään 250, se pitää varmasti paikkansa. Pikalaskulla pelkistä reissareista tulee päivässä 1250 kcal. Tajuatko?
Puolikkaassa reissarissa on 72 kaloria. Sanoisin että dieetillä kannattaa jättää leipä ihan kokonaan.
Ihmettelen suunnattomasti miten 162cm. voi painas 115kg. Itse olen 159cm. ja 56kg. Kesään mennessä täytyy laihduttaa vähintään 4 kiloa.
Syön itse 1-3 siivua kauraleipää päivässä ja voin kyllä todeta, että leipä ei ketään lihota. Mutta kyllä ap:n lista on aika yksipuolinen. Vähemmän leipää, enemmän kasviksia ja proteiinia pitäisi syödä enemmän, se pitää nälkää pois pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Syön itse 1-3 siivua kauraleipää päivässä ja voin kyllä todeta, että leipä ei ketään lihota. Mutta kyllä ap:n lista on aika yksipuolinen. Vähemmän leipää, enemmän kasviksia ja proteiinia pitäisi syödä enemmän, se pitää nälkää pois pidempään.
Kun ei minua niin ei ketään. Soon vissi!
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ehdotetaan paastoa ihmiselle, jolle tulee huono olo jo parin tunnin syömättömyyden jälkeen? Itse kävisin lääkärissä tutkituttamassa veriarvot ja kysymässä fiksumpia neuvoja. Ei mitään vhh-huuhaata ja keto-propagandaa.
No jos on itse totuttanut itsensä koko ajan tunkemaan suuhun "reissaria" niin se voi aluksi tuntua huonolta/oudolta kun sen lopettaa. Pikkuisen pitäis nyt vaan kestää sitä oloa että pääsee jatkuvasta mässäilystä eroon.
Olen pari senttiä lyhyempi ja syön päivässä neljäsosan tuosta mitä ap.
Ap pääsee neljäsosaan, kun vähentää aterioiden määrän puoleen ja pienentää jäljelle jääneiden aterioiden koon puoleen. Tätä ei tietenkään kannata kerralla yrittää. Olisi liian raju muutos yhtäkkiä.