Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ja taas on kouluikäisten vanhemmat vaatimassa heinäkuuta itselleen

Vierailija
13.02.2026 |

Miksi juuri heinäkuu pitäisi saada koulujen kesälomien varjolla? Kesäloma kestää kuitenkin 2,5kk, joten ihan hyvin sen loman voi ottaa vaikka kesäkuulle tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kuitenkin aina pitäisi saada vain se heinäkuu ja muiden pitäisi joustaa. 

Kommentit (273)

Vierailija
201/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oma mielipiteensä, mikä on hyvä sää. Heinäkuussa on MINUN mielestäni parhaat säät.

Suomessa heinäkuussa voi olla hellettä tai sataa rakeita, elokuussa vähemmän hellekelejä, mutta ei varmuudella kylmä. Juu, kukin arvioi miten arvioi. 

Vierailija
202/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oma mielipiteensä, mikä on hyvä sää. Heinäkuussa on MINUN mielestäni parhaat säät.

Suomessa heinäkuussa voi olla hellettä tai sataa rakeita, elokuussa vähemmän hellekelejä, mutta ei varmuudella kylmä. Juu, kukin arvioi miten arvioi. 

Ja sää ei kyllä kenenkään järjellä varustellun mielestä voi oll parempi perustelu kuin lasten loma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset ei ymmärrä, että muissa kaupungeissa saattaa olla vain yksi vuoropäiväkoti auki eikä sinne pääse kaikilta asuinalueilta linja-autolla. Pitää olla oma auto käytössä.

Se nyt on vain ja ainoastaan perheellisen oma ongelma.

Tuntuu olevan sun ongelma kun jaksat ulista heinäkuun lomista vaikka sun perusteet lomailuun heinäkuussa on festarit ja seksihelle. 

Ne ovat ihan päteviä syitä pitää kesäloma heinäkuussa. 

Kesäloman tarkoitus on rentoutuminen ja jopa hauskanpito. 

Kyllä, myös perheellinen tarvitsee rentoutumista ja hauskanpitoa, lapsista puhumattakaan. Sen lisäksi perheellisellä on pakottava tarve

Eli siis lapsettomat ovat syyllisiä siihen että sinulla on rankkaa omassa elämässä ja pitäisi antaa sinulle sillä syyllä peruste pitää lomasi silloin kun se sinulle parhaiten sopii? Eikö ne asiat olekkaan omia valintoja ja niistä valinnoista on kannettava ihan itse seuraukset? No ei yhtään yllätä, kuten se että se lapsienkin kasvatusvastuu on on kaikille muilla kuin itse vanhemmilla.

Vierailija
204/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ jousta!

Naisvaltaisilla aloilla painostetaan joustamaan. Tekisi mieli irtisanoutua kun samat lellikit saavat aina haluamansa työvuorot ja lomat ja muiden pitäisi aina taipua. 

OLET PROVO! On täysin oma valintasi suostua painostamiseen. Lain mukaan synnytyskoneilla ei ole oikeutta valita loma-aikaansa. Lain mukaan työnantajalla on velvollisuus huolehtia tasapuolisuudesta.

Vierailija
205/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sää ei kyllä kenenkään järjellä varustellun mielestä voi oll parempi perustelu kuin lasten loma. 

Kyllä se on parempi perustelu. Ei kiinnosta random penskojen lomat.

Vierailija
206/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vaatii heinäkuuta vain, että perheellinen ei sitä saisi. 

Vierailija
207/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapseton suhtautuu tähän asiaan noin? Siitä että synnytät ja kasvatat uusia veronmaksajia heinäkuun lomapäivät on pieni palkinto. Pitäisi kirjata työehtosoppariin henk.koht.bonuksena. 

No lapset on oma valinta, lapsista saa bonuksena äitiys- ja vanhempain vapaat + lapsilisät. Työkavereiden ei mitään bonuksia pidä antaa. Terveisin neljän äiti 

Vierailija
208/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimerelle nyt ei ainakaan mitään järkeä lähteä heinäkuussa.

Sinne mennään silloin kun on loma sekä itsellä, siskolla että hänen teineillään. Kerrankin kaikilla yhtä aikaa.

Olikin ihanat 2 viikkoa

Vierailija
209/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapseton suhtautuu tähän asiaan noin? Siitä että synnytät ja kasvatat uusia veronmaksajia heinäkuun lomapäivät on pieni palkinto. Pitäisi kirjata työehtosoppariin henk.koht.bonuksena. 

No lapset on oma valinta, lapsista saa bonuksena äitiys- ja vanhempain vapaat + lapsilisät. Työkavereiden ei mitään bonuksia pidä antaa. Terveisin neljän äiti 

Juuri näin. Ihan on oma valinta se että tekeekö niitä lapsia ja jos tekee, niin ei kaikki vastuu voi olla joka asiasta aina muilla tai työnantajalla, joka kuitenkin aika paljon niitä kustannuksia maksaa ja yhteiskunta paljon kuitenkin kattaa. 

Vierailija
210/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis lapsettomat ovat syyllisiä siihen että sinulla on rankkaa omassa elämässä ja pitäisi antaa sinulle sillä syyllä peruste pitää lomasi silloin kun se sinulle parhaiten sopii? Eikö ne asiat olekkaan omia valintoja ja niistä valinnoista on kannettava ihan itse seuraukset? No ei yhtään yllätä, kuten se että se lapsienkin kasvatusvastuu on on kaikille muilla kuin itse vanhemmilla.

Rankkaa? Ei lapsellisilla ole rankkaa sen enempää kuin muillakaan. Joku lapseton perusteli heinäkuun lomaa rentoutumisella, siksihän tuossa kommentoitiin, että lapsellisillakin on oikeus rentoutua. Jos lapsellisilla olisi rankkaa, he lomailisivat nimenomaan silloin kun lapset on koulussa. Kasvatusvastuuta sulle ei voisikaan antaa, kun pidät lapsia seurauksena ja taakkana. Heinäkuu lasten venhemmille, tietenkin, lapseton rentoutukoon kesä-tai elokuussa. Kuulostaa kyllä todella rankalta lapsettoman elämä, kun itsestään tarvitsee rentoutumislomaa 😂

Vierailija
211/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työkavereiden niin, yhteiskunnan kyllä. Oletko oikeasti lasten äitinä sitä mieltä, että vanhempainvapaat ja lapsilisät ovat bonus? Huh huh. 

Vierailija
212/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on parempi perustelu. Ei kiinnosta random penskojen lomat.

No ne säät on ihan "herran" alussa. Joskus ne on erittäin hyvät kesäkuussa, joskus heinäkuussa ja joskus elokuussa. Voi toki jättäytyä sen työelämän ulkopuolelle niin ei tarvitse lomista välittää. Työnantaja kun sen palkan ja lomat kuitenkin maksaa ja niiden pitämisestä päättää lain puitteissa. 

Vierailija
213/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne mennään silloin kun on loma sekä itsellä, siskolla että hänen teineillään. Kerrankin kaikilla yhtä aikaa.

Olikin ihanat 2 viikkoa

Eli koska sulla ei ole omia lapsia, kuppaat siskosi lapsilla. Miten se onkin niin, että lapselliset ei saa haluta mitään, mutta täti-ihminen saa. 

Vierailija
214/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut työpaikassa missä ei saa itse päättää lomista. Joka ikinen kesä olen ilmoittanut lapset kerhoon osaksi kesää. Näin olisin tehnyt myös siinä tapauksessa jos loman ajankohta olisi määrätty. Ihan sairasta jos lapselliset saa sanella miten toimitaan. Kiertävä systeemi on ainoa oikeudenmukainen.

Vierailija
215/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa rajaa sille kuinka paljon vapaata voi saada pelkän lapsen vuoksi. Ensin mammalomaa monta vuotta, sitten vähän osittaista hoitovapaata ja jopa lapsen täysi-ikäistymiseen asti voi sanella loma-ajat ja saikkukortti on käytettävissä milloin vain. 

Meilläkin monta mammaa, joilla kouluikäiset lapset ja mamma itse tekee sataprosenttista etätyötä, mutta niin se vain on saikutettava jos teini-ikäinen lapsi sairastuu (teini-ikäinen lapsi ilmeisesti kaipaa kokoaikaista kädestä pitelemistä). 

Jos tämä kaikki ei ole työnantajalta varastamista, niin mikä sitten? Kun jatkuvasti ollaan saikulla muutenkin, niin miksi siitä heinäkuusta täytyy verissäpäin taistella?

Vierailija
216/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikin ihanat 2 viikkoa

Eli koska sulla ei ole omia lapsia, kuppaat siskosi lapsilla. Miten se onkin niin, että lapselliset ei saa haluta mitään, mutta täti-ihminen saa. 

No kai mä kolmen vuoden välein saan sen heinäkuun, kun meill  kierretään kesäkuu, heinäkuu, elokuu. Mulla ei ole mitää velvollisuutta antaa vuoroani toiselle. Ja kyllä vaihdan vuoron jos se omaan elämääni sopii. Viime vuonna ei sopinut.

Vierailija
217/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teidän työpaikoilla ole kesätyöntekijöitä paikkaamassa lomailijoiden vapaita? Tämähän on työnantajan käsissä miettiä kesän resurssit. On työtyytyväisyys ja hyvinvointi asia, että työntekijät saavat järjestettyä itselleen mieluisen loman. 

Meillä ei kukaan ole valittanut, että teen mieluusti kesällä iltavuoroja. Lasten ehdoilla, että voin olla heidän kanssa aamut, kun isä tekee päivätyötä. On myös porrastettu vapaat vanhempien kesken, mutta on kiva olla vapailla yhdessä se pari viikkoa. 

Ketjun mukaan osa lapsettomista saa jotain kiksejä, jos perheellisen kesä ja loma on mahdollisimman haastava työleiri. Juu, oma valinta mutta onko se kenellekään kiva, jos kollega on kuirmittunut ja tatti otsassa. Kannattaa antaa sympatiaa ja ymmärrystä puolin ja toisin, siitä se hyvä työyhteisö rakentuu. Keskustelupalstallaa kiukuttelu tuskin tuottaa tulosta. "

--

Asiantuntijaorganisaatioon kesätyöntekijöitä? Joo, meillä on 1-2 kesätyöntekijää jotka tekevät rutiinihommia, mutta 1-2 asiantuntijaa tulee silti olla töissä vuoden jokaisena arkipäivänä (it-ala). 

Itse toivon aina heinäkuuta, mutta olen sanonut että ymmärrän jos en sitä joka vuosi saa. Esihenkilön vastuulla päättää miten toimitaan, jos kaikki toivoo samaan aikaan lomaa. Vielä ei onneksi ole tullut suuria ongelmia.

Vierailija
218/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on päiväkoti-ikäisten vanhemmatkin vaatimassa heinäkuuta, kun päiväkoti on kiinni eikä haluta viedä varahoitopaikkaan. 

Ja vaatimassa on myös lapsettomia, koska halutaan olla puolison kanssa yhtä aikaa lomalla.

Ja joku toinen haluaa muuten vaan lomailla heinäkuulla, kun muut kuukaudet eivät kelpaa.

Vierailija
219/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta, nuorinkin nyt jo 13v. Olen tehnyt hoitotyötä kaikki nämä vuodet. Luen tätä keskustelua aika järkyttyneenä. Ei tulisi mieleenkään, että lapseni olisivat joku kortti jolla saan heinäkuun loman. On tullut lomailtua toukokuussa ja syyskuussakin. On pidetty miehen kanssa lomia peräkkäin ja käytetty varahoitoja. Nyt on jo muutaman vuoden ollut helpompaa 

Lapset on meidän oma valinta. Työkaveri saa pitää heinäkuun vuorollaan, vaikka minulla on lapsia. Aivan perusasia työyhteisössä.

Vierailija
220/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa rajaa sille kuinka paljon vapaata voi saada pelkän lapsen vuoksi. Ensin mammalomaa monta vuotta, sitten vähän osittaista hoitovapaata ja jopa lapsen täysi-ikäistymiseen asti voi sanella loma-ajat ja saikkukortti on käytettävissä milloin vain. 

Meilläkin monta mammaa, joilla kouluikäiset lapset ja mamma itse tekee sataprosenttista etätyötä, mutta niin se vain on saikutettava jos teini-ikäinen lapsi sairastuu (teini-ikäinen lapsi ilmeisesti kaipaa kokoaikaista kädestä pitelemistä). 

Jos tämä kaikki ei ole työnantajalta varastamista, niin mikä sitten? Kun jatkuvasti ollaan saikulla muutenkin, niin miksi siitä heinäkuusta täytyy verissäpäin taistella?

Mammat sitä ja mammat tätä. Jos tosiaan "mammat" on aina niitä, jotka joutuu lasten sairauksien takia pyytämään tilapäistä hoitovapaata, kyseenalaistaisin ennemminkin näiden lasten isiä! 

Valtaosalle ihmisistä on todella inhottavaa ja stressaavaa jos joutuu jatkuvasti olemaan saikulla tai poissa lapsen sairauden takia.