Miten saa mielen ja kehon rauhoittumaan ylivirittyneisyydestä?
Tilanne on se, että olen todella väsynyt kun en saa oikein nukuttua, mutta en pysty rauhoittumaan, koko ajan surraa miljoona ajatusta ja tekemätöntä asiaa päässä ja on levon olo. Olisi tärkeää saada edes viikonloppuna levättyä mutta miten sanoa se pikkuoravatilassa olevalle keholle.
Kommentit (201)
Ensin listaa todoo-asiat mielestä odottamaan seuraavaan viikkoon/tulevaisuuteen. Some kiinni ja kirjan kuuntelu tai lukeminen. Kevyt liikkuminen luonnossa, jonka jälkeen etenkin vagushermoa venyttävät kierrot ja palleahengitys. Nukahdan nopeasti ja levollisesti kun luen. Näillä tekohengitän itseäni uupumusta loppuun töissä, kun ei muutakaan mahdollisuutta ole.
Miksi Etu-Töölöstä pitäisi lähteä julkisilla metsään? Töölön ja Meilahden alueella on puistoalueita ja merenrantaa, joissa voi käydä rauhallisella kävelyllä, keskittyä luonnosta tuleviin äänin, katsella ympärille ja huomata luonto ympärillä ( vuodenajan vaihtelut, linnut, kasvit, puut yms.). Voi vaikka halata puita, jos siltä tuntuu. Tämä vaatii alkuun tietoista itsensä rauhoittamista ja keskittymistä sekä omien astien herättelyä, mutta kerta kerralta se on helpompaa.
Olen huomannut, että tavallinen kahvi vaikuttaa helposti yöuniin, joten juon sitä vain aamulla, muuten kofeiinitonta.
Illalla pitää aloittaa yötä varten rauhoittuminen hyvissä ajoin. Itselläni se tarkoittaa sitä, että omat liikunnat ja koiran kanssa reippaat ulkoilut suoritan päivällä, en enää illalla. Tietenkään se ei ole kaikilla mahdollista, mutta ne voi yrittää siirtää mahdollisimman aikaiseen ajankohtaan, ei lähelle nukkumaanmenoaikaa. Sama koskee kaikkea muutakin isompaa puuhailua ja tekemistä. Itse käyn koiran kanssa iltakävelyllä (se saattaa olla pitkäkin, mutta rauhallinen, ja ehdottomasti rauhallisessa paikassa) joskus seitsemän aikaan ja sen jälkeen syön iltaruuan. Pääosin kaurapuuroa ja ruisleipää eli hitaita hiilihydraatteja, ei mitään virkistävää kuten raikkaita marjoja tms.
Iltapesut myös hyvissä ajoin, ei juuri ennen sänkyyn menoa.
Sitten katson jotain sarjaa, luen, leikin koiran kanssa ja tuherran jotain pientä.
Viileä makuuhuone, mukava tyyny, löysät villasukat jalkaan. Nukkumaan kun oikeasti nukuttaa.
Sängyssä keinoja, jotka rauhoittavat minulla aktiivisen mielen ja joilla saan unen yleensä aika nopeasti:
- silmät kiinni silmien pyörittely luomien alla, katse ylös, sivulle, alas, toiselle sivulle; rauhallinen tahti ja keskittyminen silmien liikkeeseen
- silmät auki ja katseen ja ajatuksen keskittäminen yhteen pisteeseen niin kauan kuin suinkin pystyy, saa räpytellä, kunnes silmäluomet alkavat lupsaa ja seuraa nukahtaminen
- selinmakuulla jalat hiukan harallaan ja käsivarret vähän irti kropasta, keskittyminen jalkateristä alkaen jokaiseen kropan kohtaan tiedostaen, miltä mikin kohta tuntuu ja antaen niiden painua päin patjaa
Joskus teen mielikuva-ajattelua, mistä minun lemppari on se, että kuvittelen unelmieni kesämökin. Aloitan siitä, miltä sinne johtava tie näyttää, miltä piha, itse talo, rantasauna, sitten miltä näyttää jokainen huone jne. Harvoin pääsen sisustukseen asti, yleensä nukahdan jo ovella :).
Idea noissa on se, että keskitän ajatuksen ja mielen siihen pisteeseen, silmien liikkeeseen, tai siihen mökkiin jolloin en ajattele vilkkaasti jotain muuta.
Olen mielestäni melko ADHD, mielikuvitus on vilkas ja ajatukset pyörivät päässä hyvin aktiivisesti, eikä se mielen levottomuus useimmiten lopu edes yöksi ilman, että tietoisesti lopetan sen. Yölläkin jos ja kun herään kesken kaiken, ajatusrumba lähtee liikkeelle välittömästi. Silloin alan heti pyöritellä silmiä ja keskityn siihen, jolloin yleensä saan nukahdettua uudelleen.
- Kännykän käytön vähentäminen, somen seuraamisen vähentäminen (tunti päivässä)
- päivän aikana on hyvä myös pitää parin minuutin taukoja, hengittelen, tekemättä mitään, kävelemällä pieni lenkki
- kirjan lukeminen
- youtubessa runsaasti materiaalia rentouttamaan mieltä
- hyvinvoinnista huolehtiminen: ravinto, liikunta, uni, sosiaaliset suhteet....
Hengitys- ja rentoutusharjoitukset ja jooga. Tein juuri yhden ilmaisen kokeilutunnin nettijoogaa kotona ja se rauhoitti ihan ihmeellisesti sekä mieltä että vatsaa. Aion ostaa sieltä nettikurssin ja tehdä lisää.
Joskus aiemmin mulla auttoi tämä
, tuli oikeasti sellainen olo, että kaikki on hyvin.
Kannattaa opetella 1-2 keinoa (hengitysharjoitus tms.), jolla saat rauhoitettua itsesi keskellä kiirettä ja arkea, jo ennen iltaa.
Edellinen lisää, että kävely auttaa aina. Luonnossa vielä parempi, mutta toimii kaupungissa, on todettu Helsingin keskustan tuntumassakin, onhan sielläkin rauhallisempia katuja.
Noita ilmaisia harjoitteita löytyy netistä monesta paikkaa, myös äänikirja- ja musiikkisovelluksista, itselleni on tärkeää löytää sellainen, jonka tyyli sopii minulle. Harjoitteet tuovat turvaa siitä, että apu on lähellä, omassa mielessä ja kehossa, aina mukana.
litran kossu vie ylivirityksen 24 tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene metsään tunniksi. Suomessa helppoa. Toimii.
Kun Helsingin keskustassa asuu, ei ole ihan niin helppoa kuin luulet.
Höpsistä. Keskustasta pääsee Keskuspuistoon erittäin helposti. Sen takia sen nimi on Keskuspuisto.
Itse en laske Keskuspuistoa edes kunnon metsäksi, se on niin kapea kaistale että joka kolkkaan kuuluu autoteiden ääni.
1,5 tuntia menee itselläni keskustasta julkisilla kunnon metsään, esim. Nuuksioon.
Minä rentoudun ennen unta, kuvittelemalla olevani voinokare kuumalla pannulla, joka hiljalleen sulaa veteläksi.
Jooga ja hengitysharjoitukset. Metsä, kirjat ja lemmikkieläimet. Musiikki, piirtely, käsityöt. Ajoissa petiin. Nämä rauhoittaa päässä laukkaavat ajatukset.
Juttelu ystävän tai luotettavan sukulaisen kanssa. Somen käytön minimoiminen.
Ja juttelu puhumalla kasvotusten tai puhelimessa. Ei kirjoittelu, koska ei vaikuta olotilaan yhtään samallailla. Lisäys edelliseen.
Kiihtynyt mieli kiihdyttää kehoa vaikka keho olisi rento. Kiihtynyt keho kiihdyttää mieltä vaikka mieli olisi rento. Olen pannut merkille että kiihdyttäjä on aina enemmän jompikumpi, ei ehkä koskaan kummatkin yhdessä. Kun keho ja mieli ovat tasapainossa, kaikki on vaivatonta ja kaikki tapahtuu kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene metsään tunniksi. Suomessa helppoa. Toimii.
Kun Helsingin keskustassa asuu, ei ole ihan niin helppoa kuin luulet.
Höpsistä. Keskustasta pääsee Keskuspuistoon erittäin helposti. Sen takia sen nimi on Keskuspuisto.
Itse en laske Keskuspuistoa edes kunnon metsäksi, se on niin kapea kaistale että joka kolkkaan kuuluu autoteiden ääni.
1,5 tuntia menee itselläni keskustasta julkisilla kunnon metsään, esim. Nuuksioon.
Ootko kiertänyt keskuspuistoa yli 200 metriä? Siellä on todellakin paljon alueita joihin ei kyllä mikään "autoteiden" ääni kuulu.
Itse kun ensimmäisiä kertoja keskuspuistoa Paloheinän lähellä samoilin, eksyin eikä mistään kuulunut ääniä joiden perusteella olisin voinut arvioida missä on autotietä. Mapsin avulla vasta onnistuin paikantamaan missä olen.
Vierailija kirjoitti:
Ensin listaa todoo-asiat mielestä odottamaan seuraavaan viikkoon/tulevaisuuteen. Some kiinni ja kirjan kuuntelu tai lukeminen. Kevyt liikkuminen luonnossa, jonka jälkeen etenkin vagushermoa venyttävät kierrot ja palleahengitys. Nukahdan nopeasti ja levollisesti kun luen. Näillä tekohengitän itseäni uupumusta loppuun töissä, kun ei muutakaan mahdollisuutta ole.
Nenyttävät kierrot! Uusi juttu minulle! Kerro lisää
Yin-jooga ja ruusujuuriuute toimii mulla
Jep. Jos on varaa osua Etu-Töölössä niin on varaa bussilippuunkin.