Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?
Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.
Kommentit (832)
Vierailija kirjoitti:
Jos Raamattu olisi Jumalan sanaa, se kyllä sanottaisiin Raamatussa, mutta koska siellä ei niin sanota, se ei sitä ole.
Raamatusta käy monesta eri kohdasta ja kirjasta ilmi, että Herra itse puhuu ja että asiat on kirjoitettu nimenomaan Jumalan tahdosta ja kehotuksesta myös muistiin. "Herra sanoi minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat lapsensakin siihen'", sanotaan mm. 5. Mooseksen kirjassa.
Jeesus taas sanoi Uudessa Testamentissa omista sanoistaan, etteivät ne katoa koskaan. Ja siellä ne edelleen lukevat Raamatussa.
Niissä puhutaan Jumalan sanasta / sanoista, ei Raamatusta. Se että Jeesuksen sanat eivät katoa, ei tarkoita, että Raamattu olisi Jumalan sanaa. Sehän on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku äijien mieliteoin koottu kirja voi olla jumalan sana?
Ei se olekaan, se on lähinnä mitä miehet jumalaa pääsevät. No, papit ja munkit pääsevät ehkä aidosti vähän lähemmäskin kuin 95% raamatusta, mutta suurin osa runkkaa kyllä sen "lisääntykää ja täyttäkää maa" kirouksen ympärillä eli elää siis jumalan kirouksessa, karmisessa rangaistuksessa.
Jeesus ei esim. lisääntynyt tai asettanut lihakehoaan hyvyyden ja oikeuden yläpuolelle
Eri
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.Älä ny tule tähänkin ketjuun esittämään hokemiasi.
Huomaan kyllä lisääntyvän panostuksen sen eteen, etten enää kirjoittaisi täällä. Hävetkää, jos osaatte. Täällä minä kuitenkin kirjoitan niin kauan kuin Jumala suo.
4. Moos. 12:6 Herra sanoi: "Kuulkaa minun sanani. Jos keskuudessanne on profeetta, niin minä ilmestyn hänelle näyssä, puhun hänen kanssaan unessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Raamattu olisi Jumalan sanaa, se kyllä sanottaisiin Raamatussa, mutta koska siellä ei niin sanota, se ei sitä ole.
Raamattu UTn kanssa koottiin myöhemmin.
Uudessa Testamentissa voit lukea kuvauksen Jeesuksesta. Esim Luukkaan evankeliumi 5. luvussa:
1 Kun kansa tunkeutui hänen ympärilleen kuulemaan Jumalan sanaa ja hän seisoi Gennesaretin järven rannalla,
Tuossa ei puhuta Raamatusta.
Jeesuhan opetti koko ajan VT raamatusta.
Sekään ei tarkoita, että Raamattu on Jumalan sanaa.
Vierailija kirjoitti:
4. Moos. 12:6 Herra sanoi: "Kuulkaa minun sanani. Jos keskuudessanne on profeetta, niin minä ilmestyn hänelle näyssä, puhun hänen kanssaan unessa."
Siinä ei sanota: kuulkaa minun sanani, joka on Raamattu.
Vierailija kirjoitti:
Jumalaa tuskin on olemassa
Hei taas. Minä tiedän, että on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatusta käy monesta eri kohdasta ja kirjasta ilmi, että Herra itse puhuu ja että asiat on kirjoitettu nimenomaan Jumalan tahdosta ja kehotuksesta myös muistiin. "Herra sanoi minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat lapsensakin siihen'", sanotaan mm. 5. Mooseksen kirjassa.
Jeesus taas sanoi Uudessa Testamentissa omista sanoistaan, etteivät ne katoa koskaan. Ja siellä ne edelleen lukevat Raamatussa.
Niissä puhutaan Jumalan sanasta / sanoista, ei Raamatusta. Se että Jeesuksen sanat eivät katoa, ei tarkoita, että Raamattu olisi Jumalan sanaa. Sehän on eri asia.
Raamattu on Jumalan käskystä muistiin krjoitettua Jumalan sanaa, Jumalan vuorosanoja ja Jumalan tahdon ilmausta. Ja Jeesusta kutsutaan jopa nimellä Sana. Jumala ja Hänen sanansa ovat erottamattomat. Ne kuuluvat yhteen. Jumala tekee kaiken puhumansa sanan kautta.
Vierailija kirjoitti:
"Kumpi on oikeessa Valheiden isä sanoi ette kuole.
Jumala sanoi kuolette. ?"
Ironia on suorastaan käsin kosketeltavissa.
1. Moos. 2:17
[17] mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta.
Siksi Aadam ei elänyt kun vajaa 1000v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei sanota: kuulkaa minun sanani, joka on Raamattu.
Jeesus sanoi, että hän on se, josta VT ennusti ja puhui. Ja Jeesus myös vetosi opetuksissaan usein "kirjoituksiin" eli Vanhaan Testamentiin, sanoen "niin kuin on kirjoitettu" eli niin kuin on VT:ssa sanottu. Nämä jo yksistään kertovat siitä, että kirjoitukset eli Raamattu on Jumalan ilmoitus eli Jumalan sanaa.
Kun Jeesus ilmestyi Johannekselle Patmoksella ja antoi hänelle Ilmestyskirjan asiat, loppuun annettiin varoitussanat, ettei ko. kirjan sanoihin tulisi lisätä mitään tai ottaa niistä mitään pois. Myös muualla Raamatussa annetaan samankaltaisia varoituksia.
On inhimmillistä kyseenalaistaa asiota, ovatko ne totta vai eivät jne., mutta loppujen lopuksi sanat ja varoitukset on joko uskottava, mitä Jumala on ilmoittanut Raamatun kautta, tai sitten jää epäuskoon ja saa epäuskoisen lopun.
"Raamattu on Jumalan käskystä muistiin krjoitettua Jumalan sanaa, Jumalan vuorosanoja ja Jumalan tahdon ilmausta."
Ei välttämättä. Kirjoittajat ovat voineet vedota Jumalan auktoriteettiin ilman, että käsky olisi Jumalalta, ja kirjoitukset voivat olla kirjoittajien sanaa. Myös muita mahdollisuuksia on.
"Ja Jeesusta kutsutaan jopa nimellä Sana. "
Ei kutsuta. "Sana" on suomea. "Logos" on kreikkaa, ja sen merkitys ei vastaa suomen "sanaa". Eikä siinä puhuta Raamatusta.
"Jumala ja Hänen sanansa ovat erottamattomat. Ne kuuluvat yhteen. Jumala tekee kaiken puhumansa sanan kautta."
Miten tämä liittyy aiheeseen?
""Kumpi on oikeessa Valheiden isä sanoi ette kuole.
[17] mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta.
Siksi Aadam ei elänyt kun vajaa 1000v."
Jos pitää vedota johonkin "teknisesti ottaen en valehdellut" -sumutukseen, niin petkuttamisen tarkoitus on ilmiselvästi läsnä.
Vierailija kirjoitti:
"Raamattu on Jumalan käskystä muistiin krjoitettua Jumalan sanaa, Jumalan vuorosanoja ja Jumalan tahdon ilmausta."
Ei välttämättä. Kirjoittajat ovat voineet vedota Jumalan auktoriteettiin ilman, että käsky olisi Jumalalta, ja kirjoitukset voivat olla kirjoittajien sanaa. Myös muita mahdollisuuksia on.
"Ja Jeesusta kutsutaan jopa nimellä Sana. "
Ei kutsuta. "Sana" on suomea. "Logos" on kreikkaa, ja sen merkitys ei vastaa suomen "sanaa". Eikä siinä puhuta Raamatusta.
"Jumala ja Hänen sanansa ovat erottamattomat. Ne kuuluvat yhteen. Jumala tekee kaiken puhumansa sanan kautta."
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Tulipas äkäinen alapeukku tähän.
"Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu... taulut olivat Jumalan tekemät, ja kirjoitus oli Jumalan kirjoitusta, joka oli tauluihin kaiverrettu."
Raamatun ilmoituksen mukaan laintaulut 10 käskyineen ovat tiettävästi ainoita, joiden sanotaan olevan Jumalan itsensä yliluonnollisesti suoraan kiveen kirjoittamia. Muut asiat ovat Jumalan tahdosta profeettojen ym. ihmisten kautta muistiin kirjoitettuja.
Vierailija kirjoitti:
"Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu... taulut olivat Jumalan tekemät, ja kirjoitus oli Jumalan kirjoitusta, joka oli tauluihin kaiverrettu."
Raamatun ilmoituksen mukaan laintaulut 10 käskyineen ovat tiettävästi ainoita, joiden sanotaan olevan Jumalan itsensä yliluonnollisesti suoraan kiveen kirjoittamia. Muut asiat ovat Jumalan tahdosta profeettojen ym. ihmisten kautta muistiin kirjoitettuja.
Aamen.
Raamattua lukemalla sekin ymmärrys tulee, miten ne Raamatun kirjoitukset ovat syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Raamattua lukemalla sekin ymmärrys tulee, miten ne Raamatun kirjoitukset ovat syntyneet.
Sillä tavoin tulee kyllä aika puutteellinen käsitys.
Logos on suomeksi mm. sana. Ja lisäksi Raamattu sanoo, että tämä Sana oli Jumala.
Logos (m.kreik. ) tarkoittaa sanaa, puhetta, järkeä, periaatetta tai loogista argumentointia. Antiikin kreikkalaisessa filosofiassa se viittaa maailmankaikkeuden järjestykseen ja järkeen. Uudessa testamentissa Logos tarkoittaa Jumalan Sanaa (Kristusta).
Vierailija kirjoitti:
Logos on suomeksi mm. sana. Ja lisäksi Raamattu sanoo, että tämä Sana oli Jumala.
Logos (m.kreik. ) tarkoittaa sanaa, puhetta, järkeä, periaatetta tai loogista argumentointia. Antiikin kreikkalaisessa filosofiassa se viittaa maailmankaikkeuden järjestykseen ja järkeen. Uudessa testamentissa Logos tarkoittaa Jumalan Sanaa (Kristusta).
Raamattu ei ole Logos. Raamattu ei sano, että Raamattu oli Jumala tai että Raamattu on Jumalan sanaa. Logos ei sitäpaitsi vastaa suomen "sanaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavoin tulee kyllä aika puutteellinen käsitys.
Sillä tavalla saa sen käsityksen, minkä Jumala haluaa ihmisen saavan eli saa uskon siihen, että Raamattu on todellakin on Hänen sanaansa ja Hänen ilmoituksena. Jumalan tahto on, että ihminen löytää totuuden ja totuus löytyy lukemalla Jumalan sanaa eli Raamattua. Jeesusta nimitetään Raamatussa sekä Sanaksi että totuudeksi, joten sieltä se totuus sitten löytyy hänen sanoistaan.
Tiede- ja monet muutkaan piirit eivät halua uskoa Raamattua ja Jumalan ilmoitusta (usein siksi, koska Jumala vaatii myös parannuksentekoa, joka ei monen pirtaan sovi) ja sen takia selityksiä siitä, miten Raamattu muka on syntynyt, kyllä riittää maailmassa.
"Kumpi on oikeessa Valheiden isä sanoi ette kuole.