Jos toimeentulotuki puolitetaan, miten koko tuen saa jatkossa ennalleen?
Tehdäänkö toimeentulotuen puolittamisesta määräaikainen päätös vai jatkuuko tuen puolittaminen automaattisesti siihen asti, että tuen saaja täyttää tietyt ehdot? Jos jälkimmäistä, mitkä ne ehdot on? Voidaanko esim. työttömältä vaatia onnistunutta työpaikan saamista vai riittääkö, että työtön alkaa täyttää kiltisti työhakemuksia ja osallistuu mahdollisiin koulutuksiin tai vastaavaan jotka "työkkäri" hänelle osoittaa? Se siis tässä lähinnä kiinnostaa, onko täydelle tuelle palaaminen mahdollista kenelle tahansa (joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta) vai vaaditaanko ihmisiltä mahdottomia. Vaikeahan sitä on työllistyä, jos rahat riittää hädin tuskin ruokaan niin ettei edes työhaastatteluun pääsemiseksi saa ostettua bussilippuja.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes on toimeentulotuki enää jos se on käytännössä työmarkkinatuki ja pakko hakea töitä että sitä saa.
Voisiko olla vaikka siksi, että ne (pitkäaikais)työttömät joilla on omaisuutta joutuisi käyttämään sitäkin? Suomella ei olisi varaa siihen, että kaikki työttömät saisi toimeentulotukea vastaavan elintason veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan työssä ei ole tarpeeksi työtunteja.
Kyllä minulla on ihan 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa. Ja on sitä muitakin hommia, joita voi tehdä ilman alan koulutusta. Mutta luuseirlla löytyy aina joku tekosyy, miksi pitäisi saada maata kotona tekemättä mitään. Hyvä, että tuensaantiehtoja tiukennetaan.
Juu, se avustettava siivoaa ja tekee itse ruokaa. Minä vain avustan.
Keittolevy pöydälle, siinä pystyy pyörätuolissa olevakin tekemään ruokaa, ojentaa vain tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on siis kokemusta päihde- ja mt-ongelmien kanssa elämisestä ja ihmisen toimintakyvystä silloin?
Jos pystyy hakemaan viinaa, pystyy myös klikkaamaan pari ruksia työkkärin sivuille. Ei se "työnhaku" sen kummempaa ole.
Kyllä se on.
Riippuu paikasta. Ei kaikilla avustettavilla toimintakyky riitä noihin. Kannattaa ottaa selvää, millainen työ on kyseessä eikä länkyttää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta. Ei kaikilla avustettavilla toimintakyky riitä noihin. Kannattaa ottaa selvää, millainen työ on kyseessä eikä länkyttää paskaa.
Avustaja määrää ja käskyttää avustettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on siis kokemusta päihde- ja mt-ongelmien kanssa elämisestä ja ihmisen toimintakyvystä silloin?
Jos pystyy hakemaan viinaa, pystyy myös klikkaamaan pari ruksia työkkärin sivuille. Ei se "työnhaku" sen kummempaa ole.
Kyllä se on.
Ei se ole. Ja jos olet niin avuton, ettet pysty edes paria klikkausta tekemään, olet oikeutettu johonkin vammaistukeen tms. Ei se sinun juoppoutesi ainakaan sillä parane, että makaat kotona muiden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö toimeentulotuki ole liian suuri, jos siitä voi ottaa jopa puolet pois?
Ei ole. Tuo puolet on maksimimäärä, joka voidaan leikata. Leikkausta ei tehdä, jos leikkaminen asettaa tuen saajan kohtuuttomaan asemaan. Yksinasuvan toimeentulotuen perusosa on 596€. Siitä voit ihan itse laskea, onko liian suuri.
Mutta jos joltain voidaan leikata puolet toimeentulotuesta pois, se tarkoittaa sitä että hänelle maksetaan normaalisti melkein 300 €/kk liikaa! On huutava vääryys että veronmaksajat maksaa joillekin niin paljon hummailurahaa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä avustettavana olet työnantaja, joten ei mene ollenkaan noin.
Hyvä vain, ettei voi "mt-ongelmien" varjolla loisia kotona. Pitää edes silloin tällöin käydä näyttämässä naamansa työkkärissä. Toimeentulotuki pitäisi aina olla enintään 6kk mittainen. Jos siinä ajassa ei saa ryhdistäydyttyä, sitten joutaa olla ilman almuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä avustettavana olet työnantaja, joten ei mene ollenkaan noin.
Minä avustan miten haluan. Avustajia on erilaisia, koita kestää.
Minä avustan miten haluan. Avustajia on erilaisia, koita kestää.
Ei minua kiinnosta v'ttukaan, miten sinä avustat mielikuvitusmaailmassasi.
Mutta jos joltain voidaan leikata puolet toimeentulotuesta pois, se tarkoittaa sitä että hänelle maksetaan normaalisti melkein 300 €/kk liikaa! On huutava vääryys että veronmaksajat maksaa joillekin niin paljon hummailurahaa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.
Miten niin liikaa`? Kuinka vammainen pitää olla, jos kuvittelee, että 600€/kk on jotenkin LIIKAA?
En ulkoiluta avustettavan koiraa, koska ei ole itselläkään sellaiseen rahaa ja avustettavan rahat tulevat veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
En ulkoiluta avustettavan koiraa, koska ei ole itselläkään sellaiseen rahaa ja avustettavan rahat tulevat veronmaksajilta.
Ei lemmikkejä verorahoilla.
Hauska lukea näitä sossuloisten paniikkipostauksia. Kovasti on hätä, kun pitää ruveta ottamaan jotain vastuuta elämästään :D
Jos avustettavalla on lapsia niin käskytän ne siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kukaan sellaista sinulta vaadikaan, joten voit lopetta tuon jankutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Hauska lukea näitä sossuloisten paniikkipostauksia. Kovasti on hätä, kun pitää ruveta ottamaan jotain vastuuta elämästään :D
Oi voi, onko avustettavan lapsilla ja puolisolla paniikki, kun ei voi maata enää soffalla katsomassa, kun avustaja siivoaa. Jatkossa ne teinit siivoaa asunnon lattiasta kattoon tai tulee lasu.
Jaahas, autistijankkaajalla vaihtui eläkelevy, avustajalevyyn. Nyt se sitten muna pystyssä jankuttaa 500 viestiä siitä, mitä se ei kuvitteellisen avustettavansa kanssa tee. No, kaikilla ei toki ole kaikki muumit laaksossa.