Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?

Vierailija
14.02.2026 |

Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.

Kommentit (844)

Vierailija
361/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaus: täysi reppu ja kapea portti

Ajattele Jumalan valtakuntaa kuin kapeaa porttia. Portti ei ole maksullinen, eikä siihen mennä ansioilla mutta jos kannat selässäsi täyttä reppua (turvaa, statusta, nautintoja, omia ehtoja), siitä tulee vaikeaa. Siksi Jeesus sanoi, että rikkaan on vaikeampi päästä sisään kuin kamelin neulansilmästä: ei siksi, että raha olisi itsessään pahaa, vaan siksi, että se voi sitoa sydämen.

Raha on usein neutraali väline, mutta se voi muuttua jumalaksi huomaamatta:

Minä pärjään itse.

Minulla on varasuunnitelma, en tarvitse armoa.

En halua luopua mistään, mitä Jeesus pyytää.

Ja tärkeä lisä: rikkaus ei ole vain euroja. Se voi olla myös mukavuus, kontrolli, maine, nautintojen metsästys, tai se että elämä on niin täynnä, ettei Jumalalle jää tilaa.

Pointti: Jeesus ei opeta, että vain köyhät pelastuvat, vaan että turvautuminen on avain. Kun ihminen luottaa omaan varmuuteensa (oli se raha tai muu), hänestä tulee täysi eikä tyhjennä käsiään vastaanottamaan armoa. Mutta kun sydän irrottaa otteen ja turvautuu Kristukseen, Jumalalle on kaikki mahdollista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_and_the_rich_young_man

Se todistaa (ainakin minulle) Raamatun Jumalan sanaksi siksi, että se osuu hämmästyttävän tarkasti ihmisen todelliseen sydämeen: raha ja muu rikkaus (mukavuus, kontrolli, nautinto, status) ei ole itsessään pahaa, mutta se huijaa helposti luottamaan itseensä ja silloin Jumala jää sivuun. Kun elämässä näkee, miten helposti ihminen valitsee turvan ja omat ehdot ennemmin kuin totuuden, Jeesuksen sana rikkaan on vaikea tuntuu kuin diagnoosilta, ei mielipiteeltä.

Siksi koen: Raamattu ei vain puhu kauniisti, vaan paljastaa todellisuuden ja kutsuu siihen ainoaan tiehen, joka vapauttaa turvautumaan Kristukseen.

Vierailija
362/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uskovaiset eivät voi pitää uskoaan omana tietonaan saati että pitää alkaa tuomitsemaan muita? Jeesus tuskin olisi vailla uskonnottomien verorahoja.

Jos huomaa että talo on tulessa, niin hiippailetko hiljaa ulos ja jätät muut tuhon omaksi, vai yritätkö saada mahdollisimman monen hereille ja pelastautumaan?

Niin, todellinen viharikos on katsoa vierestä ja nauraa partaansa kun kansa kulkee kohti ikuista kadotusta. 

Jos olen vakuuttunut, että talo on tulessa, mutta en kykene osoittamaan havaintoja savusta, palaneen hajusta, poikkeuksellisesta kuumuudesta, varsinaisista liekeistä nyt puhumattakaan, niin onko oikeampi ratkaisu varoittaa muita, että talo on tulessa vai pitäisikö ehkä varmistaa, että sisäinen tietoni tulipalosta vastaa objektiivista todellisuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiallinen teos parin tuhannen vuoden takaisten huru-ukkojen horinoista.

Vierailija
364/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen käynti Egyptissä jäänyt lukematta sitten kirjoista mutta se on ihan ääneen kerrottua tarinaa.  Jeesus syntyi Betlehemissä mutta he pakenivat Egyptiin lastenmurhaaja Herodesta.  

Näistä kumpiakaan ei ole oikeasti tapahtunut. 

Muistutan, että Jeesus on kaikkialla. Onko tuo huutelu ihan viisasta

Tuskin Jeesuksella on mitään historiallisia faktoja vastaan. Eiköhän häntä ennemminkin ihmetyttäisi nuo tarinaansa myöhemmin liitetyt kuvitteelliset osat. Hän varmasti itse tiesi, ettei ole syntynyt Betlehemissä, ja tuollaista tarinaa Herodeksen lastensurmasta hän ei tunnistaisi lainkaan, kun mitään sellaista ei ole ollut. 

Vierailija
365/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Predestinaatio mitä se tarkoittaa?

Predestinaatio (= ennaltamäärääminen) tarkoittaa kristillisessä teologiassa sitä, että pelastus ei perustu ensisijaisesti ihmisen suoritukseen, vaan Jumalan armoon ja valintaan. Oppia kehittivät erityisesti Augustinus, ja sitä on tulkittu eri tavoin eri kirkkokunnissa. 
Luterilaisessa peruslinjassa korostetaan yleensä valintaa pelastukseen (ei mekaanista kohtalodeterminismiä tai varmaa predestinaatiota kadotukseen), ja samalla pidetään kiinni vastuusta: ihminen voi torjua armon.

Miksi tämä voi tukea ajatusta Raamattu on Jumalan sanaa?

Minulle se tukee, koska predestinaation ydin on niin ihmisluonnolle vastainen: se riisuu ylpeyden (minä ansaitsin) ja nostaa armon (Jumala pelasti) keskiöön. Ihminen keksisi mieluummin uskonnon, jossa voi kehuskella omalla moraalilla tai hurskaudellamutta Raamatun linja vie kunnian Jumalalle.
Lisäksi se on ollut kristikunnan sitkeä, läpi vuosisatojen keskusteltu teema (ei yhden ajan keksintö), ja se pakottaa nöyryyteen: en hallitse kaikkea, tarvitsen armoamikä osuu yllättävän tarkasti ihmisen hengelliseen todellisuuteen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Predestinaatio

Vierailija
366/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uskovaiset eivät voi pitää uskoaan omana tietonaan saati että pitää alkaa tuomitsemaan muita? Jeesus tuskin olisi vailla uskonnottomien verorahoja.

Jos huomaa että talo on tulessa, niin hiippailetko hiljaa ulos ja jätät muut tuhon omaksi, vai yritätkö saada mahdollisimman monen hereille ja pelastautumaan?

Niin, todellinen viharikos on katsoa vierestä ja nauraa partaansa kun kansa kulkee kohti ikuista kadotusta. 

Jos olen vakuuttunut, että talo on tulessa, mutta en kykene osoittamaan havaintoja savusta, palaneen hajusta, poikkeuksellisesta kuumuudesta, varsinaisista liekeistä nyt puhumattakaan, niin onko oikeampi ratkaisu varoittaa muita, että talo on tulessa vai pitäisikö ehkä varmistaa, että sisäinen tietoni tulipalosta vastaa objektiivista todellisuutta?

Vastaavasti, varoitetun näkökulmasta: jos sinua varoitetaan asiasta, niin olisiko järkevää valmistautua toimimaan sen pohjalta ja tarkastaa, että onko asiassa perää.

Vierailija
367/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus tyynnyttää myrskyn ulkoinen ja sisäinen

Kertomuksessa Jeesus käskee myrskyä: Vaikene, ole hiljaa ja meri tyyntyy. Ajatus ei ole vain hieno tarina, vaan väite siitä, että Jeesuksella on valta luomakunnan yli, ei vain ihmisten mielipiteisiin. (Mark. 4 / Matt. 8 / Luuk. 8)

Vertauskuvallisesti

Minulle tämä kuvaa myös sisäistä todellisuutta: elämässä tulee myrskyjä (pelko, stressi, syyllisyys, epävarmuus). Kun pidän mieleni Herrassa Jeesuksessa rukoilen, palaan lupauksiin, annan huolen hänelle myrsky sisällä alkaa usein hiljentyä. Ei niin, että ongelmat katoavat taikaiskusta, vaan että sydämeen tulee rauha, joka kantaa myrskyn läpi.

Miksi tämä tukee ajatusta Raamattu on Jumalan sanaa?

Minulle se tukee kahdella tavalla:

Jeesuksen identiteetti: kertomus ei esitä Jeesusta vain opettajana, vaan Herrana, jolla on valta luonnonvoimiin. Se sopii Raamatun isoon kuvaan siitä, kuka Jeesus on.

Tunnistettava todellisuus: kun olen kokenut, että Kristukseen turvautuminen tuo todellista mielen ja sydämen rauhaa myrskyjen keskellä, kertomus ei jää paperiksi se resonoi elämän kanssa. Se ei ehkä ole laboratorio-todistus, mutta se on vahva sisäinen todistusaineisto: Raamattu osuu siihen, miten ihminen toimii ja mitä ihminen tarvitsee.

https://en.wikipedia.org/wiki/Calming_the_storm

Vierailija
368/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele Jumalan valtakuntaa kuin kapeaa porttia. Portti ei ole maksullinen, eikä siihen mennä ansioilla mutta jos kannat selässäsi täyttä reppua (turvaa, statusta, nautintoja, omia ehtoja), siitä tulee vaikeaa. Siksi Jeesus sanoi, että rikkaan on vaikeampi päästä sisään kuin kamelin neulansilmästä: ei siksi, että raha olisi itsessään pahaa, vaan siksi, että se voi sitoa sydämen.

Minä pärjään itse.

Ja tärkeä lisä: rikkaus ei ole vain euroja. Se voi olla myös mukavuus, kontrolli, maine, nautintojen metsästys, tai se että elämä on niin täynnä, ettei Jumalalle jää tilaa.

Pointti: Jeesus ei opeta, että vai

Minä pärjään itse.

Nämä eivät liity millään tavalla rahaan. Näin sitä saarnaukot höpöttelevät läpiä omaan ja toistensa päihin

Vierailija
369/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku äijien mieliteoin koottu kirja voi olla jumalan sana? 

Ei se olekaan, se on lähinnä mitä miehet jumalaa pääsevät. No, papit ja munkit pääsevät ehkä aidosti vähän lähemmäskin kuin 95% raamatusta, mutta suurin osa runkkaa kyllä sen "lisääntykää ja täyttäkää maa" kirouksen ympärillä eli elää siis jumalan kirouksessa, karmisessa rangaistuksessa.

Jeesus ei esim. lisääntynyt tai asettanut lihakehoaan hyvyyden ja oikeuden yläpuolelle

Vierailija
370/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON

Vierailija
371/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä on ainakin tiedetysti muokattu yli 3000 kertaa ja kirjoittaja itse tehnyt omia tulkintoja sekä poistanut kohtia. Tähän päälle vielä käännösvirheet, niin kenenköhän sanaa se sitten on?

Vierailija
372/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teologi tietää, että ei ole. Ainoastaan kouluttamattomat moukat voivat olla eri mieltä.

Vain uskovainen (jolla siis on Pyhä Henki) voi uskoa ja ymmärtää, että Jumala on johdattanut ihmiset kirjoittamaan Haluamansa asiat Raamattuun. Tämä on sama, kuin ei-uskovaiselle koko kirja ja sen viesti on käsittämätöntä. Et voi siis olettaakaan tajuavasi näitä asioita, kun et ole uskossa. 

maisteri

Vierailija
373/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään itse.

Pointti: Jeesus ei opeta, että vai

Pelastava usko ei ole toiveajattelua tai sitä, että ajattelee mielessään turvautuvansa Jeesukseen. Pelastava usko on sitä, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo, eli noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan.

Vierailija
374/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Predestinaatio mitä se tarkoittaa?

Predestinaatio (= ennaltamäärääminen) tarkoittaa kristillisessä teologiassa sitä, että pelastus ei perustu ensisijaisesti ihmisen suoritukseen, vaan Jumalan armoon ja valintaan. Oppia kehittivät erityisesti Augustinus, ja sitä on tulkittu eri tavoin eri kirkkokunnissa. 
Luterilaisessa peruslinjassa korostetaan yleensä valintaa pelastukseen (ei mekaanista kohtalodeterminismiä tai varmaa predestinaatiota kadotukseen), ja samalla pidetään kiinni vastuusta: ihminen voi torjua armon.

Miksi tämä voi tukea ajatusta Raamattu on Jumalan sanaa?

Minulle se tukee, koska predestinaation ydin on niin ihmisluonnolle vastainen: se riisuu ylpeyden (minä ansaitsin) ja nostaa armon (Jumala pelasti) keskiöön. Ihminen keksisi mieluummin uskonnon, jossa voi kehuskella omalla moraalilla tai hurskaudellamutta Raamatun linja vie kunnian Jumalalle.
Lisäksi s

Pelastuksen valitsemisessa ei ole kyse kuvitteellisesta valinnasta (ihminen mielessään kuvittelee, että on valinnut pelastuksen), vaan pelastava usko on sitä, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo, eli noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. 

Vierailija
375/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus tyynnyttää myrskyn ulkoinen ja sisäinen

Kertomuksessa Jeesus käskee myrskyä: Vaikene, ole hiljaa ja meri tyyntyy. Ajatus ei ole vain hieno tarina, vaan väite siitä, että Jeesuksella on valta luomakunnan yli, ei vain ihmisten mielipiteisiin. (Mark. 4 / Matt. 8 / Luuk. 8)

Vertauskuvallisesti

Minulle tämä kuvaa myös sisäistä todellisuutta: elämässä tulee myrskyjä (pelko, stressi, syyllisyys, epävarmuus). Kun pidän mieleni Herrassa Jeesuksessa rukoilen, palaan lupauksiin, annan huolen hänelle myrsky sisällä alkaa usein hiljentyä. Ei niin, että ongelmat katoavat taikaiskusta, vaan että sydämeen tulee rauha, joka kantaa myrskyn läpi.

Miksi tämä tukee ajatusta Raamattu on Jumalan sanaa?

Minulle se tukee kahdella tavalla:

Jeesuksen identiteetti: kertomus ei esitä Jeesusta vain opettajana, vaan Herrana, jolla on valta luonnonvoimiin. Se sop

Kiva kuulla. Sinun pitäisi kuitenkin lisäksi onnistua Jumalan tahdon noudattamisessa, jos haluat pelastua. 

Vierailija
376/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku äijien mieliteoin koottu kirja voi olla jumalan sana? 

Ei se olekaan, se on lähinnä mitä miehet jumalaa pääsevät. No, papit ja munkit pääsevät ehkä aidosti vähän lähemmäskin kuin 95% raamatusta, mutta suurin osa runkkaa kyllä sen "lisääntykää ja täyttäkää maa" kirouksen ympärillä eli elää siis jumalan kirouksessa, karmisessa rangaistuksessa.

Jeesus ei esim. lisääntynyt tai asettanut lihakehoaan hyvyyden ja oikeuden yläpuolelle

Eri

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Vierailija
377/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teologi tietää, että ei ole. Ainoastaan kouluttamattomat moukat voivat olla eri mieltä.

Vain uskovainen (jolla siis on Pyhä Henki) voi uskoa ja ymmärtää, että Jumala on johdattanut ihmiset kirjoittamaan Haluamansa asiat Raamattuun. Tämä on sama, kuin ei-uskovaiselle koko kirja ja sen viesti on käsittämätöntä. Et voi siis olettaakaan tajuavasi näitä asioita, kun et ole uskossa. 

maisteri

Eri

Ei kannata alkaa kuvitella ymmärtävänsä paremmin kuin muut, jos ei oikeasti ymmärrä. Siitä on vain haittaa. 

Vierailija
378/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen ei pelastu yrittämällä olla hyvä tai kuuliainen, Vaan uskomalla Jeesukseen, joka oli ihmisenä täydellisen kuuliainen ja maksoi syntimme kuolemallaan.

Muuttunut elämä on sitten hedelmää tuosta uskosta.

Vierailija
379/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuksen vertaukset pähkinänkuoressa

Jeesus opetti vertauksilla, koska ne ovat arkisia tarinoita, jotka paljastavat sydämen: ne eivät vain selitä asioita, vaan kutsuvat kuulijan tutkimaan itseään ja ottamaan kantaa.

Vertauksissa toistuu sama iso linja:

Jumalan valtakunta kasvaa pienestä (sinapinsiemen, hapate).

Armon logiikka: Jumala etsii eksynyttä (kadonnut lammas/kolikko/tuhlaajapoika).

Sydämen maaperä ratkaisee (kylväjä): sama sana, eri vastaanotto.

Valvominen ja vastuullisuus (mm. viisaat/tyhmät morsiusneidot; talenteista huolehtiminen): elämä on lahjaa ja siitä myös vastataan.

Miksi koen niiden osuvan elämään?

Olen huomannut, että vertaukset kuvaavat hämmästyttävän tarkasti sitä, miten ihmiset oikeasti toimivat:

Meissä on taipumus itsepetokseen (olen hyvä maaperä), vaikka arki näyttää muuta.

Armo tuntuu usein epäreilulta (työmiehet viinitarhassa) ja silti juuri armo parantaa katkeruutta.

Raha, status ja kiire voivat huomaamatta kovettaa sydämen (rikkautta/huolia käsittelevät vertaukset).

Ne eivät jää teoriaksi, vaan ovat havaittavia ihmissuhteissa, työssä ja omassa sisimmässä.

Miksi tämä tukee minulle ajatusta Raamattu on Jumalan sanaa?

Ei niin, että vertaukset olisivat matemaattinen todiste, vaan näin: ne ovat kuin hengellinen röntgen. Ne paljastavat ihmisestä asioita, joita emme helposti myönnä, ja silti ne tekevät sen tavalla, joka kutsuu parannukseen, toivoon ja armoon. Kun teksti sekä tunnistaa todellisuuden että ohjaa kohti elämää (Jumalan puoleen), se alkaa näyttää siltä, että siinä on enemmän kuin pelkkää ihmisen viisautta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parables_of_Jesus

Vierailija
380/844 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mind games ja Jumalan torjuminen miksi ihminen kieltää sen minkä tietää?

Mind games tarkoittaa käytöstä, jossa toista ohjataan ja manipuloidaan ajattelemaan tai toimimaan tietyllä tavalla usein niin, että totuus hämärtyy ja ihminen alkaa perustella itselleen jotain, minkä haluaa olevan totta.

Kristillisessä ajattelussa tähän liittyy Paavalin ajatus siitä, että ihmisellä on sisäinen tieto Jumalasta, mutta sitä voidaan torjua ja painaa alas (Room. 1:1921). Ajatus ei ole, että jokainen osaisi automaattisesti teologiaa, vaan että Jumalan todellisuus on jollain tasolla ilmeinen ja silti ihminen voi rakentaa itselleen suojamuureja: ylpeys (en tarvitse), pettymys (jos Jumala olisi), halu elää ilman tilivelvollisuutta, tai ympäristön vaikutus (fiksut sanoo ettei ole).

Siksi joskus käy niin, että ihminen elää kuin Jumalaa ei olisi mutta kriisin hetkellä mind games murtuu. Tähän

Indeed, mutta valitettavasti suurin osa ei juoksuhaudassa tai saattohoidossa kummene miksikään. Ja vaikka refleksinomaisesti joku huutaisikin Herraa apuun, niin vielä harvempi syntyy uudesti. Ristin ryöväri on äärimmäisen harvinainen poikkeus, eikä sen varaan kannata laskea mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi