Masennus ja pohjaton väsymys ja apua ei meinaa saada
Vajaa kuukausi sitten kävin päivystyksessä ja siellä aloitettiin lääkitys. Toistaiseksi masennuskyselyn pisteet on vain nousseet ja väsymys on älytön.
Tekivät samalla lastensuojeluilmoituksen ja lastensuojelun asiakkuutta ei avattu, mutta perhesosiaalityöstä tehdään arvio. Kävivät kylässä ja ainoa mitä heillä oli tarjota, on kotipalvelu (koska meillä ei ole lapsien kanssa ongelmia vaan ongelma on minun väsymys ja mieliala). Kotipalvelu kävi meillä jonkin aikaa ennen joulua, mutta koin aika turhaksi kun hoitaja kävi kerran viikossa 2 tunnin ajan ja aikaa ei edes voinut valita itse.
Aloin hakemaan apua ponnekkaammin 1,5 kk sitten ja lääkäriajan sain ensi viikolle (siksi päivystyskäynti välissä, vointi huononi odottaessa). Sain ensi viikolle myös käynnin mt-palveluihin (koska olin päivystyskäynnin jälkeen sinne uudelleen yhteydessä). Mt-palvelut toivoi että lääkäri arvioisi, onko minulla tarpeeksi voimavaroja nettiterapiaan.
Nyt lääkäri ajattelee, että sossu hoitaa, sossu ajattelee että lääke hoitaa ja mt-palvelu että lääkäri ja sossu hoitaa minut terveeksi.
Kyllä on kiven alla avun saaminen.
Kommentit (67)
Lastensuojelu on ihan vitsi, ei sieltä saa mitään apua
Hanki yksityiseltä apua jos haluat. Sukulaisen rahalla. Julkinen heikko. Onko tarpeeksi pätevää terapeuttia keskusteluun tai kirja, video. Ja nuku jos vaje, talvella muitakin väsyttää. Älä yritä liikaa muiden muottiin. Onko jotain vampyyrista joka vie voimat? Ympäristö, vaatimukset, talous, some, kaveri, exä, suku, joku asia tms. Muillakin voi olla energiavaje.
Vierailija kirjoitti:
Hanki yksityiseltä apua jos haluat. Sukulaisen rahalla. Julkinen heikko. Onko tarpeeksi pätevää terapeuttia keskusteluun tai kirja, video. Ja nuku jos vaje, talvella muitakin väsyttää. Älä yritä liikaa muiden muottiin. Onko jotain vampyyrista joka vie voimat? Ympäristö, vaatimukset, talous, some, kaveri, exä, suku, joku asia tms. Muillakin voi olla energiavaje.
Ainakaan omalla rahalla ei ole varaa mennä terapiaan. Kuntoutuspsykoterapiaa voi harkita jos olo pitkittyy.
Urheilukellon mukaan nukun 7h 50min - 8h 10 min yössä ja laatu olisi ihan hyvää.
Harrastan liikuntaa jaksamisen mukaan. Ihmissuhteet voi ihan ok.
Työssä en ole juuri nyt, olen vielä perhevapaalla
Onko sinulta mitattu veriarvot, muutakin kuin se perusverenkuva? Jos uupumus johtuu vakavasta puutostilasta niin ei siihen auta mitkään juttelut ja masennuslääkkeet.
Apua hakiessa voi vaan toivoa että kohdalle sattuisi ihminen jolla on motivaatiota ja osaamista ottaa koppia tilanteesta. Usein se on vaan turhanpäiväistä lässytystä ja siirretään asiakas äkkiä toisen tahon vastuulle. Sitten niitä kontakteja on ollut useampaan paikkaan ja kaikki ajattelevat että eihän meidän tarvitse kun asiakas voi olla yhteydessä tuohon toiseenkin paikkaan. Pitäisi itse tietää ne asiat jotka auttavat ja sitten lujasti vaatia niitä.
Mä en ole saanut mitään apua unettomuuteen terveyskeskuksesta. Yksityinen on kirjoittanut ja uusinut unilääkkeitä. Ilman en pärjäisi.
Hauska idea tuo että sukulaisen rahalla terapiaan. 10 kertaa kun käy niin maksaa jo tonnin.
Mitä sinä itse odotat, millaista konkreettista apua toivot saavasi ihan käytännössä tilanteesi? Mikä on se asia mikä sinua masentaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulta mitattu veriarvot, muutakin kuin se perusverenkuva? Jos uupumus johtuu vakavasta puutostilasta niin ei siihen auta mitkään juttelut ja masennuslääkkeet.
Ei ole nyt hetkeen, mutta muista syistä alle vuosi sitten kilpirauhanen ja perusverenkuva katsottu ja ne oli ok.
Saa nähdä suostuuko lääkäri mitään ottamaan, ajattelin kyllä ehdottaa, vai pitääkö yksityiselle mennä.
Nythän on tästä vaivasta eka kontakti tulossa jos päivystystä ei lasketa ja sieltä ei meinannut edes mitään lääkettä antaa saati että labroja
Sksi monet tekee itsarin tai alkaa käyttää aineita. Kun apua ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä itse odotat, millaista konkreettista apua toivot saavasi ihan käytännössä tilanteesi? Mikä on se asia mikä sinua masentaa?
Haluaisin lisää energiaa ja jaksamista ja vähemmän negatiivisia ajatuksia.
Olen valmis lääkitykseen, kunhan se auttaisi jotain.
Toivoisin että löytyisi vaikka joku puutostila tai muu jonka voisi hoitaa ja energiat palaisi.
Toivoisin myös keskustelutukea/terapiaa, en mitään nettiterapiaa.
Mahdollisesti kotiin jotain apua (enemmän kuin 2 tuntia viikossa...) jos noi muut ei riitä.
Aivan turha odottaa kunnalta apua masennukseen. Se mitä voit tehdä, pakota itsesi liikkumaan, tanssi vaikka. Liikunta auttaa. Syö vitamiinia ja nuku kunnolla. Kävelylenkkiä ja lapsetkin mukaan. Kyllä se jonain päivänä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nyt hetkeen, mutta muista syistä alle vuosi sitten kilpirauhanen ja perusverenkuva katsottu ja ne oli ok.
Saa nähdä suostuuko lääkäri mitään ottamaan, ajattelin kyllä ehdottaa, vai pitääkö yksityiselle mennä.
Nythän on tästä vaivasta eka kontakti tulossa jos päivystystä ei lasketa ja sieltä ei meinannut edes mitään lääkettä antaa saati että labroja
Itse otin juuri Puhdilta labrapaketin, kun en jaksanut odottaa, toivoa ja anella, että tk:ssa tutkittaisiin. Paljastui paha raudanpuuteanemia. Ei ihme, että on ollut puhti pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan omalla rahalla ei ole varaa mennä terapiaan. Kuntoutuspsykoterapiaa voi harkita jos olo pitkittyy.
Urheilukellon mukaan nukun 7h 50min - 8h 10 min yössä ja laatu olisi ihan hyvää.
Harrastan liikuntaa jaksamisen mukaan. Ihmissuhteet voi ihan ok.
Työssä en ole juuri nyt, olen vielä perhevapaalla
Kerrot olevasi perhevapaalla. Voiko kyse olla synnytyksen jälkeisestä masennuksesta? Jos siis olet nainen. Saisiko neuvolan kautta apua?
Hemoglobiini, ferritiini, kilppariarvot, B12? D-vitamiinia ainakin kannattaa alkaa käyttää isolla annoksella. Kreatiiniakin ehkä.
itselläni oli ihan puolikuollut olo, kunnes aloitin monivitamiinin, magneesi- ja D-vitamiinilisän. Luultavasti on ollut pitkään D-vitamiinin puutosta. Kannattaa tosin katsoa tarkasti, että ei ota liikaa vitamiineja ja mineraaleja, jos käyttää useampaa valmistetta.
Lisään että ei ole tapahtunut mitään yllättävää esim työttömyys tai läheisen kuolema joka "masentaisi" vaan negatiivinen pohjavire ja jaksamattomuus valuu kaikille osa-alueille.
Eniten harmittaa jatkuva väsymys.
Yksittäisen nopean vastaanottokäynnin perusteella ei yleensä mitään ratkaisua löydy. Ehkä se lääkepurkki ja käsketään kotiin pariksi kuukaudeksi seuraamaan tilannetta. Yritä saada sieltä mt-palveluista useampi säännöllinen keskustelukäynti. Voitte yhdessä hahmottaa ongelmien laajuutta ja sitten hoitaja pystyy lääkärille paremmin selvittämään tilannetta ja voidaan saada jonkinlainen hoitosuunnitelma aikaan.
Ei kaikilla vaan kaikki lääkkeet auta