Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuavatko lapsettomat, miten helppoa heidän elämänsä on?

Vierailija
14.02.2026 |

Aiemmin ei edes keskusteltu lapsettomaksi jäämisestä. Se olisi ollut niin häpeällistä.

Kommentit (350)

Vierailija
141/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö täällä kommentit jotenkin turhan herkästi tarkistukseen? 

Vierailija
142/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, ap, koska en tiedä elämästä lasten kanssa mitään. En siis voi vertailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaako ap, että lapsia ei ole pakko tehdä ja ettei eletä enää 1600-luvulla eikä puhuminen ole häpeällistä?

Vierailija
144/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin herkkä aihe että varmaan siksi menee. Tahaton lapsettomuus voi olla hyvin kipeä aihe kuin myös valittu lapsettomuus jos siihen liittyy jotain psyykkistä, traumoja tai fyysistä sairautta tms oli se sitten tiedostamatonta tai tiedostettua. Myöskin vanhemmuuden haasteet on kipeitä aiheita. Joutuu kohtaamaan oman vajavaisuuden joskus aika raa'allakin tavalla ja vielä arvostelut päälle. 

Vierailija
145/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minun elämä neljän lapsen kanssa ollut joskus vaikeaa? Ei ollenkaan. 

Vierailija
146/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä juttu kun kommentit ei ilmesty joten kokeillaanpa uudelleen. Tälle ADHD äidille yritin kommentoida että vaikeus on subjektiivinen kokemus, ei mikään tietty olosuhde tai tilanne. Tässähän on se muuttuja että onko lapsia vai ei - keskustelunaihe ei ole että onko syöpäsairaus helpompi lapsen kanssa vai ei. Se tieto että ihmisellä on lapsi kertoo vain sen että hänellä on lapsi - siitä ei tiedä miten ihminen elämän kokee. 

Vierailija
147/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, koska tahaton lapsettomuushan se vasta helppoa on, oikein riemusaattoa ja ruusuilla tanssimista. Oikein rakastan sitä tunnetta, kun kuukausi toisensa jälkeen saa pettyä...

Vierailija
148/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sulle kuuluu, mitä elämämme on ja miltä se meistä tuntuu? Kenelläkään ei ole mitään sukuelimenkäyttövelvoitetta ja se että sinä olet moiseen sortunut ei tarkoita sitä, että muiden pitäisi. Ole onnellinen, että naiset ovat ottaneet pillunsa takaisin omaan haltuunsa jotta sinuakaan ei ehkä seuraavassa elämäsässäi r aiskata ja syyllisestä äidiksi jonkun hirviön lapsille.

Vierailija
149/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin herkkä aihe että varmaan siksi menee. Tahaton lapsettomuus voi olla hyvin kipeä aihe kuin myös valittu lapsettomuus jos siihen liittyy jotain psyykkistä, traumoja tai fyysistä sairautta tms oli se sitten tiedostamatonta tai tiedostettua. Myöskin vanhemmuuden haasteet on kipeitä aiheita. Joutuu kohtaamaan oman vajavaisuuden joskus aika raa'allakin tavalla ja vielä arvostelut päälle. 

Niin tai kuten ap:n tapauksessa, että on painostettu ja r aiskattu äitiyteen, ettei joudu sosiaaliseksi silmätikuksi. Se jos joku vasta väärin on.

Vierailija
150/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*tustako sinä tiedät kuinka helppoa jonkun elämä on? Elämässä on muutakin kuin lapset.

Tämä. Ei sitä voi toinen ulkoa päin tietää, mitä vaikeuksia kenelläkään on. Yhtä hyvin vois ajatella, että olis todella vaikeeta ja surkeeta olla lapseton ja lapset on todella iso ilo ja siunaus elämässä. 

Ja sitten on kaikki mahdolliset muut asiat, jotka tekee elämästä eri lailla eri ihmisille helppoa/vaikeeta. 

Vierailija
151/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jos sulla on oma henkinen tankki tyhjä, niin älä hajota itseäsi enempää vertailemalla, vaan hae apua. Löydät tapoja helpottaa aidosti omaa elämääsi, niin ei tarvii katkeroida muille. 

Vierailija
152/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä juttu kun kommentit ei ilmesty joten kokeillaanpa uudelleen. Tälle ADHD äidille yritin kommentoida että vaikeus on subjektiivinen kokemus, ei mikään tietty olosuhde tai tilanne. Tässähän on se muuttuja että onko lapsia vai ei - keskustelunaihe ei ole että onko syöpäsairaus helpompi lapsen kanssa vai ei. Se tieto että ihmisellä on lapsi kertoo vain sen että hänellä on lapsi - siitä ei tiedä miten ihminen elämän kokee. 

Niin, ja mä en ole osallistunut siihen keskusteluun väittämällä että lapsettomien elämä olisi aina helpompaa, koska koko väite on typerä ja absurdi. 

Tän keskustelun aloitus on typerä ja siinä on syyllistävä sävy. Mä en ole tätä aloitusta tehnyt enkä ole sen kanssa samaa mieltä. 

Olen vain huomannut, että ihmisillä on vaikeuksia erottaa näitä asioita toisistaan,  ja kerroin siitä ja oman elämän kokemuksesta joka on vain mun elämää, eikä kenenkään tarvitse yleistää sitä koskemaan omaa elämäänsä tai kuvitella että väitän, että se pätee heidän elämässään. 

Mun mielestä ihmisellä pitää olla oikeus todeta oman elämänsä suhteen että MINUN elämäni oli helpompaa ilman lapsia ja vaikeampaa se on kun on lapsi ja että ymmärtää niitä, jotka kokevat samoin. Se, että se on vaikeampaa ei tarkoita että katuisi sitä ja valittaisi siitä. 

T: ADHD-äiti

Vierailija
153/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koko elämänkaarta ajatellaan, niin lapset on tukiverkko, joka myös tuo paljon helpotusta elämään. 

Vierailija
154/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä on vaikea olla myötätuntoinen ihmisille, jotka ovat tietoisesti lapsia hankkineet ja sitten valittavat siitä, että voi kun sulla lapsettomana on niin helppoa. Uhmaikäisesi uhmailee? Lapsella onkin ADHD? Atopia? Päivästä toiseen pitää siivota, pyykätä, kokata, varustaa lasta, kuskata harrastuksiin, pyyhkiä räkää? Mikä tästä voi tulla yllätyksenä nykymaailmassa, jossa netti on pullollaan sekä faktaa että kokemuspohjaista tietoa asiasta? Kyllä, valitsin helpon elämän ihan tarkoituksella enkä aio kuunnella vittuilua ihmisiltä jotka eivät itse ymmärtäneet asioita.

Vierailija
155/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koko elämänkaarta ajatellaan, niin lapset on tukiverkko, joka myös tuo paljon helpotusta elämään. 

Ai, nää aadeehoodeet ja muut nepsynöpsyt mukaan lukien? 

Vierailija
156/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi henkisesti tosi vaikeaa olla lapseton 🤷 Olen kiitollinen lapsistani, vaikka he eivät aina olekaan helppoja.

Vierailija
157/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on liikaa lainauksia, kommentit menevät "tarkastukseen". Parempi vain laittaa yksittäinen kommentti kuin lainata. 

Vierailija
158/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja mä en ole osallistunut siihen keskusteluun väittämällä että lapsettomien elämä olisi aina helpompaa, koska koko väite on typerä ja absurdi. 

Tän keskustelun aloitus on typerä ja siinä on syyllistävä sävy. Mä en ole tätä aloitusta tehnyt enkä ole sen kanssa samaa mieltä. 

Olen vain huomannut, että ihmisillä on vaikeuksia erottaa näitä asioita toisistaan,  

Lainaus tekstistäsi aiemmin: 

"Olen vain todennut, että lapsettomana elämä on helpompaa myös silloin kun se on vaikeaa ja että lapsettomat eivät voi ymmärtää millaista on kun on lapsia ja miten paljon vaikeampaa se on." 

Kyllähän tuossa nyt kommentoidaan että lapsettomien elämä on helpompaa 🤔

Vierailija
159/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska tahaton lapsettomuushan se vasta helppoa on, oikein riemusaattoa ja ruusuilla tanssimista. Oikein rakastan sitä tunnetta, kun kuukausi toisensa jälkeen saa pettyä...

Se on varmasti todella vaikeaa ja raskasta mutta toisaalta, sä teet joka kuukausi sen valinnan että yrität sen sijaan, että lopettaisit ja kävisit sen surun läpi, ettet koskaan saa lapsia. Jos sulla on vielä toivoa, tottakai onkin hyvä yrittää, mutta jokainen joutuu itse päättämään milloin pää ei enää kestä enempää pettymyksiä ja on parempi lopettaa. Kukaan ei pakota sua elämään tuossa limbossa. 

Ihminen on nykyään niin luonnosta vieraantunut, että ei hyväksy sitä tosiasiaa että kaikki eivät voi saada lapsia. 

Vierailija
160/350 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän