Mitä ihmisiltä on sopivaa kysyä, kun tavataan ensimmäisiä kertoja?
Ja nyt siis liikutaan ihan tutustumisessa, ei missään deittailu/parisuhdejutuissa.
Sain nimittäin kuulla että minua oli sanottu turhan uteliaaksi, ja että teen liian tungettelevia kysymyksiä (ei tarkemmin mainittu että mitä) kun koitan tutustua ihmisiin. Ja nyt täytyy kysyä ihan mielenkiinnosta , että mitkä nyt olisivat sellaisia sopivia puheenaiheita ja kysymyksiä joita uudelta tuttavuudelta voi kysyä ilman että tilanne muuttuu epämiellyttäväksi. Esimerkiksi millaista asioista sinulta saa ja ei saa kysyä tutustuttaessa, tai mitä kysyt siltä tai niiltä ihmisiltä joita tapaat ensimmäisiä kertoja (ja tiedät, että tulet tapaamaan uudelleen)
Kommentit (15)
Jos uusi tuttavuus on esimerkiksi töiden tai harrastuksen parista, niin voi kysyä töihin tai harrastukseen liittyvää asiaa. Ei mitään muuta, ellei toinen itse ota aihetta puheeksi. Jos ihminen itse alkaa puhua kodistaan tai perheestään, sitten voi esittää lisäkysymyksen, ei muuten.
No miksi olet utelias? Vahingossa, vai tarkoituksella? Nimittäin jotkut ovat tungettelevia tahattomasti, ja toiset tekevät sitä tarkoituksellisesti.
Vierailija kirjoitti:
No miksi olet utelias? Vahingossa, vai tarkoituksella? Nimittäin jotkut ovat tungettelevia tahattomasti, ja toiset tekevät sitä tarkoituksellisesti.
No, minulle on ainakin joskus väitetty, että ihmiset noin yleisesti pitäisivät siitä, että heistä ollaan kiinnostuneita, mikä ei sitten ilmeisesti pidäkään paikkansa. Sitä vaan tässä ihmettelen , että mistä sitten löytyy puhuttavaa, kun kuulemma sekä small talk on pahasta, mutta mistään muustakaan ei saa kysyä eikä puhua.
ap.
Mikä ihmeen tarve ihmisillä on kysellä?
OK
musiikkimaku
lemmikit
harrastukset
Tungettelevaa
pankkitilin saldo
seksimieltymykset
lapsuuden traumat
Jättäisin ainakin seur. aihepiirit väliin: raha, poliittinen/seks.suuntautuminen, uskonto ja terveysasiat.
Naapurin täti halusi tutustua, ja alkoi kyselemään heti perheestäni (ovat kieltäneet puhumasta itsestään, kiusallista) ja sen jälkeen lapsuuden traumoistani (ihanaa että tässä ketjussa nämä kysymykset oli mainittu tungetteleviksi; olenkin kärsinyt turhaan syyllisyydestä).
Uteliaat naapurin mummot varsinkin pienissä maalaispitäjissä joissa ei tapahdu mitään - ja varsinkin jo eläkeiässä olevat joilla ei ole sisältöä elämässään - ovat pahimpia tungettelijoita. Ystävystyminen vaatii kunnioituksen. Kun kysymys on oikein tungetteleva, se on epäkunnioittava teko.
Kysele seksuaalisesta suuntautumisesta ja kumppanien määrästä, poliittisista mieltymyksistä, uskonnollisista näkymyksistä sekä varallisuudesta mukaan laskettuna pankkitilin saldo/ porojen kpl-määrä. Varmasti syntyy keskustelua!
Aika vaikea määritellä etukäteen mikä on liian tungettelevaa.
Hyvä small-talk on sellaista että toinen osapuoli voi itse valita minkäverran itsestään ja elämästään haluaa jakaa, ilman että joutuu sanomaan että ”se ei sulle kuulu”.
Esimerkiksi jos kysyt ”minkäs alan hommia sinä teet?”, niin se on paljon avoimempi kysymys kuin suoraviivainen ”missä olet töissä?”
ikävien asioiden vatvominen ei myöskään edesauta iloista ja kevyttä keskustelua. Tämä on välillä suomalaisille vaikeaa, mutta jos toinen vaikka vastaa työkysymykseen olevansa nyt työttömänä, niin siihen on korrektia vastata että ”ai, ikävä kuulla” ja vaihtaa samantien aihetta. Eikä siis alkaa tenttamaan että miksi olet työttömänä ja mitä tapahtui ja miten aiot löytää uutta jne. Ei näitä kukaan halua vatvoa puolituntemattoman kanssa yhtään enempää kuin omia sairauksiaan tai muutakaan vastaavaa.
Saldo pitää kysyä ja onko peräsuolen laskeumaa,tai aidsia
Haluatko saada vastauksia tyyliin ei, en ole naimisissa koska en löydä kumppania tai puoliso juuri petti tai jätti, en ole töissä missään kun ei huolita, ei en pystynyt saamaan lapsia tai lapseni juuri kuoli, joo asun alueella jota häpeän, joo on sisaruksia mutta välit on poikki, ei en tiedä mitä pedofiili-isälleni kuuluu, en ole matkustellut kun olen köyhä ja se hävettää jne.
munan koko on se, minkä kysyn ensimmäisenä
Minulta ei saa kysyä mitään, mikä liittyy minun elämääni. Olisi huonoa käytöstä kysyä.