Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja taas on kouluikäisten vanhemmat vaatimassa heinäkuuta itselleen

Vierailija
13.02.2026 |

Miksi juuri heinäkuu pitäisi saada koulujen kesälomien varjolla? Kesäloma kestää kuitenkin 2,5kk, joten ihan hyvin sen loman voi ottaa vaikka kesäkuulle tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kuitenkin aina pitäisi saada vain se heinäkuu ja muiden pitäisi joustaa. 

Kommentit (567)

Vierailija
361/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kokemuksella tuo heinäkuun jakaminen kahteen pätkään ei sovi. Valitus alkaa silti.

Jos joku valittaa, on kyse ihmisestä, ei lapsista. Sulla varmaan sitten osunut kohdalle yhtä joustamaton vastapuoli, mutta eipä ole yleistettävissä.

No sitähän minä olen tässä kokoajan sanonut että tuon lomariitelyn motiivina ei oikeasti ole lapset, vaan joustamaton luonne. 

Eli myönnät että olet joustamaton. Lapset on se syy heinäkuun haluamiselle, joustamattomuus on eri asia. Jos kaksi joustamatonta osuu vastakkain, lapsellinen vieköön voiton, koska peruste on lapsetonta vahvempi. 

Onneksi laki on kanssasi eri mieltä. Joustaminen ei toimi niin että työpaika

Tällaista ei tapahdu, sepä se. Joka vuosi pari velaa valittaa asiasta, jota ei ole edes olemassa. Laki ei muuten määritä millään tavalla sitä kumpi joustaa. 

Vierailija
362/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista ei tapahdu, sepä se. Joka vuosi pari velaa valittaa asiasta, jota ei ole edes olemassa. Laki ei muuten määritä millään tavalla sitä kumpi joustaa. 

Tämä! Provon tunnistaa juurikin noista taas, aina, kaikki- yleistyksistä. Jos joku todella on tilanteessa, jossa aina työkaveri saa sen heinäkuun ja hän ei koskaan, ottaa asian esimiehen kanssa esiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vela ja joustan ja joustan.Ei jää minusta kiinni esimerkiksi heinäkuun loma tai päiväkodin juhlaan pääseminen,toki jälkimmäisessä en vaihda vuoroa jos on lääkärikäynti mikä sekin ärsyttää perheellisiä.

Vierailija
364/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vela ja joustan ja joustan.Ei jää minusta kiinni esimerkiksi heinäkuun loma tai päiväkodin juhlaan pääseminen,toki jälkimmäisessä en vaihda vuoroa jos on lääkärikäynti mikä sekin ärsyttää perheellisiä.

Tuskin ärsyttää, lääkärikäyntiä varten sun ei tarvitse pyytää keneltäkään vapaata. 

Vierailija
365/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että jotkut sanoo että lapselliset haluaa tehdä vain aamuvuoroja. Itse tiedän ihmisen, joka omasta mielestään on oikeutettu tulemaan toimistotöihin vasta kymmeneksi, koska lapset. Työt siis alkaisi viimeistään yhdeksältä, ja hänen pitäisi saada tuo tunti ilmaiseksi. Että kaikenlaista...

Vierailija
366/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terve lapsi kestää. Meillä kesti erityislapsikin."

Kai kaikki ihmiset hengissä selviäisi vaikkei lomaa olisi koko vuotena kuin kaksi viikkoa mut ei se pidemmän päälle kovin mukavaa tai kestävää olisi

Eihän tässä kyse mukavuudesta olekaan. Vanhempien on vain lopetettava itsekkyys ja opeteltava siihen, että lapsettomat eivät ole velvollisia luopumaan omasta loma-ajan tarpeesta. T. Erityislapsen vanhempi

Kenenkään ei tarvitse luopua lomistaan, se olisi laitonta. Lapseton saa ihan samat lomat ja voi pitää ne vaikka elokuussa. 

Vierailija
367/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää? Miten? Työskentelen perheellisenä esh vuodeosastolla sairaalassa vuorotyössä enkä ole kyllä koskaan itse ärsyyntynyt tai nähnyt kenenkään kollegan ärsyyntyvän siitä, jos joku vela ei suostu vaihtamaan vuoroa :D hankalin työkaveri näissä loma- ja vuorotoiveasioissa on eläkeikää lähestyvä henkilö, jolla on jo luonnollisesti aikuiset lapset.

Vierailija
368/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista että jotkut sanoo että lapselliset haluaa tehdä vain aamuvuoroja. Itse tiedän ihmisen, joka omasta mielestään on oikeutettu tulemaan toimistotöihin vasta kymmeneksi, koska lapset. Työt siis alkaisi viimeistään yhdeksältä, ja hänen pitäisi saada tuo tunti ilmaiseksi. Että kaikenlaista...

Niin no. Tuo on kaiketi sitten työnantajan ja työntekijän välinen asia. 

Vierailija
369/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onneksi kiertävät lomalistat kesä-elokuu. Tänä vuonna minulla lapsettomalla on vuorossa heinäkuu ja jo nyt on alkanut kitinä ja vetoomus, että vaihtaisin sen jonkun kanssa jolla on kesä tai elokuu no en vaihda 😂

Totta kai vaihdat. 

Vierailija
370/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no. Tuo on kaiketi sitten työnantajan ja työntekijän välinen asia. 

Tämä kys ihminen lähettelee työhakemuksia eri paikkoihin ja laittaa tuon ehdoksi ja sitten ihmettelee kun ei saa töitä. 

Vierailija
371/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän kukaan ole lomia lapsettomilta viemässä. Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että loma-ajat sovitaan sen mukaan miten kullakin on paras. Lasten loma-aikana heinäkuu on se vaikein järjestettävä ja on käsittämätöntä, jos lähtökohtaisesti lapseton pahoittaa mielensä ja toteaa että sun kupeidenhedelmät ei mua kiinnosta. Mistään muusta asiasta ei velakaan työkaverilleen vit*uilisi."

Minä ihmettelen näin perheellisenä, että MIKSI helvetissä se heinäkuu on aina se hankalin!? Siis ihmettelen ihan yhteiskunnan taholta... Miksi julkisella puolella esimerkiksi varhaiskasvatuksen henkilökunnan pitää lomailla heinäkuussa? Miksi juuri se heinäkuu on se, kun ei ole tarjolla muuta kuin joku päivystävä päiväkoti, jossa työskentelee vain kesätyöntekijöitä, jotka vaihtuvat monta kertaa viikossa... Tai jotkut koululaisten leirit, leikkitoiminta tms., niin miksi näitä ei ole heinäkuussa? 

Ja loppupeleissä vanhempien kannattaa jakaa lomiaan, jos vain suinkin mahdollista. Ellei ole esimerkiksi isovanhempia apuna.

Vierailija
372/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ärsyttää, lääkärikäyntiä varten sun ei tarvitse pyytää keneltäkään vapaata. 

Työaikana?

Vierailija
373/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kaikki ihmiset hengissä selviäisi vaikkei lomaa olisi koko vuotena kuin kaksi viikkoa mut ei se pidemmän päälle kovin mukavaa tai kestävää olisi

Eihän tässä kyse mukavuudesta olekaan. Vanhempien on vain lopetettava itsekkyys ja opeteltava siihen, että lapsettomat eivät ole velvollisia luopumaan omasta loma-ajan tarpeesta. T. Erityislapsen vanhempi

Kenenkään ei tarvitse luopua lomistaan, se olisi laitonta. Lapseton saa ihan samat lomat ja voi pitää ne vaikka elokuussa. 

Nythän on ollut kyse heinäkuusta! Vai luinko aloituksen väärin? Lapseton on myös oikeutettu lomaan heinäkuussa. Lapsiperheet eivät ole number one. T. Erityislapsen vanhempi

Vierailija
374/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän kukaan ole lomia lapsettomilta viemässä. Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että loma-ajat sovitaan sen mukaan miten kullakin on paras. Lasten loma-aikana heinäkuu on se vaikein järjestettävä ja on käsittämätöntä, jos lähtökohtaisesti lapseton pahoittaa mielensä ja toteaa että sun kupeidenhedelmät ei mua kiinnosta. Mistään muusta asiasta ei velakaan työkaverilleen vit*uilisi."

