Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?

Vierailija
14.02.2026 |

Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.

Kommentit (5575)

Vierailija
5501/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Millä perusteella väität, että luomiskertomusten (niitähän on 2) kirjoittaja tarkoitti luomiskertomukset kirjaimellisiksi kuvauksiksi tapahtumista? "

En väitä niitä kirjaimellisiksi automaattisesti mutta jos ne eivät ole kirjaimellinen niin ne eivät enää käytännössä anna mitään relevanttia todellista tietoa luomisesta joka taas syö Raamatun uskottavuutta jumalallisena sanana.

Ja samoin voimme sanoa että vedenpaisumus oli myös vain kuvainnollinen. Mutta kohta sitten kaikki alkaa olla kuvainnollista ja pitää miettiä että tarvitaanko enää mitään Jumalaa jos hän tekee kaiken vain kuvainnollisesti. Loiko Jumala maailmankin vain kuvaannollisesti ja oikeasti se tuli alkyräjähdyksessä?

Luomiskertomukset kertoo, että Jumala on kaiken luoja ja ihmisellä on aivan erityinen asema Jumalan luomistyössä. Kristittyjen Jumala on siis hyvin erilainen kuin esim. mormonien jumala, jonka väitetään eläneen ihmisenä jollain toisella planeetalla ennen kuin hänet korotettiin meidän planeettamme jumalaksi.

Jos luet Raamatun tarkkaan, huomaat että alkupuolella Jumala on yksi monista jumalista. Se ei ole edes mikään suuri jumala, vaan vain se jota israelilaisten pitää palvoa, muiden j6malien sijasta. Jopa kymmenen käskyn ensimmäinen käsky tarkkaan luettuna on monijumalallinen, kunhan ensin hylkää ennakolta tehdyn päätelmän.

Missä näin sanotaan että on muita jumalia? Kiinnostaa.

Vierailija
5502/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Millä perusteella väität, että luomiskertomusten (niitähän on 2) kirjoittaja tarkoitti luomiskertomukset kirjaimellisiksi kuvauksiksi tapahtumista? "

En väitä niitä kirjaimellisiksi automaattisesti mutta jos ne eivät ole kirjaimellinen niin ne eivät enää käytännössä anna mitään relevanttia todellista tietoa luomisesta joka taas syö Raamatun uskottavuutta jumalallisena sanana.

Ja samoin voimme sanoa että vedenpaisumus oli myös vain kuvainnollinen. Mutta kohta sitten kaikki alkaa olla kuvainnollista ja pitää miettiä että tarvitaanko enää mitään Jumalaa jos hän tekee kaiken vain kuvainnollisesti. Loiko Jumala maailmankin vain kuvaannollisesti ja oikeasti se tuli alkyräjähdyksessä?

Luomiskertomukset kertoo, että Jumala on kaiken luoja ja ihmisellä on aivan erityinen asema Jumalan luomistyössä. Kristittyjen Jumala on siis hyvin erilainen kuin esim. mormonien jumala, jonka väitetään eläneen ihmisenä jollain toisella planeetalla ennen kuin hänet korotettiin meidän planeettamme jumalaksi.

Jos luet Raamatun tarkkaan, huomaat että alkupuolella Jumala on yksi monista jumalista. Se ei ole edes mikään suuri jumala, vaan vain se jota israelilaisten pitää palvoa, muiden j6malien sijasta. Jopa kymmenen käskyn ensimmäinen käsky tarkkaan luettuna on monijumalallinen, kunhan ensin hylkää ennakolta tehdyn päätelmän.

Missä näin sanotaan että on muita jumalia? Kiinnostaa.

Tarkennan, vaikka Raamatussa sanotaan että on "jumalia", niin ne tarkoittavat epäjumalia. Eli eivät ole jumalia vaan ihmisten keksimiä palvottavia kohteita, siksi Jumala sanoi että älä palvo vääriä jumalia. Ne eivät siis ole olleet jumalia alkuunkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5503/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkennan, vaikka Raamatussa sanotaan että on "jumalia", niin ne tarkoittavat epäjumalia. Eli eivät ole jumalia vaan ihmisten keksimiä palvottavia kohteita, siksi Jumala sanoi että älä palvo vääriä jumalia. Ne eivät siis ole olleet jumalia alkuunkaan."

Tuo on tulkinta jonka teet sen pohjalta miten haluaisit asioiden olevan, ei sen perusteella mitä Raamattu itse asiassa sanoo. 

Vierailija
5504/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkennan, vaikka Raamatussa sanotaan että on "jumalia", niin ne tarkoittavat epäjumalia. Eli eivät ole jumalia vaan ihmisten keksimiä palvottavia kohteita, siksi Jumala sanoi että älä palvo vääriä jumalia. Ne eivät siis ole olleet jumalia alkuunkaan."

Jumaluuden paradoksi on siinä että jumala on metafyysisessä mielessä olemassa vaikka ei olisikaan. Tarkoitan siis sitä että jos ihmiset uskovat jonkun jumalan olevan olemassa ja käyttäytyvät ikäänkuin hän olisi, hän tietyssä mielessä on olemassa koska hänellä on suora vaikutus ihmisiin ja sitä kautta maailmaan.

On siis täysin mahdollista että ei ole olemassa ensimmäistäkään jumalaa mutta silti eri jumalat vaikuttavat maailmaan ihan valtavasti ja vaikuttavat hyvin vakuuttavasti olevan olemassa.

Vierailija
5505/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tulkinta jonka teet sen pohjalta miten haluaisit asioiden olevan, ei sen perusteella mitä Raamattu itse asiassa sanoo. 

Näytä kohtia Raamatusta missä sanotaan että on muita jumalia.

Vierailija
5506/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näytä kohtia Raamatusta missä sanotaan että on muita jumalia."

"Älä pidä muita jumalia." Se ei siis sano vaikka että "älä palvo olemattomia jumalia" tai "minä olen ainoa jumala, muita ei ole olemassa" tai mitään sellaista.

Toki tuon voin tulkita monella tavalla mutta Raamattu ei suoraan kyllä sano että lukemattomat muut maailmassa olevat jumalat olisivat olemattomia vaan kieltää vain palvomasta niitä. 

Vierailija
5507/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Älä pidä muita jumalia." "

Tämä on itse asiassa aika outo käsky kun alkaa tarkemmin miettiä. Jos joku jo uskoo Raamatun Jumalaan niin miksi ihmeessä häntä pitää vielä erikseen kieltää pitämästä muita jumalia? Jos taas ei usko niin ei silloin noudata tätä käskyä. Joten kenelle se on edes tarkoitettu varsinkaan jos muut jumalat ovat olemattomia? Ei heidän palvomisestaa pitäisi silloin olla tälle "oikealle Jumalalle" mitään haittaa.

Vierailija
5508/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näytä kohtia Raamatusta missä sanotaan että on muita jumalia."

"Älä pidä muita jumalia." Se ei siis sano vaikka että "älä palvo olemattomia jumalia" tai "minä olen ainoa jumala, muita ei ole olemassa" tai mitään sellaista.

Toki tuon voin tulkita monella tavalla mutta Raamattu ei suoraan kyllä sano että lukemattomat muut maailmassa olevat jumalat olisivat olemattomia vaan kieltää vain palvomasta niitä. 

Tartut nyt vain yhteen käskyyn, merkitys löytyy kun lukee Raamattua. Tuolla käskyllä tarkoitetaan juurikin sitä että älä palvo muita jumalia, koska ne ovat ihmisten keksimiä epäjumalia, eivät oikeita jumalia. Ihminen on antanut jumaluuden arvon niille, jotka eivät ole jumalia. 

Jes. 43:10 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule. 

Jes. 44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

Vierailija
5509/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""Älä pidä muita jumalia." "

Tämä on itse asiassa aika outo käsky kun alkaa tarkemmin miettiä. Jos joku jo uskoo Raamatun Jumalaan niin miksi ihmeessä häntä pitää vielä erikseen kieltää pitämästä muita jumalia? Jos taas ei usko niin ei silloin noudata tätä käskyä. Joten kenelle se on edes tarkoitettu varsinkaan jos muut jumalat ovat olemattomia? Ei heidän palvomisestaa pitäisi silloin olla tälle "oikealle Jumalalle" mitään haittaa.

Koska ihmiset harhautuvat palvomaan vääriä jumalia. Voidaan ottaa esimerkiksi myös materia, toiset palvoo rahaa ja rikkauksia. Se ei palvele eikä pelasta ihmistä osoittaa sellaista arvoa jollekin, mikä vie ihmisen kauas Jumalasta.

Vierailija
5510/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jäniksen märehtiminen kuuluu samaan kastiin heinäsirkan jalkojen kanssa, samoin kuin sekin onko lepakko lintu vai ei. Mitä märehtimisellä tai linnulla tarkoitettiin silloin kun Raamattu kirjoitettiin? "

Tarkoitettiin varmaankin sitä miten ihmiset nämä asiat silloin näkivät ja käsittivät. Josta siis seuraa että Raamattu on todennäköisesti sen ajan ihmisten sepustus eikä minkään jumalallisen ylimmän tiedon tuote.

Minun käsitykseni mukaan Raamatun kirjat ovat ihmisten kirjoittamia, Jumalan hengen inspiroimina.  Se ei ole Jumalan sanelema vaan siinä näkyy myös eri inhimillisten kirjoittajien kädenjälki. Mutta Raamatussa ei ole mitään mitään Jumala ei olisi siellä halunnut olevan. Tämä koskee siis alkuperäistä tekstiä.

Säilyneissä manuscripteissä on joitain epätarkkuuksia ja näennäisiä ristiriitoja. Mutta ei mitään mikä muuttaisi keskeistä sanomaa.

"Mutta Raamatussa ei ole mitään mitään Jumala ei olisi siellä halunnut olevan."

Mistä me sen tiedämme? Muuten kuin uskon voimalla, luottaen siihen että Jumalan henki on ollut läsnä myös niiden inhimillisten kädenjälkien, epätarkkuuksien ja ristiriitojen kohdalla? Ja erityisesti silloin, kun nykymuotoisen Raamatun sisältöä on kirkkoisien toimesta alkuvuosisatoina aika rajustikin muuteltu?

En sanonut, että te sen tietäisitte, kerroin oman käsitykseni. Jos kirkkoisät on käyneet muokkaamassa sinun "nykymuotoista Raamattuasi", niin ei varmaan auta kuin lukea heitä aikaisemmalta ajalta olevia manuscriptejä tai niistä tehtyä jäljennöstä tai tekstilaitosta esim. NA28. Vai onko ne kirkkoisät käyneet muokkaamassa niitäkin, entä onko ne käyneet Qumranin luolassa muokkaamassa kuolleenmerenkääröjäkin jotka löydettiin vasta 1900 luvulla ja ajoittuvat 200 e.a - 100 jkr. väliselle ajalle?

Vierailija
5511/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tulkitsen Raamattua kuten normaalia tekstiä kirjaimellisesti. Mielestäni enemmän kärsimystä aiheutuu siitä, että ihmiset eivät toteuta Jumalan tahtoa, kuin siitä, että toteuttavat"

Sinusta on siis ok Raamatun ohjeiden mukaan pitää orjia, kivityttää naisia ja tappaa naapurikansoja viimeistä lasta ja eläintä myöten?

Se ei ole mielestäni sitä, mitä minulle on annettu Raamatussa kutsumukseksi. Lue se niin ehkä ymmärrät.

Vierailija
5512/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oletko siis sitä mieltä, että maailma olisi parempi paikka jos kaikki ihmiset ymmärtäisivät Raamatun oikein? "

En tiedä mikä on "oikein" mutta keskimäärin maailma on parempi paikka ilman fundamentalistista uskontojen tulkintaa. Se on aika selvää.

Jotta asiat tapahtuvat jotenkin reilusti ja ihmisiä kunnioittaen, meidän on pakko arvioida asioiden käytännön seurauksia ihmisille emmekä voi vain sokeasti toteuttaa jotain oletettua Jumalan tahtoa ja uskoa että se lopulta kuitenkin johtaa hyvään vaikka juuri nyt näyttää aiheuttavan vain suurta kärsimystä.

En ole koskaan nähnyt itseäni niinkään uskonnon kannattajan tai tulkitsijana, vaikka uskonkin Jeesukseen Raamatun inspiraatioon ja tulkitsen Raamattua kuten normaalia tekstiä kirjaimellisesti. Mielestäni enemmän kärsimystä aiheutuu siitä, että ihmiset eivät toteuta Jumalan tahtoa, kuin siitä, että toteuttavat. Useimpien valtioiden lakien eettinen pohja  esim. rinnastuu kymmeneen käskyyn: Älä tapa, älä varasta jne. Pidätkö sitäkin pahana?

Nyt ehdotetaan Euroopan maihin muita lainsäädäntöjä kuten sharia-lakia. Britanniassa on jo? 

Sitä se luopumus teettää

Vierailija
5513/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kommentissa 5371 vastasin myös tähän"

Puhuit siinä "langenneesta luonteesta" joka ei ole mikään oikea vastaus siihen mitä pahaa tavallinen ihminen on tehnyt.

Vastasinhan, että vastustanut Jumalaa, kuten sinä teet, etkö jaksanut lukea loppuun vai jätitkö tahallasi huomiotta?

Vierailija
5514/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa itse asiassa kerrotaan jumalien kokouksesta, maan päälle tulleista jumalien pojista jne. Hyvin selkeästi on ollut jossakin kohtaa käsitys monista jumalista. Se, että siellä kerrotaan myös olevan vain yksi ja ainoa jumala, Jumala, todistaa vaan kirjan sisäisestä ristiriidasta.

Vierailija
5515/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska ihmiset harhautuvat palvomaan vääriä jumalia. "

Mutta silloinhan he eivät usko tähän "oikeaan" Jumalaan eivätkä silloin myöskään hänen kieltojaan.

Vierailija
5516/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 Kor 4:6-8 1.Korinttolaiskirje:
8:4 Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja että ei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
8:5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi herra, Jeesus kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

Vierailija
5517/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aidosti huolestuttavaa, että on olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat olevan mahdollista Nooan arkin olemassa olo ja taivaalla olleen vesikannen. Se kertoo niin vähäisestä ymmärryksestä tai vinoutuneesta ajattelusta, että kyseiset yksilöt ovat sopivissa olosuhteissa vaarallisia. 200m on syvyyden raja, jonka jälkeen puhtaassa vedessä ei valoa ole ollenkaan. Nooan vedenpaisumus olisi vaatinut melkein 9km vahvuisen kannen. Sen alla olisi pelkkää pimeää ja jääkylmää kiveä, jos nyt ei kaikkia muita ongelmia huomioida.

Vierailija
5518/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vastasinhan, että vastustanut Jumalaa, kuten sinä teet, etkö jaksanut lukea loppuun vai jätitkö tahallasi huomiotta?"

Se ei vastaa kysymykseen, mikä siinä on niin erityisen pahaa että se vaatii niin väkevää anteeksiantoa että piti Jeesuskin uhrata? Toki voit sanoa että pieninkin teko voi olla Jumalan vastustamista mutta se ei vastaa kysymykseen että miksi se olisi pienimpänäkin tekona niin vakava että edes vaatii jotain erityistä anteeksiantoa.

Miksi siis Jumala pitää pienintäkin poikkeamaa käytännössä yhtä pahana kuin pahinta ajateltavaa tekoa?

Vierailija
5519/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1Asafin psalmi.

Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa

ja julistaa jumalille tuomionsa:

2Kuinka kauan te poljette oikeutta

ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)

3Puolustakaa orpoja ja onnettomia,

huolehtikaa köyhistä ja kurjista.

4Pelastakaa heikot ja vähäväkiset,

vapauttakaa heidät sortajien käsistä.

5Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään,

te harhailette pimeässä,

ja maan perustukset järkkyvät.

6Kuulkaa! Vaikka olette jumalia,

kaikki tyynni Korkeimman poikia,

7te kuolette niin kuin ihminen kuolee,

sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!

Jääkö tuosta jokin epäselväksi?

Vierailija
5520/5575 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit.

Tuossa kerrotaan jumalien poikien ja ihmisnaisten lapsista, jättiläisistä. Ei epäselvää monijumalisuuden suhteen, eikä myös Jeesuksen asemasta ainoana poikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan