Ja taas on kouluikäisten vanhemmat vaatimassa heinäkuuta itselleen
Miksi juuri heinäkuu pitäisi saada koulujen kesälomien varjolla? Kesäloma kestää kuitenkin 2,5kk, joten ihan hyvin sen loman voi ottaa vaikka kesäkuulle tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kuitenkin aina pitäisi saada vain se heinäkuu ja muiden pitäisi joustaa.
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsilla voi perustella sitä, että saman henkilön pitää aina saada heinäkuussa lomaa. Lapsella on kaksi vanhempaa, joten perustelu toimii vain joka toinen vuosi. Terveisin vela joka mieluiten jakaa lomansa kesä- ja elokuulle.
Ei sama henkilö pidäkään joka heinäkuu. Sama vela vaan valittaa ihan jokaisen heinäkuussa loman saavan kohdalla niin se tuntuu siltä.
Minulla oli lapsettomana kesäloma aina heinäkuussa. Johtui siitä, että asiakkaat olivat lomalla silloin. Se oli työn hyvin harvoja hyviä puolia.
Taas lapsena ollessani toisella huoltajalla loma kiersi toukokuusta syyskuuhun peräkkäisinä vuosina. Tänä vuonna toukokuu, ensi vuonna kesäkuu jne. Hänellä oli siis loma heinäkuussa kerran viidessä vuodessa.
On olemassa vahva oletus, että "kaikki" lomailevat geinäkuussa.Lapsille järjestetään leirejä vain kesäkuussa. Samoin oma päiväkoti on todennäköisesti auki kesäkuun, mutta heinäkuussa on päivystävä päiväkoti vieraine hoitajineen. Perhepäivähoitajat ovat usein lomalla heinäkuun.
Yhteiskunnassa on myös vahva oletus, että lasten vanhemmat tekevät työtä ma-pe 8-16.Samaan aikaan edellytetään, että kaikki voivat olla töissä milloin vain. Lisäksi edellytetään, että lasten vanhemmat pääsevät keskellä työpäivää milloin vain kaikenlaisiin menoihin neuvolasta ja hammastarkastuksesta vanhempaivartteihin ja päiväkodin juhliin. Koulu myös olettaa, että ekaluokkalaisella voi olla viikon syysloma, parin viikon joululoma sekä ylimääräisiä vapaita, ja kaikki hoituu tuosta vain.
Olisi aika keskustella siitä, miten yhdistetään vanhempien työssäkäynti ja lastenhoito. Moni työnantaja välttää palkkaamasta pienten lasten äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsettomana kesäloma aina heinäkuussa. Johtui siitä, että asiakkaat olivat lomalla silloin. Se oli työn hyvin harvoja hyviä puolia.
Taas lapsena ollessani toisella huoltajalla loma kiersi toukokuusta syyskuuhun peräkkäisinä vuosina. Tänä vuonna toukokuu, ensi vuonna kesäkuu jne. Hänellä oli siis loma heinäkuussa kerran viidessä vuodessa.
On olemassa vahva oletus, että "kaikki" lomailevat geinäkuussa.Lapsille järjestetään leirejä vain kesäkuussa. Samoin oma päiväkoti on todennäköisesti auki kesäkuun, mutta heinäkuussa on päivystävä päiväkoti vieraine hoitajineen. Perhepäivähoitajat ovat usein lomalla heinäkuun.
Yhteiskunnassa on myös vahva oletus, että lasten vanhemmat tekevät työtä ma-pe 8-16.Samaan aikaan edellytetään, että kaikki voivat olla töissä milloin vain. Lisäksi edellytetään, että lasten vanhemmat pääsevät keskellä työpäivää m
Onhan siitä keskusteltu, mutta se päätyy aina velan kokemukseen epäreiluudesta. Siksi asiat eivät tule muuttumaan ja työnantaja kerrallaan tehdään se työ vaikka velat rääkyy.
Miksi lapseton suhtautuu tähän asiaan noin? Siitä että synnytät ja kasvatat uusia veronmaksajia heinäkuun lomapäivät on pieni palkinto. Pitäisi kirjata työehtosoppariin henk.koht.bonuksena.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapseton suhtautuu tähän asiaan noin? Siitä että synnytät ja kasvatat uusia veronmaksajia heinäkuun lomapäivät on pieni palkinto. Pitäisi kirjata työehtosoppariin henk.koht.bonuksena.
Mitäpä siinä tapauksessa tehdään, kun melkein kaikilla työntekijöillä on lapsia ja hommien on pyörittävä vuoden ympäri?
Tämä sama provo pyörii vuodesta toiseen täällä. Olen työskennellyt useassa eri firmassa usealla eri alalla, eikä koskaan ole lomien kanssa ollut vääntöä. Aikuiset ihmiset ovat ymmärtäneet kyllä, miten homma toimii, eikä kaikki voi olla lomalla heinäkuussa. Joskus joitain yksittäisiä itsekkäitä ihmisiä on ollut, mutta heidät on laitettu ruotuun nopeasti. Ei tosiaankaan kaikki ole vaatineet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pitää valita sellainen ala, jossa lomat on aina koulujen loma-aikaan. Esimerkiksi vuorotyötä tekevän hoitajan työssä se homma ei toimisi, koska niin monella on lapsia. Sijaisiakaan ei voi palkata niin paljoa, että kaikki voisivat olla pois koko heinäkuun. Ihan senkin takia, että siellä on oltava kokeneita työntekijöitä heidän kanssa.
Pyysin loman kesäkuun alusta juhannukselle (eli juhannus töitä, vajaa loma mulla määräaikaisella). Ei ollut tunkua. Olen lapseton ja työkavereistakin vain yhdellä on kotona asuvia lapsia. Mä vieroksun kaikkia turistirysiä ja matkailen aina mieluummin sesongin ulkopuolella. En myöskään vietä juhannusta joten suon loman niille silloin jotka sitä juhlii.
Kesäkuu on ainut mahdollinen järkevä aika nykyään matkustaa Euroopassa, ei ole ruuhkia, eikä vielä yleensä liian kuumaa. NIinpä me yleensä lomaillaan kesäkuussa vähintään kaksi viikkoa, jos vaan mahdollista.
Osa lomasta jaetaan, niin, että lasten hoito jotenkin järjestyy ja ovat olleet myös heinäkuussa leireillä, niitäkin on. Nyt ovat jo sen verran isompia, että kun heinäkuussa on töissä niin hiljaista ja chillailla, niin voi tehdä lyhyttä päivää, pärjäävät hyvin kotona ja jää aikaa käydä myös lasten kanssa uimassa iltasella. Kesä on kyllä ihanaa aikaa <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä siinä tapauksessa tehdään, kun melkein kaikilla työntekijöillä on lapsia ja hommien on pyörittävä vuoden ympäri?
Tällaista tapausta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Joo, selvä. Heti kun itse maksatte niiden mukuloiden aiheuttamat yhteiskunnalliset kustannukset kun niistä ei tulekaan mitään. Pakollinen raippavero vanhemmille joiden lapset ovat 25 ikävuoden jälkeen työelämän ulkopuolella, tekevät rikoksia tai ovat pitkäaikaissairaita.
Kun olin vielä työelämässä, ei ollut mahdollisuutta vaatia lomiaan. Oli kiertävä lomasysteemi ja joka vuosi kohdalla oli eri kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, selvä. Heti kun itse maksatte niiden mukuloiden aiheuttamat yhteiskunnalliset kustannukset kun niistä ei tulekaan mitään. Pakollinen raippavero vanhemmille joiden lapset ovat 25 ikävuoden jälkeen työelämän ulkopuolella, tekevät rikoksia tai ovat pitkäaikaissairaita.
Ottaa koville kun on itse vain kuluerä lapsettomana, syntymästä kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D laitapas oma paikkasi tähän ja paljon sulla oli niitä työvuosia takana? 80 prosenttia ihmisiä on pelkkiä kulueriä elinaikanaan, myös sinä ja mukulasi. Totuus tietty sattuu, saahan sitä satumaailmassaan elää. Itse olen kiskonut palkkaa viimeiset 20 vuotta ylimmässä tulodesiilissä. Omassa tiimissä ei kauaa lapselliset vänisijät kestä, kun meillä vaaditaan tulosta ja tasapuolisuutta. On meillä perheellisiäkin, mutta niillä ei ole mitään ylivertaisuusvinoumaa vaan tulosta ja läsnäoloa vaaditaan ihan samalla tavalla kaikilta omista seksimieltymistä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Leirit ovat kesäkuussa ennen juhannusta joten 7 viikkoa on aika pitkä aika 7-8v:n olla yksin kotona. Onko tämä vanhempien vika?
Mitä ehdotat vaihtoehdoksi??
Syyskuu on vähän huono kun on koulua eikä lapsi halua jäädä jälkeen muista ja toukokuu taas niin kylmä ettei lomafiilistä ole ellei pääse ulkomaille. Monissa kouluissa 4 viikon poissaolot on kiellettyjäkin.
Ei kai tämä niiden lapsettomienkaan vika ole?
Kumma juttu että minä olen kyllä löytänyt lapsille heinäkuuksikin leirejä, yöleirejä tosin ja maksullisia, mutta sellaista se on. Vanhemmat voivat myös pitää lomat vuorotellen. Tosi monet pitävät viikon yhteistä koko perheen lomaa ja lopun kesää vain toinen vanhempi lomailee lasten kanssa.
Ei tosiaankaan ole mitään lapsiperheiden yksinoikeus pitää lomaa heinäkuussa. Meillä 3 lasta 3-4 vuodeikäeroilla eli saisin sitten lomailla heinäkuut aika monta vuotta putkeen. Onneksi meillä työntekijöitä kohdellaan tasapuolisesti. Ei kenenkään toiveet ja syyt niiden taustalla kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista tapausta ei ole.
Meidän työpaikalla on. Ja vaikka ei olisikaan, lapsellisilla ei ole mikään oikeus viedä parhaita lomailuaikoja joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D laitapas oma paikkasi tähän ja paljon sulla oli niitä työvuosia takana? 80 prosenttia ihmisiä on pelkkiä kulueriä elinaikanaan, myös sinä ja mukulasi.
Voi voi, ymmärrän että sua oma päätöksesi lapsettomuudesta risoo, niin siinä käy lähes aina. Mulla ei ole tarvetta leijua palkallani tai tuotteliaisuudellani, sanon vain sen verran että häviät kyllä varmasti joka osa-alueella. Eikä sulla ole niitä jälkeläisiäkään.
Useat päiväkodit ovat kiinni heinäkuun. Voiko johtua siitä?
Miksi kukaan haluaa heinkäkuun??
Onpas todella itsekeskeisiä työkavereita sinulla. Meidän työpaikalla valtaosa on perheellisiä ja jokainen ymmärretään se, ettei kaikki voi olla aina heinäkuussa lomalla. Ei ole mitään tappeluita, kun kiertävillä lomilla mennään. Uusi työntekijä ottaa sitten aina lähteneen paikan vuosilomalistalla.