Minä ihmettelen näin perheellisenä, että MIKSI helvetissä se heinäkuu on aina se hankalin!? Siis ihmettelen ihan yhteiskunnan taholta... Miksi julkisella puolella esimerkiksi varhaiskasvatuksen henkilökunnan pitää lomailla heinäkuussa? Miksi juuri se heinäkuu on se, kun ei ole tarjolla muuta kuin joku päivystävä päiväkoti, jossa työskentelee vain kesätyöntekijöitä, jotka vaihtuvat monta kertaa viikossa... Tai jotkut koululaisten leirit, leikkitoiminta tms., niin miksi näitä ei ole heinäkuussa? 

Ja loppupeleissä vanhempien kannattaa ja

Miksi päiväkodin henkilökunnalla ei ole samaa oikeutta kuin muilla työntekijöoillä? Miksi koet, että juuri ko. ammattikunnan tulee työskennellä aina heinäkuussa 😂. Joka toinen vuosi se oma päiväkoti päivystää. Myös päivystävä lomalista kiertää. Ihme nillitystä. 
T. 4 lapsen äiti, joka tekee vuorotyötä ja lomalista kiertää 

Vierailija
375/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on ollut kyse heinäkuusta! Vai luinko aloituksen väärin? Lapseton on myös oikeutettu lomaan heinäkuussa. Lapsiperheet eivät ole number one. T. Erityislap

Niin on, mutta hän ei käytä sitä oikeuttaan jos lapsiperheet tarvitsevat sen heinäkuun vapaaksi koska voi itse lomailla helposti aivan koska vaan. 

Vierailija
376/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisiko se olla vaikka siitä, että koulu alkaa nykyisin aika aikaisin elokuussa, joten sen alun saa ehkä jotenkin järjestettyä. Ja ainakin täällä meidän seuduilla kaupunki järjestää kaikenlaista toimintaa koululaisille juhannukseen saakka, mutta heinäkuussa ei ole sitten yhtään mitään. Eli varmaan ihan käytännöllisistä syistä halutaan se heinäkuu, ettei lasten tarvitse olla lomalla pitkiä päiviä yksin kotona. Joku ekaluokkalainenkin yksin kaikki päivät, eihän siitä mitään tule.

Vierailija
377/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työaikana?

Kyllä, työaikana. 

Vierailija
378/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on ollut kyse heinäkuusta! Vai luinko aloituksen väärin? Lapseton on myös oikeutettu lomaan heinäkuussa. Lapsiperheet eivät ole number one. T. Erityislap

Sun lapsella on erityislapsena hoito myös heinäkuussa, joten helppohan sun on huudella. 

Vierailija
379/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi päiväkodin henkilökunnalla ei ole samaa oikeutta kuin muilla työntekijöoillä? Miksi koet, että juuri ko. ammattikunnan tulee työskennellä aina heinäkuussa 😂. Joka toinen vuosi se oma päiväkoti päivystää. Myös päivystävä lomalista kiertää. Ihme nillitystä. 

T. 4 lapsen äiti, joka tekee vuorotyötä ja lomalista kiertää"

Mitä ihmeen oikeutta? Ei todellakaan kaikilla työntekijöillä ole oikeutta olla joka heinäkuu lomalla, kuten vakalaisilla! Ainakin meidän päikyssä JOKA HEINÄKUU vakiporukka lomailee. Sitten kesätyöntekijät ja muut sijaiset pyörii eri päiväkodeissa... Heillä ei siis ainakaan kierrä yhtään mikään. 

Vierailija
380/567 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkeellisin kehittämisen asia on pitää lomaa vuoroissa.

Meidän puljussa oli pitkään loma kolmessa vuorossa ja nyt pitkästä aikaa kahdessa vuorossa. Nyt on vielä helpompi olla koululaistensa kanssa samaan aikaan lomalla.

Mikä on tuollainen johtoporras, joka ei edes yritä tehdä asialle mitään? Turhake.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi