Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin vierailulla kaverin pikkulapsiperheessä ja voi luoja että olen onnellinen ettei ole lapsia.

Vierailija
12.02.2026 |

Kauhea älämölö koko ajan. Mikään aikuisten keskinäinen keskustelu ei onnistunut kun keskeytyksiä tuli 20 sekunnin välein. Olin kotiin tullessani aivan puhki. En voisi kuvitellakaan samaa sirkusta joka helvetin päivä. 

Kommentit (267)

Vierailija
241/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kylläpä nyt taas lapsettomat yrittävät keksiä provoja, mutta ei vaan uppoa. Evoluutio tekee tehväväänsä ja te ADHD:t jotka ette jaksa lapsia katsella, saatte elää elämänne ilman niitä ja jäädä paitsi kaikesta siitä kauhusta, mutta myös ilosta, mitä lapset tuovat elämään. Win-win, oman väittämänne mukaan olette tyytyväisiä omaan valintaanne (vai olettekohan kuitenkaan sitten aikanaan kuolinvuoteella, hmm), ja me joille lapsia on siunaantunut olemme yhtälailla tyytyväisiä, vaikka joskus toki hieman väsyneitä, valintaamme, sekä myös siihen mikä on seuraavan sukupolven geeniperimä, josta te taisitte jäädä tällä kertaa pois.

Mamma ragee 🤭 Muuta ei elämässä ole kuin lapset, no, mitäs siinä sitten 🤷

Olen mies. Elämässä on paljonkin muuta kuin lapset - merkityksell

Pappa ragee 🤭

Vierailija
242/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin ajattelin muiden lapsista. Omat oli sitten ihan eri asia. Ehkä olivat yhtä meluisia, mutta siiten tottui ja ovathan ne aivan ihania nuo lapset. 

Lapsettomat ihmiset ovat vähän säälittäviä ja äitini on sanonut, että tilanne vain pahenee iän myötä, kun jäävät paitsi myös lapsenlapsi arjesta. Keski-iässä lapsettomat eivät tajua vanhenemansa. Tämä kuulostaa hassulta, mutta näin se useimmiten on, kun lapset eivät muistuta iästä. 

Mutta elämä on valintoja täynnä, kukin tyylillään ja voimavarojensa mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat ovat niin pinnallisia ihmisiä.  + 60 v. iässä huomataan  kuinka yksinäistä ja merkityksetöntä elämä on.  

Sinulla itselläsi on aika surkea ja yksinäinen vanhuus luvassa jos olet ripustanut koko elämäsi merkityksen lastesi varaan. 

Vierailija
244/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää aina nämä kommentit, että olethan itsekin ollut lapsi ja mitähän äitisi ajatteli kun mölysit lapsena yms. Vanhemmathan ovat itse valinneet lapsenteon, mutta lapsi ei ole valinnut syntyä. Hyvä vaan, että ne ihmiset, jotka eivät jaksa meteliä ym. mitä lasten kanssa tulee, eivät tee lapsia. Itsekin olen vela, mutta rakas omalle äidilleni, eivät nämä sulje toisiaan pois. 

Itse olen 80 luvun lapsi. Ei niitä vanhempia pahemmin näkynyt. Yskin oltiin heti kun vaipoista päästiin. Ai, eihän silloin  edes käytetty vaippoja.

Parhaimmillaan naapurin muutama vuosi vanhempi likka kattoi perään.

Illanviettoissa leikittiin lasten huoneessa ja annettiin vanhempien olla.

Vierailija
245/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin minäkin ajattelin muiden lapsista. Omat oli sitten ihan eri asia. Ehkä olivat yhtä meluisia, mutta siiten tottui ja ovathan ne aivan ihania nuo lapset. 

Lapsettomat ihmiset ovat vähän säälittäviä ja äitini on sanonut, että tilanne vain pahenee iän myötä, kun jäävät paitsi myös lapsenlapsi arjesta. Keski-iässä lapsettomat eivät tajua vanhenemansa. Tämä kuulostaa hassulta, mutta näin se useimmiten on, kun lapset eivät muistuta iästä. 

Sun kaltaiset vielä enemmän säälittäviä, ylipäätään säälittäviä ne jotka aina haukkumassa muiden valintoja, oli sit lapsia tai ei,, eikä se ole automaattista että nimenomaan sun lapset isompana huolehtis susta kun ne kasvavat tai että oma aikuinen lapsi ei anna nähdä lapsenlastaan. 

Vierailija
246/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole lapsia tehnyt, koska kuormitun juuri mölystä todella paljon. Yksin asuminen on mielestäni ihanaa luxusta. Se rauha! Lisäksi ei voi tietää, millainen lapsi sieltä siunaantuu. Tuttavalla on kolme aakkoslasta, jotka hyppii kirjaimellisesti seinille. Joutuisin lataamoon, jos mulle tulisi tuollainen muksu. Tai herra paratkoon kolme.

Mutta pidän kyllä muuten lapsista! Sisarusten lapsia hellin ja lellin, kun nähdään. Olen kanssa täysin loppu noiden kyläilyjen jälkeen. Kunnia kaikille jaksaville vanhemmille. Mulla ei voimat riittäisi.

Vierailija
247/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat ovat niin pinnallisia ihmisiä.  + 60 v. iässä huomataan  kuinka yksinäistä ja merkityksetöntä elämä on.  

Tai sitten sinä huomaat vanhainkodissa, että lapsillasi on omat elämät, eivätkä he ehdo vierailla kuin muutaman kerran vuodessa. 

Vierailija
248/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies. Elämässä on paljonkin muuta kuin lapset - merkityksellinen työ jossa saan aikaan tuloksia joista suurin osa ei edes pysty uneksimaan, taloudellinen riippumattomuus nelikymppisenä, merenrantakämppä plus 4 muuta asuntoa ympäri maailman, teen mitä haluan ja kenen kanssa haluan mutta silti omat lapset ovat tärkein asia minulle elämässäni, mietipä sitä.

Sinulta unohtui vielä mainita, että merenrantakämppäsi sijaitsee missäpä muualla kuin Porvoossa.

Heh, tämä oli aika hyvä, koska itse asiassa se ei ole kaukana Porvoosta vaan naapurikaupungissa :) No on yksi noista muista mainituista kämpistä myös merenrantakämppä mutta se on toisella puolella maailmaa niin ei siitä sen enempää.

Vierailija
249/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et ole koskaan itse ollut pikkulapsi. Miten luulet kenenkään kestäneen sinun älämölöäsi?

Kun minä olin pikkulapsi 1970/80-lukujen vaihteessa, minut kasvatettiin olemaan häiriköimättä silloin kun on vieraita. Jos älämölö kasvoi liian suureksi, minut (ja vieraiden lapset) komennetiin leikkimään muualle, tai pyydettiin rauhoittumaan ja keksimään muuta tekemistä. 

Näin se menee nykyäänkin, paitsi tällä palstalla. Missä kaupoissa muuten on niitä huutavia lapsia? Käyn varmaan väärissä kaupoissa, kun en ole törmännyt. 

Joka kerta prismassa käydessä siellä joku lapsi huutaa. En ymmärrä miten jotkut vanhemmat raahaavat vielä iltakymmenen aikaan lapsiaan kauppaan. Tuohon aikaan pitäisi olla visusti nukkumassa.

Vierailija
250/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää aina nämä kommentit, että olethan itsekin ollut lapsi ja mitähän äitisi ajatteli kun mölysit lapsena yms. Vanhemmathan ovat itse valinneet lapsenteon, mutta lapsi ei ole valinnut syntyä. Hyvä vaan, että ne ihmiset, jotka eivät jaksa meteliä ym. mitä lasten kanssa tulee, eivät tee lapsia. Itsekin olen vela, mutta rakas omalle äidilleni, eivät nämä sulje toisiaan pois. 

Itse olen 80 luvun lapsi. Ei niitä vanhempia pahemmin näkynyt. Yskin oltiin heti kun vaipoista päästiin. Ai, eihän silloin  edes käytetty vaippoja.

Parhaimmillaan naapurin muutama vuosi vanhempi likka kattoi perään.

Illanviettoissa leikittiin lasten huoneessa ja annettiin vanhempien olla.

Käytettiinhän silloin vaippoja. Sitä ennenkin käytettiin. Haloo 🙄 Jos sinä olet ollut heitteillä, niin ikävä juttu.

Vierailija
251/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et ole koskaan itse ollut pikkulapsi. Miten luulet kenenkään kestäneen sinun älämölöäsi?

Kun minä olin pikkulapsi 1970/80-lukujen vaihteessa, minut kasvatettiin olemaan häiriköimättä silloin kun on vieraita. Jos älämölö kasvoi liian suureksi, minut (ja vieraiden lapset) komennetiin leikkimään muualle, tai pyydettiin rauhoittumaan ja keksimään muuta tekemistä. 

Näin se menee nykyäänkin, paitsi tällä palstalla. Missä kaupoissa muuten on niitä huutavia lapsia? Käyn varmaan väärissä kaupoissa, kun en ole törmännyt. 

Joka kerta prismassa käydessä siellä joku lapsi huutaa. En ymmärrä miten jotkut vanhemmat raahaavat vielä iltakymmenen aikaan lapsiaan kauppaan. Tuohon aikaan

Se on lasun paikka jos alle kouluikäisen jättää yksin kotiin.

Vierailija
252/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ei nykyään kauheasti tunnuta opetettavan odottamista, itsehillintää, kärsivällisyyttä ja toisten huomioimista. Ylipäätään hyviä käytöstapoja. Pienelle lapsellekin näitä asioita voidaan opettaa ikätason mukaisesti. Eivät lapset ole niin tyhmiä kuin vanhemmat usein tuntuvat ajattelevan.

Tämä. Itse olen ylpeä kun 4-vuotiaani kiittää nätisti, sanoo ole hyvä ja osaa tarvittaessa pyytää anteeksikin! Parivuotiaasta asti on töitä tehty jotta menee oppi käytöstavoista perille. Tästä on tullut ulkopuolisiltakin kehuja, ei ole käytöstavat enää itsestäänselviä lapsilla. Vanhemmat ei joko viitsi tai eivät ole yksinkertaisesti edes kiinnostuneita niitä opettamaan. 

Vierailija
253/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pakottanut vanhempiani lisääntymään, joten turha moralisoida. Vanhempani itse tekivät päätöksen pakottaa minut syntymään tänne, joten en kadu rääkymistäni sekuntiakaan

Vierailija
254/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälin itse lisääntyneitä naisia, kun elämä ja kroppa menee piloille. Toisin kuin meillä veloilla :)

Vierailija
255/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaan vilskettä ja vilinää, tietysti perhe on rakkain.

Vierailija
256/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, mitäs muuta ryssäbotille?

Pitkää painat ruplien vuoksi?

Vierailija
257/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tänne helvettiin tekee enää mitään lapsia.

Vierailija
258/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta prismassa käydessä siellä joku lapsi huutaa. En ymmärrä miten jotkut vanhemmat raahaavat vielä iltakymmenen aikaan lapsiaan kauppaan. Tuohon aikaan

Tämä on totta, iltakymmenen aikaan lapset tulisi olla nukkumassa. Lapset tarvitsevat säännöllisen rytmin ja nukkumisaika on syytä olla 9-10 välillä hieman iästä riippuen ja puoli tuntia sitä ennen valmistautuminen. Olen se mies jolla 5 kämppää yms, ensin olin kuulemma "mamma ragee" ja sitten "pappa ragee" :)

Vierailija
259/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ketjun alussa tuodaan ilmi, että myös Ap on mölynnyt ja hänen vanhempansa ovat sitä joutuneet kestämään? Sehän on ihan ok, jos apn vanhemmat ovat sitä halunneet. Ap ei halua, hän ei ole sama asia kuin vanhempansa 

Vierailija
260/267 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsettomat ovat niin pinnallisia ihmisiä.  + 60 v. iässä huomataan  kuinka yksinäistä ja merkityksetöntä elämä on."

Jos sulla on lapsia, jotka eivät koskaan itse tee lapsia, onko mielestäsi heidän olemassaolonsa ja elämänsä ollut merkityksetön?

Äläkä nyt jaksa jauhaa yksinäisistä vanhuksista. Ne on niitä, jotka vanhainkodeissa itkevät, kun ei jälkikasvu välitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan