Miten saa mielen ja kehon rauhoittumaan ylivirittyneisyydestä?
Tilanne on se, että olen todella väsynyt kun en saa oikein nukuttua, mutta en pysty rauhoittumaan, koko ajan surraa miljoona ajatusta ja tekemätöntä asiaa päässä ja on levon olo. Olisi tärkeää saada edes viikonloppuna levättyä mutta miten sanoa se pikkuoravatilassa olevalle keholle.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vinkatkaa joku hyvä tietolähde näistä vireysjutuista! Juttujahan löytyy pilvinpimein mutta mistä tiedän mikä on oikeaa asiaa eikä satuilua?
Mielellään nettiartikkeli, kirja tai youtubevideo. Kiitos paljon jo etukäteen!
Spotifyssa Hermosto -podcast
^ Kiitos! Tarkoititko tuota Muotoile hermostosi uudestaan vai mitä noista?
Meditaatio. Jooga ja pilates, joissa palleahengitys on keskeistä.
Kuuntelen Rachel Portmanin kappaletta Flight, kun teen joogaliikkeitä tai haaveilen. Kaunis melodia, rauhoittaa hengityksen ja saa ajatukset vaeltamaan kauas taivaalle.
Nyt vaan joku hengitys ohjelma käyttöön, ne auttaa
Magnesium, kamomillatee, white noise kohina kun rupee nukkumaan niin ei kuule omia ajatuksiaan. Seksihän se rentouttaa ja kirjanlukeminen saa uneliaaksi
Mikä minulla oikeasti on auttanut eniten: kofeiini, nikotiini ja alkoholi täysin pois, paljon liikuntaa ja terveellinen ruokavalio. Ihan turha joogata ja syvähengitellä jos tuo peruspaketti ei ole kunnossa.
Jätä se ja vaihda duunia. Tai hoida se ongelma kuntoon, mikä onkin.
vodkalla näitä ennen on hoidettu menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan olisi kilpirauhasen liikatoiminta kyseessä?
Tai ferritiini tai d-vitamiiniarvot 🤦
Tai uniapnea
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kilpirauhasen liikatoimintaakin. Se aiheuttaa samanlaisia oireita kuin hermoston ylivirittyneisyys, mutta omat konstit ei auta rauhoittumisessa. Koronan on todettu aiheuttavan 10 %:lle kilpirauhashormonipitoisuuden nousua, tyreotoksikoosia. Itsellä korona on aktivoitunut kilpirauhasen liikatoiminnan.
Mä sairastin omikronin vasta liikatoiminnan jälkeen. Sain siis ensin liikatoiminnan. Sitä ennen kaikki koronatestit, joita tehtiin usein, oli negatiivisia. Ajattelen että korona(eristäytymisen)n ja sen jälkeen Ukrainan sodan aiheuttama stressi saattoi sen laukaista. Liikaa stressiä putkeen.
Kunnon penetraatioseksiä uuvuksiin asti.
Kannattaa kokeilla akupunktiota ja/tai vyöhyketerapiaa. Minulla ratkaiseva tekijä ylivirittyneeseen tilaan ja pitkittyneeseen stressiin. Jonkun mielestä huuhaata, mutta mulla toimii.
Mindfulness ja jooga tai mikä tahansa yläkroppaa rentouttava venyttely yhdistettynä hengitysharjoituksiin. Uinti ja sukeltelu toimii kanssa, väsyttää kroppaa ja rauhoittaa mieltä tosi hyvin.
Kofeiiniton elämä.
Siitä on tutkimuksia että ne, jotka väittivät ettei päivällä juotu kahvi vaikuta yöuniin oli väärässä.
Vaikutusaika ja hermoston aktivoimisen voima on luultua pidempi.
Fragmentaarisen nettikaman vähentäminen, esim otsikkojen /somen selailu iltapäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Syö magnesiumia iltaisin, esim. Puhdistamon iltamagnesium. Mulla auttoi heti ekasta yöstä lähtien. Välillä uni puskee päälle nukahtaessa niin voimakkaasti, että sitä koittaa vähän vastustella jopa. Ja yöheräilyt jää pois.
D-vitamiini kannattaa myös ottaa iltaisin!
Itsellä auttoi terapia. Tajusin jossain kohtaa, että ko. ylivireystila on ollut päällä koko elämäni ajan. "Tuossa jossain kohtaa" myös tajusin, että lapsuustraumat (en niitäkään tajunnut aiemmin) ovat sen aiheuttaneet. Unettomuus, jatkuva suorittaminen, perfektionismi jne... Ihana olo nykyään, kun nuo kaikki ovat kadonneet.
Syö perunaa ja kastiketta.