Tajuavatko lapsettomat, miten helppoa heidän elämänsä on?
Aiemmin ei edes keskusteltu lapsettomaksi jäämisestä. Se olisi ollut niin häpeällistä.
Kommentit (350)
Ja me kaikki veronmaksajat joudumme ottamaan osaa näiden rahoittamiseen, jotka eivät tajua, että kaikki eivät lapsia saa, ainakaan sen kyseisen kumppanin kanssa. Tämä hallitus velvoittaa kaikkia veronmaksajia tämän vähemmistön rahoitukseen antamalla julkista rahoitusta niiden vauvantekotalkoisiin koeputkessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska tahaton lapsettomuushan se vasta helppoa on, oikein riemusaattoa ja ruusuilla tanssimista. Oikein rakastan sitä tunnetta, kun kuukausi toisensa jälkeen saa pettyä...
Se on varmasti todella vaikeaa ja raskasta mutta toisaalta, sä teet joka kuukausi sen valinnan että yrität sen sijaan, että lopettaisit ja kävisit sen surun läpi, ettet koskaan saa lapsia. Jos sulla on vielä toivoa, tottakai onkin hyvä yrittää, mutta jokainen joutuu itse päättämään milloin pää ei enää kestä enempää pettymyksiä ja on parempi lopettaa. Kukaan ei pakota sua elämään tuossa limbossa.
Ihminen on nykyään niin luonnosta vieraantunut, että ei hyväksy sitä tosiasiaa että kaikki eivät voi saada lapsia.
Tämä mietityttää itseäkin usein. Mutta en ole koskaan halunnut lapsia joten en ymmärrä lapsen kaipuuta. Mutta se on elämänvalinta siinä missä muukin, joku valitsee että on parempi lopettaa yrittäminen niin vaikealta kuin se tuntuukin, mutta jotkut päättää jatkaa hinnalla millä hyvänsä (talous, mielenterveys, sosiaaliset suhteet)
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska tahaton lapsettomuushan se vasta helppoa on, oikein riemusaattoa ja ruusuilla tanssimista. Oikein rakastan sitä tunnetta, kun kuukausi toisensa jälkeen saa pettyä...
Hyväksy tilanne!!!
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä on vaikea olla myötätuntoinen ihmisille, jotka ovat tietoisesti lapsia hankkineet ja sitten valittavat siitä, että voi kun sulla lapsettomana on niin helppoa. Uhmaikäisesi uhmailee? Lapsella onkin ADHD? Atopia? Päivästä toiseen pitää siivota, pyykätä, kokata, varustaa lasta, kuskata harrastuksiin, pyyhkiä räkää? Mikä tästä voi tulla yllätyksenä nykymaailmassa, jossa netti on pullollaan sekä faktaa että kokemuspohjaista tietoa asiasta? Kyllä, valitsin helpon elämän ihan tarkoituksella enkä aio kuunnella vittuilua ihmisiltä jotka eivät itse ymmärtäneet asioita.
Siis hetkinen, jos joku sanoo että sulla on helpompaa kun ei ole lapsia niin se on vidduilua eikä toteamus, mutta kun sä itse toteat että valitsit helpon elämän ( tässä suhteessa ) ihan tarkoituksella niin se on ok?
Kyllähän moni ihminen tietää, että lapsella voi olla atopia, adhd, jokin fyysinen vamma tms. mutta ihminen ajattelee että kaikesta selvitään, ja että kaikkeen on ratkaisu. Sitä ei kuitenkaan voi 100% etukäteen tietää millaista se oikeasti on ennen kuin se on eletty ja onko yliarvioinut voimavaransa ja sietokykynsä.
Meitä ohjaa biologia lisääntymään, ja rakastumiseen liittyy ihan tarkoituksella hormonihuurut jotka saa ihmisen katsomaan asioita vaaleanpunaisten lasien läpi ja tuntemaan itsensä voimakkaaksi.
Sillä rakkauden voimalla ihminen usein päättää perustaa perheen ja kuvittelee mielessään että me tehdään sitten niin ja näin eikä ainakaan noin.
Todellisuus on kuitenkin usein erilaista ja väitän, että yksikään ihminen ei lisääntyisi jos siitä olisi liian tarkka käsitys ja niitä hormoneja ei olisi, saatika jos tietäisi mitä muita vaikeuksia elämä tulee heittämään vielä eteen.
Teet näitä lapsettomuus aloituksia jatkuvasti, psykiatri voisi auttaa. Jos olet katkera omista päätöksistäsi, siihen ei ole muut syyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana olisin juonut itseni hengiltä.
Miksi?
Kannattaisiko ne lapset antaa pois, jos on niin kovin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koko elämänkaarta ajatellaan, niin lapset on tukiverkko, joka myös tuo paljon helpotusta elämään.
Ai, nää aadeehoodeet ja muut nepsynöpsyt mukaan lukien?
Joillakin voi myös olla kehitysvammaisia lapsia, ajattelis nämä hehkuttajat sitä, jotkut jopa väkivaltaisia pienestä pitäen aiheuttaen paljon vaaratilanteita
Tälle, joka sanoi että olisi juonut itsensä hengiltä ilman lapsia voin todeta, että useamman ystäväni vanhemmat joivat itsensä hengiltä lapsista huolimatta.
tajuavat. juuri vasta kunnolla herätään tähän päivään. koira toki kävi pikaisesti aamutuimaan.
" Kieltämättä on vaikea olla myötätuntoinen ihmisille, jotka ovat tietoisesti lapsia hankkineet ja sitten valittavat siitä, että voi kun sulla lapsettomana on niin helppoa. Uhmaikäisesi uhmailee? "
Niin kun sä et ymmärrä että se on tosi raskasta se uhmaikä, ja kuuluu asiaan että vanhemmat väsyvät siihen välillä ja valittavat. Sitten se menee ohi.
Etkö osaa olla myötätuntoinen ihmisiä kohtaan jotka hetkellisesti kokevat jonkun itse valitsemansa elämäntilanteen ylikuormittavaksi?
Koskeeko se vain tätä lapsiasiaa vai myös muuta?
Esim. Tuskin kenellekään tulee yllätyksenä että vuorotyö on väsyttävää, mutta silti sitä tekevät ja hyvä niin, koska muuten meillä ei olisi terveydenhuoltoa. Eivätkö hekään saa valittaa ikinä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole elämä tulevaisuudessa helppoa lapsettomalla, kun vanhuus tulee niinkuin se tulee meille kaikille, niin ovat yksin, kuka käy kaupassa, kuka hoitaa esim juoksevat asiat kun pää ei toimi eikä osaa, kuka katsoo että saa kunnon hoitoa, älkää VAAN kuvitelko että kyllä yhteiskunta hoitaa, EI HOIDA, onnea.
Ja silti Suomi on täynnä vanhuksia, joiden lapset eivät edes kuse heihin päin...
Todellakin pitäis olla vanhemmuuskortti, vain todellakin todella harva sopeutuu vanhemmaksi, eniten lisääntyvät nämä mt terveydestä yms psyykkisistä sairauksista kärsivät, joillakin jopa lapsia eri miesten kanssa, lapset kasvaa pellossa, sitten vielä hehkutetaan kuinka näistäkin kasvaa veronmaksajia!!!
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat eivät juuri koskaan naljaile heistä joilla on lapsia. Toisinpäin kylläkin.
Ai no miksi täällä puhutaan porsimisesta jne? Lapset myöskin häiritsevät milloin missäkin jne ja ilmastokin tuhoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Tälle, joka sanoi että olisi juonut itsensä hengiltä ilman lapsia voin todeta, että useamman ystäväni vanhemmat joivat itsensä hengiltä lapsista huolimatta.
Ei se tajua tätä, tehnyt varmana lapset sen takia että ne lapset auttais sitä sit kun se on vanha, aika itsekästä minä ajattelua siis.
Mä nautin nyt siitä, ettei Luoja suonut lapsia. Joskus aiemmin se oli kovin kipeä asia.
Lapset ovat pääosin ihania. Silti tällaisena maailman aikana en haluaisi kasvattaa lapsia: on kiusaamista, houkutuksia ja epävakaa maailman ja myös Suomen tilanne. Se särkisi sydämeni kasvattaa lapsi tällaiseen julmuuteen.
Itse kestän tämän ajan kohtalaisen hyvin. Läheisten rakkaat lapset säälittää.
Eräs meidän perhetuttu oli meidän naapuri vanhus pariskunnalle päivitellyt niiden lapsettomuutta ja voivotellut että miten te pärjäätte kun ei ole kukaan auttamassa kun ei teillä lapsiakaan ole kun ette niitä ole hommannut yms yms, meidän naapuripariskunnan nainen oli sit raivonnut että meidän ainut lapsi, nuori mies hirtti itsensä 80 luvun lopulla että ei tarvitse tulla voivottelemaan siinä ja käyhån meillä ystäviä jos on apua vaille, meni hiljaiseksi meidän perhetuttu.
Että kannattaa joidenkin lapsiperheiden miettiä mitä suustaan päästää,, sillä lapsettomalla voi olla ainut lapsi kuollut, fyysinen sairaus joka estää lapsenteon, jatkuvia keskenmenoja yms. Ei kaikki ihmiset ole vapaaehtoisesti lapsettomia vaikka se toinen niin luulee.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi henkisesti tosi vaikeaa olla lapseton 🤷 Olen kiitollinen lapsistani, vaikka he eivät aina olekaan helppoja.
Olis mullekin henkisesti vaikeaa olla lapseton, mutta en myöskään silloin tietäisi millaista elämä lapsen kanssa on vaikeuksineen, kun en olisi sitä kokenut.
Ja olen mäkin kiitollinen mun lapsesta vaikka tämä on ollutkin, ja on vaikeampaa kuin oletin.
Nämä eivät ole yksinkertaisia asioita ja osa ajatuksista ja tunteista voi olla ristiriidassa keskenään.
Lapsettomat eivät juuri koskaan naljaile heistä joilla on lapsia. Toisinpäin kylläkin.