Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?

Vierailija
14.02.2026 |

Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.

Kommentit (827)

Vierailija
481/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matteus 16:1317: Jeesus kysyy opetuslapsilta Kuka minä olen? ja Pietari vastaa: Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika. Jeesus vastaa Pietarille, että liha ja veri eivät tätä ilmoittaneet, vaan Isä taivaissa
Sama ydinkysymys löytyy myös Mark. 8:2730 ja Luuk. 9:1820 (Pietari tunnistaa Jeesuksen Messiaaksi).

Perustuuko usko lopulta tähän?

Kristillisen teologian mukaan pitkälti kyllä:

Ihminen voi kuulla argumentit, lukea tekstejä ja punnita historiaa, mutta pelastava usko nähdään lopulta Jumalan lahjana/ilmoituksena (Pyhä Henki avaa sydämen näkemään, kuka Jeesus on).

Silti se ei ole pakko-ohjausta: ihminen myös vastaa (katumus, luottamus, seuraaminen).
Eli: todisteet voivat johdattaa kysymyksen äärelle, mutta tunnustus syntyy lopulta sydämessä ei liha ja veri, vaa

Miksi olette tulkinneet, että pelastava usko on Jumalan lahja tai ilmoitus, kun Jeesus ei sellaista opeta? Jeesus ei opeta, että se pelastuu, joka tunnistaa Jeesuksen olevan messias. Miten joku voisi väittää uskovansa Jeesuksen olevan Jumalan Poika, jos samaan aikaan ei uskoisi hänen sanojaan? Jeesus opettaa pitämään käskyt ja pyrkimään Jumalan tahdon noudattamiseen. 

Raamatusta:

Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän? 17Jeesus vastasi hänelle: Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.

Ja:

20Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Vierailija
482/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"keisari Nero poltti Jeesuksen seuraajia."

Keisari Nero ei ollut nimensä mukainen mies.

Jospa hän oli musta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset on ihan sekaisin päästään

Vierailija
484/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raamattu yksin ei ihmistä pelasta. Kirjain kuolettaa, Henki tekee eläväksi."

Uskovista on tullut nimenomaan kuolleen kirjaimen palvojia. Riidellään tulkinnoista ym Ajatellaan että tällaiset isot asiat ratkaistaan jollain jakeella yksinomaan.

Vierailija
485/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. 

Vierailija
486/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovista on tullut nimenomaan kuolleen kirjaimen palvojia. Riidellään tulkinnoista ym Ajatellaan että tällaiset isot asiat ratkaistaan jollain jakeella yksinomaan.

Eri

Jos pidät Raamattuun vetoamista kuolleen kirjaimen palvomisena, niin olet pahasti eksynyt. 

Vierailija
487/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".

20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,

23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.

Paavalin 1. Kirje korinttilaisille 

Vierailija
488/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".

20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,

23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkou

Paavalin näkemykset eivät perustu kovin kehittyneeseen ymmärrykseen.

Vierailija
489/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paavalin näkemykset eivät perustu kovin kehittyneeseen ymmärrykseen."

Niin. Kristinuskohan on nimenomaan Paavalin teologiaa eikä Jeesuksen, ihan tutkijoidenkin mukaan.

Vierailija
490/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paavalin näkemykset eivät perustu kovin kehittyneeseen ymmärrykseen."

Niin. Kristinuskohan on nimenomaan Paavalin teologiaa eikä Jeesuksen, ihan tutkijoidenkin mukaan.

Ikävä kuulla.

Vierailija
491/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen ihminen elää vain, koska Jumala pitää häntä koossa. Fysiikan lait pysyvät koossa vain Jumalan sanan voimalla. Sen tähden ihminen, joka valitsee olla erossa Jumalasta, ei pysy kerran koossa vaan hänen iankaikkinen sielunsa ja fyysinen olemuksensa on repaleena iankaiken.

Jeesus sanoi: "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."(Joh 6. luvusta)

Mutta Jeesus vastasi paholaiselle: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta." (Matteus 4. luvusta)

Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat; ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä." (Joh 6. luvusta)

Tämä iankaikkinen Luoja ja Jumala haastaa myös kaikkia ihmisiä: "Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää". (Jobin kirjassa)

Vierailija
492/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Jos pidät Raamattuun vetoamista kuolleen kirjaimen palvomisena, niin olet pahasti eksynyt. 

No niinpä tietysti.

Vierailija
493/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako Pietari? 

3:15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
3:16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

Vierailija
494/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on elävä todellisuus, suhde Jumalan kanssa. 

Tässä on ollut teologeja saivartelemassa.

Vierailija
495/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako Pietari? 

3:15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
3:16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

Pietari on hyvin huomaavainen kirjoittaessaan Paavalista. Tuo ei tietenkään vaikuta minun käsitykseeni. Minä tiedän, mistä puhun. 

Vierailija
496/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko on elävä todellisuus, suhde Jumalan kanssa. 

Tässä on ollut teologeja saivartelemassa.

Omassa mielikuvituksessa rakennettu kuviteltu suhde oman Jumala-mielikuvan kanssa ei ole pelastavaa uskoa. 

Vierailija
497/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako Pietari? 

Pietari on hyvin huomaavainen kirjoittaessaan Paavalista. Tuo ei tietenkään vaikuta minun käsitykseeni. Minä tiedän, mistä puhun. 

Ei vaikuta jos on omatekemä uskonto ja kehittymätön ymmärrys.

Vierailija
498/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako Pietari? 

Ei vaikuta jos on omatekemä uskonto ja kehittymätön ymmärrys.

Ei sinun tarvitse vakuuttua minun näkemyksistäni. Tässä asiassa jokainen meistä on omillaan ja oman ymmärryksensä varassa. Minä vain satun tietämään, mistä puhun.

Vierailija
499/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse vakuuttua minun näkemyksistäni. Tässä asiassa jokainen meistä on omillaan ja oman ymmärryksensä varassa. Minä vain satun tietämään, mistä puhun.    

1.Korinttolaiskirje:
2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Vierailija
500/827 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa mielikuvituksessa rakennettu kuviteltu suhde oman Jumala-mielikuvan kanssa ei ole pelastavaa uskoa. 

Kristus on uskon alkaja ja täyttäjä. Pidän silmät Hänessä. Suosittelen muillekin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän