Jos toimeentulotuki puolitetaan, miten koko tuen saa jatkossa ennalleen?
Tehdäänkö toimeentulotuen puolittamisesta määräaikainen päätös vai jatkuuko tuen puolittaminen automaattisesti siihen asti, että tuen saaja täyttää tietyt ehdot? Jos jälkimmäistä, mitkä ne ehdot on? Voidaanko esim. työttömältä vaatia onnistunutta työpaikan saamista vai riittääkö, että työtön alkaa täyttää kiltisti työhakemuksia ja osallistuu mahdollisiin koulutuksiin tai vastaavaan jotka "työkkäri" hänelle osoittaa? Se siis tässä lähinnä kiinnostaa, onko täydelle tuelle palaaminen mahdollista kenelle tahansa (joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta) vai vaaditaanko ihmisiltä mahdottomia. Vaikeahan sitä on työllistyä, jos rahat riittää hädin tuskin ruokaan niin ettei edes työhaastatteluun pääsemiseksi saa ostettua bussilippuja.
Kommentit (223)
Kyllä minä voi käskyttää avustettavan lapsia ja puolisoa tekemään kotitöitä, ei niiden loisia tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, autistijankkaajalla vaihtui eläkelevy, avustajalevyyn. Nyt se sitten muna pystyssä jankuttaa 500 viestiä siitä, mitä se ei kuvitteellisen avustettavansa kanssa tee. No, kaikilla ei toki ole kaikki muumit laaksossa.
Itse sä käskit avustajan töitä hakea.
Työn hakeminen ei tarkoitaa aivovammaista jankutusta vauvapalstalla. Vammaisena sinä olet oikeutettu vammaistukeen ja työkyvyttömyyseläkkeeseen, joten tämä ketju ei koske sinua.
Siedettävän toimeentulon maksaminen työttömille tulee yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi kuin kodittomuudesta ja köyhyydestä seuraavat ilmiöt kuten lisääntynyt rikollisuus ja päihdeongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä voi käskyttää avustettavan lapsia ja puolisoa tekemään kotitöitä, ei niiden loisia tarvitse olla.
Kyllä sina voi, mutta sina ei olla avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, autistijankkaajalla vaihtui eläkelevy, avustajalevyyn. Nyt se sitten muna pystyssä jankuttaa 500 viestiä siitä, mitä se ei kuvitteellisen avustettavansa kanssa tee. No, kaikilla ei toki ole kaikki muumit laaksossa.
Työn hakeminen ei tarkoitaa aivovammaista jankutusta vauvapalstalla. Vammaisena sinä olet oikeutettu vammaistukeen ja työkyvyttömyyseläkkeeseen, joten tämä ketju ei koske sinua.
Ei välttämättä. Jos ei työkyvyttömyyseläkettä myönnetä voi hakea laitoshuoltajaksi ja nukkua vessassa 2 h ja siivota mitä ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sina voi, mutta sina ei olla avustaja.
Et sinä sitä päätä. Moni valehtelee työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Voit toki. Mutta ei niillä ole mitään velvollisuutta totella sinua. Nauravat paskaisesti pennulle, joka kuvittelee olevansa kovakin jätkä. Ja irtisanovat sinut koeajalla, jolloin joudut taas työkkärin orjaksi.
Et sinä sitä päätä. Moni valehtelee työhaastattelussa.
Mitä minä en päätä? Ei siihen minun päätöksiäni tarvita, että näkee sinun olevan alaikäinen pentu, joka keksi nyt tällaisen "hauskan" jankkausleikin, kun taaskaan ei kukaan kaveri halunnut tulla leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit toki. Mutta ei niillä ole mitään velvollisuutta totella sinua. Nauravat paskaisesti pennulle, joka kuvittelee olevansa kovakin jätkä. Ja irtisanovat sinut koeajalla, jolloin joudut taas työkkärin orjaksi.
Ja minä kerron koko kaupungille kuinka ilkeitä ne on ja teen niiden lapsista lasuja.
Ja minä kerron koko kaupungille kuinka ilkeitä ne on ja teen niiden lapsista lasuja.
Kerro ihmeesssä. Pääset suoraan suljetulle osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Tai lapset huostaanottoon. Sun puoliso kun antaa nillle alkoholia, näin.
Tukia myönnetään ihan lakeihin perustuen, ei ne mitään arpapeliä ja salatiedettä ole. Ihan itse voi lukea Finlexistä, Kelan sivuilta ja Kelan sivuilta ihan julkisista etuusohjeistakin, jos niin paljon kiinnostaa.
Tukea alennetaan sille, jolle se on ratkaistu, ei toistaiseksi (=sellaiselle ajalle, jolle ei ole päätöstäkään olemassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai lapset huostaanottoon. Sun puoliso kun antaa nillle alkoholia, näin.
Kaikenlaista sitä voi nähdä, kun on tarpeeksi seksaisin päästään. Silloin voi nähdä jopa lapsettoman sinkun lapset ja miehen :D
Onneksi omat lapset on aikuisia niin voi tehdä lasuja muiden lapsista.
Sä ehdotit avustajalle seksiä, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapsesi ovat vain mielikuvituslapsia. Et pysty heitä satuttamaan sekoiluillasi.
Vierailija kirjoitti:
Sä ehdotit avustajalle seksiä, hyi.
Nyt se näkee jo mielikuvitusavustajan luonaan. huh-huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapsesi ovat vain mielikuvituslapsia. Et pysty heitä satuttamaan sekoiluillasi.
Ei ole.
Sinä asut pienessä kunnassa ja kohta koko kylä tietää, että ehdottelet seksiä avustajalle. Hyi sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon aloitusviestin kirjoittaja enkä ymmärrä tulkintoja, joita siitä on tehty. Mulla on sen verran omaisuutta, etten ole jäämässä toimeentulotuen varaan ihan vähään aikaan vaikka jäisin yllättäen täysin tulottomaksi. Kysyin asiaa yleisellä tasolla silkasta mielenkiinnosta, koska haluan tietää millaiseen ahdinkoon alennetun toimeentulotuen varassa elävät ihmiset voi jäädä.
Tässä sotketaan niin paljon asioita keskenään, että vaikea varmaan saadakaan mitään tolkkua mistään.
1. Jos henkilö kuuluu toisen etuuden piiriin, Kela lähettää kehoituksen hakea toista etuutta. Henkilöllä on kuukausi aikaa toimia ohjeen mukaan, tämän jälkeen tukea alennetaan -50% (ellei se aiheuta kohtuutonta tilannetta hakijalle).
2. Tukea alennetaan 50% niin kauan, kunnes hakija toimii kehoituksen mukaan.
3. Kun henkilö hakee ensisijaista etuuttaan, on me
Ei ole olemassakaan sellaista käsitettä kuin "täysi" tai "sataprosenttinen" toimeentulotuki. Ei ole euromäärää, joka toimeentulotukea kuuluu maksaa (ei, perusosa ei ole se määrä). Alentamaton perusosa on eri asia, mutta tässä jostain aivan tuntemattomasta ilmiöstä puhutaan nyt.