Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?
Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.
Kommentit (2338)
Vierailija kirjoitti:
"Sinä tulkitset sitä, mitä luet. Kun luet Raamattua, teet tulkinnan siitä, mitä teksti tarkoittaa. Ymmärryksesi perustuu aina tekemääsi tulkintaan."
Tulkintaa voi tehdä asioissa jotka ovat selkeästi vertauskuvallisia tai niillä on normaaleja sanoja laajemmat merkitykset. Jos sanotaan että jumala määrää tappamaan jonkun kansan niin ei siinä ole enää juuri sijaa tulkinnoille. Se on sitä mitä ne sanat tarkoittavat. Jumala saattaa teollaan tarkoittaa sitten vielä jotain enemmän mutta se tappaminen ei millään tulkinnalla siitä poistu.
Tulkintaa tehdään aina. Jotkut sanat ovat sellaisia, että niiden tulkinnassa useat ihmiset päätyvät samanlaiseen ymmärrykseen. Jotkut sanat taas saavat aikaan hyvin erilaisia tulkintoja. Tulkintaa on silti aina. Olet aina itse vastuussa siitä, mitä teet. Aina on mahdollisuus sille, että oletkin käsittänyt asian eri tavalla kuin mitä Jumala tarkoitti. Et voi koskaan tietää, mikä on Jumalan tahdon mukaista. Voit vain arvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumalan vaatimukset ovat korkeat. Jumala edellyttää sitä, että ihminen kykenee voittamaan itsensä ja ylittämään järkensä."
Saavat olla. Mutta jos samaan aikaan väittää Jumalaa hyväksi ja moraaliseksi, rangaistus tässä epäonnistumisessa ei voi olla ikuinen kidutus.
Luuletko, että Jumalaa kiinnostaa, onko hän sinun mielestäsi hyvä tai moraalinen? Jumala ei taivu sinun odotuksiisi, vaan Jumala edellyttää, että sinä taivut hänen odotuksiinsa. Joskus lapsi väittää vanhemman olevan ilkeä, koska tämä ei anna niin paljon karkkia kuin lapsi haluaisi. Lopputulos on usein se, ettei hän saa karkkia, mutta saa vanhemman ärtyneeksi.
Ei kun lopputulos on se, että vanhempi heittää lapsen lopulta uuniin. Ja ei ole kertonut lapselle rangaistuksen uhasta henkilökohtais
Sinun vertauksesi on hyvin kaukana siitä, miten asia oikeasti menee. Oikeasti Jumala antaa hyvin paljon aikaa ja mahdollisuuksia.
Ei olematon mitään edellytä.
Jumala on olemassa. Minä tiedän sen.
Tietenkin on. Kukaan näistä ateisteista ei vaivautuisi todistamaan tämmöisen ketjunkaan vertaa esim mikkihiirtä olemattomaksi.
Näinhän asian laita on, ja uskovaisetkin sen aina sujuvasti näkevät kun ollaan uskonnollisen kontekstin ulkopuolella. Mutta kun puhutaan siitä, että Jumala laittaa ihan tavalliset kaduntallaajat käristymään ikuisiin liekkeihin koska eivät pyytäneet anteeksi hahmolta, joiden olemassaolon olettamiseen heillä ei ole edes yhtä edes kohtalaista syytä, niin suhteellisuudentaju häviää kuin pieru Saharaan.
Kyse on siitä, että Jumalalla on mahdollisuus kohtuuttoman tuomion antamiseen. Tuon asian ymmärtämisen pitäisi saada ihminen pelkäämään Jumalaa. Ihminen ei voi kuitenkaan etukäteen tietää, mikä tuomio on. Se voi olla kohtuullinenkin. Ihminen tavallaan toivoo parasta ja pelkää pahinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumalan vaatimukset ovat korkeat. Jumala edellyttää sitä, että ihminen kykenee voittamaan itsensä ja ylittämään järkensä."
Saavat olla. Mutta jos samaan aikaan väittää Jumalaa hyväksi ja moraaliseksi, rangaistus tässä epäonnistumisessa ei voi olla ikuinen kidutus.
Luuletko, että Jumalaa kiinnostaa, onko hän sinun mielestäsi hyvä tai moraalinen? Jumala ei taivu sinun odotuksiisi, vaan Jumala edellyttää, että sinä taivut hänen odotuksiinsa. Joskus lapsi väittää vanhemman olevan ilkeä, koska tämä ei anna niin paljon karkkia kuin lapsi haluaisi. Lopputulos on usein se, ettei hän saa karkkia, mutta saa vanhemman ärtyneeksi.
Ei kun toteamus oli sinulle, eikä millekään jumalalle. Sinun mielestäsi jumala on hyvä ja rakastava kun rankaisee ikuisella kidutuks
Tiedän, että Jumala on hyvä ja rakastava. En tiedä, mikä on Jumalan tuomio siitä, ettei usko. Voin lukea siitä Raamatusta, mutta en tiedä sitä itse. Sen taas tiedän itse, että Jumala on hyvä ja rakastava.
Ei noin. Siellä sanotaan, että Jumala. Mikä tietysti on kolmiyhteysopin mukaan sama asia. Ja vaikka kuviteltaisiin valheesi todeksi, Jeesus ei meinannut pärjätä Jaakobille. Mutta ei se Jeesus ollut, hän tuli ensimmäisen kerran maanpäälle vasta seimessä.
Jeesus oli kysymyksessä Aabrahamin vierailussa,palavassa pensaassa mm.
Älä epäile etteikö henkiolento pärjäisi Jaakobille painissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä, miksi maailma on sellainen kuin se on."
Mutta onko Jumala hyvä ja moraalinen kun maailma on sellainen kuin on ja oletamme että sen on Jumala luonut juuri tällaiseksi tarkoituksella?
Voit Raamatun avulla tutustua siihen, millainen Jumala on, ja muodostaa oman mielipiteesi asiasta. Jokaisella lukutaitoisella on mahdollisuus siihen.Ja jokainen, jota ei ole lapsena indoktrinoitu tulee siihen johtopäätökseen, että raamatun jumala ei ole millään mittapuulla hyvä.
Minua ei ole lapsena indoktrinoitu. Olen aina ajatellut niin vapaasti kuin suomalaisessa yhteiskunnassa voi ajatella. Jumala on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luuletko, että Jumalaa kiinnostaa, onko hän sinun mielestäsi hyvä tai moraalinen? "
En ole sellaista väittänyt. Sen sijaan olen kiinnostunut siitä miksi ihmiset niin sitkeästi väittävät Jumalaa hyväksi, rakastavaksi ja kaiken moraalin lähteeksi kun hän ei selvästikään sellaiselta vaikuta.
Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä samoista asioista.Niihin mielipiteisiin vaikuttaa vahvasti uskonnollinen kasvatus ja kasvuympäristö. Neutraalista lähtökohdasta saadaan mielipiteitä, jotka eivät luulevaista miellytä.
Minulla on ollut hyvin neutraalit lähtökohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulla on oikeus mielipiteeseesi."
Sille on aika vahvat perusteet ihan Raamatun teksteissä. Milipiteitä voi olla erilaisia mutta osalla on paremmat perusteet ja siksi ne ovat painavampia ja uskottavampia mielipiteitä.
Sinun omat mielipiteesi, ajatuksesi, sanasi ja tekosi määrittävät sen, miten sinulle käy. Sen suhteen ei ole merkitystä sillä, ovatko ne painavia tai uskottavia. Merkitystä on ainoastaan sillä, ovatko ne Jumalan tahdon mukaisia.Missä on jumalan tahto nähtävissä selkokielellä ja yksiselitteisesti?
Ei missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulle on yhdentekevää se, mitä sinä ajattelet asiasta, koska minä itse tiedän totuuden."
Eli et halua vastata koska vastaus olisi jollain tavalla sinulle hankala ja ongelmallinen. Ymmärrän sen hyvin. Mutta ehkä sinun kannattaa joskus miettiä uskoasi myös siltä kannalta.
Tuo taipumus tehdä pitkälle meneviä oletuksia sekoittaa ajattelua. Selkeästä ajattelusta on enemmän hyötyä kuin sekavasta. Kannattaa miettiä asiaa.Ajattelen selkeästi, että et kykene kyseenalaistamaan uskomuksiasi, sillä se saa aikaan sinulle henkisesti pahan olon.
Minä en usko, vaan minä tiedän. Uskomusteni kyseenalaistaminen ei saa minulle lainkaan pahaa oloa. Olen tehnyt sitä koko elämäni. Tässä ei ole minulle kuitenkaan kyse uskomuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei piileskele. Hän on ilmoittanut itsensä sanassaan ja Jeesuksessa.
.
Olet oikeassa, mutta monet kokevat Jumalan olevan piilossa heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kristityt ovat eksytettyjä Saatanan palvojia. Saatana on niin täydellisesti sokaissut heidän silmänsä, etteivät he huomaa kaikkea sitä pelottelua, tappamista, uhkailua, kiristämistä ja valehtelua, jota he hänen edestään tekevät luullessaan palvelevansa Jumalaa. Vaikka olisi helposti nähtävissä, kuinka kaikki heidän Jumalaksi luulemansa olennon vaatimukset ovat silkasta pahuudesta kumpuavaa. Oikea Jumala on hyvä ja rakastava, eikä kiusaa tai kiduta ikinä ketään, saati kiristä ja uhkaile.
Eri
Suosittelen jokaiselle sitä, ettei tee koskaan sellaisia asioita, jotka hänen omatuntonsa ja ymmärryksensä perusteella ovat väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristityt ovat eksytettyjä Saatanan palvojia. Saatana on niin täydellisesti sokaissut heidän silmänsä, etteivät he huomaa kaikkea sitä pelottelua, tappamista, uhkailua, kiristämistä ja valehtelua, jota he hänen edestään tekevät luullessaan palvelevansa Jumalaa. Vaikka olisi helposti nähtävissä, kuinka kaikki heidän Jumalaksi luulemansa olennon vaatimukset ovat silkasta pahuudesta kumpuavaa. Oikea Jumala on hyvä ja rakastava, eikä kiusaa tai kiduta ikinä ketään, saati kiristä ja uhkaile.
Eri
Suosittelen jokaiselle sitä, ettei tee koskaan sellaisia asioita, jotka hänen omatuntonsa ja ymmärryksensä perusteella ovat väärin.
1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
Paavali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1499 Älä jaksa noita sairaita provoja.
Mitä sairasta tuossa on? Jos Jumala on vaatinut uhreja, kai sille on jokin syy ollut. Kun uhrien tarkoitus on ollut lepyttää, uhri on siis ollut Jumalalle mieluinen. Raamattu itsekin kertoo, kuinka Jumala on pitänyt uhreja mieluisina. Tässä valossa on ihan normaalia pohtia, mikä niissä uhreissa täsmällisesti Jumalaa miellytti.
Eihän tässä nyt vain ole kyse siitä, ettet halua liittää Jumalaasi sellaista, mitä itse pidät pahana? Se olisi melko epärehellistä sinulta ja Raamatun mukaan syntiä.
Eri
Minä ainakin voin keskustella uhreista ja uhraamisesta. En tiedä, mitä Raamatussa sanotaan tästä, mutta luulen asian liittyvän Jumalan etusijalle asettamiseen. Kun ihminen luopuu jostain itselleen tärkeästä Jumalan vuoksi, hän asettaa Jumalan etusijalle. Jumala ehdottomasti haluaa, että hänet asetetaan etusijalle, kuten tästä huomaa:
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tänä päivänä julkisesti Saatanaa palvelevat harrastavat uhreja, mutta eksytetyt eli kristityt tekevät sitä tietämättään. Rukoilen heidän puolestaan, mutta niin vahva on eksytys, ettei heidän silmänsä aukea. Jumalalla on kuitenkin voimaa, joten luotetaan kristitytkin hänen armonsa varaan.
Kuulkaa rakkaat, älkää kovettako sydämiänne. Ei Jumala toimi niin, että vaatii Hel
Eri
Perusteettomaan toiveajatteluun kannustaminen on eksytystä.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei tarvitse meiltä mitään. Ylpeä Saatana teitä huijaa itseään palvelemaan. Hän tahtoo olla ylistetty, kiitetty ja palvottu. Miettikää rakkaat, uhkaisiko rakastava isä teitä kidutuksella? Eikö luojamme tuntisi heikkoutamme ja ymmärtäisi sitä, sillä hän on meidät luonut? Hänkö rankaisisi meitä siitä, että on meidät tällaisiksi luonut? Hän haluaa toki, että eläisimme sovussa ja rauhassa keskenämme nauttien elämän lahjasta. Saatana pelottelee kristittyjä, ja pahuuttaan tahtoo kiusata ja tehdä elämästä raskaan. Luopukaa harhaopista ja oppikaa tuntemaan todellinen Jumala.
Millainen vanhempi antaisi lapsensa tehdä mitä tahansa tietäen sen olevan lapsen turmioksi? Eikö rakastava vanhempi ohjaa lasta siihen, mikä on lapsen parhaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä, miksi maailma on sellainen kuin se on."
Mutta onko Jumala hyvä ja moraalinen kun maailma on sellainen kuin on ja oletamme että sen on Jumala luonut juuri tällaiseksi tarkoituksella?
Voit Raamatun avulla tutustua siihen, millainen Jumala on, ja muodostaa oman mielipiteesi asiasta. Jokaisella lukutaitoisella on mahdollisuus siihen.Ja jokainen, jota ei ole lapsena indoktrinoitu tulee siihen johtopäätökseen, että raamatun jumala ei ole millään mittapuulla hyvä.
Minua ei ole lapsena indoktrinoitu. Olen aina ajatellut niin vapaasti kuin suomalaisessa yhteiskunnassa voi ajatella. Jumala on hyvä.
Tuo kommentoija käyttää käsitettä väärin. Kannattaa tutustua maihin, joissa on todellinen indoktrinaatio, eikä kukaan sano eriävää mielipidettä. Kristillinen Suomi on ollut hyvin kaukana näistä olosuhteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuo taipumus tehdä pitkälle meneviä oletuksia sekoittaa ajattelua. Selkeästä ajattelusta on enemmän hyötyä kuin sekavasta. Kannattaa miettiä asiaa."
Jos kieltäydyt vastaamasta sinulle esitettyihin kysymyksiin niin muiden on pakko tehdä oletuksia. Jos sinä vastaat suoraan niin ei tarvitse olettaa.
Valitset ihan itse sen, että sekoitat omaa ajatteluasi tekemällä oletuksia. Jos et saa vastausta kysymykseen, niin ei kannata kehittää vastausta itse. Kannattaa hyväksyä se, ettei saanut vastausta tai kysyä uudelleen.
"Muttakun on tykkää tivaamisesta."
Jos kysyt asiallisen kysymyksen, niin saatan vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jeesus ei opettanut viisautta, vaan sitä, miten ihminen voi pelastua kadotukselta. "
Siltä kadotukselta jonka Jumala ensin itse loi vaikka sille ei ole mitään tarvetta.
Jumalalla selvästikin on jokin tarve sille.Toki. Haluaa rakkaudessaan heittää sinne paljon ihmisiä. Siksi piileskelee, että raaka-ainetta riittää pätseihin.
Tuo on sinun oma päätelmäsi.
Mikä on sinun päätelmäsi sille, että jumala loi helvetin?