Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ja taas on kouluikäisten vanhemmat vaatimassa heinäkuuta itselleen

Vierailija
13.02.2026 |

Miksi juuri heinäkuu pitäisi saada koulujen kesälomien varjolla? Kesäloma kestää kuitenkin 2,5kk, joten ihan hyvin sen loman voi ottaa vaikka kesäkuulle tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kuitenkin aina pitäisi saada vain se heinäkuu ja muiden pitäisi joustaa. 

Kommentit (273)

Vierailija
221/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin haluat sen heinäkuun, miksi ihmettelet että muutkin? Pienten lasten vanhemmille tottakai heinäkuu, tästä ei oikeasti edes tarvitsisi inistä. 

Niin, tämähän on itseasiassa laitonta. Työnantajalla on velvollisuus kohdella lain mukaan työntekijöitä tasa-arvoisesti eikä pienet lapset oikeuta työnantajaa jakamaan lomia lapsiperheiden etu edellä. Työntekijällä on kaikki mahdollisuudet valittaa tästä esim. HR:n tai liittoon.

Ei ole laitonta. Ei tietenkään lomia jaeta perhesyihin vedoten virallisesti. Kaikille jaetaan lomat pyynnön mukaan, jos kaksi ei saa olla samaanaikaan, lapseton väistyy ihan itse nurisematta. Täysin selvää. 

Joo ei todellakaan lapsettomien kuulu väistää perheellisten tieltä automaattisesti, ja muuttaa suunnitelmiaan.

Ei se ole muiden työntekijöiden tai työnantajan asia hankaloittaako työpaikan yhteiset pelisäännöt perhearkea.

Ja kyllä, osaan myös joustaa loman kanssa. Mutta en silloin ole sitä velvollinen tekemään jos olen suunnitellut jo menoa lomalleni.

Vierailija
222/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oma mielipiteensä, mikä on hyvä sää. Heinäkuussa on MINUN mielestäni parhaat säät.

Suomessa heinäkuussa voi olla hellettä tai sataa rakeita, elokuussa vähemmän hellekelejä, mutta ei varmuudella kylmä. Juu, kukin arvioi miten arvioi. 

Ja sää ei kyllä kenenkään järjellä varustellun mielestä voi oll parempi perustelu kuin lasten loma. 

Kyllä se on parempi perustelu. Ei kiinnosta random penskojen lomat.

Mutta sun lomien pitää kiinnostaa kaikkia, erityisesti niitä, joilla on vastuullaan myös lastensa jaksaminen? Olet sekaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen meidän työporukasta ainut jolla koulu ikäisiä lapsia. Mulle jätettiin heinäkuu, ei ollu muuta vaihtoehtoa. Tosin olis joku muukin kuu käyny,kun mulle aina jää heinäkuu. 

Vierailija
224/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vaatii heinäkuuta vain, että perheellinen ei sitä saisi. 

En ole kyllä kertaakaan 25 vuoden aikana törmännyt tällaiseen vaikka meillä iso työyhteisö. Ihmiset yleensä ajattelevat toiveitaan omista lähtökohdistaan, ei Martan ja hänen lapsien kiusaksi. En ole ikinä kokenut, että lapseton työkaveri olisi halunnut lomavuoronsa minun kiusaksi.

Vierailija
225/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joidenkin vanhempien logiikkaa. Valittavat, kun "pikkukoululaiset" joutuisivat olemaan yksin kotona, jos ei nyt vanhemmat saa heinäkuussa lomaa, mutta miksi ihmeessä vanhemmat ei jaa lomiaan!? Isä lomailee vaikka kesäkuun ja äiti heinäkuun, miksi molempien pitäisi olla heinäkuussa!?

Jotta voi lomailla yhdessä, perheenä. Siksi. 

Vierailija
226/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin haluat sen heinäkuun, miksi ihmettelet että muutkin? Pienten lasten vanhemmille tottakai heinäkuu, tästä ei oikeasti edes tarvitsisi inistä. 

Niin, tämähän on itseasiassa laitonta. Työnantajalla on velvollisuus kohdella lain mukaan työntekijöitä tasa-arvoisesti eikä pienet lapset oikeuta työnantajaa jakamaan lomia lapsiperheiden etu edellä. Työntekijällä on kaikki mahdollisuudet valittaa tästä esim. HR:n tai liittoon.

Ei ole laitonta. Ei tietenkään lomia jaeta perhesyihin vedoten virallisesti. Kaikille jaetaan lomat pyynnön mukaan, jos kaksi ei saa olla samaanaikaan, lapseton väistyy ihan itse nurisematta. Täysin selvää. 

Joo ei todellakaan lapsettomien kuulu väistää perheellisten tieltä automaattisesti, j

Fiksu varmasti suunnittelee ne menonsa lomalleen ja tajuaa, että perheelliselle se heinäkuu on pikkupakko lomailla. 

Vierailija
227/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapseton suhtautuu tähän asiaan noin? Siitä että synnytät ja kasvatat uusia veronmaksajia heinäkuun lomapäivät on pieni palkinto. Pitäisi kirjata työehtosoppariin henk.koht.bonuksena. 

Mitäpä siinä tapauksessa tehdään, kun melkein kaikilla työntekijöillä on lapsia ja hommien on pyörittävä vuoden ympäri?

Tällaista tapausta ei ole. 

Meidän työpaikalla on. Ja vaikka ei olisikaan, lapsellisilla ei ole mikään oikeus viedä parhaita lomailuaikoja joka vuosi.

Mikä tekee heinäkuusta parhaimman lomailuajan?? 

Koska se on

Järvivesi on kunnolla lämmennyt, jos haluaa lomailla kotimaassa, keli on lämmin, usein jopa helteinen 

Riippukeinussa voi nukkua päivät, pulahtaa välillä uimaan, käydä festareilla, pukeutua shortseihin ja t-paitaan...

Vierailija
228/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joidenkin vanhempien logiikkaa. Valittavat, kun "pikkukoululaiset" joutuisivat olemaan yksin kotona, jos ei nyt vanhemmat saa heinäkuussa lomaa, mutta miksi ihmeessä vanhemmat ei jaa lomiaan!? Isä lomailee vaikka kesäkuun ja äiti heinäkuun, miksi molempien pitäisi olla heinäkuussa!?

Jotta voi lomailla yhdessä, perheenä. Siksi. 

Ei lapseton tajua mitään lapsista ja heidän tarpeistaan. Todennäköisesti näiden vanhemmat eivät ole lomailleet perheenä ja lapset olleet lomat yksin ja siksi ovatkin veloja. On täysin selvää että lapsi, joka ei ole saanut kokea perhe-elämän hienoutta, avautuu siitä että lapset eivät tarvitse lomaa eikä vanhempiaan. 

Vierailija
229/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota kiertäviä lomia. Se on reilu systeemi kaikille. Ei tarvii joka vuosi tapella.

Vierailija
230/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat virkamiehiä ja heillä on normaali kesäloma. On lain vastaista ja rehtorin päätettävissä muu aika jonka he pötkistelevät kotona. Kunta voi osoitta ja pitää osoitta heille työtä täksi ajaksi. Jokainen kuntalainen voi nostaa syytteen rehtoria vastaan jos näin ei tehdä. Aiempi on maan tapa joka on lain vastainen. Tätä ei voi edes opetushallitus kieltää. Sama koskee muitakin aloja. Joten täältä se julkisen puolen kannatavuus tulee samoin kuin yliopistojen laiskuudesta joista puolet voidaan karsia tekemällä töitä. Samoin on terveydenhoidon laita kun yksityiset ovat auki joka päivä iltaan asti. Näin ne menot karsiutuvat

Vierailija
231/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu varmasti suunnittelee ne menonsa lomalleen ja tajuaa, että perheelliselle se heinäkuu on pikkupakko lomailla. 

Edelleenkin vain toiselle vanhemmalle. Ja jos lomat ei onnistu toivotusti niin aina voi pyytää isovanhemman tai kummin tai sedän tms. kylään viikoksi huolehtimaan lapsesta työpäivän ajaksi.

Vierailija
232/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajatus on ihan naurettava ettei lapsettomalla ihmisellä voisi olla tärkeää ohjelmaa heinäkuussa. Tottakai voi olla ja usein onkin. Voi olla vaikka läheisen häät joissa luvannut olla järjestämässä, sukujuhlat, oman perheen kanssa mökkeilemässä. Tottakai sille lapsettomalle vaikka oman siskon häät on tärkeämmät kuin työkaverin lapsen loma.

Vierailija
233/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajatus on ihan naurettava ettei lapsettomalla ihmisellä voisi olla tärkeää ohjelmaa heinäkuussa. Tottakai voi olla ja usein onkin. Voi olla vaikka läheisen häät joissa luvannut olla järjestämässä, sukujuhlat, oman perheen kanssa mökkeilemässä. Tottakai sille lapsettomalle vaikka oman siskon häät on tärkeämmät kuin työkaverin lapsen loma.

Ehdottomasti, mutta harvoin niihin häihin tarvitaan kuukausi lomaa.

Vierailija
234/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ jousta!

Naisvaltaisilla aloilla painostetaan joustamaan. Tekisi mieli irtisanoutua kun samat lellikit saavat aina haluamansa työvuorot ja lomat ja muiden pitäisi aina taipua. 

OLET PROVO! On täysin oma valintasi suostua painostamiseen. Lain mukaan synnytyskoneilla ei ole oikeutta valita loma-aikaansa. Lain mukaan työnantajalla on velvollisuus huolehtia tasapuolisuudesta.

Synnytyskoneilla? Mikä sinua vaivaa? Jos oma äitisi ei halunnut/voinut  viettää lomia kanssasi, mene hoidattamaan katkeruutesi ammattilaisen avulla pois. 

Vierailija
235/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lomailemaan juuri lainkaan viime kesänä. Nyt pidän viikon lomaa ja loput huhtikuussa. Syynä osa-aikaeläkeläiset. Niillä oli lomat eivätkä eläkkeen takia voineet tehdä täyttä työviikkoa. Jonkun oli pakko olla töissä. Itse olin heinäkuussa vajaan viikon lomalla ja pari viikkoa elokuussa. 

Vierailija
236/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jää sitten niiden kanssa kotiin!

Vierailija
237/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet alakoululaisten leirit pyörivät koko kesäkuun ja sitten taas elokuusta eteenpäin.

Ehkä tästä onkin ollut tästä tässä ketjussa?

Vierailija
238/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu niistä p**rke**en päiväkotilaisista. Ne... NE on pilanneet maailman vaatimalla lomaa heinäkuulle. Siinä ei oo vastaan sanomista kun marjaterttuperttu pistää perseen penkkiin ja sanoo että mähän en päikkyyn mene!. Tai no... Oikeesti se lähipäikky on vaan kiinni, ja korvaava saattaa olla hevosen persiissä. Joten helpompi olisi olla heinäkuussa koko perhe lomalla kun se PerttiPerttuMarjakin on vapailla sieltä skolesta. 

Tää yhteiskunta on niin vieraantunut lapsista ja lapsiperhe-elämästä. Ei ihmrkään, kun niin moni on jo lapseton.

Vierailija
239/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vaihtoehto on myös naapurustossa tai koulussa muutaman vanhemman kesken palkata lapsille hoitaja.

Vierailija
240/273 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyysin kesälomaa jo joulukuussa. Yllätin kaikki olemalla ensimmäinen, mutta en halunnut olla se kiltti ja jälleen saada  jämiä. Ensimmäistä kertaa minä olen lomalla heinäkuun, vaikka olen lapseton. Tiedän että muut töissä pyörittelee nyt silmiään ja pitää mua itsekkäänä. Eivät näe mitä itse ovat tehneet vuosikausia kaikkien lomien suhteen.. Mun näkövinkkelistä lapselliset on niitä kaikista itsekkäimpiä. Eivät ikinä mieti muuta kuin omaa perhettään, vai oliko se persettä..