Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos toimeentulotuki puolitetaan, miten koko tuen saa jatkossa ennalleen?

Vierailija
13.02.2026 |

Tehdäänkö toimeentulotuen puolittamisesta määräaikainen päätös vai jatkuuko tuen puolittaminen automaattisesti siihen asti, että tuen saaja täyttää tietyt ehdot? Jos jälkimmäistä, mitkä ne ehdot on? Voidaanko esim. työttömältä vaatia onnistunutta työpaikan saamista vai riittääkö, että työtön alkaa täyttää kiltisti työhakemuksia ja osallistuu mahdollisiin koulutuksiin tai vastaavaan jotka "työkkäri" hänelle osoittaa? Se siis tässä lähinnä kiinnostaa, onko täydelle tuelle palaaminen mahdollista kenelle tahansa (joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta) vai vaaditaanko ihmisiltä mahdottomia. Vaikeahan sitä on työllistyä, jos rahat riittää hädin tuskin ruokaan niin ettei edes työhaastatteluun pääsemiseksi saa ostettua bussilippuja.

Kommentit (223)

Vierailija
61/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuen saa ennalleen korjaamalla toimintaansa.

Mutta miksi päästää oma tilanne kuralle? Vaatimus on pitää  työnhaku voimassa ja olla kokoaikaisen työn hakija tai hakea ensisijaisia etuuksia. 

Riittää, että murrat nilkkasi, menetät työsi ja tipahdat toimeentulotuelle.

Ei kukaan töitä menetä murtuneen nilkan takia. Silloin ollaan sairauslomalla ja saadaan sairauspäivärahaa. 

Onko tää muuttunut jotenkin? Mä olin aikanaan työtön, jouduin mittavaan leikkaukseen, olin saikulla kuukausia, palasin työttömäksi ja sitten työllistyin. Missään vaiheessa mulla ei ollut tarvetta toimeentulotukeen eikä kyllä oikeuttakaan.

Vierailija
62/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes on toimeentulotuki enää jos se on käytännössä työmarkkinatuki ja pakko hakea töitä että sitä saa.

Juuri siksi, että lusmuilu loppuu ja yritetään edes tehdä jotain työllistymisen eteen. Ei ole varaa elättää ihmisiä, jotka eivät edes yritä hakea töitä. 

No tämä ei nyt oikein vastannut kysymykseen että miksi pidetään kahta samanlaista tukihässäkkää jos kummassakin on samat vaatimukset.

Ei ole samat vaatimukset. Työmarkkinatuen saajalla saa olla vaikka miljoonaomaisuus. Toimeentulotuen saajalla ei saa olla omaisuutta. Työmarkkinatuen saamiseen ei vaikuta muiden taloudessa asuvien tuen, toimeentulotukeen vaikuttavat. Työmarkkinatuessa ei ole lapsikorotusta, toimeentulotuessa on. Ja niin edelleen. Toimeentulotuki on lähtökohtaisesti viimeissijainen etuus, joka on  tarkoitettu vain lyhytaikaiseksi turvaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hirveetä että työttömänä joutuisi neljä hakemusta kuukaudessa tekemään tai tulee karenssi ja TT tukea leikataan. Että aikuinen joutuu jotain tekemään itsensä eteen, ihan hirveetä 

Vierailija
64/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää muuttunut jotenkin? Mä olin aikanaan työtön, jouduin mittavaan leikkaukseen, olin saikulla kuukausia, palasin työttömäksi ja sitten työllistyin. Missään vaiheessa mulla ei ollut tarvetta toimeentulotukeen eikä kyllä oikeuttakaan.

Ei ole muuttunut. Tenavat täällä vouhottavat asioista, joista eivät tiedä mitään. Sairausloma ei ole mikään syy pudota toimeentulotuelle. Sillon saa normaalisti sairauspäivärahaa. 

Vierailija
65/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."

https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…

Vierailija
66/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, joka vuosi jää myös työttömiä vanhuuseläkkeelle.

Työkkäristä jäi eläkkeelle virkailija, joka teki työkkärissä 40 vuoden työuran.

No shit Sherlock :D Totta helvetissä myös työkkärin työntekijöillä on oikeus jäädä eläkkeelle. Mutta se ei nyt liity tähän aiheeseen. Nyt puhutaan toimeentulotuesta. 

Liittyy, nykyisistä eläkeläisistä moni on ollut työtön ja heillä oli eläkeputki ja palkkatukityö kerrytti ansiosidonnaista.

Ei liity, koska aiheena on toimeentulotuki. Ansiosidonnainen ei ole toimeentulotukea. VALOJA PÄÄLLE! 

Vierailija
67/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hirveetä että työttömänä joutuisi neljä hakemusta kuukaudessa tekemään tai tulee karenssi ja TT tukea leikataan. Että aikuinen joutuu jotain tekemään itsensä eteen, ihan hirveetä 

Pitää hakea 4 työpaikkaa mihin on realistiset mahdollisuudet päästä ja niitä ei ole auki.

Vierailija
68/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän haastavaa silloin, kun on hoitamattomia päihde- ja mielenterveysongelmia. Varmaan työnantajat suorastaan kilpailevat, kuka saa kutsua näitä haastatteluihin ja töihin.

Vierailija
69/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää hakea 4 työpaikkaa mihin on realistiset mahdollisuudet päästä ja niitä ei ole auki.

No sitten sinä todistat työkkärille, että niitä ei ole ja asia on sillä selvä. Tosin esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan paikkoja on jatkuvasti auki. Niihin ei ole koulutusvaatimusta. 

Vierailija
70/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eläkeläisistä saa toimeentulotukea. Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.

Vierailija
71/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän haastavaa silloin, kun on hoitamattomia päihde- ja mielenterveysongelmia. Varmaan työnantajat suorastaan kilpailevat, kuka saa kutsua näitä haastatteluihin ja töihin.

Ei ole ollenkaan haastavaa, koska velvoite koskee vain työn HAKEMISTA. Hakeminen on eri asia kuin työn saaminen. 

Vierailija
72/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisen avustajan työssä ei ole tarpeeksi työtunteja.

Vierailija
73/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? 

Vierailija
74/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Vierailija
75/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on ihan 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa. Ja on sitä muitakin hommia, joita voi tehdä ilman alan koulutusta. Mutta luuseirlla löytyy aina joku tekosyy, miksi pitäisi saada maata kotona tekemättä mitään. Hyvä, että tuensaantiehtoja tiukennetaan. 

Vierailija
76/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollenkaan haastavaa, koska velvoite koskee vain työn HAKEMISTA. Hakeminen on eri asia kuin työn saaminen. 

Sinulla on siis kokemusta päihde- ja mt-ongelmien kanssa elämisestä ja ihmisen toimintakyvystä silloin?

Vierailija
77/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? 

Moni työtön ei saa toimeentulotukea. 

Vierailija
78/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea paikka. Ihan pitää töitä hakea. Kyllä on julmaa :D

Vierailija
79/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? 

Moni työtön ei saa toimeentulotukea. 

Mitä sitten? Miksi kaikkien pitäisi sinun mielestäsi saada toimeentulotukea? 

Vierailija
80/223 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on ihan 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa. Ja on sitä muitakin hommia, joita voi tehdä ilman alan koulutusta. Mutta luuseirlla löytyy aina joku tekosyy, miksi pitäisi saada maata kotona tekemättä mitään. Hyvä, että tuensaantiehtoja tiukennetaan. 

Juu, se avustettava siivoaa ja tekee itse ruokaa. Minä vain avustan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi