Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja taas on kouluikäisten vanhemmat vaatimassa heinäkuuta itselleen

Vierailija
13.02.2026 |

Miksi juuri heinäkuu pitäisi saada koulujen kesälomien varjolla? Kesäloma kestää kuitenkin 2,5kk, joten ihan hyvin sen loman voi ottaa vaikka kesäkuulle tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kuitenkin aina pitäisi saada vain se heinäkuu ja muiden pitäisi joustaa. 

Kommentit (567)

Vierailija
321/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Siitä syystä heinäkuussa on kaikkialla eniten ruuhkaa kun lapsiperheet ovat lomilla ja liikkeellä. Kylpylät, huvipuistot yms.. 

Pidän mielelläni lomat kesä tai elokuussa. Meillä lapset jo isoja joten ei väliä. 

Mitenkäs, ku lapset oli pieniä?

Vierailija
322/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsia, mutta olen sitä mieltä, että kaikki työntekijät ovat samalla viivalla lomien ja työaikojen suhteen. Kauhulla odotan koulun aloitusta, mutta se on meidän vanhempien tehtävä järjestää asiat. Olemme täysin tukiverkottomia, mutta uskon, että asiat järjestyvät tavalla tai toisella. 60 prosenttinen työaika ainakin on suuri helpotus arkeen. Sitä ei lapseton meidän työpaikassa saa. Enempää joustoa lapsettomilta en edes kehtaisi vaatia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Terve lapsi kestää. Meillä kesti erityislapsikin."

Kai kaikki ihmiset hengissä selviäisi vaikkei lomaa olisi koko vuotena kuin kaksi viikkoa mut ei se pidemmän päälle kovin mukavaa tai kestävää olisi

Eihän tässä kyse mukavuudesta olekaan. Vanhempien on vain lopetettava itsekkyys ja opeteltava siihen, että lapsettomat eivät ole velvollisia luopumaan omasta loma-ajan tarpeesta. T. Erityislapsen vanhempi

Vierailija
324/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että lapsella on muutama isovanhempi ja todennäköisesti myös pari setää tai tätiä. Eikö näitä voi valjastaa apuun? Isoäiti tai isoisä asumaan lapsiperheen luo viikoksi ja lapsi serkun perheen luo toiseksi viikoksi niin jo on puolet helmikuusta hoidettu. Ei mahdollista kaikille, tiedän, mutta olisihan tämä nyt monelle ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
325/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kukaan ei ole kenellekään tilivelvollinen! En minä perustele lomantarvetta muille kuin esimiehelle. Toki meillä avoin työyhteisö ja kiertävä lomalista."

Vieläkään ei ole tullut yhtään esimerkkiä. On se heinäkuu mystinen. Etenkin kun nykyään sää voi olla parempi kesä- tai elokuussa.

Niin, VOI olla. Yleensä heinäkuussa on parhaimmat säät. 

Miksi vain lapsiperheet ovat tuohon oikeutettuja?! Itse olin aina kesäkuussa lomalla ja mieheni heinäkuussa. Tein lyhennettyä työaikaa, joten pitkiä vapaita oli myös heinäkuussa. Loma saattoi venyä 6 viikon mittaiseksi. Sitten tuli kiertävät listat, mutta lapsethan ei ole ikuisesti pieniä 🙄

Vierailija
326/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi olen vuorotöissä, koska olen mieluummin töissä, kuin työtön. Päivätöitä ei kasva joka oksalla.

Silloin ei valiteta. T. Vuototyöläinen

Vierailija
327/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikalla on nimenomaan boomerit halunneet kaikki lomansa koulujen loma-aikojen mukaan. En tiedä miksi, eivät vaikuta ihmisiltä jotka hoitaisivat lapsenlapsiaan, parilla ei edes ole omia lapsia. Kiva meidän perheellisten sitten miettiä miten lasten loma-ajat järjestellään. Esimiestä ei kiinnosta lomien tasa-arvoinen kierto. 

Hyväksy tuo tai vaihda työpaikkaa. 

Vierailija
328/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika usein pitänyt lomani loppukesästä. Saa nähdä millainen itkuporu syntyy tänä vuonna kun se ei ole mahdollista vaan lomailen joko kesä- tai heinäkuussa. 

Vierailija
329/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi olen vuorotöissä, koska olen mieluummin töissä, kuin työtön. Päivätöitä ei kasva joka oksalla.

Silloin ei valiteta. T. Vuototyöläinen

Minä en olekaan valittanut, vaan ne kollegat, jotka hakeutuvat meille töihin ja vaativat vain arkiaamuvuoroja.

Vierailija
330/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko niin? Ei todellakaan tarvitse kenenkään välittää toisten ihmisten lomista. Ne pidetään silloin, kun työnantaja määrää, eikä aleta lapsikorteilla pelailemaan.

Ei niitä työnantaja määrää. Kaikkien tulisi olla kiinnostunut työkavereidensa lomista. 

Kyllähän kiertävässä listassa määräytyy kesäloma. Meillä touko-syyskuu. 

Vierailija
331/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku poisti viestini tai en vain löydä. Olin yh ja kesälomat kiertävät. Suurin osa työkavereista lapsettomia. Lapseni päivystävä päiväkoti ihan eri suunnassa ku työpaikka. Matkaa kertyi 40km/pv. Tätä kesti 2viikkoa, kunnes pääsin lomalle. Jotta asian ydin tulisi esiin, olin autoton. Bussilla ei päässyt, olisi pitänyt vaihtaa. Satoi tai paistoi, taittui matka polkupyörällä. Ei auttanu nurista. Tästä aikaa 25 vuotta. 

Vierailija
332/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että lapsella on muutama isovanhempi ja todennäköisesti myös pari setää tai tätiä. Eikö näitä voi valjastaa apuun? Isoäiti tai isoisä asumaan lapsiperheen luo viikoksi ja lapsi serkun perheen luo toiseksi viikoksi niin jo on puolet helmikuusta hoidettu. Ei mahdollista kaikille, tiedän, mutta olisihan tämä nyt monelle ihan hyvä vaihtoehto.

Varmasti olisi ihanne! Miksi velvoittaa muita? 

Vierailija
333/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti olisi ihanne! Miksi velvoittaa muita? 

Ei varmaan pidä velvoittaa ketään, mutta miksi läheiset eivät haluaisi auttaa? 

Vierailija
334/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mielelläni heinäkuun töissä. Kukaan ei soittele, toimistossa on viileää ja hiljaista, ja käytännössä istuskelen jalat pöydällä puoli kuuta ja käyn lounaalla ja lähden kotiin klo 14, vilkaisen kotoa sähköpostit klo 16.30.

Mahtaa olla todella tärkeä työ kun voi kuukauden vetelehtiä tekemättä mitään eikä kukaan tajua sitä.

Vierailija
335/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikalla on nimenomaan boomerit halunneet kaikki lomansa koulujen loma-aikojen mukaan. En tiedä miksi, eivät vaikuta ihmisiltä jotka hoitaisivat lapsenlapsiaan, parilla ei edes ole omia lapsia. Kiva meidän perheellisten sitten miettiä miten lasten loma-ajat järjestellään. Esimiestä ei kiinnosta lomien tasa-arvoinen kierto. 

Boomerit eli suomalaisittaib suuret ikäluokat ovat jo kauan olleet eläkkeellä.

Vierailija
336/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaupungit ja kunnat eivät voi tehdä listoja vaikka kaksi vuotta eteenpäin, että mikä päiväkoti päivystää heinäkuun? Auttaisi edes vähän lapsiperheitä miettimään kesää. 

Moni asia helpottaisi perheiden tilannetta hieman, mikä pitkällä aikavälillä auttaa paljon. Mutta ei, minkäänlainen ennakointi tai ennaltaehkäisy ei tässä maassa käy. 

Vierailija
337/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertövät lomat,niin meillä ratkaistiin tuo

Vierailija
338/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kukaan ei ole kenellekään tilivelvollinen! En minä perustele lomantarvetta muille kuin esimiehelle. Toki meillä avoin työyhteisö ja kiertävä lomalista."

Vieläkään ei ole tullut yhtään esimerkkiä. On se heinäkuu mystinen. Etenkin kun nykyään sää voi olla parempi kesä- tai elokuussa.

Elokuun säät ei kiinnosta kun on jo syksyn tuntu, mutta tässä viime kesän keskiarvot: 

Kuukausi

Keskilämpötila (Etelä-Suomi)

Kesäkuu 2025

~ 13 - 15 C (esim. Helsinki n. 13,6 C

Heinäkuu 2025

~ 19 - 20C tai hieman enemmän (monilla asemilla 20C

Että on siinä iso ero.

Vierailija
339/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi kiertävät lomalistat kesä-elokuu. Tänä vuonna minulla lapsettomalla on vuorossa heinäkuu ja jo nyt on alkanut kitinä ja vetoomus, että vaihtaisin sen jonkun kanssa jolla on kesä tai elokuu no en vaihda 😂

Vierailija
340/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onneksi kiertävät lomalistat kesä-elokuu. Tänä vuonna minulla lapsettomalla on vuorossa heinäkuu ja jo nyt on alkanut kitinä ja vetoomus, että vaihtaisin sen jonkun kanssa jolla on kesä tai elokuu no en vaihda 😂

Meillä alkoi riitely jo tammikuussa. Valittajina ne jotka ovat useina vuosina saaneet jyrättyä itselleen heinäkuun ja nyt kränäävät kun muut ei enää suostu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi