Jos toimeentulotuki puolitetaan, miten koko tuen saa jatkossa ennalleen?
Tehdäänkö toimeentulotuen puolittamisesta määräaikainen päätös vai jatkuuko tuen puolittaminen automaattisesti siihen asti, että tuen saaja täyttää tietyt ehdot? Jos jälkimmäistä, mitkä ne ehdot on? Voidaanko esim. työttömältä vaatia onnistunutta työpaikan saamista vai riittääkö, että työtön alkaa täyttää kiltisti työhakemuksia ja osallistuu mahdollisiin koulutuksiin tai vastaavaan jotka "työkkäri" hänelle osoittaa? Se siis tässä lähinnä kiinnostaa, onko täydelle tuelle palaaminen mahdollista kenelle tahansa (joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta) vai vaaditaanko ihmisiltä mahdottomia. Vaikeahan sitä on työllistyä, jos rahat riittää hädin tuskin ruokaan niin ettei edes työhaastatteluun pääsemiseksi saa ostettua bussilippuja.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaan ilmoittautuisi työttömäksi heti ja täyttäisi ne työttömän velvoitteet jolloin olisi oikeutettu päivärahaan tai työmarkkinatukeen? Eikä odottaisi että ttt leikataan.
Mitä jos kaikki opintotukikuukautensa käyttänyt opiskelija on 1 tai 2 kuukauden päässä valmistumisesta silloin kun oikeus täyteen toimeentulotukeen loppuu? Kannattaako ennemmin lopettaa opinnot kesken vai suorittaa tutkinto loppuun alennetun toimeentuotuen varassa, minkä jälkeen työllistyminenkin on paljon todennäköisempää?
Tästä Kela on antanut tietoa. Jos opintotukikuukaudet loppuu ja valmistuminen on lähellä (alle 6kk) niin silloin opinnot voi suorittaa tt-tuella loppuun. Tässä on varmaan myös harkintaa tapauskohtaisesti.
Mä sain 6 kk karenssin ja tuet pieni 40% joka kuukausi. Työkkäri yritti pakottaa minua kuntouttavaan työhön vaikka olen täysin työkykyinen. Uhkasin työkkärin akkaa puukolla ja sitten ne teki rikosilmoituksen. Sitten minua kuulusteltiin ja sain asianajajan ja kerroin miten ne oli kiristänyt minua karensseilla ja pienentänyt tukea 40% jotta joutuisin kuseen enkä olisi voinut laskuja maksaa ja joutuisin ulosottoon joten ne saisi syyn pakottaa minut kuntouttavaan jotta minulla ei olisi elämänhallintaa. Lopulta työkkärin virkailijaa syytettiin virkarikoksesta. Lain mukaan työtöntä ei voi pakottaa kuntouttavaan jos on terve ja työkykyinen. Minusta kirjoitettiin lausunto että olen sairas ja työkyvytön ja koska en suostunut orjatöihin niin sain karenssin ja 40% tuesta vähennettin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaan ilmoittautuisi työttömäksi heti ja täyttäisi ne työttömän velvoitteet jolloin olisi oikeutettu päivärahaan tai työmarkkinatukeen? Eikä odottaisi että ttt leikataan.
Mitä jos kaikki opintotukikuukautensa käyttänyt opiskelija on 1 tai 2 kuukauden päässä valmistumisesta silloin kun oikeus täyteen toimeentulotukeen loppuu? Kannattaako ennemmin lopettaa opinnot kesken vai suorittaa tutkinto loppuun alennetun toimeentuotuen varassa, minkä jälkeen työllistyminenkin on paljon todennäköisempää?
Tästä Kela on antanut tietoa. Jos opintotukikuukaudet loppuu ja valmistuminen on lähellä (alle 6kk) niin silloin opinnot voi suorittaa tt-tuella loppuun. Tässä on varmaan myös harkintaa tapauskohtaisesti.
Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella toimeentulotukea voidaan myöntää opintojen loppuun saattamiseksi korkeintaan vuodeksi ja silloinkin vain jos kyse on opiskelijan ensimmäisestä tutkinnosta. Mitään harkinnan varaa ei siis ole, jos opiskelija ei saakaan ensimmäistä tutkintoaan yhden vuoden aikana valmiiksi tai toinen tutkinto on pientä viimeistelyä vaille valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella toimeentulotukea voidaan myöntää opintojen loppuun saattamiseksi korkeintaan vuodeksi ja silloinkin vain jos kyse on opiskelijan ensimmäisestä tutkinnosta. Mitään harkinnan varaa ei siis ole, jos opiskelija ei saakaan ensimmäistä tutkintoaan yhden vuoden aikana valmiiksi tai toinen tutkinto on pientä viimeistelyä vaille valmis.
Juurikin näin. Ymmärsin tuosta tätä kysyneen viestistä, että nimenomaan tarkoitettaisiin tilanetta, jossa opintotukikuukaudet ja vuoden toimeentulotuki on käytetty ja opintoja on enää kuukausi tai kaksi jäljellä. Itse opiskelisin tuossa tilanteessa -50% tuella tutkinnon valmiiksi ja turvautuisin vaikka lähipiirin apuun tarvittaessa.
Onko miehesi aito DI?