Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?

Vierailija
14.02.2026 |

Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.

Kommentit (4358)

Vierailija
4321/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos uskolla tarkoitetaan uskollisuutta Jumalalle ja kadotukseen johtava "aktiivinen epäusko" tarkoittaa täysin tietoista ja uppiniskaista uskottomuutta Jumalalle, ihmisen omat valinnat on ratkaisevassa osassa."

Selitätkö miksi joku ihminen olisi uskollinen Jumalalle jonka olemassaoloon ei usko?

Vaikka miten yrität selittää niin kyse on aina lopulta uskosta. Jota taas ei voi itse valita. 

Jumala ei ole pelkästään kolme persoonaa jotka tunnetaan nimillä Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jumala on rakkaus (ei kuitenkaan eros vaan agape). Voiko ihminen olla uskollinen tälle rakkaudelle olematta samalla uskollinen Jumalalle, vaikkei hän olisi koskaan kuullutkaan yhdestäkään Jumalan kolmesta persoonasta? 

Rakkaudelle kyllä. Ja paljon puhtaammalle rakkaudelle, jos sitä ei pakota joku sotaisa orjakeisari.

Vierailija
4322/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuten sanoin, Jumala näkee sydämeen."

Tuo on sitten taas jo ihan erilainen näkökulma pelastukseen ja hyvin vaikeasti kenenkään ennakoitava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4323/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jumala on rakkaus "

Olen jo aika monta kertaa kertonut mikä ongelma on siinä jos Jumala nähdään jonkun käsitteen ilmentymänä. Silloin kaikki mitä se Jumala tekee on automaattisesti rakkaudellista riippumatta siitä mikä se teko on ja millainen se teko on. Tällöin rakkaus ei enää merkitse juuri tiettyä tunnnetta ja juuri tiettyä tekoa vaan se voikin olla käytännössä mitä vaan. Silloin sanan rakkaus syvin merkitys katoaa.

Vierailija
4324/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jumala on rakkaus "

Olen jo aika monta kertaa kertonut mikä ongelma on siinä jos Jumala nähdään jonkun käsitteen ilmentymänä. Silloin kaikki mitä se Jumala tekee on automaattisesti rakkaudellista riippumatta siitä mikä se teko on ja millainen se teko on. Tällöin rakkaus ei enää merkitse juuri tiettyä tunnnetta ja juuri tiettyä tekoa vaan se voikin olla käytännössä mitä vaan. Silloin sanan rakkaus syvin merkitys katoaa.

Tuollaisille pohdinnoille on varmasti paikkansa, mutta niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sanoin. 

Vierailija
4325/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuten sanoin, Jumala näkee sydämeen."

Tuo on sitten taas jo ihan erilainen näkökulma pelastukseen ja hyvin vaikeasti kenenkään ennakoitava.

Kenenkään ei tarvitse olla varma edes omasta pelastumisestaan, puhumattakaan siitä että hänen täytyisi tietää etukäteen missä kaikki muut viettävät ikuisuutensa. 

Vierailija
4326/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollaisille pohdinnoille on varmasti paikkansa, mutta niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sanoin. "

Jos sanot että "Jumala on rakkaus" niin on minusta aika aiheellista pohtia mitä se käytännössä tarkoittaa ja mitä siitä seuraa.

Minusta uskontojen yksi perusongelma on juuri se että niissä on paljon tämän kaltaisia "perushokemia" joita toistellaan miettimättä mitä ne oikeastaan tarkoittavat ja mitä silloin väitetään. Ja kun niitä ei mietitä niin ne uskontojen ristiriitaisuudet ja ongelmakohdat jäävät käsittelemättä.

Vierailija
4327/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kenenkään ei tarvitse olla varma edes omasta pelastumisestaan, puhumattakaan siitä että hänen täytyisi tietää etukäteen missä kaikki muut viettävät ikuisuutensa. "

Silloin täytyy jos kuitenkin toisessa yhteysdessä sanotaan että on ihan oma valinta että haluaako ottaa pelastuksen vastaan. Se asia ei voi olla samaan aikaan oma valinta ja mysteeri.

Vierailija
4328/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko ihminen olla uskollinen tälle rakkaudelle olematta samalla uskollinen Jumalalle, vaikkei hän olisi koskaan kuullutkaan yhdestäkään Jumalan kolmesta persoonasta? "

Kierrät nyt kuin kissa kuumaa puuroa. Kyse ei ole siitä onko joku kuullut jostain tai onko joku väitetysti rakkaus vaan aina lopulta siitä että uskooko johonkin. 

Kysyn siis uudelleen, miten ihminen joka ei usko Jumalan olevan olemassa voisi mitenkään olla uskollinen sille Jumalalle johon ei usko? Tai olla uskollinen sen Jumalan rakkaudelle johon ei kuitenkaan usko?

Vierailija
4329/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuollaisille pohdinnoille on varmasti paikkansa, mutta niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sanoin. "

Jos sanot että "Jumala on rakkaus" niin on minusta aika aiheellista pohtia mitä se käytännössä tarkoittaa ja mitä siitä seuraa.

Minusta uskontojen yksi perusongelma on juuri se että niissä on paljon tämän kaltaisia "perushokemia" joita toistellaan miettimättä mitä ne oikeastaan tarkoittavat ja mitä silloin väitetään. Ja kun niitä ei mietitä niin ne uskontojen ristiriitaisuudet ja ongelmakohdat jäävät käsittelemättä.

Sinä saat tietysti pohtia asiaa niin paljon kuin tahdot. Tällaiset pohdinnat rakkauden olemuksesta eivät kuitenkaan vaikuta siihen, että jos Jumala on rakkaus, voiko rakkaudelle olla uskollinen olematta samalla uskollinen Jumalalle. 

Vierailija
4330/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä saat tietysti pohtia asiaa niin paljon kuin tahdot. "

Kyse onkin siitä että miksi sinä ja kaltaisesi mielellään hokevat tällaisia asioita miettimättä mitä oikeastaan sanovat.

"Tällaiset pohdinnat rakkauden olemuksesta eivät kuitenkaan vaikuta siihen, että jos Jumala on rakkaus, voiko rakkaudelle olla uskollinen olematta samalla uskollinen Jumalalle."

Vastaa ensin mielellään siihen että miten ihminen voisi olla uskollinen Jumalalle jonka olemassaoloon hän ei kykene uskomaan. Voidaan sen jälkeen pohtia tuota toista asiaa. 

Vierailija
4331/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKIEN kirjojen nimet ovat erisnimiä ja ne kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Ei siis esim : 'peppi pitkätossun seikkailut', eikä 'tuntematon sotilas'. 

Mielipiteet teoksesta ovat sitten eri asia (....mutta niitä EI ilmaista rikkomalla oikeikirjoitussääntöjä)

Vierailija
4332/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos Jumala on rakkaus, voiko rakkaudelle olla uskollinen olematta samalla uskollinen Jumalalle. "

Jumala voi olla rakkaus vasta jos hän on olemassa. Jos ei usko Jumalan olevan olemassa niin hänen ei myöskään voi ajatella olevan rakkaus.

Vierailija
4333/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kenenkään ei tarvitse olla varma edes omasta pelastumisestaan, puhumattakaan siitä että hänen täytyisi tietää etukäteen missä kaikki muut viettävät ikuisuutensa. "

Silloin täytyy jos kuitenkin toisessa yhteysdessä sanotaan että on ihan oma valinta että haluaako ottaa pelastuksen vastaan. Se asia ei voi olla samaan aikaan oma valinta ja mysteeri.

Minä en näe tuossa mitään ristiriitaa. 

Mihin tarkallaan ottaen viittaat sanoessasi, että "toisessa yhteysdessä sanotaan että on ihan oma valinta että haluaako ottaa pelastuksen vastaan"? 

Vierailija
4334/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4335/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"jos Jumala on rakkaus, voiko rakkaudelle olla uskollinen olematta samalla uskollinen Jumalalle. "

Jumala voi olla rakkaus vasta jos hän on olemassa. Jos ei usko Jumalan olevan olemassa niin hänen ei myöskään voi ajatella olevan rakkaus.

Mutta sitähän olenkin yrittänyt selittää, ettei sen paremmin Raamattu kuin kristinuskon valtavirtakaan sulje ei-kristittyjä mitenkään kategorisesti pelastuksen ulkopuolelle. Ei ateistejakaan. 

Vierailija
4336/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä en näe tuossa mitään ristiriitaa. "

ihminen ei voi valita asiaa jonka olemassaolo tai ehdot ovat hänelle mysteeri.

"Mihin tarkallaan ottaen viittaat sanoessasi, että "toisessa yhteysdessä sanotaan että on ihan oma valinta että "haluaako ottaa pelastuksen vastaan"?"

Viittaan keskusteluun siitä kun kysytään että onko moraalisesti oikein että osa ihmisistä pelastuu ja osa ei. Ja silloin usein sanotaan että on ihmisen oma valinta että ottaako pelastuksen vastaan ja siksi ei olisi Jumalan vastuulla pelastaa kaikkia. 

Vierailija
4337/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta sitähän olenkin yrittänyt selittää, ettei sen paremmin Raamattu kuin kristinuskon valtavirtakaan sulje ei-kristittyjä mitenkään kategorisesti pelastuksen ulkopuolelle. Ei ateistejakaan. "

Aikaisemmin kuitenkin esitettiin käsitys jossa pelastuksen ehtona olisi se että on uskollinen Jumalalle (ei siis uskoa Jumalaan). Ja sitä ei tietenkään varsinkaan ateisti ole koska ei voi olla uskollinenkaan Jumalalle jonka olemassaoloon ei usko.

Vierailija
4338/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voiko ihminen olla uskollinen tälle rakkaudelle olematta samalla uskollinen Jumalalle, vaikkei hän olisi koskaan kuullutkaan yhdestäkään Jumalan kolmesta persoonasta? "

Kierrät nyt kuin kissa kuumaa puuroa. Kyse ei ole siitä onko joku kuullut jostain tai onko joku väitetysti rakkaus vaan aina lopulta siitä että uskooko johonkin. 

Kysyn siis uudelleen, miten ihminen joka ei usko Jumalan olevan olemassa voisi mitenkään olla uskollinen sille Jumalalle johon ei usko? Tai olla uskollinen sen Jumalan rakkaudelle johon ei kuitenkaan usko?

Raamatussa annetaan vastaus kysymykseesi:

"Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen.
Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'
"Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?' Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

(Matt. 25:31-40)

Vierailija
4339/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta sitähän olenkin yrittänyt selittää, ettei sen paremmin Raamattu kuin kristinuskon valtavirtakaan sulje ei-kristittyjä mitenkään kategorisesti pelastuksen ulkopuolelle. Ei ateistejakaan. "

Kierrät nyt vain koko ajan sen kysymyksen ohi että miten voisi olla uskollinen Jumalalle tai pitää Jumalaa rakkautena jos ei usko koko Jumalaan eikä hänen olemassaoloonsa?

Vierailija
4340/4358 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raamatussa annetaan vastaus kysymykseesi:"

Ei se vastannut siihen lainkaan. Kysyn siis uudestaan ja vastaa omin sanoin kiitos:

Miten ihminen joka ei usko Jumalan olevan olemassa voisi mitenkään olla uskollinen sille Jumalalle johon ei usko? Tai olla uskollinen sen Jumalan rakkaudelle johon ei kuitenkaan usko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi