Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja taas on kouluikäisten vanhemmat vaatimassa heinäkuuta itselleen

Vierailija
13.02.2026 |

Miksi juuri heinäkuu pitäisi saada koulujen kesälomien varjolla? Kesäloma kestää kuitenkin 2,5kk, joten ihan hyvin sen loman voi ottaa vaikka kesäkuulle tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kuitenkin aina pitäisi saada vain se heinäkuu ja muiden pitäisi joustaa. 

Kommentit (567)

Vierailija
301/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tullut tunne viine aikoina, että nämä loma-asiat johtuu paljon myös työyhteisön dynamiikasta, eli ihmiset kokee että ne jotka on hierarkiassa ylimpänä, heille kuuluu heinäkuu. Eli ei haluta luovuttaa sitä paikkaa hierarkiassa ja lomailla muina  aikoina. Ja moni varmaan myös pelkää sitä, että jos joskus joustaa, saa aina joustaa. 

Itse haluaisin mielelläni osan heinäkuusta, muttei välttämättä koko heinäkuuta. Mutta työnantaja päättää. 

Anna kun arvaan. Naisvaltaisilla aloilla muita simputetaan siirtelemällä lomia jonnekin syyskuulle eikä asioista sovita yhdessä ja muutenkin työilmapiiri on huono tai jopa erittäin huono 

Hoitoalalla on juurikin noin. Kaikki ajavat vain omaa etua, eikä osata ajatella yhtään muita.

Muistaakseni on ihan tutkimuksia siitä, että paras olisi kun työyhteisössä olisi sekä miehiä että naisia. Jos on paljon vain toista sukupuolta, tulee herkästi ongelmia 

Vierailija
302/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne työkaverit ei ole millään muotoa tilivelvollisia kertomaan perheellisille työkavereille miksi haluavat lomansa heinäkuulle. En kertoisi minäkään jos joku työkaveri tulisi inttämään miksi minä haluan olla lomalla heinäkuussa, en vaikka olisi kuinka tärkeää ohjelmaa suunnitelmaa.

Tottakai on. Jos et voi olla henkilön x kanssa yhtäaikaa lomalla, tottakai kerrot perustelusi sumpliessasi hänen kanssaan lomia. Jos et, turha sitten valittaa kun toisella on perusteet ja sulla ei. 

Tämän vuoksi monessa paikassa on kiertävät lomat. Ei tarvitse sumplia kenenkään kanssa. Käytännössä nuo sumplimiset ei toimi ollenkaan.

Toimii ja kaikki ovat tyytyväisempiä kun voivat itse aidosti vaikuttaa lomiinsa. 

Kaikki, eli he, jotka jyräävät vuodesta toiseen itselleen parhaat loma-ajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää heinäkuunne, itse lomailen lasten kanssa mieluiten kesä- tai elokuun. Heinäkuu on pahin lomakuukausi, en ottaisi sitä ikinä. 

Missäs sun lapset heinäkuussa on? 

No olisikohan päivystävässä päiväkodissa? Tai kotona toisen vanhemman kanssa? Ei se oikeasti ole niin vaikeaa, kuin lapselliset yrittävät asian vääntää. 

Kouluikäiset lapset päivystävässä päiväkodissa? Onpas typerää, jos eri aikaan lomaillaan perheenä, ei vaikuta kovin hyvältä perheeltä. Kyllä se vain on todella hankalaa ja surullista. 

Kyllä meillä on ihan kunniallisia veronmaksajia kasvanut, vaikka ei yhtäaikaa lomailtu. Ei mitenkään surullista. Toki itse tein töitä vain elokuusta toukokuun loppuun lasten ollessa pieniä. Ei tehty mitään suurempia lomareissuja. Ei olla sen luontosia. Ei ollu rahasta kiinni! 

Vierailija
304/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia ja vuosia lomaillut kesä- tai elokuussa, kun ruuhkainen heinäkuu ei kiinnosta (heinäkuussa on töissäkin tosi rentoa eikä työmatkaruuhkia ole) - mutta näissä on myös huonot puolensa:

- kotimaan lomakohteet ja jopa osa kesäkaupunkien ravintoloista menee elokuussa kiinni viimeistään koulujen alkaessa, joten elokuun lopulla on aika ankeaa reissata tai se vaatii aikamoista selvittämistä

- ulkomaan lomakohteet ovat elokuussa aivan tupaten täynnä eurooppalaisen päälomakauden takia, eikä tarvitse mennä edes Välimerelle saakka, kun on liian kuuma

- jos lomailee jo kesäkuussa, loppuvuosi on tuhannen pitkä ja raskas, kun ei ole mitään juhlapyhiäkään ennen joulua (keväällä ja alkukesällä on talviloma, pääsiäinen, vappu, helatorstai ja juhannus); tämä korostuu erityisesti nykyisessä työssä, jossa syksy on sesonkiaika

Mutta jos lomailen heinäkuussa, joudun tuuraamaan kollegaa sellaiseen aikaan, kun omissakin töissä on kiirettä, ja kun puoliso ei yleensä koskaan saa heinäkuuta, niin tänä vuonna ehkä pilkotaan loma kahteen osaan.

Vierailija
305/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Siitä syystä heinäkuussa on kaikkialla eniten ruuhkaa kun lapsiperheet ovat lomilla ja liikkeellä. Kylpylät, huvipuistot yms.. 

Pidän mielelläni lomat kesä tai elokuussa. Meillä lapset jo isoja joten ei väliä. 

Vierailija
306/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opiskella alalle, missä pistetään koko firma kiinni tietyksi ajaksi esim. raksa pitää usein heinäkuut lomaa tai alalle, missä voi itse valita lomansa, kun on puhtaasti omat työt ja saa valita lomansa, kunhan huomioi kiireisimmät ajat. Terveisin insinööri, joka saa valita lomansa ihan vapaasti kunhan huomio deadlinet ja saa myös useimmiten valita ottaako lomarahat vapaana vai rahana. Toki kaikilla ei näin ole, mutta aika monessa paikassa on tuo loman ajankohta valittavissa. Itsellä ollut yksi vuosi, etten saanut lupaa ottaa vapaana kun oli niin paljon kiireitä mutta loman ajankohdan sain sillionkin valita. Otan aina niin että saan ainakin osan marja-aikaan.  

Näinhän se on. Itse olen hoitoalalla kolmivuorotyössä ja aina välillä meillekin hakeutuu töihin ihmisiä, jotka eivät voi tehdä sitä, tätä ja tuota vuoroa, koska lapset. Ja luonnollisesti lomat pitää saada tiettyinä aikoina, koska lapset. Valitettavasti se on niin, että sitten on hakeuduttava muihin töihin tai laitettava lapset vuorohoitoon, niin kuin me muutkin tehdään. Harva meistä muistakaan nauttii vuorotyöstä.

Vierailija
307/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä, jos/kun melkein kaikilla työntekijöillä on kouluikäisiä lapsia? Sellaista se elämä vain

Ei pitäisi olla. Jos työpaikalla on vain lapsellisia ja kaikki haluaa lomailla samaanaikaan, työpaikka on hyvä ja järjestää asian. 

Tämä onkin hyvä idea, heinäkuussa ei tarvita palveluasumista vaan vanhukset haetaan kotiin lomailemaan lapsiperheen luo. Samoin maauimalan voi hyvin pitää kiinni heinäkuun ajan niin kaikki saavat lomailla silloin.

Nioko on sun esimerkkejä työpaikoista, joissa kaikilla on kouluikäisiä lapsia? 😂

Vierailija
308/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen niitä itsekkäitä lapsettomia (tai aikuisten lasten vanhempia) joiden on pakko saada lomansa tismalleen silloin kun on päikkyläisten/koululaisten lomat. Ei tule mitään järkiperustetta ajankohdalle vaan jotain mussutusta eli suomeksi sanottuna kiusaamista.

No, ne tyypit tiedetään ja jousto heidän suuntaansa on sitten eri kaliiberia kuin niille jotka ovat vastavuoroisia.

Itse en esimerkiksi pidä hiihtolomaa (ja talviloma oli lyhyt) ollenkaan, puoliso ja alle kouluikäiset lapset lähtee silloin mummolaan. Vastavuoroisesti olen saanut kivan kesäloman. Heinäkuu on yhtä hemmettiä päikkyläisten kanssa, hoitopaikka on missälie ja ihmiset vaihtuu koko ajan.

Terve lapsi kestää. Meillä kesti erityislapsikin.

Vierailija
309/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, ne työkaverit ei ole millään muotoa tilivelvollisia kertomaan perheellisille työkavereille miksi haluavat lomansa heinäkuulle. En kertoisi minäkään jos joku työkaveri tulisi inttämään miksi minä haluan olla lomalla heinäkuussa, en vaikka olisi kuinka tärkeää ohjelmaa suunnitelmaa."

Tämä on suomeksi käännettynä ettei mitään tärkeää ole minkä on oltava juuri heinäkuussa. Hyvin, hyvin harva asia menee tärkeysjärjestyksessä pienten lasten edelle. Vai keksitkö esimerkkiä mikä on niin tärkeää ettei onnistu kesä- tai elokuussa vaan nimenomaan tarvitaan koko heinäkuu tyhjäksi? Jos päikkytädit päättäisivät pitää lomansa elokuussa ja sitten vanhemmatkin haluaisivat sen kuun, niin sitten nämä lapsettomat alkaisi kitisemään elokuuta omakseen.

Vierailija
310/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne työkaverit ei ole millään muotoa tilivelvollisia kertomaan perheellisille työkavereille miksi haluavat lomansa heinäkuulle. En kertoisi minäkään jos joku työkaveri tulisi inttämään miksi minä haluan olla lomalla heinäkuussa, en vaikka olisi kuinka tärkeää ohjelmaa suunnitelmaa.

Tottakai on. Jos et voi olla henkilön x kanssa yhtäaikaa lomalla, tottakai kerrot perustelusi sumpliessasi hänen kanssaan lomia. Jos et, turha sitten valittaa kun toisella on perusteet ja sulla ei. 

Kukaan ei ole kenellekään tilivelvollinen! En minä perustele lomantarvetta muille kuin esimiehelle. Toki meillä avoin työyhteisö ja kiertävä lomalista. 

Vierailija
311/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä, jos/kun melkein kaikilla työntekijöillä on kouluikäisiä lapsia? Sellaista se elämä vain

Ei pitäisi olla. Jos työpaikalla on vain lapsellisia ja kaikki haluaa lomailla samaanaikaan, työpaikka on hyvä ja järjestää asian. 

Tämä onkin hyvä idea, heinäkuussa ei tarvita palveluasumista vaan vanhukset haetaan kotiin lomailemaan lapsiperheen luo. Samoin maauimalan voi hyvin pitää kiinni heinäkuun ajan niin kaikki saavat lomailla silloin.

Nioko on sun esimerkkejä työpaikoista, joissa kaikilla on kouluikäisiä lapsia? 😂

No meillä palveluasumisessa kolmella ei ole kouluikäisiä tai nuorempia lapsia. Lopuilla 17:llä on. Meidän työpaikalla ei tosiaan lapsikato näy. Aina on joku raskaana vuoronperään.

Vierailija
312/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terve lapsi kestää. Meillä kesti erityislapsikin."

Kai kaikki ihmiset hengissä selviäisi vaikkei lomaa olisi koko vuotena kuin kaksi viikkoa mut ei se pidemmän päälle kovin mukavaa tai kestävää olisi

Vierailija
313/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi monessa paikassa on kiertävät lomat. Ei tarvitse sumplia kenenkään kanssa. Käytännössä nuo sumplimiset ei toimi ollenkaan.

Toimii ja kaikki ovat tyytyväisempiä kun voivat itse aidosti vaikuttaa lomiinsa. 

Eli lukeudut niihin hankaliin, jotka eivät kykene noudattamaan sääntöjä?! 

Vierailija
314/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan ei ole kenellekään tilivelvollinen! En minä perustele lomantarvetta muille kuin esimiehelle. Toki meillä avoin työyhteisö ja kiertävä lomalista."

Vieläkään ei ole tullut yhtään esimerkkiä. On se heinäkuu mystinen. Etenkin kun nykyään sää voi olla parempi kesä- tai elokuussa.

Vierailija
315/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kukaan ei ole kenellekään tilivelvollinen! En minä perustele lomantarvetta muille kuin esimiehelle. Toki meillä avoin työyhteisö ja kiertävä lomalista."

Vieläkään ei ole tullut yhtään esimerkkiä. On se heinäkuu mystinen. Etenkin kun nykyään sää voi olla parempi kesä- tai elokuussa.

Niin, VOI olla. Yleensä heinäkuussa on parhaimmat säät. 

Vierailija
316/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opiskella alalle, missä pistetään koko firma kiinni tietyksi ajaksi esim. raksa pitää usein heinäkuut lomaa tai alalle, missä voi itse valita lomansa, kun on puhtaasti omat työt ja saa valita lomansa, kunhan huomioi kiireisimmät ajat. Terveisin insinööri, joka saa valita lomansa ihan vapaasti kunhan huomio deadlinet ja saa myös useimmiten valita ottaako lomarahat vapaana vai rahana. Toki kaikilla ei näin ole, mutta aika monessa paikassa on tuo loman ajankohta valittavissa. Itsellä ollut yksi vuosi, etten saanut lupaa ottaa vapaana kun oli niin paljon kiireitä mutta loman ajankohdan sain sillionkin valita. Otan aina niin että saan ainakin osan marja-aikaan.  

Näinhän se on. Itse olen hoitoalalla kolmivuorotyössä ja aina välillä meillekin hakeutuu töihin ihmisiä, jotka eivät voi tehdä sitä, tätä ja tuota vuoroa, koska lapset. Ja luonnollisesti lomat pitää s

Miksi olet vuorotyössä, jos et siitä nauti?!

Vierailija
317/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi olen vuorotöissä, koska olen mieluummin töissä, kuin työtön. Päivätöitä ei kasva joka oksalla.

Vierailija
318/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen niitä itsekkäitä lapsettomia (tai aikuisten lasten vanhempia) joiden on pakko saada lomansa tismalleen silloin kun on päikkyläisten/koululaisten lomat. Ei tule mitään järkiperustetta ajankohdalle vaan jotain mussutusta eli suomeksi sanottuna kiusaamista.

No, ne tyypit tiedetään ja jousto heidän suuntaansa on sitten eri kaliiberia kuin niille jotka ovat vastavuoroisia.

Itse en esimerkiksi pidä hiihtolomaa (ja talviloma oli lyhyt) ollenkaan, puoliso ja alle kouluikäiset lapset lähtee silloin mummolaan. Vastavuoroisesti olen saanut kivan kesäloman. Heinäkuu on yhtä hemmettiä päikkyläisten kanssa, hoitopaikka on missälie ja ihmiset vaihtuu koko ajan.

Kun työpaikassa on kiertävä lista, ei tarvi joustaa oli lapsia tai ei. Siihen nyt vain on sopeuduttava. Vanhimman lapseni ollessa päikkyläinen, jouduin viemään hänet päivystävään päiväkotiin. Suunta oli ihan päinvastainen työpaikkaan nähden. Matkaa kertyi n.40km/pv. 2 viikkoa tätä rumbaa kesti. Satoi tai paistoi, oli mentävä. Jotta saat kiinni tämän, niin olin autoton yh ja matka taittui polkupyörällä, koska bussiyhteydetkään ei toiminu. Ei auttanu itkeä työnantajalle, sopeuduin. Toki tuossa oli kyse vain yhdestä kesästä. Aikaa tuosta on 25 vuotta. 

Haha, se lapsellisten jousto on kyllä nähty. Sitä ei käytännössä ole. 

Vierailija
319/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työpaikalla on nimenomaan boomerit halunneet kaikki lomansa koulujen loma-aikojen mukaan. En tiedä miksi, eivät vaikuta ihmisiltä jotka hoitaisivat lapsenlapsiaan, parilla ei edes ole omia lapsia. Kiva meidän perheellisten sitten miettiä miten lasten loma-ajat järjestellään. Esimiestä ei kiinnosta lomien tasa-arvoinen kierto. 

Vierailija
320/567 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, ne työkaverit ei ole millään muotoa tilivelvollisia kertomaan perheellisille työkavereille miksi haluavat lomansa heinäkuulle. En kertoisi minäkään jos joku työkaveri tulisi inttämään miksi minä haluan olla lomalla heinäkuussa, en vaikka olisi kuinka tärkeää ohjelmaa suunnitelmaa."

Tämä on suomeksi käännettynä ettei mitään tärkeää ole minkä on oltava juuri heinäkuussa. Hyvin, hyvin harva asia menee tärkeysjärjestyksessä pienten lasten edelle. Vai keksitkö esimerkkiä mikä on niin tärkeää ettei onnistu kesä- tai elokuussa vaan nimenomaan tarvitaan koko heinäkuu tyhjäksi? Jos päikkytädit päättäisivät pitää lomansa elokuussa ja sitten vanhemmatkin haluaisivat sen kuun, niin sitten nämä lapsettomat alkaisi kitisemään elokuuta omakseen.

Miksi teit lapsia. Lapseton ei ole velvollinen asettamaan itsensä likoon lapsellisten vuoksi. Ja kyllä, minulla on lapsia. Olen tuo, joka yhna kuljetti 2 viikkoa pyörällä päivystävään päiväkotiin. Tuolloin työpaikassani suurin osa oli lapsettomia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä