Miksei kukaan auta vanhusta lumitöissä?
Minä olen yksin asuva ja eläkkeellä, rivitalossamme naapurit ei voi edes sen verran auttaa että harjaisivat oven edestä minun ulkorapun että pääsen turvallisesti ulos ovesta. Itsekkäitä ihmisiä on niin paljon.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se olet itsekäs kun kuvittelet, että toiset passaavat sinua. Mitä itse teet auttaaksesi heitä?
Voit aina myydä asuntosi ja muuttaa kerrostaloon jossa on huoltoyhtiö, kun et enää pysty huolehtimaan omaisuuksistasi. Vanhukset nimenomaan ovat niitä itsekkäitä ja hoardaavat omaisuuksia niin ahneesti, että nuoremmille ei riitä niitä edes perheiden perustamiseen.
Ei tarvitse muuttaa edes kerrostaloon, rivareissakin huoltoyhtiö voi hoitaa nuo hommat, jos yhtiökokouksessa on niin päätetty. Seuraavaksi vaan ehdottamaan sitä yhtiökokouksen asialistalle ja värväämään muita samanmielisiä osallistumaan siihen yhtiökokoukseen. Se tietää kyllä yhtiövastikkeiden nousua, mutta jotkut ovat valmiita maksamaan mukavuudesta. Tällä asuinalueella ei taideta yhdessäkään rivari-yhtiössä tehdä itse lumitöitä.
Ihan vaan selvyyden vuoksi kirjoitan, että yhtiökokous ei päätä lumien poistamisesta eikä muistakaan kiinteistönhoitoon liittyvistä asioista. Sitä varten on yhtiökokouksen valitsema hallitus, ja hallituksen valitsema isännöitsijä, jotka hoitavat taloyhtiön kiinteistöä ja taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että ei dissata lumitöihin osallistumattomia "nuoria" laiskoiksi. Ollaan viisikymppisiä. Meillä miehellä sydänongelmia ja itselläni asentohuimaus iskee päälle, jos lapion kanssa paljonkin heilun. Ei viitsisi kuitenkaan terveystietoja naapureille levitellä, joten ollaan oma osuus sinnitelty. Mutta usein meidän asunnon kohdalla on iso pöykky, kun muualta jo siivottu. Olen ikionnellinen, jos joku siivoaa meidänkin palasen.
Nyt olisi jo aika muuttaa kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi nykyisillä eläkkeillä olevan palkata apua. Muilta leikataan.
Suurin osa eläkeläisistä on kyllä pitkän työuran tehneitä, tämän maan nykyisen hyvinvoinnin rakentaneita (kyllä, hyvinvoinnin, mutta nykyään sitä pidetään itsestäänselvyytenä eikä ole kiitollisuutta), ja todellisuudessa hyvin pienillä eläkkeillä.
Olet aika kylmä ja kova ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että ei dissata lumitöihin osallistumattomia "nuoria" laiskoiksi. Ollaan viisikymppisiä. Meillä miehellä sydänongelmia ja itselläni asentohuimaus iskee päälle, jos lapion kanssa paljonkin heilun. Ei viitsisi kuitenkaan terveystietoja naapureille levitellä, joten ollaan oma osuus sinnitelty. Mutta usein meidän asunnon kohdalla on iso pöykky, kun muualta jo siivottu. Olen ikionnellinen, jos joku siivoaa meidänkin palasen.
Nyt olisi jo aika muuttaa kerrostaloon.
Ei se ihan noinkaan ole, että heti muuttaa jonnekin kerrostaloon tai palvelutaloon, vaan olisi monin tavoin hyvä voida asua mahdollisimman pitkään jossain, missä joutuu hieman ponnistelemaan voimiensa mukaan. Ja sinnitellä oma osuus kuten hän kirjoitti. Mutta tosiaan ihan pienestä ei kannattaisi jäädä sohvalle, vaan tehdä edes vähän ja pienissä erissä. 5-kymppisenä kyllä kannattaa itseään kovasti yrittää pitää kunnossa vielä eikä antautua vaivoille.
Kyllä se on yhtiökokous, jossa päätetään, jos pihatyöt ja vastaavat halutaan ulkoistaa. Isännöitsijä hoitaa kilpailutuksen ja hallitus päättää, mikä firma valitaan.
Nuoret toivoivat sydänkohtausta että huoltosuhde paranisi edes vähän.
"5-kymppisenä kyllä kannattaa itseään kovasti yrittää pitää kunnossa vielä eikä antautua vaivoille."
En puhunutkaan antautumisesta, vaan siitä että kaikki vaivat eivät näy päällepäin. Nuoremmillakin voi olla kremppaa eikä se tarkoita laiskuutta. Terv. se viisikymppinen.
Huvittaa nuo joidenkin kommentit, että kannattaa pitää itsensä kunnossa. Jos se olisi jokaisen itsensä päätettävissä, me kaikkihan oltaisiin erinomaisen terveitä.
Itselläni kans tuota mainittua asentohuimausta ollut jo teinistä. Tuli influenssan jälkitautina. Ei voida parantaa, hoitona liikesarjat. Karusellit ovat hirveitä, aina luulee kuolevansa. Silti liikun, jumppaan, hoidan puutarhaa ja teen lumityöt, mutta ei se tosiaan aina herkkua ole. En todellakaan halua mihinkään kerrostaloon ennen kuin on aivan pakko.
Itselläni kans tuota mainittua asentohuimausta ollut jo teinistä. Tuli influenssan jälkitautina.
Ei voida parantaa, hoitona liikesarjat. Karusellit ovat hirveitä, aina luulee kuolevansa. Silti liikun, jumppaan, hoidan puutarhaa ja teen lumityöt, mutta ei se tosiaan aina herkkua ole.
En todellakaan halua mihinkään kerrostaloon ennen kuin on aivan pakko.
Minkä ikäinen olet nyt?
Oletko työelämässä vai eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kans tuota mainittua asentohuimausta ollut jo teinistä. Tuli influenssan jälkitautina.
Ei voida parantaa, hoitona liikesarjat. Karusellit ovat hirveitä, aina luulee kuolevansa. Silti liikun, jumppaan, hoidan puutarhaa ja teen lumityöt, mutta ei se tosiaan aina herkkua ole.
En todellakaan halua mihinkään kerrostaloon ennen kuin on aivan pakko.
Minkä ikäinen olet nyt?
Oletko työelämässä vai eläkkeellä?
Olen myös viisissäkymmenissä ja työelämässä.
Taloyhtiöltä voi kysyä. Meillä käy kiinteistöhuolto tekemässä ikäihmisten ja huonosti liikkuvien oven edestä lumityöt. Ja jos joku naapuri alkaa tekemään, niin kyllä hänellekin maksu kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Itse sitten taas suhteellisen terve ja nuori joka ei kehtaa jättää lumitöitä tekemättä, mutta en ala kyllä kenenkään oven edestä raivaamaan sen päätteeksi kun olen kulkuväylät ja autokatokset jo hoitanut. Kuitenkaan en mikään huoltoyhtiö ole, eikä omatkaan paikat meinaa kestää valtavaa aluetta 15-25 cm lumen auraamisen jälkeen. Jos asuu itse taloyhtiössä jossa tehdään asiat talkootöinä ja tietää ettei pysty yhtään missään auttamaan, niin kyseenalaistan kyllä asuinmuodon valinnan. Itse muutan omakotitaloon muutenkin heti kun pystyn, olen ihan tarpeeksi täällä talkkaroinut muiden puolesta.
"Jos asuu itse taloyhtiössä jossa tehdään asiat talkootöinä ja tietää ettei pysty yhtään missään auttamaan, niin kyseenalaistan kyllä asuinmuodon valinnan. Itse muutan omakotitaloon muutenkin heti kun pystyn, olen ihan tarpeeksi täällä talkkaroinut muiden puolesta."
Edustat siis ilmeisesti pitäkää tunkkinne -mentaliteettia. Meidän taloyhtiössä joku ystävällinen ehtii kolata heti aamusta lumet kaikilta pihoilta ennen kuin toiset saavat edes silmiä auki. Eikä vaadi mitään vastapalveluksia eikä kyseenalaista toisten asumismuotoja.
Vierailija kirjoitti:
"Jos asuu itse taloyhtiössä jossa tehdään asiat talkootöinä ja tietää ettei pysty yhtään missään auttamaan, niin kyseenalaistan kyllä asuinmuodon valinnan. Itse muutan omakotitaloon muutenkin heti kun pystyn, olen ihan tarpeeksi täällä talkkaroinut muiden puolesta."
Edustat siis ilmeisesti pitäkää tunkkinne -mentaliteettia. Meidän taloyhtiössä joku ystävällinen ehtii kolata heti aamusta lumet kaikilta pihoilta ennen kuin toiset saavat edes silmiä auki. Eikä vaadi mitään vastapalveluksia eikä kyseenalaista toisten asumismuotoja.
Mistäs tiedät mitä he oikeasti ajattelevat? En itse vaadi mitään vastapalveluksia enkä ääneen mitään kyseenalaista, vai osaatko lukea heidän mieltään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti änkeytyä rivariin? Kyllähän tuo lumityöasia on sinulla pitänyt olla tiedossa jo ennen asuntoon muuttoasi.
Meidän vanhuksen järkkäsivät juuri rivitaloon, paikkakunnalla on runsaasti vapaita asuntoja, joskin turhan isoja yhdelle. Kotimökin lämmitys puilla ei oikein sujunut enää eikä hissittömät kerrostaloasunnot tulleet kysymykseen. Tilanteita on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät mitä he oikeasti ajattelevat? En itse vaadi mitään vastapalveluksia enkä ääneen mitään kyseenalaista, vai osaatko lukea heidän mieltään?
Aika harvassa varmaan ovat ne, jotka marttyyreinä tekevät toistenkin lumityöt.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheenä ihmettelen naapureita, eläkeläiset viettävät aikaa TV:tä katsellen päivät, voisivat auttaa meitä mielummin lasten hoidossa, jos lapsi sairastuu eikä pääse päiväkotiin. Itsekkäitä nuo eläkeläiset.
Juu, ja vaivanpalkaksi eläkeläinen saa tautitartunnan siltä räkänokalta ja sairastuu itsekin, ehkä vakavastikin. Tulevatko ne lapsiperheiset sitten vastavuoroisesti auttamaan sairasta eläkeläistä? Epäilen.
Toimintakykysi pysyy parempana kun teet vähän ulkona lumitöitä. Oletko mieluummin kotona toimiva ihminen vai rapistumassa vähitellen autettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheenä ihmettelen naapureita, eläkeläiset viettävät aikaa TV:tä katsellen päivät, voisivat auttaa meitä mielummin lasten hoidossa, jos lapsi sairastuu eikä pääse päiväkotiin. Itsekkäitä nuo eläkeläiset.
Lastenhoito ei ole mieluista minulle enää, mutta lumitöitä on kiva tehdä.
Aloittaja varmaankin itse nuorempana eläkeläisenä auttoi naapurin lapsiperhettä ja kaitsi lasta tunnin verran vanhempien sairastaessa. Tai sitten ei, todennäköisesti kiljui pihassa että lapset hiljaa ja taloyhtiön kokouksessa halusi purkaa lasten pihakeinun koska sen huollosta aiheutuu kustannuksia.
Tämä iäkkäämpi sukupolvi ei ole koskaan auttanut ketään, mutta hokevat kyllä aina tilaisuuden tullen kuinka heitä täytyy auttaa ja muut ovat itsekkäitä.