Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?

Vierailija
14.02.2026 |

Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.

Kommentit (2954)

Vierailija
2901/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma siinä että ei ole mitään luotettavaa mekanismiä jolla edes tiedettäisiin mitkä osat raamatusta pitäisi ottaa kirjaimellisesti ja mitkä ei.

Osassa raamattua tämä siinä esitetty jumala vaikuttaa sanalla sanoen täydeltä älykääpiöltä.

Fanikunta tietty aina sanoo että se tietysti pelaa jotain 7D shakkia eikä meidän ihmisaivot voi ymmärtää... juupa juu

No joo, fanikunta tietää, että Jumala puhuu lukijalle henkeen. Onhan kyse hengellisistä asioista. Niitä ei pelkällä järjellä ihan oikeastikaan voi ymmärtää. Ja Raamattu itse sanoo tämän: " sana rististä on hullutusta niille jotka kadotukseen joutuvat".

Vierailija
2902/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Raamattu on jumalan sanaa, niin samaa pitäisi sanoa muistakin saman jumalan kustantamista kirjoituksista. Ainakin juutalaisten toorat ja taitaa mennä Koraanikin samaan kasaan. Sama Abrahamin lasten jumala niissä on takana, vaikka Jeesuksen rooli on toki pienempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2903/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan Sanaa kannesta kanteen. Uskomatonta, että kansankirkkomme haluaa tulkita sitä per ke leelli sesti. 

Aha. Onko siis myös V T kokonaan " Jumalan sanaa"? Jos ei, niin mitkä kohdat eivät ole ja miksi eivät?

Vierailija
2904/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tätä voi miettiä ihan järjen kanssa. Ihmisiä on maapallolla paljon. Moni on kasvanut kodissa jossa on ollut esillä eri uskonto kuin tämä mistä nyt puhutaan. Moni ei ole kuullut mitään kristinuskosta tai se on vaan mainittu jossain yhtenä monien joukossa. On kansoja jotka edelleen elävät tietämättöminä mistään yhteisön ulkopuolella. Viidakoissa tai saarissa tai yleensä vaan eristyksessä meidän yhteiskunnastamme. Miten voisi olla että vain osa maapallon ihmisistä tuntee kristinuskon ja Raamatun ja heillä vain olisi mahdollisuus ikuiseen rauhaan ja onneen? Ei se ole mahdollista, ei mitenkään.

Lähetystyö.

Perustuu Jeesuksen sanoihin: Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia.

Tätä uskovaiset tekevät ympäriinsä ( ja median välityksellä).

Vielä on joitakin saavuttamattomia kansoja, joissa ei ole kuultu sanomaa. Mutta pian mm. satelliittitelevision avulla evankeliumi menee myös niihin maihin, joissa kertominen on kiellettyä.

Raamattu sanoo, että kun sanoma on levinnyt kaikkialle, tulee loppu.

Niin, mikä on loppu?

Oppilaat sanoivat Jeesukselle: "Kerro meille, millainen lopullinen päämäärämme on" Jeesus sanoi: "Oletteko jo löytäneet alun, kun kerran kysytte lopusta? Loppu on siellä, mistä kaikki on saanut alkunsa. Onnellinen se, joka tavoittaa alun. Hän saa tuntea myös lopun eikä ole näkevä kuolemaa."

Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä.

Alussa loi Jumala taivaan ja maan.

Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi."

Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Loppu on Jumalan tuntemista, eli ihmisen poika, iankaikkisesti. Amen.

Jeesus sanoi: "Kun teette kaksi yhdeksi, teistä tulee ihmisen poikia. Kun silloin sanotte vuorelle: 'Siirry muualle', niin se siirtyy."

Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

Tai ettekö ole lukeneet laista, että papit sapattina pyhäkössä rikkovat sapatin ja ovat kuitenkin syyttömät? Mutta minä sanon teille: tässä on se, joka on pyhäkköä suurempi. Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä. Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra."

Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee.

Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi."

Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

Ihmisen pojat eivät katoa, sillä ihmisen pojat ovat myös Jumalan Poikia. (1. Moos. 6:4)

Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, mihin ikinä hän menee. Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle, eikä heidän suussaan ole valhetta havaittu; he ovat tahrattomat.

"Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?  Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

Hei, kirjoittelet gnostilaisia ajatuksia sekaisin Raamatun tekstin kanssa. 

Apokryfikirjat eivät kuulu Raamatun kaanoniin!

Ei Tuomaan evankeliumi ole varsinaisesti Gnostilainen. Turhaan leimattu sellaiseksi. Jos on, niin silloin on myös Johanneksen evankeliumi. Molemmat sekä Johanneksen että Tuomaan evankeliumit menee ihan yhteen muiden Raamatun kirjoitusten kanssa. Teologia on vain tulkintaa tekstistä, ei se muuta itse kirjoitusten sisältöä mihinkään.

Vierailija
2905/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvaitsevaisuus on ainakin puhdasta jumalan sanomaa. Mooseksen kirja:

19:33 Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. 

19:34 Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne, sillä te olette itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. 

Vierailija
2906/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan Sanaa kannesta kanteen. Uskomatonta, että kansankirkkomme haluaa tulkita sitä per ke leelli sesti. 

Aha. Onko siis myös V T kokonaan " Jumalan sanaa"? Jos ei, niin mitkä kohdat eivät ole ja miksi eivät?

VT on. Jeesus oli lukenut niitä kirjoituksia paljon. Hän viittasi usein esim. psalmeihin. Hän tunsi Mooseksen lain jne. Hän opetti synagogissa.

Siksi aivan älytöntä olisi väittää että VT ei ole Jumalan sanaa mutta Jeesus kelpaa.

Vierailija
2907/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tätä voi miettiä ihan järjen kanssa. Ihmisiä on maapallolla paljon. Moni on kasvanut kodissa jossa on ollut esillä eri uskonto kuin tämä mistä nyt puhutaan. Moni ei ole kuullut mitään kristinuskosta tai se on vaan mainittu jossain yhtenä monien joukossa. On kansoja jotka edelleen elävät tietämättöminä mistään yhteisön ulkopuolella. Viidakoissa tai saarissa tai yleensä vaan eristyksessä meidän yhteiskunnastamme. Miten voisi olla että vain osa maapallon ihmisistä tuntee kristinuskon ja Raamatun ja heillä vain olisi mahdollisuus ikuiseen rauhaan ja onneen? Ei se ole mahdollista, ei mitenkään.

Lähetystyö.

Perustuu Jeesuksen sanoihin: Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia.

Tätä uskovaiset tekevät ympäriinsä ( ja median välityksellä).

Vielä on joitakin saavuttamattomia kansoja, joissa ei ole kuultu sanomaa. Mutta pian mm. satelliittitelevision avulla evankeliumi menee myös niihin maihin, joissa kertominen on kiellettyä.

Raamattu sanoo, että kun sanoma on levinnyt kaikkialle, tulee loppu.

Niin, mikä on loppu?

Oppilaat sanoivat Jeesukselle: "Kerro meille, millainen lopullinen päämäärämme on" Jeesus sanoi: "Oletteko jo löytäneet alun, kun kerran kysytte lopusta? Loppu on siellä, mistä kaikki on saanut alkunsa. Onnellinen se, joka tavoittaa alun. Hän saa tuntea myös lopun eikä ole näkevä kuolemaa."

Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä.

Alussa loi Jumala taivaan ja maan.

Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi."

Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Loppu on Jumalan tuntemista, eli ihmisen poika, iankaikkisesti. Amen.

Jeesus sanoi: "Kun teette kaksi yhdeksi, teistä tulee ihmisen poikia. Kun silloin sanotte vuorelle: 'Siirry muualle', niin se siirtyy."

Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

Tai ettekö ole lukeneet laista, että papit sapattina pyhäkössä rikkovat sapatin ja ovat kuitenkin syyttömät? Mutta minä sanon teille: tässä on se, joka on pyhäkköä suurempi. Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä. Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra."

Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee.

Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi."

Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

Ihmisen pojat eivät katoa, sillä ihmisen pojat ovat myös Jumalan Poikia. (1. Moos. 6:4)

Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, mihin ikinä hän menee. Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle, eikä heidän suussaan ole valhetta havaittu; he ovat tahrattomat.

"Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?  Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

Hei, kirjoittelet gnostilaisia ajatuksia sekaisin Raamatun tekstin kanssa. 

Apokryfikirjat eivät kuulu Raamatun kaanoniin!

Ei Tuomaan evankeliumi ole varsinaisesti Gnostilainen. Turhaan leimattu sellaiseksi. Jos on, niin silloin on myös Johanneksen evankeliumi. Molemmat sekä Johanneksen että Tuomaan evankeliumit menee ihan yhteen muiden Raamatun kirjoitusten kanssa. Teologia on vain tulkintaa tekstistä, ei se muuta itse kirjoitusten sisältöä mihinkään.

Tämä ei pidä paikkansa. Tuomaan evankeliumi myöhäisempi. Se ei saavuttanut alkukristittyjen parissa arvostusta, koska tunnistettiin, ettei sillä ollut silminnäkijäkertomusten arvoa eikä Pyhän Hengen voimaa kun sitä luettiin. Ne kirjat joiden kautta koettiin aitoa Jumalan voiman vaikutusta, alkoivat seuraajien parissa kanonisoitua. Näin UT muodostui.

Vierailija
2908/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VT on. Jeesus oli lukenut niitä kirjoituksia paljon. Hän viittasi usein esim. psalmeihin. Hän tunsi Mooseksen lain jne. Hän opetti synagogissa.

Siksi aivan älytöntä olisi väittää että VT ei ole Jumalan sanaa mutta Jeesus kelpaa.

Noudatatko siis VT:n sääntöjä ja opetuksia? Nainen on saastainen ja eristyksissä muista aina 7 päivää kuukautisten jälkeen? Ei siis vain aikana, vaan jälkeen. Saastainen myös synnytyksen jälkeen, mutta 2 kertaa kauemmin tytön synnytyksen  jälkeen kuin pojan. Mistään hygieniasäännöistä ei ole kyse. 

Niin että miten on? Jumalan sana velvoittaa...

Vierailija
2909/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noudatatko siis VT:n sääntöjä ja opetuksia? Nainen on saastainen ja eristyksissä muista aina 7 päivää kuukautisten jälkeen? Ei siis vain aikana, vaan jälkeen. Saastainen myös synnytyksen jälkeen, mutta 2 kertaa kauemmin tytön synnytyksen  jälkeen kuin pojan. Mistään hygieniasäännöistä ei ole kyse. 

Juu, ei.

Voisit tutkia kokonaisuutta: mikä oli juutalainen kansa jolle annettiin Mooseksen laki ja tehtiin liitto. Mikä oli Jeesus ja uusi liitto.

Miten Jeesuksen seuraajat elävät tässä uudessa liitossa. Mitä Jeesus oli kun puhutaan laista.

Mikä on se laki joka nyt vaikuttaa ihmisen hengessä....jne.

Kaikella on jatkuvuutensa. Kirjoituksilla, jotka maailmalle on annettu. Jumala on muuttumaton ja Hänen sanansa ikuinen. Ja Hän toimii historiassa. Ja historiassa oli hetki jolloin tuli lain loppu/täyttymys, ja Hän on Jeesus. Täydellinen Rakkaus. Ja nyt ovi on auki myös pakanoille (eli ei-juutalaisille).

Tutustu siis Sanaan!

Vierailija
2910/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei.

Voisit tutkia kokonaisuutta: mikä oli juutalainen kansa jolle annettiin Mooseksen laki ja tehtiin liitto. Mikä oli Jeesus ja uusi liitto.

Miten Jeesuksen seuraajat elävät tässä uudessa liitossa. Mitä Jeesus oli kun puhutaan laista.

Kaikella on jatkuvuutensa. Kirjoituksilla, jotka maailmalle on annettu. Jumala on muuttumaton ja Hänen sanansa ikuinen. Ja Hän toimii historiassa. Ja historiassa oli hetki jolloin tuli lain loppu/täyttymys, ja Hän on Jeesus. Täydellinen Rakkaus. Ja nyt ovi on auki myös pakanoille (eli ei-juutalaisille).

Tutustu siis Sanaan!

Et voi väittää yhtäaikaa, että " Raamattu on kokonaan muuttumatonta ja ikuista  Jumalan sanaa" ja että no ei, ei se ole. Tai voit, mutta se on täysin epälooginen väite ja päätöntä ja omille väitteille sokeaa argumentointia. Mikä toki on tyypillistä uskovaisille. 

Vierailija
2911/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei.

Tutustu siis Sanaan!

Toki vt ssä paljon opetuksia ja periaatteita jotka ohjaavat elämää, esim kymmenen käskyä ja esim. profetioita. Vt opettaa kunnioitusta Jumalaa kohtaan (jumalanpelkoa). Jumala on Pyhä Jumala.

Mutta mitään lai uhrauskäytänteitä yms .säädöksiä ei enää uudessa liitossa.

Vierailija
2912/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paimentoilas taruja yksissä ja samoissa kansissa, eipä paljon muuta,

Vierailija
2913/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei.

Tutustu siis Sanaan!

Et voi väittää yhtäaikaa, että " Raamattu on kokonaan muuttumatonta ja ikuista  Jumalan sanaa" ja että no ei, ei se ole. Tai voit, mutta se on täysin epälooginen väite ja päätöntä ja omille väitteille sokeaa argumentointia. Mikä toki on tyypillistä uskovaisille. 

Kun voi. Lue historian läpi niin ymmärrät. Jumala, joka on ikuinen, toimii ihmisen kanssa ajassa. 

Mutta ihminen voi saada ikuisuuden sisimpäänsä. 

Siitä on kyse.

Vierailija
2914/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei.

Tutustu siis Sanaan!

Ymmärrätkö, että Abrahamille annettu käsky uhrata poikansa annettiin vain Abrahamille eikä kaikille muille? Jos ymmärrät sen, miksi kuvittelet ettei Raamattu voi olla ikuista ja muuttumatonta Jumalan sanaa, jos kaikki entisessä Israelin valtiossa eläneille juutalaisille annetut säädökset eivät koske Suomessa vuonna 2026 asuvia suomalaisia? 

Vierailija
2915/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan itse voi päättää, mikä sääntö on aina voimassa  (ikuinen)  ja mikä ei (toimii " ajassa"). Kätevää.

Vierailija
2916/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan itse voi päättää, mikä sääntö on aina voimassa  (ikuinen)  ja mikä ei (toimii " ajassa"). Kätevää.

Ei, kun se just on kerrottu. Kannattaa tutkia.

Vierailija
2917/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuollaan kuitenki kaikki, kuin eläimetki joku päivä. Samapa se mitä jappasette.

Ei vaikuta lopputulemaan.

Vierailija
2918/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkanhimoisten kieroutuneiden, perverssien vanhojen ukkojen fantasiakirjallisuutta, jota on hiottu aikojen saatossa. Hyvin on kyllä menestynyt ei muut satukirjat pärjää.

Vierailija
2919/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on Jumalan Henkeyttämää sanaa ja myös tapahtumia ihmisten elämästä ihmisen silmin nähtynä.

Mutta ihmeellistä kuin elävää ja sen on todennut miljoonat kristityt.

Joukkohysteriaa se vain on.

Vierailija
2920/2954 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kun se just on kerrottu. Kannattaa tutkia.

Mutta kun ei ole. Jos asia selvästi  olisi sanottu, asiasta vallitsisi suloinen yksimielisyys ja näin ei todellakaan ole, sen sentään myöntänet.