Ja taas on kouluikäisten vanhemmat vaatimassa heinäkuuta itselleen
Miksi juuri heinäkuu pitäisi saada koulujen kesälomien varjolla? Kesäloma kestää kuitenkin 2,5kk, joten ihan hyvin sen loman voi ottaa vaikka kesäkuulle tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kuitenkin aina pitäisi saada vain se heinäkuu ja muiden pitäisi joustaa.
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Terve lapsi kestää. Meillä kesti erityislapsikin."
Kai kaikki ihmiset hengissä selviäisi vaikkei lomaa olisi koko vuotena kuin kaksi viikkoa mut ei se pidemmän päälle kovin mukavaa tai kestävää olisi
Eihän tässä kyse mukavuudesta olekaan. Vanhempien on vain lopetettava itsekkyys ja opeteltava siihen, että lapsettomat eivät ole velvollisia luopumaan omasta loma-ajan tarpeesta. T. Erityislapsen vanhempi
Eihän kukaan ole lomia lapsettomilta viemässä. Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että loma-ajat sovitaan sen mukaan miten kullakin on paras. Lasten loma-aikana heinäkuu on se vaikein järjestettävä ja on käsittämätöntä, jos lähtökohtaisesti lapseton pahoittaa mielensä ja toteaa että sun kupeidenhedelmät ei mua kiinnosta. Mistään muusta asiasta ei velakaan työkaverilleen vit*uilisi.
Mistään muusta asiasta ei velakaan työkaverilleen vit*uilisi.
Voi kuule, vela on hyvin usein se itsekkäin ja muista välittämätön, kaikesta valitetaan ja auotaan päätä. Kaikki sitten paketoidaan siihen miten ei ole hänen ongelmansa että toinen on pilannut elämänsä lapsilla. Velalle kaikki on muiden huonommuutta.
Kaupunkien pitäisi velvoittaa päiväkodit pysymään auki koko kesän. Työntekijät keskenään on saman arvoiset riippumatta perheen koosta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkien pitäisi velvoittaa päiväkodit pysymään auki koko kesän. Työntekijät keskenään on saman arvoiset riippumatta perheen koosta.
Kaikissa kaupungeissa on yksi päivystävä päiväkoti joka kesä. Sen velvoittaa ihan varhaiskasvatuslaki.
Vierailija kirjoitti:
Eli lukeudut niihin hankaliin, jotka eivät kykene noudattamaan sääntöjä?!
Voi kuule, et voisi olla enemmän väärässä. Se että ajattelee muitakin kuin itseään, ei ole sääntöjen noudattamattomuutta vaan järkevyyttä. Saat olla se hankala työpaikallasi etkä neuvotteöe mistään, mutta älä ihmettele sitten kun vuoden aasi-palkinto osuu aina kohdallesi.
Käytännössä lapsellisten kanssa neuvottelu on sitä, että se heinäkuu on lasten vuoksi saatava vapaaksi, piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, et voisi olla enemmän väärässä. Se että ajattelee muitakin kuin itseään, ei ole sääntöjen noudattamattomuutta vaan järkevyyttä. Saat olla se hankala työpaikallasi etkä neuvotteöe mistään, mutta älä ihmettele sitten kun vuoden aasi-palkinto osuu aina kohdallesi.
Käytännössä lapsellisten kanssa neuvottelu on sitä, että se heinäkuu on lasten vuoksi saatava vapaaksi, piste.
No ei ole. Kokeilisit joskus etkä vaan vänkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta miten neuvottelet jos kaksi eri työntekijää tarvitsee heinäkuun vapaaksi ja molemmat ei voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Kokeilisit joskus etkä vaan vänkäisi.Olen eri mutta miten neuvottelet jos kaksi eri työntekijää tarvitsee heinäkuun vapaaksi ja molemmat ei voi olla?
No siten että sopivat kumpi jää juhannukselta ja on kaksi heinäkuun ekaa viikkoa lomalla ja kumpi kaksi heinäkuun vikaa-elokuulla. Näinhän sä sopisit ne lomat mistä tahansa muustakin syystä kuin lapset.
Omalla kokemuksella tuo heinäkuun jakaminen kahteen pätkään ei sovi. Valitus alkaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ne työntekijät lomailisivat? Entä sitten auki oleva pk, saako sen sulkea jos siellä olisi vain yksi lapsi hoidossa? Hyvinvointialueelle edullisinta kun pidetään auki minimi päiväkoteja eikä kesäsijaisia välttämättä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kokemuksella tuo heinäkuun jakaminen kahteen pätkään ei sovi. Valitus alkaa silti.
Jos joku valittaa, on kyse ihmisestä, ei lapsista. Sulla varmaan sitten osunut kohdalle yhtä joustamaton vastapuoli, mutta eipä ole yleistettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen kuule kokeillut. Ei jousteta ollenkaan. Ja kerran koitettiin autonomista työvuorosuunnittelua, niin pari lapsellista työntekijää olivat aivan monttu auki, kun heidän pelkkiä aamuja sisältävä lista ei mennyt läpi. Se on monella lapsellisella vain minäminäminä eikä kukaan muu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku valittaa, on kyse ihmisestä, ei lapsista. Sulla varmaan sitten osunut kohdalle yhtä joustamaton vastapuoli, mutta eipä ole yleistettävissä.
No sitähän minä olen tässä kokoajan sanonut että tuon lomariitelyn motiivina ei oikeasti ole lapset, vaan joustamaton luonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitähän minä olen tässä kokoajan sanonut että tuon lomariitelyn motiivina ei oikeasti ole lapset, vaan joustamaton luonne.
Eli myönnät että olet joustamaton. Lapset on se syy heinäkuun haluamiselle, joustamattomuus on eri asia. Jos kaksi joustamatonta osuu vastakkain, lapsellinen vieköön voiton, koska peruste on lapsetonta vahvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli myönnät että olet joustamaton. Lapset on se syy heinäkuun haluamiselle, joustamattomuus on eri asia. Jos kaksi joustamatonta osuu vastakkain, lapsellinen vieköön voiton, koska peruste on lapsetonta vahvempi.
Onneksi laki on kanssasi eri mieltä. Joustaminen ei toimi niin että työpaikalla pari ihmistä joustaa joka vuosi ja toiset ei koskaan.
Kiertävä lomalista tai varsinkin pakollinen firma-kiinni-heinäkuu olisivat ainakin itselleni ihan kauhistus, kun suunnilleen koskaan ei olisi loma silloin, kun sen saisi soviteltua puolison kanssa samaan aikaan ja vielä jotenkin muutenkin omaan elämään sopivasti. Onneksi on ollut koko työura sellaisia työyhteisöjä, että on voinut sopia näistä porukalla.
Lomat voivat kiertää. Jokainen saa vuorollaan touko-kesä-heinä-elo-syys, jos ei muuten sopu synny.
Ne ketkä rohmuavat juhannuksesta 5 viikkoa eteenpäin joka vuosi, härskiydellään, pitää ohjata tasapuolisuuteen.
Itsekin käytännössä huomannut, että kiertävä lomalista on ainoa, mikä käytännössä toimii ja varmistaa työntekijöiden tasapuolisuuden. Muuten siinä käy niin, että ne muutamat vahvat jyräävät ja saavat pomon puolelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi latelet faktana että lapsellisen peruste olisi jotenkin parempi? Tuohan on sinun itsekäs mielipiteesi eikä mitään muuta. Työelämässä on olemassa syrjintäkielto. Jos kerta lomia jaellaan syrjivästi perhetilanteesta riippuen, sitten vastaavasti muukin lapsiin liittyvä syrjintä toisin päin on ok. Jotenkin tuntuu että pieni palikka nyt puuttuu tässä ajatteluketjussa. Vuosilomat jaetaan kaikille tasapuolisesti eikä minkään "minä minä ja mun syyt" perusteella. Jos sulla on oikeita syitä olla pois tiettyyn aikaan, esim. lähiomaisen kuolema tai lääketieteellinen toimenpide, ne ovat erillinen asia ja menevät joko TESin tai työlainsäädännön puitteissa. Onse jännä että sunkin mielestä lailla voi pyyhkiä takalistoa kun kyseessä on lapsellisten lapselliset vaatimukset.